Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسکانیوز»
2024-04-30@01:13:57 GMT

آیا پوست اندازی استقلال ده سال طول کشید؟

تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۱۲۴۲۴۴

آیا پوست اندازی استقلال ده سال طول کشید؟

به گزارش خبرگزاری ایسکانیوز؛ استقلال در حالی قهرمان نیم فصل شد که برای رسیدن به این مهم زمان زیادی صرف شد، ده سال از آخرین قهرمانی نیم فصل آبی پوشان می گذرد، یعنی به تعبیری یک دهه. البته آخرین قهرمانی آبی پوشان در لیگ کشور مربوط به 9 سال پیش می شود که در آن فصل این تیم قهرمان نیم فصل نشده بود.

چرایی زمان 9 و 10 ساله برای آبی پوشان؟

استقلال به همراه دیگر تیم بزرگ پایتخت مورد حمایت مستقیم و غیر مستقیم وزارت ورزش و جوانان می باشد، یعنی متولی اصلی دو تیم وزارت ورزش می باشد، یعنی سازو کاری کاملا دولتی برای هر گونه حمایت، که انصافا هم برای دو باشگاه بزرگ فوتبالی کشور انجام شده است، اما اگر نگاهی گذرا به روند فوتبالی این تیم داشته باشیم، با اما و اگر های زیادی مواجه می شویم اما و اگر هایی با القاب مختلف چه از لحاظ مالی و چه از لحاظ مدیریتی(ثبات و بکارگیری افراد کاربلد)، از لحاظ مالی و با وجود تزریق میلیون ها و میلیاردها که از ملزومات اولیه در دنیای فوتبال حرفه ای دنیا می باشند، سایه بدهی و بدهی های داخلی و خارجی مدام بالا سر این تیم بوده و هست کما اینکه در این باب دیگر تیم پایتخت و منتصب به وزارت ورزش یعنی پرسپولیس هم از این قاعده مستثنی نبوده است، نوسان های مالی و پولی و عدم هم خوانی ورودی های مالی با تایم های حساس یارگیری و جذب بازیکن که در بازه های زمانی معین انجام می گرفته و می گیرد، موجب بروز چالش های ریز و درشت متعددی برای استقلال شده که این چالش مهم ‌با مدیران و دست اندرکاران وقت گمارده شده از طرف وزارت ورزش همسو بوده و موجب عقب افتادن بسیاری از امورات عادی باشگاه استقلال، از جمله عدم بستن قرارداد با بازیکن مد نظر سرمربی یا عدم تمدید قرارداد فلان مهره تاثیر گذار شده و گاها کوچ دسته جمعی مهره های کا آمد و کلیدی آبی پوشان را در پی داشته است، البته پرسپولیس هم گاها با این آسیب مواجه بوده اما به سبک و روش خودش.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عدم ثبات فردی موجب عدم ثبات روند عادی خواهد شد

قطعا به این مسئله آگاهید که یک باشگاه و تیم فوتبال به مانند بدن انسان عمل می کنند که تمامی اعضا باید به ریز همسو وظیفه محوله خود را در زمان معین و مشخص به درستی انجام دهد تا بدن انسان روند عادی را داشته باشد و رو به رشد حرکت کند، کوچکترین چالش در هر عضو موجب اختلال در روند کلی رشد خواهد شد، در تیم استقلال در این سال ها که نتوانسته بود به قهرمانی برسد، عضوها و اعضا هر کدام به نوبه خود نتوانستند روند عادی و مثبت را داشته باشند، تغییرات پیاپی مدیریتی باعث تغییرات در رده های پایین تر از جمله حوزه فنی می شد که خود زمینه تغییرات در حوزه زمین بازی و نفرات آن را رقم می زد، عدم ثبات در حوزه بالا دستی زمین سبز که با تغییرات خواسته و ناخواسته دیگر همراه می شد، آیدی به جز قرار گرفتن در رده دوم و سوم تا چهارم را در پی نداشت که خود زمینه ساز گلایه هوادار هم می شد.

گلایه های هوادار با القاب مختلف

چالش های ریز و درشت که با کلمه عدم ثبات عجین شده و خود موجب چالش های متعددی شده بود با گلایه های هواداری همراه بود که می توان نمونه هایی از گلایه ها را بیان کرد:

-اعتراض پیاپی به این مدیر و آن مدیر که گاها به تجمع هم می انجامید

-شکل گیری تقابل پنهان بین هواداران سرخ آبی برای متهم کردن وزارت نشینان به جانب داری از قرمز یا آبی

-تزریق نا امیدی و یاس به گروه وگروه های هواداری در تایم های مختلف، چه قرمز چه آبی

-تقلیل و از بین بردن سرمایه های اجتماعی و انسانی دو تیم، به ویژه استقلال(منصوریان، فکری، مرفاوی، قلعه نویی، استیلی، درخشان و...)

-هدر رفت منابع مالی که بیشتر ازبیت المال می باشد

-در حوزه مدیریت هم افراد زیادی که در دو تیم منصوب شدند و به هر نوعی کنار رفتند، از سرمایه انسانی و اجتماعی بودند

موفقیت راز نیست، روندی عادی و معقول هست

حالا که استقلال بعد از 9یا 10سال توانسته دوباره به روند موفقیت نزدیک شود و سیری صعودی را طی کند(به مانند چند سال اخیر پرسپولیس)، مقوله هایی عادی و عرفی در کنار هم قرار گرفته اند که می شد در 9یا 10 سال گذشته هم لحاظ شده و بکار گرفته می شدند، ثبات، بله ثبات در حوزه مدیریت یا بکار گیری افراد با تجربه و کاربلد در این حوزه(با کمال احترام به تک تک مدیران و مسئولان قبلی در دو تیم پرسپولیس و استقلال)، اعتماد به نیروهای جوان و بومی و دادن فرصت به آنان همانطور که مجیدی و گل محمدی و نویدکیا و نکونام نشان داده اند که می توانند با استفاده به موقع از دانش و تجربه خود با توجه بوم ایرانی بهترین نتایج را کسب کنند، جوانگرایی که مربیان نامبرده نشان داده اند که با اعتماد به جوانانی مثل حسین زاده، عبدی و اسماعیلی فر و با چاشنی صبر و تاب اوری می توان نتایج ‌مورد وثوق هوادار را کسب کرد و موجب تزریق شادی و نشاط در بین آنان شد و در کل بالندگی باشگاهی در کشور را به سمت بالندگی تیم ملی سوق داد.

رضا بلوچی

هومن جعفری کد خبر: 1125649 برچسب‌ها فوتبال ایران

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: فوتبال ایران وزارت ورزش آبی پوشان عدم ثبات دو تیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۲۴۲۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کالا‌های وارداتی که دلارشان ارزان ماند؛ اما تورمشان قد کشید/ رانت ارزی به سود مردم یا وارداتچی ها؟

به گزارش تابناک اقتصادی؛ «از روز اول عید تا پایان ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ نزدیک به ۲۰ میلیارد دلار ارز ۲۸۵۰۰ تومانی بابت واردات کالا‌های اساسی تامین شد» این بخشی از صحبت‌های رئیس کل بانک مرکزی در فروردین امسال است که تاکید داشت در سالی که گذشت، در کنار تامین ۵۰ میلیارد دلار ارز با نرخ زیر ۴۰ هزار تومان برای واردات کالا، برای کالا‌های اساسی نظیر گوشت و مرغ و و شکر و نهاده‌های داملی، نزدیک به ۲۰ میلیارد دلار به نرخ ترجیحی ۲۸۵۰۰ تومان تخصیص و تامین شده است.

آماری که در نگاه اول، تحسین برانگیز است؛ چراکه با هدف مدیریت قیمت کالا‌های اساسی و ضروری مردم نظیر موارد مذکور، در دستور سیاست گذار قرار داشته است، اما با نگاهی به تغییرات تورمی کالا‌های وارداتی با ارز ثابت ۲۸۵۰۰ در سالی که گذشت، متوجه می‌شویم که بسیاری از این کالا‌های وارداتی، به رغم ادعای کنترل تورم قیمت ها، با افزایش نرخ تورم بالاتر از میانگین سالانه کشور مواجه بوده است.

به عنوان نمونه و بر اساس آمار رسمی منتشر شده توسط مرکز آمار ایران؛ نرخ تورم نقطه به نقطه فروردین امسال نسبت به فروردین سال قبل برای محصولی همچون گوشت گوساله و گوشت گوسفند به ترتیب ۶۴.۸ و ۵۹.۸ درصد بوده است.

این در حالی است که دی ماه سال قبل علیرضا پیمان پاک  قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی در امور تجارت و تنظیم بازار در گفتگو با تابناک اقتصادی اظهار داشت: روزانه بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ تن گوشت گرم گوسفندی و گوساله از حدود ۱۲ کشور (استرالیا، روسیه، مغولستان، کنیا، رومانی، ارمنستان، گرجستان و ...) با ارز ترجیحی ۲۸۵۰۰ تومان وارد کشور می‌شود.

بنابراین به رغم واردات گوشت گرم گوساله و گوسفند با ارز ترجیحی ۲۸۵۰۰ تومانی در سال گذشته، بازهم شاهد رشد نرخ تورم این محصول مهم در سفره مردم بوده ایم؛ موضوعی که نیاز به شفاف سازی از سوی مسئولان مرتبط با این بخش در وزارت جهاد کشاورزی دارد. چراکه به گواه گزارش مرکز آمار، در اردیبهشت ۱۴۰۲ میانگین قیمت یک کیلوگرم گوشت گوساله در مناطق شهری ۳۳۹ هزار تومان بوده است، اما در فروردین سال جدید این رقم به ۵۴۷ هزار تومان افزایش یافته است. همچنین متوسط قیمت یک کیلو گوشت گوسفند در اردیبهشت ۳۷۱ هزار تومان بوده، اما در شروع سال جاری به ۵۹۲ هزار تومان صعود کرده است که نشان از رشد تورم این محصول با وجود سیاست ارزی تخصیص دلار ۲۸۵۰۰ تومانی برای واردات گوشت قرمز دارد.

از سوی دیگر، در فروردین ماه سال جاری، نرخ تورم نقطه‌ای شکر نیز که به صورت وارداتی با ارز ۲۸۵۰۰ تومانی است به ۴۷.۸ درصد رسیده است؛ به بیان دیگر خانوار‌های کشور نزدیک به ۴۸ درصد بیشتر از فروردین ماه ۱۴۰۲ برای خرید یک کیلو شکر مصرف روزانه خودشان هزینه کرده‌اند.  

این رویه تورمی در گروه حبوبات نیز به چشم می‌خورد؛ جاییکه بسیاری از نیاز بازار حبوبات با ارز نرجیحی واردات شده و بخشی هم با نرخ نیمایی کمتر از ۴۰ هزار تومان؛ اما نرخ تورم گروه حبوبات هم رشد داشته است. به عنوان نمونه، در نخستین ماه سال، نرخ تورم نقطه به نقطه کشکش پلویی ۶۷.۸ درصد، لوبیا قرمز ۴۲.۵ درصد و لپه و عدس نیز نزدیک به ۳۰ درصد بوده است.  

آنچه مسلم است در رویکرد ارزی مذکور، میلیارد‌ها دلار با هدف کمک به معیشت مردم و کنترل تورم کالا‌ها برای واردات این محصولات تخصیص و تامین شده است، اما در نهایت تورم بسیاری از این محصولات وارداتی چه به صورت مستقیم و چه به صورت غیرمستقیم در سبد هزینه‌ای مردم، افزایش داشته است؛ این در شرایطی است که اختلاف معنادار نرخ ارز ۲۸۵۰۰ و نیمایی با بازار آزاد به قدری بوده است، که شائبه رانت ارزی برای برخی واردکننده‌ها را در افکار عمومی تقویت کرده است و نیازمند شفاف سازی از سوی بانک مرکزی، وزارت صمت و وزارت جهاد کشاورزی و همچنین ورود نمایندگان مردم در مجلس به این موضوع مهم است تا حداقل برای سال جاری، با درس گرفتن از گذشته، تصمیم بهتر و مناسب تری گرفته شود.

 

دیگر خبرها

  • کار وزارت نیرو برای فرهنگ‌سازی مصرف برق به جایزه‌دادن کشید!
  • راموس گوش ستاره سابق رئال را کشید!
  • کالا‌های وارداتی که دلارشان ارزان ماند؛ اما تورمشان قد کشید
  • کالا‌های وارداتی که دلارشان ارزان ماند؛ اما تورمشان قد کشید/ رانت ارزی به سود مردم یا وارداتچی ها؟
  • بازارساز ترمز رشد ارز را کشید/خبری از افزایش قیمت دلار نیست
  • بازگشت دلار به کانال ۵۰ هزار تومان
  • اتفاق تلخ در بسکتبال/ سومین نوجوان حادثه تصادف هم پر کشید
  • «برنامه بی‌واسطه» دستاوردهای محققان دانشگاه آزاد اسلامی را به تصویر کشید
  • مطهری یک نفس راحت در تراکتور کشید (عکس)
  • قیمت رحم اجاره‌ای سر به فلک کشید/ بازار اجاره رحم در چارتر دهه هفتادی‌ها