Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمدتقی فهیم با تاکید بر اینکه «اگر در بر همین پاشنه وجود مدیران خمیازه کش بچرخد، همه بودجه دولت را هم به صداوسیما بدهند، هیچ اتفاقی نمی‌افتد»، عنوان کرد: من موافق افزایش بودجه سازمان هستم اما قبل از آن موافق تغییر و تحول در ساختار سازمان هستم؛ طوری باشد که اگر پولی وارد شد به همان اندازه ما خروجی خوبی را شاهد باشیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برخی از این سریال‌ها در تاثیر نامطلوب بر خانواده از سریال های ترکی هم بدتر بودند.

این منتقد درباره تاثیر افزایش بودجه صداوسیما بر بهبود کیفیت سریال‌های تلویزیونی، به ایسنا گفت: بله بودجه بسیار مهم است، اما تضمین کیفیت سریال ها به بودجه ربطی ندارد؛ بلکه بیشتر به مناسبات مدیریتی در سازمان مربوط است. اینکه چقدر مدیران دارای خلاقیت و به روز هستند و اینکه چقدر تلویزیون با برنامه‌های خوش ساختِ کیفی و مطالبه گرایانه، می‌تواند فاصله رسانه را با مردم کم کند. همه این‌ها به مدیریت مربوط است اگر مدیریت ضعیف عمل کند شما همه پول ایران را هم به صداوسیما بدهید اتفاقی نخواهد افتاد.

فهیم با بیان اینکه کیفیت سریال ها به عوامل متعددی بستگی دارد، در توضیح این اظهارنظر گفت: پنج سال پیش بودجه سازمان صداوسیما کم بود اما به هر حال کارهایی تولید می‌شد. از پنج سال به این طرف همان کارها تولید می‌شود ولی کیفیت ندارد. سریال‌ها را که نگاه می‌کنیم می‌بینیم مشکل اصلی ایده، مضمون و ساخت و پرداخت اثر است. آنچه باعث انتقاد به سریال ها می شود، بودجه نیست، بلکه ضعیف و دم دستی بودن بازی ها، متن شلخته و فاقد قصه بودن سریال است. این ها خیلی مهم است و باید در سازمان صداوسیما رفع شود. البته در مورد سریال های الف، بودجه مهم است و نبود آن می تواند باعث خوابیدن کار شود.

این منتقد همچنین به محدودیت‌های صداوسیما در کسب درآمد اشاره کرد و گفت: صداوسیما محدودیت های زیادی در زمینه گرفتن آگهی دارد؛ هر چند درآمد آگهی خیلی زیاد است اما باز هم محدودیت دارد. خود من گاهی منتقد پخش برخی از آگهی های تلویزیونی بودم که تاثیر نامطلوبی بر تولید داخلی می‌گذاشتند و به نوعی ضدفرهنگ عمل می‌کردند؛ بنابراین به این نتیجه می‌رسیم که بودجه صداوسیما باید از طریق بودجه دولتی تامین شود. چون تلویزیون دو منبع درآمد دارد؛ یکی بودجه دولت و یکی آگهی ها. البته برخی می‌گویند تلویزیون آنتن فروشی هم می‌کند که این هم قبل نقد است.

فهیم در عین حال افزود: در دنیا مشکلاتی از این دست برای رسانه وجود ندارد. رسانه های دنیا به هر دری می‌زنند تا تامین بودجه کنند حتی وارد لابی های کثیف و پولشویی می‌شوند. در عرف رسانه‌ای حاکم بر جهان، این‌ مسائل وجود دارد، اما در اینجا ما شورایی تحت عنوان شورای نظارت بر صداوسیما داریم که اخیرا آقای صفار هرندی رییس آن شده است و این شورا نظارت می‌کند تا هر آگهی از تلویزیون پخش نشود.

او با تاکید بر اهمیت سریال های تلویزیونی عنوان کرد: فکر می‌کنم اهمیت سریال ها خیلی بیشتر از دیگر بخش‌های تلویزیون است. اخبار و بخش های دیگر هم اهمیت دارند اما رسانه از طریق پخش سریال و نمایش است که مخاطب را جذب کرده و نگه می‌دارد. هر موضوع و مضمونی از طریق کارهای نمایشی درازمدت تاثیرگذار و جریان ساز می‌شود. این در حالی است که الان ما چند سال است شاهد یک سریال مناسب و باکیفیت نیستیم. در چند سال گذشته از سر و روی سریال ها می‌بارد که فقر مالی داشته‌اند اما بر این باور نیستم که همه چیز را پول حل می‌کند. معتقدم نقش تولیدکننده ها به ویژه  نویسنده ها و کارگردان‌های خلاق اهمیت زیادی دارد، اما بودجه به ویژه در سریال‌های تاریخی و الف، نقش مهمی را ایفا می‌کند.

فهیم در واکنش به اظهار نظر محمدحسین لطیفی که بودجه سازمان صداوسیما را در مقایسه با نرخ دلار و تورم ناچیز دانسته بود،گفت: من تولیدکننده نیستم. آقای لطیفی از منظر تولیدکننده می‌گوید، من از منظر کیفیت و مفید بودن آثار برای بیننده می گویم. بودجه یک بخش از کار است. اگر قرار باشد به کارهای جدید و پر کردن آنتن با کارهای تاریخی و الف روی بیاوریم، بله این بودجه در مقابل آنچه که جهان دارد هزینه می کند، چیزی نیست. اما همچنان معتقدم ما احتیاج به مدیریت جهادی داریم. مدیریت خلاق و فعال، مدیرانی که به دنبال این باشند که از استعدادها بهره خوبی ببرند و برای تولید آثار خوب اتاق فکر تشکیل بدهند. مسئله دیگر، شستن رده های مدیریت میانی از روابط ناسالم مالی و ارتباطات خانواگی است. اگر این اتفاقات نیفتد همانطور که گفتم اگر همه بودجه را هم به سازمان صداوسیما بدهند اتفاقی نمی‌افتد. اما اگر رویکرد سازمان در بخش مدیریت کلان و در مواجهه با مدیریت میانی، ضربتی باشد،  بودجه هر چقدر هم باشد، خوب مصرف شده و بازدهی خواهد داشت.

فهیم در پایان درباره چشم اندازی که برای آینده تلویزیون با توجه به تغییر مدیریت این رسانه ترسیم می‌کند، گفت: نسبت به دوره قبل به نظر می‌آید دارد اتفاقاتی می‌افتد؛ همین که مدیریت به این ورود کرده که می‌خواهد تغییراتی ایجاد کند و جلوی برخی سریال ها را هم گرفته، نشان می‌دهد که در تدارک اتفاقات بهتری هستند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: محمد تقی فهیم سریال های تلویزیونی بودجه صداوسیما در سال 1400 سازمان صداوسیما سریال ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۲۹۶۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زرنگ‌بازی سعید آقاخانی در «نون خ ۵»

نویسنده و کارگردان «نون خ ۵» در این فصل توانستند طوری مشکلات و سختی‌های جامعه را در قالب داستان خود مطرح کنند که هیچ ممیز و ناظر پخشی نمی‌توانست دست به ممیزی و اصلاح این سریال بزند.

به گزارش سازندگی، کنایه به مدیران و مسئولان و حتی انتقادات تند در قالب خرده‌داستان‌ها و حتی اشارات سیاسی آنقدر در این سریال به چشم می‌آمد که می‌توان صد‌ها تحلیل و تفسیر فرامتنی سیاسی از آن داشت، اما آقاخانی آنقدر با ظرافت همه این انتقادات را در قالب طنز و شوخی مطرح کرد که مدیران صدا‌وسیما نتوانستند در مقابل آن مقاومت کنند و چنین انتقاداتی در قالب یک سریال پربیننده که بالاترین درصد تماشاگر را داشت روی آنتن تلویزیون رفت. از آن سو «نون خ ۵» اولین سریالی است که تا این اندازه روی حرکات موزون قومیت‌های مختلف تکیه کرده و آن‌ها را در یک مجموعه تلویزیونی به تصویر کشیده است.

اشاره به کند بودن سرعت اینترنت همزمان با امتحان میان استانی، مهمان شدن در بیغوله‌ها و اشاره به بیکاری و ورشکستگی مردم بلوچ، کنایه به لغاتی مانند زیرساخت، پیشرفت، پروژه و… نشان دادن مشکل کمبود سوخت در سیستان‌وبلوچستان، نبود امکانات پزشکی در این استان، به تصویر کشیدن وضعیت کولبرها، ضروری بودن دارو‌های کودکان سرطانی، بالا رفتن ناگهانی قیمت طلا و… ازجمله مسائلی بود که آقاخانی و وفایی با تیزهوشی و ریزبینی به بهترین شکل در «نون خ ۵» به نمایش آوردند بدون اینکه ممیزان بتوانند این بخش‌ها را دچار جرح و تعدیل کنند.

دیگر خبرها

  • حرف‌های جنجالی بازیگر مشهور که صداوسیما اصلا قبول ندارد
  • جبلی: باید کار‌های بیشتری در موضوع عفاف و حجاب انجام شود
  • جبلی :باید کارهای بیشتری در موضوع عفاف و حجاب انجام شود
  • سود تلفیقی وبشهر به ۴ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان رسید
  • ۲ خط قرمز در صداوسیما که «نون خ» به آنها نزدیک شد/برای صحبت از فصل ششم هنوز زود است
  • ۲ خط قرمز در صدا وسیما که «نون خ» به آنها نزدیک شد/برای صحبت از فصل ششم هنوز زود است
  • کنایه آذری جهرمی به صداوسیما: «بنیاد آقاخان» عکس‌العملی شبیه «ساترا» نداشت
  • زرنگ‌بازی سعید آقاخانی در «نون خ ۵»
  • سریال قطب شمال اقتباسی از رمان کنت مونت کریستو یا نسخه ایرانی یک سریال ترکی؟
  • علت عجیب برکناری باسوادترین مدیر صداوسیما