Web Analytics Made Easy - Statcounter

باشگاه خبرنگاران جوان - داده‌های حاصل از اولین بررسی‌های ابزار طیف‌ سنجی انرژی تاریک (DESI)، منجر به ایجاد بزرگترین و دقیق‌ترین نقشه سه‌ بعدی کیهانی شده است. این تصویر خیره کننده شبکه کیهانی کهکشان‌ها را در طول میلیارد‌ها سال نوری نشان می‌دهد و این تنها آغاز پروژه است.

بر اساس گزارش newatlas، این تصویر شامل ۷.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۵ میلیون کهکشان در فاصله ۵ میلیارد سال نوری در جهت صورت فلکی سنبله است و سیاره زمین در پایین و سمت چپ آن قرار دارد. با توجه به ساختار بزرگ کیهان که به وضوح قابل مشاهده است، درک این موضوع که چرا اغلب از آن به عنوان شبکه کیهانی یاد می‌شود، سخت نیست و اخترشناسان می‌توانند از داده‌ها چیز‌های زیادی بیاموزند.

جولین گای، دانشمند آزمایشگاه برکلی که این پروژه را مدیریت می‌کند، می‌گوید: "زیبایی زیادی در این تصویر وجود دارد و در گستره کهکشان‌ها در این نقشه سه بعدی، خوشه ها، رشته‌ها و حفره‌های عظیمی را می‌توان دید. در درون آنها، می‌توان ردپایی از جهان اولیه و تاریخچه انبساط آن را پیدا کرد. "

ثبت کهشکان‌هایی در فاصله ۱۱ میلیارد سال نوری

DESI داده‌های دقیقی را در مورد طیف رنگی کهکشان‌ها جمع آوری می‌کند که می‌تواند نشان دهد یک کهکشان خاص چقدر از ما فاصله دارد. از آنجایی که جهان دائماً در حال انبساط است، نور کهکشان‌های دورتر کشیده می‌شود، به طوری که طول موج‌های آن بیشتر به سمت طیف قرمز رنگ می‌رود. بنابراین، به‌طور کلی، کهکشان‌هایی که بیشتر قرمز به نظر می‌رسند، دورتر هستند و DESI از این اطلاعات برای ساختن نقشه سه بعدی خود استفاده می‌کند.

DESI که روی تلسکوپ Mayall در آریزونا نصب شده، اندازه گیری‌های خود را با استفاده از یک سیستم نسبتاً منحصر به فرد انجام می‌دهد. در این سیستم نور از شش لنز بزرگ عبور می‌کند و سپس توسط مجموعه‌ای از کابل‌های فیبر نوری که توسط ۵۰۰۰ موقعیت‌ دهنده رباتیک کنترل می‌شود، جذب می‌شود. در این مرحله نور به ۱۰ طیف نگار فرستاده می‌شود که آن‌ها را تجزیه و تحلیل و بر اساس رنگ‌های تشکیل دهنده آن‌ها تقسیم بندی می‌کند.

نقشه ای که فعلا در دسترس قرار گرفته در طول هفت ماه اول فعالیت DESI در سال ۲۰۲۱ ایجاد شده است. زمانی که مأموریت اولیه این پروژه در سال ۲۰۲۶ به پایان برسد، بیش از ۳۵ میلیون کهکشان را فهرست‌ بندی می‌کند که تا ۱۱ میلیارد سال نوری از ما فاصله دارند.

بیشتر بخوانید

تصاویری از رویداد‌های نادر کیهانی و آسمانی

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: شبکه کیهانی کهشکان نقشه کیهانی کهکشان ها سال نوری نقشه سه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۲۶۹۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سیاره عطارد در اوج خورشیدی قرار می‌گیرد

سیاره عطارد یازدهم اردیبهشت در دورترین فاصله از خورشید قرار می‌گیرد، اما این پدیده از اصفهان قابل مشاهده نیست.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، گردش ۸۸ روزه سیاره عطارد به دور خورشید باعث می‌شود سه‌شنبه -یازدهم اردیبهشت‌ماه- به دورترین نقطه از خورشید در فاصله ۰.۴۷ واحد نجومی برسد؛ سیاره عطارد برخلاف بیشتر سیارات که دقیقاً مدارهای دایره‌ای به دور خورشید را دنبال می‌کنند و فاصله آن‌ها از خورشید تنها چند درصد تغییر می‌کند، دارای مدار بیضی شکل است.

فاصله سیاره عطارد از خورشید بین ۰.۳۰۷ واحد نجومی در حضیض (نزدیک‌ترین فاصله به خورشید) و ۰.۴۶۷ واحد نجومی در اوج (دورترین فاصله از خورشید) متغیر است، این تغییر بیش از ۵۰ درصد به این معنا است که سطح آن در زمان حضیض نسبت به زمان اوج، دو برابر بیشتر انرژی از خورشید دریافت می‌کند.

قرار گرفتن سیاره عطارد در اوج خورشیدی از اصفهان قابل مشاهده نیست، زیرا در طول روز به بالاترین نقطه خود در آسمان می‌رسد و زمان غروب نیز بیش از سه درجه بالاتر از افق نخواهد بود.

کد خبر 749256

دیگر خبرها

  • ۳۰۰طرح ارتباطی طی دو سال اخیر در کهگیلویه و بویراحمد اجرا شده است
  • آیت‌الله نوری همدانی: دین اسلام بزرگترین حامی حقوق زن است
  • عملیات اجرایی بزرگترین آب‌شیرین‌کن خشکی جهان سرعت می‌گیرد
  • ترکش‌های جنگ قیمتی در بزرگترین بازار خودروی جهان
  • سیاره عطارد در اوج خورشیدی قرار می‌گیرد
  • ۲۳ کیلومتر شبکه فیبر نوری منازل در پلدختر اجرا شد
  • دانشجوی آمریکایی: بزرگترین تهدید جهان اسرائیل و آمریکاست
  • ببینید/ مروری بر نقشه‌های تاریخی و مشهور جهان که نام خلیج فارس بر تارک‌شان می‌درخشد
  • تصاویر نقشه‌های تاریخی و مشهور جهان؛ اعراب درخشش نام خلیج‌فارس را ببینند
  • سپاه بزرگترین نیروی ضد تروریسم جهان است/ آمریکا به دنبال آتش بس در غزه نیست