Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فارس، حسین سلاح ورزی در مورد سفر چند روز آینده رییس جمهور کشورمان به روسیه، گفت: سفر رئیس جمهور به روسیه در صورتی که توافقات و مذاکرات خوبی با طرف روسی انجام شود و این توافقات منجر به فراهم آوردن ارتباطات تجاری شود، می‌تواند فرصت‌های مناسب و بی بدیلی برای اقتصاد کشور  به ویژه در بخش صادرات محصولات کشاورزی، مواد غذایی و حتی مواد معدنی داشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با تاکید بر اینکه در برقراری روابط اقتصادی با روسیه باید به صورت کلان و برای بلند مدت توجه شود، افزود: آمار و اعداد حوزه اقتصادی و درآمدهای ارزی کشور  براساس بودجه حاکی از آن است که اگر در سال آینده حداکثر 1.2 میلیون بشکه نفت در روز صادر شود، درآمد دولت از این بخش صادراتی حدود 16 میلیارد دلار است.

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران افزود: بنابراین با توجه به اینکه بخشی از منابع ارزی یعنی حدود 10 میلیارد دلار برای واردات کالاهای اساسی و نهاده‌های تولید صرف می‌شود، دولت از محل فروش نفت عایدی چندانی نخواهد داشت تا سایر نیازهایش را تامین کند.

وی بیان داشت: با این شرایط صادرات غیرنفتی اهمیت بسیاری خواهد داشت و برای توسعه صادرات غیرنفتی باید در درجه اول به کشورهای پیرامونی و به عبارتی همان کشورهای همسایه توجه ویژه داشت.

سلاح ورزی با بیان اینکه ایران جزء معدود کشورهایی در دنیاست که دارای تعداد زیادی همسایه است، گفت: 15 کشور در اطراف ایران به صورت مستقیم و غیرمستقیم جز همسایگان ما محسوب می‌شوند که بین تمام این کشورها از نظر بزرگی اقتصاد و بالا بودن درآمد سرانه روسیه مطرح است.

وی افزود: بنابراین این کشور از یک جایگاه استراتژیک، ویژه و پراهمیتی برای ما برخوردار است و اگرچه این کشور یکی از بزرگترین تولید کنندگان نفت و گاز جهان محسوب می‌شود؛ اما به واسطه گستردگی اقتصاد و بالا بودن نیازهای وارداتی می‌تواند یک کشور هدف صادراتی و استراتژیک برای ایران باشد.

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران بیان داشت: متاسفانه در سال‌های گذشته حجم، کیفیت و میزان روابط اقتصادی و تجاری ما با کشور روسیه تناسب چندانی با روابط سیاسی ما با این کشور نداشته است. به عبارت دیگر با وجود اینکه رابطه سیاسی بسیار عمیقی بین ایران و روسیه برقرار است، اما روابط تجاری مناسبی بین دو کشور وجود نداشته و به عبارت بهتر اقتصاد ایران از ظرفیت استفاده از نیازهای تجاری روسیه محروم بوده است.

سلاح ورزی با اشاره به مشکل مراودات و ارتباطات بانکی به عنوان یکی از موانع جدی توسعه صادرات غیرنفتی ایران، گفت: اگر در سفر رئیس جمهور به روسیه، دو طرف درباره موضوع نقل و انتقال پول و روش‌های مبادلاتی بین سیستم‌های بانکی دو کشور  به تفاهم و توافق برسند می‌تواند زمینه ساز توسعه صادرات غیرنفتی ایران به روسیه باشد.

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران بیان داشت: همچنین باید در این سفر بر سر مسائل و موضوعات تعرفه‌ای و گمرکی بین دو کشور توافق شود و اگر بتوانیم به یک توافق دو جانبه با روسیه برسیم، آن وقت تصویر واضح‌تری برای صادرکنندگان فراهم می‌شود.

سلاح ورزی افزود: اگر بتوان چشم‌اندازی از سطح مراودات اقتصادی و تجاری برای دو کشور داشت آن گاه شاید بتوان امکان توافق پولی دو جانبه و یا توافق بانکی دو جانبه بین دو کشور را فراهم آورد.

وی در رابطه با تهاتر بین دو کشور نیز بیان داشت:  اگر طرف روسی را به موضوع تهاتر علاقه مند باشد، شاید زمینه تهاتر کالا بین دو کشور وجود داشته باشد.

سلاح ورزی بیان داشت: در هر صورت داشتن یک رابطه تجاری عمیق، پایدار و بلند مدت با روسیه برای کشور دارای اهمیت استراتژیک است و می‌تواند روی روابط منطقه‌ای ما تاثیر مثبتی داشته باشد.

منبع: فارس این مطلب برایم مفید است بلی ۰ نفر این پست را پسندیده اند

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: ایران و روسیه انتقال پول حسین سلاح ورزی مبادلات اقتصادی صادرات غیرنفتی بین دو کشور سلاح ورزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۳۰۴۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بدون دانش ایرانیان اجرای طرح بزرگ «اومااویا» غیرممکن بود

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، «رانیل دیکره مسینکه» در مراسم افتتاح پروژه چند منظوره اومااویا در جنوب شرق کشور سریلانکا که با حضور رئیس جمهور ایران و وزیر نیرو برگزار شد، ضمن قدردانی از دولت ایران و شرکت‌های مهندسی ایرانی به منظور اجرای این پروژه عظیم فنی – مهندسی صنعت آب و برق، گفت: دشواری‌ها و چالش‌های بسیاری در مسیر پیشبرد و عملیاتی کردن این پروژه عظیم در سریلانکا وجود داشت اما به همت مهندسان ایرانی با وجود همه این محدودیت‌ها، در نهایت پروژه بزرگ و چند منظوره اومااویا نهایی و به مرحله اجرا رسید.

وی با اشاره به تمدن کهن و باستانی دو کشور ایران و سریلانکا فزود: خوشبختانه امروز شاهد قرار گرفتن دو کشور دارای تمدن کهن و سیستم‌های آبیاری باستانی به منظور همکاری در زمینه اجرای پروژه‌های مهندسی شده انتقال آب و تولید برق هستیم.

رئیس جمهور سریلانکا بیان کرد: پیشبرد طرح‌های صنعت آب به  منظور بهره‌برداری از منابع آبی موجود به نفع مردم ساکن در این منطقه خواهد بود و خوشبختانه در کنار اجرای پروژه بزرگ انتقال آب و نیز تولید و توزیع برق توسط متخصصان ایرانی، این دانش و تکنولوژی به مردم سرزمین سریلانکا منتقل شد.

به گفته وی، بی تردید بدون همکاری ایران و انتقال توانمندی و تکنولوژی مهندسان ایرانی انجام این پروژه بزرگ و انتقال آب به مناطق دارای بحران و تنش آبی سریلانکا غیرممکن بود.

دیکره مسینکه با تأکید بر اینکه مهارت‌ها و تکنولوژی‌ فنی - مهندسی ایران در جهان شناخته شده است، اظهار کرد: ایران نمونه کشوری است که موفق شد تکنولوژی و دانش فنی را در همه حوزه‌ها با خوداتکایی ایجاد کند، ارتقا دهد و پیشرفت‌های چشمگیری را در این مسیر کسب کند.

وی بیان کرد: ایران و سریلانکا به عنوان دو کشور جنوب آسیا در صدد کسب هویت و استقلال خودشان هستند و بی‌تردید اجرای پروژه‌هایی در سایه همکاری‌های مشترک بین دو کشور، رویکرد این کشورها را در تحققق استقلال هویتشان تقویت می‌کند.

رئیس جمهور سریلانکا گفت: به واسطه اجرای پروژه بزرگ و چند منظور اومااویا، ایران توانست با بهره‌مندی از ظرفیت و توان متخصصان خود، از طریق سدسازی آب را به منطقه خشک انتقال دهد که با نعمات فراوانی برای آیندگان نیز همراه خواهد شد.

 

دیگر خبرها

  • کمک ۵۳۶ تنی آرد روسیه به افغانستان
  • ضرورت انتقال زندان به خارج از شهر زرند
  • قدرت از غرب به شرق در حال انتقال است
  • رئیسی: ایران آماده انتقال فناوری به کشورهای دیگر است
  • اسناد همکاری میان ایران و سریلانکا به امضا رسید
  • توان فنی - مهندسی ایران در جهان شناخته شده است
  • بدون دانش ایرانیان اجرای طرح بزرگ «اومااویا» غیرممکن بود
  • واکنش کرملین به انتقال کمک‌های چند میلیارد دلاری آمریکا به اوکراین
  • پروژه‌های بزرگ برق‌ آبی را در۲۰ کشور اجرایی می‌کنیم | انتقال دانش ایرانی به سریلانکا
  • خط لوله گاز ، مهم‌ترین طرح ایران و پاکستان در حوزه انرژی