Web Analytics Made Easy - Statcounter

 باشگاه خبرنگاران جوان زاهدان - منصور بیجار  در نشست با اصحاب رسانه گفت: براساس گزارش سازمان هواشناسی از ۹ دیماه توده‌ای وارد استان شد و سریعا هشدار‌ها به همه شهرستان‌ها ابلاغ و اولین جلسه مدیریت بحران به ریاست استاندار سیستان و بلوچستان برگزار و مصوب شد استان به چهار قسمت تقسیم شود و در سه نقطه به فرمانداران چابهار، ایرانشهر و زابل ماموریت داده شده مناطق خود را مدیریت کرده و پیش بینی‌ها به صورت نقطه‌ای تا ۱۰۰ میلی متر بود، اما از ابتدای امر در کنارک میزان بارندگی بیشتر از پیش بینی‌ها به وقوع پیوست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او می گوید : در کنارک ۳۳۸ میلی متر بارندگی، چابهار ۲۳۴، روستای تیس ۲۷۰، زرآباد ۱۷۰ و دشتیاری ۱۸۹ میلی متر و سایر شهرستان‌های استان بالای ۵۰ تا ۱۰۰ میلی متر بارندگی داشتند.

به گفته معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار سیستان و بلوچستان در کمتر از نیم ساعت در کنارک ۱۰۴ میلی متر باران بارید و تمامی اکیپ‌های امدادی هلال احمر، راهداری، اورژانس، سپاه، نیروی دریایی، گروه‌های جهادی و ... در منطقه فعال بودند و تنها از سوی راهداری و هلال احمر حدود ۲۸۰ اکیپ فعالیت داشتند.

او گفت: تمام آب چابهار به سمت دریا تخلیه شد، اما در کنارک به دلیل شیب برعکس دریا دچار مشکل شدیم که در مرحله اول با کمک دستگاه‌های خدمات رسان مانند دریانوردی، منطقه آزاد و ... ظرف مدت ۴۸ ساعت بعد از بارندگی اولیه معابر اصلی از آب باران جمع آوری شد و بیشترین مشکل در خانه‌های فرسوده بود که خدمات رسانی انجام و با حضور وزیر نیرو در همان ابتدای امر و بازدید از محلات دستور داده شد با یک پرواز اختصاصی ۶۰ نفر نیروی جدید و یکصد دستگاه پمپ برای تخلیه آب به کنارک اعزام شوند.

بیجار  گفت همزمان فراخوان برای اقلام امدادی نیز داده شد و ۸۰۰ تا ۹۰۰ خانوار دچار آسیب ساماندهی شدند.

او می گوید: از شهرداری‌های مختلف نیرو گسیل شد و هم اینک معابر شهر کنارک به حالت قبل بازگشته و بنیاد مسکن برای بازسازی در محل از همان ابتدا حضور یافته است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار سیستان و بلوچستان گفت: ۳۰۰ روستا نیز دچار نوسانات برق شدند و راه ارتباطی بالغ بر ۳۰ روستا قطع شده بود که به سرعت و ظرف ۷۲ ساعت مشکل برطرف و قبل از این زمان نیز بالگرد‌های هلال احمر در منطقه خدمات رسانی می‌کردند و در حال حاضر وضعیت عادی است.

به گفته او همچنین مصوب شد ۱۷۰ موتورپمپ متعلق به هر دستگاهی که برای سیل اخیر کنارک در آنجا مستقر شدند در انبار مدیریت بحران کنارک دپو شده تا در صورت نیاز در جنوب استان استفاده شوند.

بیجار  گفت: هفت نقطه برای اسکان اضطراری در کنارک پیش بینی شد، اما متاسفانه با وجود هشدار‌های فراوان، بر اثر ریزش سقف یک خانه در نگور مادر و فرزندی جان باختند.

او گفت: براساس اعلام بنیاد مسکن تاکنون ۲ هزار و ۱۰۰ منزل نیز دچار آسیب شدند که از این تعداد ۶۰۰ واحد شهری و هزارو ۵۰۰ واحد روستایی است و ۲ هزار واحد شهری و روستایی نیز نیاز به تعمیرات دارند که مصوب شد تسهیلات با سود کم و کمک‌های بلاعوض و معیشتی برای افرادی که دچار خسارت شدند به هر واحد ۲۷۰ میلیون تومان پرداخت شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار سیستان و بلوچستان می گوید: در زمینه خسارت محصولات کشاورزی نیز در گذشته سازمان جهاد کشاورزی و بیمه مقرر کرده بودند که باید برخی محصولات بیمه شوند، اما این امر در این استان کمتر اجرا شد و هم اینک در حال پیگیری هستیم تا حداقل کمک‌ها به کشاورزان آسیب دیده از سیل صورت گیرد و در تلاشیم در آینده از منابع دولتی برای بیمه محصولات کشاورزان سیستان و بلوچستان استفاده شود.

به گفته او  ۱۷ شهرستان تحت تاثیر سیل قرار داشتند و بیشترین بارندگی در کنارک بوده است.

بیجار  گفت: هیچکدام از شهر‌های استان طرح جمع آوری آب‌های سطحی را ندارند و برای زاهدان نیز این طرح امسال مصوب شده که بالغ بر هزار میلیارد تومان منابع لازم است.

او گفت: بخش زیادی از مشکلات در حوزه زیرساخت‌های استان در حوادث طبیعی و غیرطبیعی براساس سند آمایش کار نشده گرچه اعتبار در گذشته وجود داشته، اما به اندازه کافی برنامه نبوده و در سیستان و بلوچستان نیز عدم تعادل وجود دارد که باید این سند تهیه و اجرایی شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار سیستان و بلوچستان گفت:هزینه‌هایی که در این استان انجام می‌شود به دلیل پراکندگی و نبود صنایع کم است و ۱۵ درصد راه‌های این استان با متوسط کشوری فاصله دارد.

فرماندار کنارک نیز در این نشست می گوید:  هم اینک وضعیت این شهرستان عادی است و عبور و مرور به راحتی انجام می‌شود و تنها در برخی خانه‌ها آب داخل حیات‌ها باقی مانده که در حال جمع آوری است.

عبدالغفور هوت گفت: مواد غذایی و چادر برای اسکان آسیب دیده‌های ناشی از سیل توسط هلال احمر در منطقه توزیع شده است.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان نیز در این نشست گفت: نقطه قوت در بحران‌ها اخطار‌های قبل از آن است که باعث کاهش آمار تلفات شده و کمک کننده است.

علیرضا شهرکی گفت: نگاه به توسعه پایگاه‌های اورژانس در سطح سیستان و بلوچستان است و به دلیل پهناوری استان ۱۰۱ پایگاه اورژانس مصوب داریم که فعال نشده و در حال مجوز برای جذب ۸۰۰ نفر تکنسین برای این پایگاه‌ها هستیم تا فعال شده و خودرو‌های اورژانس نیز متعاقب آن راه اندازی شوند.

به گفته او پوشش در برخی از نقاط سیستان و بلوچستان بهتر و در برخی مانند جنوب استان بحرانی است و با توجه به اینکه در جاده‌های استان بحران قاچاق سوخت، جابجایی اتباع بیگانه، آتش سوزی و تصادفات وحشتناک وجود دارد نیاز به اورژانس اتوبوسی، خودرو‌های امداد و نجات و آتش نشانی ویژه است.

انتهای پیام/ع

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: استانداری سیستان و بلوچستان سیل سیستان و بلوچستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۲۳۱۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سیل ۵۲ میلیارد تومان به اردستان خسارت زد

ایسنا/اصفهان فرماندار اردستان گفت: طبق بررسی‌های انجام شده هنوز میزان خسارت دقیق مشخص نشده، اما برآوردهای اولیه نشان می‌دهد سیل اخیر حدود ۵۲ میلیارد تومان خسارت به شهرستان اردستان وارد کرده است.

سید محمدهادی احمدی طباء در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: طبق آماری که اداره هواشناسی شهرستان اعلام کرد میانگین سال زراعی اردستان به ۱۴۷ میلی‌متر رسیده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۶ درصد افزایش داشته است. همچنین میزان بارش‌ها نسبت به بلند مدت ۳۵ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

وی با اشاره به مجموعه اقدامات انجام شده در خصوص جاری شدن سیل اخیر در این شهرستان، افزود: با پیش‌بینی‌هایی که از چند روز قبل و با برگزاری جلسه مدیریت بحران انجام شده در حوزه شهری شهرستان مشکل خاصی نداریم و تمام مسیرهای اصلی شهرستان باز است، اما دو مسیر روستایی دچار آب‌گرفتگی شده که نیروهای خدمات رسان در حال برطرف کردن مشکلات هستند.

فرماندار اردستان گفت: طبق بررسی‌های انجام شده هنوز میزان خسارت دقیق مشخص نشده است، اما برآوردهای اولیه نشان می‌دهد در حوزه راه‌ها حدود ۴۰ میلیارد تومان، در بخش کشاورزی ۷ میلیارد تومان و در بخش ابنیه و ساختمان ۵ میلیارد تومان که جمعاً حدود ۵۲ میلیارد تومان می‌شود خسارت به شهرستان اردستان وارد کرده است.

احمدی طباء با بیان اینکه به همه دستگاه‌های مسئول تأکید کردیم در کوتاه‌ترین زمان ممکن نسبت به جبران خسارت‌های سیل اخیر اقدام کنند، تصریح کرد: تمام ادارات شهرستان تا پایان روز جمعه در آماده‌باش کامل بودند و اگر نیاز باشد با پیش‌بینی‌های اداره هواشناسی از روز دوشنبه جلسه مدیریت بحران شهرستان تشکیل می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: برای اولین بار بانک اطلاعاتی از تعداد ماشین‌آلات سنگین بخش دولتی و خصوصی شهرستان جمع‌آوری شد و در سیل اخیر نیز ماشین‌آلات بخش معادن شهرستان کمک‌های چشم‌گیری را به مدیریت بحران اردستان دادند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • خسارت ۳.۲ میلیاردی سیل اخیر به تأسیسات پارک ملی هفتادقله
  • تخریب ۳۰۰ قنات جنوب سیستان و بلوچستان در سیل اخیر
  • خسارت ۱۷۰۰ میلیارد تومانی بارندگی اخیر به زیرساخت‌ها و بخش کشاورزی شهرستان راور
  • اعلام خسارات اولیه سیل در ۴ استان کشور
  • انسداد ۴۲ راه روستایی و راه فرعی قدیمی اسپکه-بمپور درجنوب سیستان وبلوچستان
  • ۴۲ راه روستایی و یک راه فرعی در بلوچستان همچنان بسته است
  • برآورد اولیه خسارات ناشی از بارندگی‌های اخیر در خراسان جنوبی
  • سیل ۵۲ میلیارد تومان به اردستان خسارت زد
  • بازدید استاندار سیستان و بلوچستان از سد کهیر شهرستان کنارک
  • بارندگی در زارچ با ثبت کمترین خسارت