Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، مراسم سالگرد رحلت عالم ربانی مرحوم آیت‌الله سیدمحمدعلی حائری طبسی (ره) امشب در حسینیه کربلایی‌های قم با سخنرانی آیت‌الله سید محمد مهدی میرباقری رئیس فرهنگستان علوم اسلامی برگزار شد.

عضو مجلس خبرگان رهبری در این مراسم با اشاره به شخصیت والای مرحوم آیت الله حائری طبسی گفت: این عالم بزرگوار هم علمشان و هم ارادتشان به اهل بیت (ع) فوق العاده بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خدمات اجتماعی ایشان هنوز هم برکاتش در نسل و دوستانشان ادامه دارد که همین حسینیه و خدماتی که اینجا ارائه می‌شود از برکات ایشان است.

میرباقری با اشاره به آیه « أَحَسِبَ النَّاسُ أَنْ یُتْرَکُوا أَنْ یَقُولُوا آمَنَّا وَهُمْ لَا یُفْتَنُونَ »، گفت: وقتی که حضرت امیر (ع) هنوز مشغول تدفین پیامبر بودند، کسی به ایشان خبر داد سقیفه کار را تمام کرد که حضرت این آیه را قرائت کردند.

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی افزود: این آیه در بیان معصوم بصورت مکرر به واقعه سقیفه تعبیر شده است و خبر از یک فتنه تاریخی بزرگ می‌دهد که مدعیان ایمان همه باید وارد این فضا بشوند تا از طرف دیگر که خارج می‌شوند به دو دسته مومنین و منافقین تبدیل و از هم جدا شوند.

وی در ادامه گفت: خدای متعال در این اینجا از یک محاسبه غلط پرده برداری می‌کند. آن محاسبه غلط این است که انسان همین‌قدر که ادعا کرد من مومن شدم، خدا او را رها می‌کند و می‌تواند همراه مومنین شود و از برکات خدا در این عالم برای مومنین برخوردار شود.

آیت الله میرباقری در تشریح امتحان الهی برای مدعیان ایمان اظهار کرد: خدا می‌فرماید سنت ما در باب همه اقوام گذشته هم این بوده که ما یک فتنه‌ای درست می‌کردیم مثل کوره‌ای که طلا را در آن می‌گذارند تا خالص و ناخالص جدا شوند. بخاطر این‌که خروجی این فتنه بزرگ این است که مومن و غیرمومن، صادق و غیرصادق از هم جدا می‌شوند و وقتی از دل فتنه سلامت خارج شدند، حامل ایمان می‌شوند.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان این‌که این فتنه گاهی به وسیله دشمن است، اضافه کرد:  گاهی خداوند متعال به دشمن اجازه می‌دهد بستری برای فتنه درست کند. یعنی شیطان و جبهه باطل امداد می‌شوند تا یک کوره بزرگ برپا شود. الان ۱۴۰۰ سال است که این کوره برپاست و جبهه مومنین دائما در سختی هستند که این سنت خداست.

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی گفت: خدا در ادامه می‌فرماید منافقین و طاغوت فکر نکنند اگر فتنه کردند، کار تمام شد. این مهلت‌دادن جزئی از نقشه الهی است و به معنی غالب‌شدن آن‌ها نیست. آن‌ها کاملا در سیطره قدرت الهی هستند و هر وقت خدا صلاح بداند این بساط را جمع می‌کند. این هم یک محاسبه خطا از فتنه‌گران است که در بستر فتنه اتفاق می‌افتد.

وی سپس به تبیین نقش اولیای الهی در هدایت مومنین پرداخت و افزود: دلیل اینکه ما به حجت خدا نیاز داریم این است که نه مشاهده‌ای از خدا داریم و نه او را لمس می‌کنیم. برای پر کردن فاصله ما با خدا باید وجودهای مقدس اولیای خدا باشند. این وجودهای مقدس از یک طرف در محضر خدا هستند و از یک طرف لباس بشر می‌پوشند. این تنزل مراتب وجود نورانی اهل بیت (ع) در زیارت جامعه کبیره در سه مقام ذکر شده است. انبیای الهی هم فاصله ما با حضرت حق را پر می‌کنند.

گفتنی است مرحوم آیت‌الله سید محمدعلی حائری طبسی (ره) در سال ۱۳۲۵ هجری قمری در خانواده علم و فقاهت در کربلای معلی به دنیا آمد. وی فرزند مرحوم آیت‌الله سید محمد رضا حائری طبسی از علمای کربلا وامام جماعت حرم سیدالشهداء (ع) بود.

مرحوم آیت‌الله حائری طبسی از سوی رژیم بعث عراق به زندان افتاد و سپس از این کشور اخراج شد و به ایران بازگشت و به عنوان امام جمعه شهرستان طبس به فعالیت تبلیغی و دینی خود پرداخت.

وی پس از سال‌ها خدمت در آستان مکتب اهل بیت(ع) سرانجام در ۱۵ جمادی الثانی ۱۴۲۴ هجری قمری برابر با ۲۳ مرداد ۱۳۸۲ هجری شمسی به دیدار حق شتافت و در مقبره شیخان قم به خاک سپرده شد.

انتهای پیام/۷۸۰۰۵

منبع: فارس

کلیدواژه: میرباقری طبسی سالگرد رحلت شیخان قم مرحوم آیت الله حائری طبسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۲۹۱۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستگیری قاتل زباله گرد در سلسله

به گزارش خبرنگار مهر، سردار یحیی الهی امروز یکشنبه در گفت‌وگو با رسانه‌ها، اظهار داشت: در پی کسب خبری مبنی بر قتل یک شهروند ۳۲ ساله در شهرستان سلسله موضوع به‌صورت ویژه در دستور پلیس آگاهی شهرستان قرار گرفت.

وی افزود: در تحقیقات پلیسی مشخص شد قاتل با برنامه‌ریزی ازپیش‌طراحی‌شده مقتول را تحت‌نظر داشته و سرانجام در روز حادثه با لباس مبدل زباله‌گردی وی را در جلوی منزل خود با استفاده از تاریکی شب و خالی بودن کوچه از تردد با شلیک گلوله به قتل می‌رساند و سریعاً از محل متواری می‌شود.

فرمانده انتظامی لرستان، بیان کرد: مأموران پس هماهنگی قضائی، با اقدامات میدانی و شیوه و شگردهای خاص پلیسی وی را کمتر از یک هفته شناسایی و طی یک عملیات منسجم دستگیر کردند.

سردار الهی با بیان اینکه متهم علت قتل را اختلافات شخصی عنوان کرده و گفت متهم برای سیر مراحل قانونی در اختیار مراجع قضائی قرار گرفت.

کد خبر 6090441

دیگر خبرها

  • افشاگری‌های عضو جدا شده از منافقین در دادگاه درباره همکاری های نظامی این گروهک با ارتش صدام
  • فیلم| افشاگری‌های عضو بریده منافقین در دادگاه: ۴۰۰ مستشار نظامی عراق در پادگان اشرف حضور داشتند!
  • ببینید | افشاگری‌های عضو بریده منافقین در دادگاه
  • فیلم/ در یازدهمین جلسه دادگاه منافقین چه گذشت؟
  • «بازی باطل معاندین» با حکم توماج صالحی؛ هیاهو بر سر هیچ
  • قدردانی جمعی از استادان و شخصیت‌های حوزوی از آیت‌الله جوادی آملی
  • مروری بر جنایات گروهک منافقین؛ترور یک نوجوان پیش چشمان مادر
  • دستگیری قاتل زباله گرد در سلسله
  • ویدیو/ مسعود رجوی همکار و نفوذی ساواک بوده است؟! 
  • آیت‌الله جاودان: با مراقبه و محاسبه اعمال به رحمت الهی می‌رسیم