Web Analytics Made Easy - Statcounter

مجید چیزفهم دانشمندیان شنبه در گفتگو با ایرنا اظهار کرد:جایگاه هنر از جایگاه پزشکی، مهندسی و وکالت کمتر نیست. همان طور که یک پزشک بدون شماره نظام پزشکی نمی تواند طبابت کند. باید تدابیر لازم برای فعالیت افراد در هنر خوشنویسی نیز اندیشیده شود.

مخدوش شدن جایگاه هنر با فعالیت افراد غیرمتخصص در این عرصه
رئیس انجمن خوشنویسان شیراز ادامه داد: در حال حاضر شاهد آثاری از هنرمندان غیرحرفه‌ای در جامعه هستیم که به جا ماندن این آثار قطعا در سالهای آینده جایگاه هنرمندان کنونی را خدشه‌دار می کند و کار آنها را زیر سؤال خواهد بُرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: برخی افراد بدون گذراندن دوره‌های آموزشی خوشنویسی بر سردرب ساختمان‌های مهم یا بر کاشی‌کاری‌های اماکن فرهنگی و حتی بر سنگ‌های مزار با خطی نادرست و اشتباهات املایی، خطاطی ‌و حکاکی می‌کنند.
این استاد خوشنویسی اضافه کرد: متأسفانه هیچ جریمه و مجازاتی برای افرادی که در زمینه خوشنویسی به صورت غیرحرفه‌ای فعالیت می‌کنند و کلمات را به اشتباه یا نادرست می‌نویسند در نظر گرفته نمی‌شود. این در حالیست که در بسیاری از کشورها هنر خوشنویسی از نظام صنفی برخوردار است و به کسی که تخصصی در این زمینه ندارد مجوز فعالیت داده نمی‌شود.
چیزفهم گفت: البته ما این موضوع را بارها با متولیان فرهنگی کشور مطرح کرده‌ایم اما تاکنون اقدامی اساسی در این زمینه انجام نشده است.
وی یادآور شد: در زمان گذشته به جایگاه هنر و هنرمند اهمیت بسیاری می‌دادند و هزینه‌های فراوانی را صرف تعالی هنر می‌کردند اما هم‌اکنون آن طور که باید به این هنر توجه نمی‌شود.
رئیس انجمن خوشنویسان شیراز ادامه داد: بدون شک آثاری که از صدها سال قبل با بهترین کیفیت هنری در ساختمان‌ها و بناهای تاریخی به جا مانده است می‌توانند افزون بر معرفی دوره خود از نظر سطح هنری نیز سرمشقی برای هنرمندان در زمان حال و آینده باشند اما اکثر آثار هنری که در شرایط کنونی خلق می‌شوند از این ویژگی مهم برخوردار نیستند.

نرم‌افزارهای خوشنویسی؛تهدید یا فرصت
وی عنوان کرد: در چند سال اخیر شاهد ایجاد انواع نرم‌افزارهای خوشنویسی بوده‌ایم و حتی در این مدت نرم‌افزار خط نستعلیق را راه‌اندازی کرده‌اند که در این نرم افزار از خط بهترین استادهای ایران بهره گرفته شده است.
این هنرمند خطاط افزود: هرچند که سرعت عمل در نگاشتن مطلب، مزیت اصلی این نرم‌افزارها برای بهره‌گیری از این هنر به شمار می‌رود اما با این نرم‌افزارها، هنر خط در دسترس افرادی قرار گرفته است که از کوچکترین دانش و تخصص در این زمینه برخوردار نیستند. اکثر این افراد فقط با تایپ آشنایی دارند و آموزش‌های لازم در خوشنویسی را فرا نگرفته‌اند.
چیزفهم بیان داشت: بدون تردید خط طراحی شده توسط این نرم افزارها یک نوع بدل است و ارزش هنری ندارد و حتی ترکیب‌ کلمات و اتصالات در این نرم افزار به اشتباه استفاده شده و این مسئله موجبات رنجش خوشنویسان را فراهم کرده است.
وی اضافه کرد: خوشنویسان بزرگ در گذشته از طریق این هنر کسب درآمد و امرار معاش می‌کردند اما راه‌اندازی این نرم‌افزارها باعث شده که خوشنویسان راهی برای کسب درآمد از این هنر نداشته باشند.
رئیس انجمن خوشنویسان شیراز توصیه کرد: افرادی که می‌خواهند این نرم‌افزارها را راه اندازی کنند باید از تخصص کافی برخوردار باشند و حداقل موفق به اخذ مدرک دوره ممتاز خوشنویسی شده باشند تا حداقل این نرم‌افزارها با اصول و قواعد خوشنویسی راه‌اندازی و به کار گرفته شود.

برچسب‌ها انجمن خوشنویسان ایران نظام صنفی شیراز فارس خوشنویسی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: انجمن خوشنویسان ایران نظام صنفی شیراز انجمن خوشنویسان ایران نظام صنفی شیراز فارس خوشنویسی انجمن خوشنویسان نرم افزارها جایگاه هنر راه اندازی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۳۰۶۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چگونه به هنر نگاه کنیم و واقعا آن را ببینیم؟

"کارن کی هو" نویسنده حوزه هنری می‌گوید:"اگر سعی می‌کردید زندگی تان را بدون هنر دوباره تصور کنید بله، کاملا متفاوت به نظر می‌رسید. هنر با چیز‌هایی بیش‌تر از آن چه مردم فکر می‌کنند تلاقی می‌کند".

به گزارش فرارو به نقل از وُکس، این صرفا ون گوگ‌ها و مونه‌ها نیستند که آثار هنری شان بر روی دیوار موزه‌ها آویزان شده اند. هنر در آثار هنری‌ای مانند سازه "دروازه ابر" ساخته "آنیش کاپور" هنرمند بریتانیایی هندی تبار در پارک میلینیوم (هزاره) در شیکاگو یا در عمارت مارپیچ ساختمان گوگنهایم در نیویورک نیز وجود دارد.

هنر هم چنین، هنر زینت بخش پوستر فیلم‌های سینمایی و تابلو‌های ویترین فروشگاه‌ها می‌باشد. هنرمندان با هنرشان بر لباس‌هایی که می‌پوشید، موسیقی‌ای که گوش می‌دهید و محصولاتی که مصرف می‌کنید تاثیر می‌گذارند. به زبان ساده هنر همه جا حضور دارد.

با این وجود، اگر هنر اصلی اساسی از فرهنگ ما می‌باشد آیا بسیاری از ما احساس می‌کنیم که آن را درک نمی‌کنیم؟

نتیجه نظرسنجی‌ای انجام شده توسط "یوگاو" در سال ۲۰۲۳ میلادی منتشر شد نشان داد که تقریبا نیمی از پاسخ دهندگان امریکایی گفته بودند که خود را هنرمند نمی‌دانند. ۵۸ درصد یا حتی میزان بیش تری از پاسخ دهندگان گفته بودند که با جریان‌ها یا سبک‌های هنری معروف آشنا نیستند.

شما شاید بخواهید ستایش گر هنر باشید، اما برای تبدیل شدن به فردی هنردوست باید با هنر ارتباط برقرار کنید.

به هنر به عنوان یک ماجراجویی تعاملی نگاه کنید

گاهی اوقات استفاده از راهنما‌های صوتی یا گوش دادن به صحبت‌های هنرمندان برای روشن شدن تاریخچه یک اثر کمک کننده است، اما لزوما همواره به شما کمک نمی‌کند با هنر ارتباط برقرار کنید.

رمزگشایی معنای یک اثر مستلزم نگاه کردن به کالبدی بودن آن است. اتصال یک اثر هنری به سایر مصنوعات فرهنگی و در عین حال انتقال تجربیات زندگی خود از این باور سوررئالیستی پیروی می‌کند که معنا از مثلث سه ضلعی خود اثر، نیت هنرمند و واکنش بیننده به آن ناشی می‌شود.

معنای هنر از تعامل بین بیننده و هنرمند ناشی می‌شود. آن چه بیننده از یک اثر استنباط می‌کند صرفنظر از نیت هنرمند که خالق اثر بوده اهمیت دارد. از این منظر برای فهم یک اثر هنری باید کم‌تر احساس ترس به خود راه دهیم، زیرا هیچ راه درست یا غلطی برای خوانش یک اثر هنری وجود ندارد و صرفا ایده‌هایی هستند که می‌توانند توسط هنرمند بسط یافته یا هدایت شوند.

"مولی اووندن" هنرمند و شاعر در مینه سوتا در این باره می‌گوید:" نیازی ندارم بیننده نقاشی هایم دقیقا منظورم را بداند، اما دوست دارم به اصطلاح با اثرم دست بدهد. این بیش‌تر در مورد گشودگی به روی یک گفتگو یا دعوت به یک تجربه است". این رابطه با در نظر گرفتن بازدید از موزه یا گالری به عنوان یک اقدام فعال و نه منفعل ممکن است به تحکیم رابطه با هنر کمک کند.

یک مطالعه ۲۰ ساله که در سال ۲۰۱۷ میلادی مجددا تایید شد نشان داد که ما به طور متوسط صرفا به مدت ۲۷ ثانیه به یک اثر هنری در موزه یا گالری نگاه می‌کنیم که شامل عنوان و اطلاعات همراه آن می‌شود. "دیل" هنرمند چند رشته‌ای می‌گوید:"تلاشی برای خلق اثری وجود دارد که نیازی نیست زمان زیادی را صرف فکر کردن درباره آن کنید". با این وجود، او معتقد است که تفکر انتقادی برای هر هنری هم از طرف هنرمند و هم از طرف بیننده امری حیاتی می‌باشد.

اووندن می‌گوید:"ما در مدرسه یاد می‌گیریم چگونه در مواجهه با شعر یا هر اثر هنری دیگری همه اجرا را شناسایی کرده و آن‌ها را از هم جدا کنیم". با این وجود، او در کار خود به عنوان یک مربی هنری سعی می‌کند مخاطب را وادار کند که به این فکر کند که پس از آن تشریح چه رخ می‌دهد. او می‌گوید: "وقتی همه چیز از هم پاشید یاد نمی‌گیریم که چه کار کنیم و به نوعی اثر را رها می‌کنیم". اووندن بر این باور است که رابطه بین بیننده و اثر در روند جمع‌آوری دوباره جهان شکل می‌گیرد.

اگر هنر فرآیندی از تخیل است که واقعیت را قابل تصور، به یاد ماندنی و گاهی حتی قابل پیش بینی می‌سازد همانطور که "سوزان لنگر" فیلسوف فرهنگی گفته بود چنین تعاملی می‌تواند حتی فراتر از این نیز پیش برود، زیرا باعث ایجاد احساساتی می‌شود که ما هر روز با آن در تماس نیستیم احساساتی مانند انزجار و ترس. برای مثال، با تماشای آثار دیل متوجه می‌شویم که تعدادی از قطعات او الهام بخش طنز هستند و هم چنین تجربه بومیان امریکا را به تصویر می‌کشد، زیرا انسانیت به تصویر کشیده شده و حقیقت نگران کننده‌ای را در مورد تسخیر آمریکا نشان می‌دهد.

دیل با اشاره به این که نقش او به عنوان یک هنرمند آن است که ایده هایش را با صداقت بیان کند می‌گوید: "من سعی نمی‌کنم اثری را خلق نمایم و سپس به این فکر کنم که مخاطبان آن را دوست خواهند داشت". هنر صادقانه حتی می‌تواند مخاطبان را به شدت ناراحت کند. دیل می‌گوید:"با این وجود، این ناراحتی بخش مهمی از کار است".

در این مورد بخشی از عدم فهم هنر مخاطب می‌تواند ناشی از بی میلی برای مقابله با آن ناراحتی باشد. همان گونه که لنگر نوشته آموزش هنر آموزش احساس است وقتی هنر باعث ایجاد احساساتی می‌شود که ما همیشه به آن دسترسی نداریم ممکن است برای مدیریت آن کار دشواری پیش روی مان قرار داشته باشد. با این وجود، در جریان دست و پنجه نرم کردن با آن احساسات است که ارتباط با هنر و در نهایت درک و فهم آن شکل خواهد گرفت.

چگونه می‌توان تمایل به ناراحتی را آموزش داد؟ اووندن در این باره می‌گوید حتی به عنوان یک عاشق مشتاق هنر او متوجه می‌شود که واکنش احساسی همیشه آسان نیست. او می‌گوید: "این می‌تواند واقعا طاقت فرسا باشد".

مراقب زوزه‌های تجربه خود باشید

شاید بتوان نحوه ارتباط مان با هنر را دلیلی بر کاتارسیس* دانست. این کاری است که آثار هنری انجام می‌دهند. در طول زندگی انسانی مان ما حجم قابل توجهی از درد اندام خیالی* را داریم از دست دادن پدر و مادر در دوران کودکی یا نوجوانی، حضور در جنگ و حتی چیزی به اندازه داشتن یک معلم بدجنس. سپس به دنبال پیدا کردن راهی برای مقابله با آن از طریق کار کردن یا گوش دادن به یک آهنگ یا طرق مختلف دیگر خواهیم بود.

"کارن کی هو" می‌گوید اگر فکر کردن به هنر را به عنوان راهی برای تغییر زمان یا تغیبر تجربه خود آغاز کنید و اگر از پاسخ سطحی "این یک عکس خوب است" فراتر بروید آن زمان تماشای یک اثر هنری می‌تواند تلاشی واقعا جالب توجه باشد.

او به نمایش آثار "یوهاس ورمیر" نقاش هلندی قرن هفدهمی در موزه رایکس آمستردام اشاره می‌کند که با استقبال چشمگیری مواجه شد و بازدیدکنندگان را از سراسر نقاط جهان به سوی خود جلب کرد. علیرغم آن که ممکن است فکر کنید زندگی تان ارتباط اندکی با زندگی اشراف هلندی قرن هفدهمی دارد آثار ورمیر در به تصویر کشیدن زیبایی لحظه‌های روزمره برای تان الهام بخش خواهد بود تا از نو به زندگی خود نگاه کنید. او می‌گوید:"امیدوارم وقتی به انجام آن کار‌ها فکر می‌کنید متوجه شوید که زیبایی در آن لحظه نیز وجود دارد".

* کاتارسیس اصطلاحی است که ارسطو برای تزکیه روحی و روانی تماشاگر از تراژدی عنوان می‌کند. کاتارسیس به نوعی شبیه همذات پنداری یا حس سمپاتیک در تماشاگر است.
*اندام خیالی یا Phantom Limb سندرومی روانی است که فرد هم چنان اندام بدنی از دست رفته را حس کرده و حتی درد را در آن ناحیه احساس می‌کند. در واقع این احساس درد در ناحیه اندام از دست رفته انکار واقعیت تلخی است که در صورت اتمام درد فرد باید با آن روبرو شود.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • غلامحسین امیرخانی به پرسش‌های خوشنویسی پاسخ می‌دهد
  • برگزاری جشنواره خوشنویسی «کاتبان وحی» ویژه دانش‌آموزان مقطع ابتدایی
  • مدیران فرهنگی به احیای آموزش هنر خوشنویسی توجه داشته باشند
  • چگونه به هنر نگاه کنیم و واقعا آن را ببینیم؟
  • (تصاویر) دانشجویان شیرازی هم تجمع کردند
  • ادای احترام جانشین رئیس گروه مشاورین نظامی فرمانده معظم کل قوا به شهدای هویزه
  • تجمع دانشجویان شیرازی در حمایت از خیزش دانشگاه‌های غربی
  • باج‌افزارها چطور باج می‌گیرند؟
  • آمریکایی‌ها انتظار این انتقام را نداشتند
  • لزوم تسریع در استقرار ساختار جدید نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی