Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش روز شنبه خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، دکتر احمد وثوق با اشاره به اینکه مشکل ناباروری در همه جوامع جهانی به عنوان یک معضل مطرح است، افزود: علل ناباروری در کشورهای پیشرفته با کشورهای توسعه نیافته متفاوت است. آمارهای جهانی نشان می دهد ۱۵ درصد زوجین در سن باروری دچار مشکل ناباروری هستند.

وی ادامه داد: در کشور ما نیز این میانگین از آمار جهانی تا حدودی بالاتر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عواملی از جمله افزایش سن ازدواج، کاهش تمایل به فرزندآوری، آلاینده های محیطی و... همه در بروز این مساله نقش دارند.

معاون درمان و خدمات تخصصی پژوهشگاه رویان اضافه کرد: بدون شک اگر دسترسی به مراکز تشخیص و درمان زودهنگام ناباروری در اختیار زوجین باشد، ظرف مدتی کوتاه و پرداخت هزینه محدود می توان برای درمان مناسب اقدام و مناسباتی را برای اینکار اتخاذ کرد.

بیمه‌ها به تعهداتشان عمل کنند

وثوق با اشاره به تحت حمایت قرار گرفتن ناباروری توسط بیمه خاطرنشان کرد: آذرماه سال جاری طی طرح دیگری برای حمایت از زوجین نابارور و افزایش فرزندآوری، درمان ناباروری تحت پوشش بیمه درآمد و در قالب این طرح خدماتی را در لیست حمایتی بیمه قرار دادند.

وی اضافه کرد: برای مثال زوجین می‌توانند از خدمات سه دوره ناباروری در طول یکسال شامل IVF، میکرواینجکشن، IUI و FET در این بسته استفاده کنند و تا سقف ۶ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان برای یک سیکل IVF، بیمه ها از زوجین حمایت کرده و هزینه آن را پرداخت می کنند.

مدیر مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری رویان با بیان اینکه این طرح در حال اجرا است و مراکز شروع به ارائه خدمات در این راستا کرده اند، تصریح کرد: در این زمینه مراکز درمانی و دانشگاه مشکلی ندارند چراکه اغلب بیمارستان ها طرف قرارداد بیمه ها هستند اما مراکز خصوصی نیز در حال رایزنی با بیمه گرها هستند تا زوجین نابارور تحت پوشش بیمه سلامت و تامین اجتماعی قرار بگیرند.

وثوق اظهار داشت: این طرح خوب است اگر سازمان های طرف قرارداد به تعهداتشان عمل کنند. این می تواند طرحی باشد که قسمت های تکمیلی آن در سال های آینده ارزیابی و انجام شود. بر اساس این اقدام دغدغه زوجین نیز کم و انگیزه شان برای فرزندآوری و درمان ناباروری افزایش پیدا می کند.

وی با بیان اینکه اگر بیمه ها تعهداتشان را در این طرح انجام ندهند کارها به درستی پیش نخواهد رفت، افزود: برای مثال داروخانه رویان مطالبات ۶ ماه گذشته خود را هنوز از بیمه دریافت نکرده است.

عدم پرداخت مطالبات منجر به قطع همکاری می‌شود

مدیر مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری رویان گفت: مراکزی مثل ما بضاعت مالی محدودی دارند. تصور کنید اگر بنا باشد به ازای هر زوج هفت میلیون از ساختارهای بیمه بستانکار بشویم، ممکن است در طول یک ماه این مبلغ به ۷۰۰ میلیون تومان برسد و این رقم ها در توان ما نیست. اگر این طرح با این روال اجرا شود، موفقیت کمی خواهد داشت.

وثوق تصریح کرد: اما اگر صورت حساب های طرفین قرارداد از سوی بیمه های سلامت و تامین اجتماعی بلافاصله انجام و پرداخت شود، بدون شک مراکز متعهد نگران مطالباتشان نخواهند بود و به کارشان استمرار می دهند، در غیر این صورت با عدم پرداخت مطالبات قطع همکاری رخ می دهد.

طرح حمایت از زوجین نابارور هر سال باید بازنگری شود

معاون درمان و خدمات تخصصی پژوهشگاه رویان با بیان اینکه شاید امروز و در حال حاضر میزان حمایت برای زوجین نابارور عدد مناسبی باشد اما با افزایش هزینه ها باید بازنگری انجام شود، افزود: یعنی مطابق با تورم جامعه و افزایش قیمت ها، مواد مصرفی و هزینه های جانبی و سربار مد نظر قرار بگیرد تا طرفین قرارداد بتوانند ازعهده اینکار برآیند و تحمل کنند. فعلا این قرارداد تا پایان سال است و سال ۱۴۰۱ باید مجددا با توجه به شرایط بازنگری شود.

وی با اشاره به طرح های قبلی برای درمان ناباروری در اینباره توضیح داد: در گذشته یکی از این طرح ها و سیاست ها، ایجاد مراکز تشخیص و درمان ناباروری در مراکز استان ها بود. در واقع احداث مراکز مربوطه متشکل از نیروی انسانی لازم و متخصص برای تشخیص و شناسایی زوج های نابارور تا حدی برای درمان ناباروری موفق بوده است.

ثوق بیان کرد: البته به خاطر یکسری از مشکلات نیروی انسانی لازم برای درمان ناباروری در مراکز حضور پیدا نکردند و در ادامه برخی از این مراکز غیرفعال یا مجبور به تعطیلی شدند.

انگیزه حضور نیروی متخصص در مراکز ناباروری تقویت شود

معاون درمان و خدمات تخصصی پژوهشگاه رویان تاکید کرد: به همین دلیل باید تدابیری اتخاذ شود تا انگیزه حضور نیروی متخصص در مراکز این استان ها را تامین کند. پس با تقویت مراکز ناباروری در استان ها، از سفرها و هزینه های اضافه زوجین برای درمان ناباروری به شهرها صرفه جویی خواهد شد.

مدیر مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری رویان با اشاره به اجرای طرحی دیگر جهت حمایت از زوجین نابارور در گذشته اضافه کرد: در ادامه و در جهت حمایت از زوج های نابارور اعتباری در اختیار دولت و دانشگاه برای درمان ناباروری قرار گرفت.

وی گفت: این طرح نیز برای حمایت از زوجین نابارور طرح خوبی بود. طرح شامل اعتبار و عدد محدود برای هر زوج بود و چقدر این اعتبار در اختیار زوجین قرار گرفت اطلاعی ندارم. اما در ادامه این طرح، بخشی از مراکز دولتی و دانشگاهی بابت خدماتی که ارائه دادند، عددهای قابل توجهی را از وزارت بهداشت و درمان طلبکار شدند.

وثوق در پایان تاکید کرد: به همین دلیل در اجرای طرح و سیاست های حمایت از زوجین نابارور، تعهد و ضمانت اجرای سازمان و نهادهای طرفین قرارداد، برای تداوم و اثربخشی آن اهمیت زیادی دارد.

برچسب‌ها قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت اختصاصی ایرنا ناباروری مردان باروری زنان ناباروری پژوهشگاه رویان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت اختصاصی ایرنا ناباروری مردان قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت اختصاصی ایرنا ناباروری مردان باروری زنان ناباروری پژوهشگاه رویان حمایت از زوجین نابارور برای درمان ناباروری پژوهشگاه رویان حمایت از زوج بیمه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۲۹۵۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جزییات درمان رایگان کودکان زیر ۷ سال/ کدام هزینه ها سهم دولت است؟

سرانجام با اعلام رسمی وزیر بهداشت، دستورالعمل درمان رایگان کودکان زیر ۷ سال در بیمارستان های دولتی، شکل اجرایی به خود گرفت.

به گزارش مشرق، موضوع رایگان شدن خدمات درمانی برای کودکان زیر ۷ سال، گذشته از سوی وزیر بهداشت، رسانه‌ای شد و در عین حال؛ اختلاف بر سر نحوه اجرای آن، باعث شد این موضوع در جلسات هیأت دولت مورد بررسی و بحث قرار گیرد.

اجرای چنین طرح یا دستورالعملی در ابعاد کشوری، نیازمند بودجه و اعتبار لازم است و شاید همین موضوع، باعث تأخیر آن شده بود.

در عین حال، در روزهای اخیر، وزیر بهداشت در حیاط دولت به اجرایی شدن این دستورالعمل، جنبه رسمی بخشید و قرار شد در تمامی بیمارستان‌های دولتی، درمان کودکان زیر ۷ سال رایگان شود.

حالا، سعید کریمی معاون درمان وزارت بهداشت؛ جزئیات بیشتری از این دستورالعمل را تشریح کرده است.

وی با یادآوری اینکه تمامی هزینه‌های درمان سرپایی و بستری این کودکان رایگان بوده و بر عهده دولت است، گفت: در تاریخ ۹ اسفند ۱۴۰۲ بر اساس مصوبه هیأت وزیران و ابلاغ معاون اول رئیس جمهور درمان کودکان زیر ۷ سال در مراکز دولتی و دانشگاهی رایگان شد و هموطنان باید در جریان این موضوع قرار گیرند و بدانند که لازم نیست پولی بابت درمان فرزندانشان پرداخت کنند و اگر جایی با تخلف مواجه شدند این موضوع را به سامانه ۱۹۰ گزارش دهند.

وی افزود: این اقدام گام بلندی برای حمایت از آینده سازان کشور و خانواده‌ها آنان است و چنانچه خانواده‌ای تمکن مالی برای پرداخت هزینه‌های درمان فرزندش را نداشته باشند وظیفه ما است که آنها را به طور رایگان درمان کنیم در واقع ۸۰ درصد خدمات پزشکی کشور در مراکز دولتی و دانشگاهی ارائه می‌شود و این خدمات هم برای کودکان زیر ۷ سال رایگان خواهد بود.

در همین حال، بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت، با بیان اینکه هر حادثه یا بیماری که در ۷ سال اول زندگی رخ دهد، در بقیه عمر باقی می‌ماند و سلامت فرد را مختل می‌کند، گفت: بر این اساس به پیشنهاد وزارت بهداشت، در هیأت دولت این طرح به تصویب رسید که خدمات رایگان به کودکان تا زیر ۷ سال در مراکز دولتی داده شود تا از این طریق سلامت آنها ایمن شود. این به همه بیمارستان‌های وزارت بهداشت ابلاغ شده است.

دیگر خبرها

  • امسال تعهدات دولت در حوزه‌های درمان، آب و مسکن به مردم ارائه می‌شود
  • بدهی میلیاردی تامین اجتماعی به مراکز درمانی قزوین
  • جزییات درمان رایگان کودکان زیر ۷ سال/ کدام هزینه‌ها سهم دولت است
  • جزییات درمان رایگان کودکان زیر ۷ سال/ کدام هزینه ها سهم دولت است؟
  • شناسایی ۶ هزار زوج نابارور در لرستان
  • درمان رایگان کودکان بیمه شده زیر هفت سال
  • افزایش هزینه‌های درمان در مراکز ناباروی
  • خدا نیت‌های ما را هم خریدار است + فیلم
  • ایران جزء ۱۰ کشور اول دنیا در درمان بیماری‌های اورولوژی
  • ضرورت حل مشکل بیمه کارگران شهرداری سنندج/ آلایندگی پتروشیمی کردستان بررسی می‌شود