Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک سازمان حقوق بشری از ادامه اقدامات سرکوبگرانه ولیعهد سعودی و به بند کشیده شدن روزنامه نگاران از سوی مقامات سعودی پرده برداشت. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از سعودی لیکس، سازمان حقوق بشری با نام «سند» از ادامه نقض آزادی بیان در عربستان به علت اقدامات سرکوبگرانه «محمد بن سلمان» از زمان به قدرت رسیدن در سال 2017 اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طبق گزارش این سازمان حقوق بشری، مقامات سعودی همچنان همه هشدارهای بین المللی درباره نقض آزادی بیان و رسانه در این کشور را نادیده می‌گیرند و به اقدامات سرکوبگرانه خود علیه نویسندگان و روزنامه نگاران ادامه می‌دهند.

بر اساس این گزارش، عربستان از حیث بازداشت و سرکوب روزنامه نگاران در رتبه بالایی در میان کشورها قرار دارد.

این سازمان حقوق بشری، مقامات سعودی را مسئول کامل اقدامات ضد بشری و نقض آزادی بیان در عربستان دانست.

همچنین گزارش مرکز پژوهشی «فریدم هاوس» یا «خانه آزادی» نشانگر شاخص‌های شرم آور رژیم آل سعود است که آزادی‌ها را سرکوب می‌کند.

بر اساس گزارش این مرکز مطالعاتی، عربستان سعودی هفتمین کشور از نظر نقض آزادی‌ها و دموکراسی در سراسر جهان است. این کشور برای اولین بار به عنوان بدترین کشور برای آزادی‌های سیاسی و ششمین کشور برای نقض آزادی‌های مدنی رتبه بندی شده است.

پیش از این سازمان «ارزیابی حقوق بشر» فاش کرده بود که عربستان از نظر احترام به حقوق بشر در جهان به عنوان یکی از ناامن ترین کشورها طبقه بندی می‌شود.

این سازمان که فعالان، پژوهشگران و شخصیت‌های آکادمیک آن را اداره می‌کنند اخیرا طی طرحی ارزیابی سالانه خود را انجام داد و نتایج را در بخش‌های امنیت، سلامت و امکانات و کیفیت زندگی تقسیم بندی کرد. طبق این ارزیابی عربستان بعد از مکزیک بدترین کشور از میان 36 کشور از نظر حقوق بشری است.

پژوهشگران اعلام کردند که این نتیجه با استناد به کارنامه هولناک عربستان در زمینه شکنجه، اعدام، قتل فراقانونی، ربودن، بازداشت ظالمانه و مجازات اعدام است. درباره امکانات و کیفیت زندگی از نظر حقوق بشر عربستان یک درجه از 10 درجه را به دست آورد که بین 34 کشور دیگر پایین‌ترین حد است. این به دلیل ممنوعیت اعتراضات در این کشور، محدودیت آزادی بیان، تشکیل نهادهای مدنی و عدم توانایی شهروندان در رأی گیری است.

نهادهای حقوقی به بررسی جنایت‌های نظام سعودی که به حد بی‌سابقه‌ای در سرکوب، بازداشت، مصادره اموال بازداشت شدگان و ترور آن‌ها رسیده، پرداخته‌اند.

بر اساس گزارش سازمان گزارشگران بدون مرز برای سال 2021 ، عربستان سعودی همچنین در رتبه بندی آزادی مطبوعات در جهان در رتبه پایین تری قرار دارد.

این سازمان از درج نام «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی در فهرست دشمنان آزادی مطبوعات خبر داد و تاکید کرد در این فهرست نام محمد بن سلمان دیده می‌شود که این سازمان او را به ارتکاب جنایات‌ ضد بشری به دلیل قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی متهم کرده است.

به گزارش گزارشگران بدون مرز ، عربستان هنوز دست کم 32 روزنامه نگار درعربستان بازداشت هستند و روزنامه نگاران بازداشت شده در زندان‌های آل سعود از بدرفتاری مسئولان سعودی رنج می‌برند. علاوه بر این ، دولت سعودی همچنان از کار هر رسانه‌ای که مستقیماً به آن وابسته نیست جلوگیری می‌کند و محدودیت‌هایی را برای وب سایت‌ها اعمال می‌کند.

وضعیت رسانه‌ها در 180 کشور جهان مورد ارزیابی قرار گرفت که بر اساس این ارزیابی عربستان با رتبه 170 در پایین‌ترین رتبه قرار گرفت.

عربستان سعودی بعد از ترور وحشیانه «جمال خاشقجی» روزنامه نگار منتقد آل‌سعود از نظر سرکوب آزادی بیان بیشترین توجه را به خود جلب کرده است. از جمله سایر روش‌های سرکوب آزادی بیان در عربستان اعمال محدودیت در اخذ گذرنامه و یا لغو آنها برای کنترل رفت و آمد شهروندان به خارج از کشور، هک تلفن همراه با استفاده از نرم افزارهای جاسوسی و تهدید اعضای خانواده فعالان اجتماعی مقیم خارج کشور می‌باشد.

پیش از این نیز نتایج پژوهش مرکز مطالعات و انتشارات «البیت الخلیجیّ» نشان داد؛ عربستان در میان کشور‌های عضو شورای همکاری خلیج فارس از نظر سرکوب، استبداد و جرائم مربوط به قتل شهروندان در رتبه نخست قرار دارد.

براساس این پژوهش، عربستان شاهد محاکمه‌های قضایی و بازداشت‌های ظالمانه است و محاکمه ده‌ها شهروند متهم درباره آزادی بیان نیز دارای ایراد‌های حقوقی است.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: اخبار عربستان سعودی اخبار عربستان سعودی اقدامات سرکوبگرانه سازمان حقوق بشری روزنامه نگاران نقض آزادی بن سلمان آزادی ها بر اساس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۲۷۱۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ابراز نگرانی کمیسر عالی‌ حقوق بشر سازمان ملل از نحوه برخورد با دانشجویان معترض

کمیسر عالی حقوق بشر با توجه به اعتراضات گسترده دانشجویی در دانشگاه‌های آمریکا در حمایت از مردم غزه و برخورد مقامات امنیتی و قضایی با آن‌ها، گفت که هرگونه محدودیتی برای آزادی بیان باید بر اساس «مشروعیت، ضرورت و تناسب» باشد و بدون تبعیض اعمال شود.

به گزارش ایسنا، «فولکر تورک» کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل، در بیانیه‌ای گفت که آزادی بیان و حق تجمع مسالمت‌آمیز «از اصول یک جامعه» است، به ویژه وقتی که مانند جنگ غزه مخالفت سرسختانه‌ای بر سر مسائل عمده وجود دارد.

وبگاه سازمان ملل در این باره گزارش داد: فولکر اشاره کرد که در هفته‌های اخیر، هزاران دانشجو در آمریکا به این جنگ اعتراض کرده‌اند و تظاهرات زیادی بدون پیشامد حادثه‌ای برگزار شد. اما صدها مورد بازداشت نیز پس از دخالت نیروهای امنیتی در محوطه برخی دانشگاه‌ها انجام شد. بسیاری از آن‌ها بعدا آزاد شدند اما برخی دیگر هنوز با اتهامات یا مجازات آکادمیک روبه‌رو هستند.

کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل گفت: اقدامات مراجع قدرت و مقامات قضایی برای محدود کردن بیان این مسائل باید به دقت مورد بررسی قرار گیرد تا اطمینان حاصل شود که فراتر از حد لازم برای حفاظت از حقوق و آزادی دیگران یا اهداف قانونی دیگر، مانند حفظ سلامت یا نظم عمومی نمی‌رود.

بازداشت یک دانشجو در اعتراضات دانشجویان آمریکایی در حمایت از مردم غزه، ۲۴ آوریل ۲۰۲۴، دانشگاه تگزاس، آستین اعلام هم‌بستگی اساتید دانشگاه کلمبیا با دانشجویان معترض آمریکایی، ۲۲ آوریل ۲۰۲۴، نیویورک

این مقام سازمان ملل تاکید کرد که «نگرانم برخی اقدامات قضایی در برخی دانشگاه‌ها با تاثیری که بر جای می‌گذارد، نامتناسب باشد.»

کمیسر عالی حقوق بشر همچنین تاکید کرد که هرگونه عمل و گفتار آشکارا یهودی‌ستیزانه، «به کلی غیرقابل قبول و عمیقا آزاردهنده است.»

او گفت که رفتار و گفتار ضدعربی و ضدفلسطینی نیز به همان اندازه سزاوار سرزنش است.

تورک در ادامه گفت: برانگیختن خشونت یا نفرت بر سر هویت یا دیدگاه‌ها را، چه واقعی و چه فرضی، باید رد شود. ما شاهد آن بوده‌ایم که چنین لفاظی‌های خطرناکی به سرعت می‌تواند منجر به خشونت شود.

او گفت که هرگونه رفتار خشونت‌بار باید به صورت موردی بررسی شود نه با اقداماتی کلی که «دیدگاه‌های تعداد کمی را به نسبت کل معترضان تعمیم می‌دهد.»

دستبند زدن به یک دانشجوی معترض آمریکایی در دانشگاه اموری، ۲۵ آوریل ۲۰۲۴، آتلانتا بازداشت دانشجویان حامی فلسطین در اعتراضات دانشجویی آمریکا، دانشگاه نیویورک، ۲۲ آوریل ۲۰۲۴، نیویورک

افزون بر این، تورک تاکید کرد: در این‌جا هم مانند هر جای دیگری، واکنش دانشگاه‌ها و مراجع قضایی باید طبق قوانین حقوق بشر باشد و امکان مناظره فعالانه و با حفاظت از حریم امن برای همه باشد.

کمیسر عالی حقوق بشر گفت که هرگونه محدودیتی برای آزادی بیان باید بر اساس «مشروعیت، ضرورت و تناسب» باشد و بدون تبعیض اعمال شود.

تورک افزود: دانشگاه‌های آمریکا در زمینه فعالیت‌های دانشجویی، مناظره‌های جنجالی، آزادی بیان و تجمع مسالمت‌آمیز پیشینیه‌ای قوی و تاریخی دارند.»

او همچنین بیان کرد: باید واضح باشد که اعمال قانونی مبتنی بر آزادی بیان را نباید با تحریک به خشومنت و نفرت اشتباه گرفت.

انهای پیام

دیگر خبرها

  • شهادت ۱۴۱ خبرنگار از ابتدای تجاوز اسرائیل به غزه
  • روز جهانی آزادی مطبوعات World Press Freedom Day + شعار و پوستر
  • کارزار بین‌المللی در اعتراض به اقدامات دولت ایتالیا علیه یک روزنامه/ سه خبرنگار در خطر صدور حکم نُه سال زندان قرار گرفته‌اند
  • ابراز نگرانی کمیسر عالی‌ حقوق بشر سازمان ملل از نحوه برخورد با دانشجویان معترض
  • نخست‌وزیر مالزی: برای برقراری عدالت در قبال فلسطینی‌ها قاطعانه عمل می‌کنیم
  • (ویدئو) سیل وحشتناک در عربستان سعودی همه را ترساند
  • نارضایتی وزیر ارشاد از وضعیت روزنامه‌نگاران حوزه طنز
  • فیلمی از هوای طوفانی شهر مدینه در عربستان سعودی
  • ولیعهد عربستان: با کوچ اجباری فلسطینیان مخالفیم
  • بن سلمان: مخالف آوارگی مردم غزه هستیم