Web Analytics Made Easy - Statcounter

رییس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی «مقاومت میکروبی» را ابرچالش نظام های سلامت دنیا دانست و بر ضرورت تشکیل، تدوین شرح وظایف و ساختار کمیته کشوری مهار «مقاومت میکروبی» تاکید کرد.

به گزارش قدس آنلاین به نقل از وبدا، محمد مهدی گویا در اولین جلسه کمیته کشوری مهار مقاومت میکروبی گفت: مقاومت میکروبی به یک معضل بزرگ برای کشورها و به ابرچالش نظام های سلامت دنیا تبدیل شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه با وقوع پاندمی کرونا در دنیا تمام توجه ها به سمت این بیماری رفت و سایر مخاطرات بهداشتی خیلی کمرنگ شد، بیان داشت: به دلیل مقاومت میکروبی اکنون برخی امراض به بیماری های غیرقابل درمان تبدیل شده اند. 

گویا با بیان این که مدیریت مقاومت میکروبی در جهان با اشکالات فراوانی مواجه است و قوانین و مقررات مناسبی در کشورها برای مهار آن وجود ندارد، افزود: مقاومت میکروبی از حد گذشته و دیگر برای برخی از بیماری های نظیر سل، مالاریا، برخی از انواع اسهال و بیماری های مقاربتی درمان های معمولی پاسخگو نیست.

در مرکز تهدیدهای مقاومت میکروبی هستیم

رییس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت با بیان اینکه استفاده بی رویه، نادرست و نامناسب از داروهای ضد میکروبی وضعیت را روز به روز پیچیده تر و بدتر کرده است، گفت: تهدید مقاومت میکروبی مربوط به آینده نیست و ما هم اکنون در مرکز این تهدید قرار داریم. به دلیل بی توجهی به  این مساله اکنون برخی داروها قیمت های گزافی یافته اند در حالی که هم عوارض بیشتر و هم اثربخشی کمتری نسبت به داروهای قبلی دارند.

گویا خاطرنشان کرد: در شصت و هشتمین اجلاس جهانی سلامت که در سال ۲۰۱۵ برگزار شد برنامه عملیاتی مهار مقاومت میکروبی با رویکرد یکپارچه سلامت به تصویب رسید. 

وی افزود: در این اجلاس بر مشارکت سازمان بهداشت جهانی (WHO)، سازمان خواروبار و کشاورزی ملل متحد (FAO) و سازمان جهانی سلامت حیوانات (OIE) در برنامه مهار مقاومت میکروبی تاکید شد.

رییس مرکز مدیریت بیماری های واگیر گفت: باید کاری کنیم تا عفونتِ بیماری هایی که در برابر داروها مقاومت دارند روز به روز کاهش یابد. ساماندهی تولید دارو برای استفاده یا عدم استفاده از داروهای مقاومت میکروبی مهم است. 

ضرورت تشکیل کمیته کشوری مهار مقاومت میکروبی

گویا بر ضرورت تشکیل، تدوین شرح وظایف و ساختار کمیته کشوری مهار مقاومت میکروبی تاکید کرد و اظهار داشت: این کمیته باید دارای زیر کمیته هایی در بخش های آموزش و اطلاع رسانی، پیشگیری و کنترل، مراقبت مصرف داروهای ضد میکروبی، پژوهش و تحقیقات باشد.

وی فهرست سازمان های همکار در برنامه مهار مقاومت میکروبی را چنین اعلام کرد: معاونت بهداشت، معاونت درمان، سازمان غذا و دارو، آزمایشگاه مرجع سلامت، آزمایشگاه مرجع کنترل غذا و دارو، مرکز آزمایشگاه های مرجع کنترل غذا و دارو از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان دامپزشکی کشور، سازمان بیمه سلامت ایران و سازمان حفاظت محیط زیست. 

اجرای نظام مراقبت مقاومت میکروبی

وی از تدوین سامانه مراقبت عفونت های بیمارستانی در راستای تحقق هدف پایش مقاومت میکروبی خبر داد و گفت: نظام مراقبت مقاومت میکروبی در هشت بیمارستان منتخب اجرایی شده و در سال جاری تعداد این مراکز به ۱۶ بیمارستان افزایش خواهد یافت.

به گزارش قدس آنلاین، کارشناسان بهداشت عمیقاً نگران قابل انتقال بودن نوع omicron هستند، زیرا این گونه از کرونا دارای مجموعه غیرعادی از جهش‌ها و مشخصات متفاوتی نسبت به سایر گونه‌ها است.

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت دکتر گویا بیماری های واگیر مهار مقاومت میکروبی کمیته کشوری مهار ضرورت تشکیل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۳۰۵۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کمتر از یک درصد خطا در مراجع حل اختلاف استان وجود دارد

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز یزد، محمدرضا فلاحتی در نشست سه جانبه گرایی دولت، کارفرمایان و تشکلات کارگری گفت: یکی از خواسته‌های بحق جامعه کارگری تشکیل تشکلات کارگری در واحد‌های تولیدی است.
وی با اشاره به اینکه ۳۲۸ سازمان کارگری و کارفرمایی در استان مشغول به فعالیت هستند، افزود: تا سال ۱۴۰۰ قریب به ۲۴۸ تشکل در استان تشکیل شده بود. 
فلاحتی تأکید کرد: در دولت سیزدهم ۲۳ شورای اسلامی کار در واحد‌های تولیدی استان تاسیس شده و این در حالی است که در ۳۱ سال گذشته در استان ۵۰ شورای اسلامی کار فعالیت داشته اند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: برای اولین بار در کشور سامانه الکترونیکی برگزاری انتخابات تشکل‌ها راه اندازی شد که برای ۱۰ تشکل انتخابات به صورت مجازی برگزار شد.

وی با تاکید بر اینکه در برخی از موارد ضعف قانون و خلا قانونی وجود دارد، اظهار داشت: اینکه شخصی نماینده کارگر می‌شود ولی در برخی از مواقع با ترس و لرز از اخراج باید خواسته‌های کارگران را دنبال کند یک ضعف قانونی است. نمایندگان مجلس باید این قانون را اصلاح کنند تا در صورتی که کارگری به عنوان نماینده کارگران انتخاب شد تا پایان تاریخ اعتبارنامه کارفرمایی حق اخراج او را نداشته باشد.

فلاحتی همچنین اشاره‌ای نیز به مباحث مشاغل سخت و زیان آور کرد و افزود: قریب به چهار هزار و ۹۹۱ درخواست در کمیته‌های تجدید نظر و یک هزار و ۸۶ درخواست در کمیته‌های تجدید نظر استان مورد رسیدگی قرار گرفته که از این تعداد ۳ هزار و ۹۸۶ درخواست مورد تایید قرار گرفته است.

وی ادامه داد: در سال گذشته پنج هزار و ۹۴۸ پرونده شکایت در هیات‌های تشخیص استان مورد رسیدگی قرار گرفته که از این تعداد ۹۷۶ پرونده به هیات حل اختلاف رفته است. همچنین تعداد دادنامه‌های ارجاعی به دیوان ۲۹۴ پرونده بوده که ۲۱۵ دادنده رای هیات‌های تشخیص مورد تایید قرار گرفته است و ۷۹ پرونده برای رفع نقص بازگشت داده شده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی اضافه کرد: این آمار نشان می‌دهد که خطای همکاران بنده در هیأت‌های تشخیص کمتر از یک درصد است ولی باز برای اینکه حق شخصی ضایع نشود سه کمیته با ابتکار اداره کل استان تشکیل شده است.

وی عنوان کرد: کمیته نظارت، کمیته الزام و کمیته رصد متشکل از زبده‌ترین همکاران بنده بر تمامی امور نظارت عالیه دارند تا حقی از کسی ضایع نگردد.

فلاحتی با اشاره به وظایف کمیته رصد گفت: هفته‌ای دو بار به واحد‌های تولیدی مراجعه و مسائل و مشکلات جامعه کارگری آن واحد را رصد می‌کنیم. بازرسان به مسائل ایمنی واحد تولیدی نظارت می‌کنند. 

وی همچنین تصریح کرد: در کمیته نظارت، به صورت تصادفی و یا اعتراضاتی که توسط مراجعین صورت می‌گیرد پرونده‌های شکایت‌ها مورد رسیدگی قرار می‌گیرد و اگر خطایی صورت گرفته باشد در صدد رفع آن و تذکر به افراد دخیل بر می‌آیم.

دیگر خبرها

  • واکسن روتاویروس به جدول واکسیناسیون کشوری اضافه می‌شود
  • بیش از ۳۴۰۰ مرکز مشاوره درکشور به مردم خدمات سلامت روان می دهند
  • تشکیل ۸ کمیته روانشناسی برای نیروهای وظیفه
  • ضرورت حفظ یکپارچگی شهر ری در تقسیمات کشوری
  • تشکیل ۸ کمیته روانشناسی برای نیرو‌های وظیفه
  • مرکز جامع پیشگیری ، کنترل و بیماریهای غیر واگیر  در مرکز خدمات جامع سلامت گلها راه اندازی شد
  • خواسته‌های بحق جامعه کارگری، تشکیل تشکلات کارگری در واحد‌های تولیدی
  • کمتر از یک درصد خطا در مراجع حل اختلاف استان وجود دارد
  • سد شکسته شده در خراسان جنوبی نداریم/ سلامت سد‌ها در برابر سیل
  • تشکیل دوباره کمیته انضباطی برای حواشی لیگ برتر بسکتبال