Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها- کاهش خطا در نسخه‌نویسی و شفافیت هزینه ها از جمله مزیت‌های حذف نسخ کاغذی بیمه سلامت به شمار می‌رود، طرحی که شاید هنوز برخی هنوز با آن مخلف باشند اما مزایای آن بر مشکلاتش فزونی دارد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، الکترونیکی شدن پرونده بیماران و عدم صدور کاغذی دفترچه‌های بیمه مقدمه‌ای برای اجرای نسخه‌های الکترونیک بود؛ طرحی که از تولد تا اجرای عملیاتی آن 7 سالی می‌گذرد اما با وجود اجرای آزمایشی طرح نسخه الکترونیک، اجرای عملیاتی آن از ابتدای دی‌ماه با مشکلاتی مواجه بوده که بیمار، پزشک و داروخانه هر 3 از این موضوع گلایه‌مند هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حذف نسخ کاغذی مزیت‌هایی را برای بیمار و چرخه درمان کشور به همراه خواهد داشت که برای رسیدن به این مزایا نیاز است هزینه استفاده از این امکان جدید را کاهش داد. در این میان برخی پزشکان برای کوتاه کردن زمان مراجعات و ویزیت تعداد بیشتر بیمار، همچنان از ثبت دارو در سیستم خودداری می‌کنند، اتفاقی که موجب سرگردانی بیماران میان داروخانه و مطب‌ها می‌شود. این در حالی است که بخشی از این مشکلات به دلیل عدم اطلاع‌رسانی درست متولیان اصلی اجرای نسخه‌های الکترونیک به خدمات‌گیرندگان پیش‌ آمده، مشکلی که داروخانه‌داران نیز در مورد پزشکان به آن اشاره می‌کنند.

در این میان پزشکان نیز در زمینه عدم تعهد به ارائه خدمت در قالب نسخه الکترونیک در برخی از مراکز خدماتی همچون آزمایشگاه‌ها اشاره می‌کنند. عدم پایبندی برخی از افراد در جامعه درمان به اجرای کامل نسخه‌های الکترونیک و همچنین ضعف‌های سیستمی و زیرساختی نشان می‌دهد تا اجرای کیفی طرح 80-20 و تبدیل شدن 80 درصد نسخه‌های بیماران به الکترونیک راه زیادی باقی مانده است، راهی که با در نظر گرفتن مزیت‌های این طرح چندان هم طولانی نیست.

کاهش خطاهای دارویی با الکترونیکی شدن نسخه‌ها

دبیر انجمن داروسازان استان اصفهان با اشاره به تجربه اجرای این طرح از ابتدای دی‌ماه امسال اظهار داشت: تجربه ما در این زمینه به بیش از این یک ماه برمی‌گردد و قریب به یک سال است که ما درگیر موضوع نسخه الکترونیک شده‌ایم، اما اتفاقی که از ابتدای دی‌ماه افتاد این است که پذیرش نسخ کاغذی برای برخی از سازمان‌های بیمه همچون سازمان بیمه سلامت ممنوع شده و داروخانه‌‍‌ها صرفاً باید نسخ الکترونیک را بپیچند ولی در رابطه با نسخ سازمان بیمه تامین اجتماعی، در حال حاضر محدودیت قائل شدند، یعنی بیش از 20 درصد پزشکان نمی‌توانند نسخ کاغذی داشته باشند و موسسات هم بیش از این نمی‌توانند پذیرش کنند.

سیدعلی فاطمی افزود: البته در عمل بیش از این است، یعنی همچنان نسخ بیمه سلامت وجود دارد که به صورت کاغذی به داروخانه می‌آید که بعضی از آنها مربوط به ماه‌ قبل است. نسخ آذرماه توسط داروخانه‌ها پذیرفته می‌شود ولی نسخ این ماه را نمی‌توانند قبول ‌کنند.

وی با بیان اینکه قانون 20 -80 درصد تنها مربوط به بیمه تامین اجتماعی است، تصریح کرد: در عمل فعلاً بیش از 20 درصد و حدود 30 تا 40 درصد از نسخی که از بیمه تامین اجتماعی به داروخانه می‌آید، همچنان نسخ کاغذی است. عمدتاً پزشکانی که زیر بار نسخ الکترونیک نمی‌روند، پزشکانی بوده که ممکن است سن و سال بالایی داشته و یا آشنا با رایانه نداشته باشند. برخی از پزشکان سرشناش و معروفی هستند که شاید نیازی به داشتن قرارداد با بیمه احساس نمی‌کنند، زیر بار موارد دستوری نمی‌روند و حاضر به نوشتن نسخ الکترونیک نیستند.

دبیر انجمن داروسازان استان اصفهان در خصوص نسخ الکترونیک برای داروخانه‌ها گفت: در مجموع  این طرح برای داروخانه‌ها طرح خوبی است و داروسازان در کل استقبال می‌کنند، این امر به موجب حذف کاغذ از سیستم  و کاهش عملیات در سازمان‌های بیمه برای سازمان‌های بیمه و دولت ما صرفه‌جویی زیادی به همراه دارد. در این کار خطاهای دارویی بسیار کاهش پیدا می‌کند، خطاهای دارویی در دنیا معضلی است و بسیاری از موارد بستری در بیمارستان‌ها نیز به دلیل خطاهای دارویی و تداخل دارو با دارو یا دارو با غذا و یا بیماری است که با این طرح خطاهای این چنینی حذف می‌شود. همچنین ممکن است در داروخانه‌‌ها، داروها به اشتباه قرائت شود و داروی صحیحی در اختیار بیمار قرار نگیرد. در مجموع مزایای این طرح بیش از معایبی است که اکنون با آن دست به گریبان هستیم و امید است که در ماه‌های آینده این مشکلات به حداقل برسد.

وی پیرامون الزام مراجعه به داروخانه‌های خصوصی با نسخه الکترونیک تصریح کرد: داروخانه‌های خصوصی نمی‌توانند نسخه‌های کاغذی را دریافت کنند، مزیتی که نسخه بیمه سلامت نسبت به تامین اجتماعی دارد این است که کد ملی و کد رهگیری صادر می‌شود و در سیستم هر 2 کد درج می‌شود. این امر ممکن است برای داروخانه و سازمان مشکل باشد، اما این حسن را دارد که ما مطمئن می‌شویم نسخه دیجیتال در سامانه ثبت شده است.مشکلی که پیرامون  بیمه تامین اجتماعی به همراه داریم این است که بیمار به صرف داشتن کد ملی به داروخانه مراجعه می‌کند و این درحالی بوده که همچنان نسخه بیمار در سیستم درج نشده است.

فاطمی با بیان مشکلات سرعت سامانه عنوان کرد: زمان‌بر بودن سامانه باعث کاهش رغبت پزشکان نسبت به نسخه‌های الکترونیک شده است، رمز عبور و دسترسی گاهی در اختیار منشی پزشکان قرار می‌گیرد و شاهد تجویز داروهایی هستیم که به دلیل اشتباه فردی غیرپزشک در سامانه دارویی رخ داده است. به عنوان مثال در نسخه همکار دندان‌پزشکی به جای تجویز مفنامیک اسید که داروی مسکن است، دارویی با نامی مشابه که برای قلب تجویز می‌شود وجود داشت که خوشبختانه مسئول فنی داروخانه متوجه این اشتباه شد و جلوی این اتفاق را گرفتند. اگر طرح امضای دیجیتال پزشکان اجرایی شد و تا آن زمان رمز عبور در اختیار فردی غیرپزشک نباشد، بدون شک این خطاها کاهش پیدا می‌کند.

وی در خصوص انعکاس مشکلات نرم‌افزاری سامانه نسخه‌ الکترونیک به وزارت بهداشت ادامه داد: آذرماه امسال نامه‌ای از سوی سرپرست اداره کل آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت خطاب به وزیر بهداشت ارسال و تمامی اشکالات این نرم‌افزار مطرح شد که برخی موارد مانند زیرساخت‌های پشتیبانی این سامانه‌ها، زیرساخت‌های مربوط به ارتباطات، امنیت داده‌ها در داخل سیستم، فقدان کدینگ استاندارد بین سازمان‌های بیمه‌گر و کدینگ استاندارد داروها مطرح شد. پیشنیاز اجرای طرح نسخه‌نویسی الکترونیک بحث پرونده الکترونیک سلامت بود که متاسفانه همچنان اجرایی نشده بود، اگر سامانه پرونده الکترونیک سلامت و سامانه مربوط به امضای الکترونیک پزشکان و کدینگ استاندارد داروها که بسیار اهمیت دارد پیش از اجرای طرح، پیش‌بینی و اشکالات آن برطرف می‌شد، بدون شک اکنون شرایط بهتری داشتیم. خوشبختانه روز به روز این سامانه بهتر عمل می‌کند و مشکلات کمتری را نسبت به چند ماه گذشته با آن مواجه هستیم.

95 درصد از نسخه‌ها در اصفهان الکترونیکی است

مدیرکل سابق بیمه سلامت استان اصفهان با اشاره به برآورد اجرای طرح نسخه‌‌های الکترونیک اظهار داشت: خوشبختانه پزشکان استقبال خوبی کردند و حتی پزشکانی که طرف قرارداد نبودند، در این زمینه همکاری و تعداد زیادی از آن‌ها اقدام به نسخه‌نویسی الکترونیک کردند. در استان اصفهان 95 درصد از میزان نسخی که اکنون به داروخانه‌ها می‌رود، به صورت الکترونیک است.

حسین بانک افزود: همچنان امضای دیجیتال پزشکان پای نسخه‌ها الزامی نشده و زیرساخت آن نیز فراهم نشده است، وزارت ارتباطات و نظام پزشکی باید زیرساخت آن را فراهم کنند. اکنون امضای دیجیتال به تعداد کمی از پزشکان اختصاص یافته ولی با همان رمزهای عبور در اختیار پزشکان می‌توانند اقدام به نسخه‌نویسی الکترونیک کنند. بار حقوقی نسخه‌ها بر عهده پزشک بوده چراکه رمز عبور و دسترسی در اختیار پزشک است.

وی بیان کرد: پیش از اجرای طرح تیم‌هایی به مطب‌ پزشکان و موسسات شهرها و شهرستان‌ها اعزام شده و آموزش‌های لازم صورت گرفت. در این خصوص شاهد روند خوبی در آموزشی بودیم، این در حالی است که در یکم دی‌ماه نیز گروهی از پزشکان که احساس نیاز به نوشتن نسخ الکترونیک نمی‌کردند، به دلیل مراجعه بیمارشان و ارجاع داروخانه و الزام ثبت نسخه در سامانه همکاری کردند.

بانک تصریح کرد: بیماران می‌توانند در صورت مراجعه اجباری به پزشکانی که نسخه الکترونیک در مطب آن‌ها صادر نمی‌شود، با شماره 1666 تماس و یا به اداره کل بیمه سلامت جهت دریافت تاییدیه مراجعه کنند تا نسخه‌ها تایید و سپس از سوی داروخانه‌ها به نسخه الکترونیک تبدیل شود. داروخانه‌ها نیز در تماس با ما هستند و به مسئول فنی این اجازه را می‌دهیم که نسخه کاغذی بیمار را پذیرش و تبدیل کنند. داروخانه‌های شبانه‌روزی همچون داروخانه هلال احمر، داروخانه امام سجاد(ع)، داروخانه سیدالشهدا(ع)، شهید منتظری و چند داروخانه دیگر که بیماران خاص به آن‌ها مراجعه می‌کنند، مجوز تبدیل نسخه‌های کاغذی به الکترونیک را دارند.

معاون بیمه سلامت: اجرای طرح "نسخه الکترونیک" تا پایان دی‌ماه در کشور تکمیل می‌شودرونمایی از سامانه پرونده و نسخه الکترونیک دندانپزشکی سازمان بیمه نیروهای مسلحنارضایتی 82 درصدی از سامانه نسخه الکترونیکی تامین اجتماعی/خرید دارو با قیمت آزاد به دلیل قطعی سیستم

شماره 1420 تامین اجتماعی آماده دریافت هرگونه انتقاد از سوی مردم و داروخانه‌داران

مدیر درمان تامین اجتماعی استان اصفهان در خصوص این طرح اظهار داشت: طرح نسخه‌نویسی الکترونیک یک طرح ملی است و هر تغییری صبر و متانت می‌طلبد، در این راستا مردم و داروسازان می‌توانند برای بیان مشکلات و انتقادات خود با شماره 09018123048 و یا 1420 تماس بگیرند. در حال حاضر سامانه بدون مشکل است.

علی اعتصام‌پور افزود: برخی از پزشکان در سامانه "ویزیت شد" را انتخاب کرده و سپس نسخه کاغذی می‌نویسند، وزارت بهداشت متولی در نظر گرفتن یک روش واحد میان بیمه سلامت و تامین اجتماعی بود.خوشبختانه نرم‌افزارهای جدید مشکلات را کم کرده است.

انتهای پیام/163/ش

منبع: تسنیم

کلیدواژه: نسخه نویسی الکترونیک بیمه تامین اجتماعی نسخه های الکترونیک سازمان های بیمه نسخه الکترونیک خطاهای دارویی نسخ الکترونیک استان اصفهان داروخانه ها بیمه سلامت اجرای طرح نسخ کاغذی طرح نسخه نسخه ها دی ماه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۲۴۶۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

داروخانه‌ها برای خرید شیر خشک پول ندارند

آفتاب‌‌نیوز :

هادی احمدی افزود: در کل کشور ۱۶ هزار داروخانه فعالیت دارد که با بیمه‌های پایه قرارداد دارند و سازمان‌های بیمه گر هم باید به تعهدات خود عمل کنند.

وی ادامه داد: وضعیت داروخانه‌ها به علت تأخیر در پرداخت مطالبات مناسب نیست هر سه سازمان بیمه گر تأمین اجتماعی، بیمه سلامت و نیرو‌های مسلح به داروخانه‌ها بدهکار هستند.

احمدی گفت: سازمان‌های بیمه گر باید یک ماه پس از دریافت اسناد مطالبات داروخانه‌ها را پرداخت که تا کنون این مهم اتفاق نیافتاده است.

وی ادامه داد: سازمان تأمین اجتماعی آخرین پرداختی که به داروخانه‌ها داشته مربوط به آذر پارسال بوده آن هم فقط در بخشی از داروخانه‌های کشور و آخرین پرداخت بیمه سلامت هم مربوط دی پارسال است و در بیمه نیرو‌های مسلح نیز به همین صورت است.

احمدی گفت: در حال حاضر داروخانه‌ها در خرید شیرخشک مشکل دارند و چرخه اقتصادی داروخانه‌ها مشکلات جدی دارد، چون پولی جهت تهیه شیرخشک ندارند.

وی گفت: سازمان هدفمندی یارانه‌ها و بیمه سلامت منابع تهیه شیر خشک را به داروخانه‌ها پرداخت نکرده اند.

منبع: خبرگزاری مهر

دیگر خبرها

  • مسیر شفافیت از ارتباطات سامانه‌ای با حذف کاغذ می‌گذرد
  • بلایی که با خوردن ۴ استامینوفن سرتان می‌آید
  • نسخه کاغذی جایگزین نسخه نویسی الکترونیک در زمان قطعی سامانه بیمه سلامت
  • چگونگی خدمات‌دهی به بیماران در زمان قطع سامانه نسخه‌نویسی الکترونیک بیمه سلامت
  • داروخانه‌ها برای خرید شیر خشک پول ندارند
  • داروخانه‌ها برای خرید شیرخشک پول ندارند
  • اهمیت سامانه خودنویس در کاهش تلاطمات بازار اجاره با حذف واسطه‌ها و صفر کردن هزینه عقد قرارداد
  • اتصال نسخه الکترونیک به بیمه‌های تکمیلی تا یک ماه دیگر
  • شفافیت در سند تحول و تعالی قوه قضاییه
  • داروخانه‌های معتبر اینترنتی‌ مجاز به فروش شیر خشک نیستند