Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-28@14:24:43 GMT

کمپرسور اسکرو چیست؟

تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۱۳۱۳۶۰

کمپرسور اسکرو چیست؟

قبل از آنکه کمپرسور اسکرو (screw compressor) را تشریح کنیم منطقی‌تر است خود کمپرسور را تعریف کنیم. - اخبار بازار -

در واقع کمپرسور هوا یک دستگاه مکانیکی است که هوا را متراکم کرده و با تغییر فشار و دما آن را به بیرون منتقل می‌کند. به عبارتی نیروی محرکه کمپرسور، هوا را از فضای اطراف مکش کرده و در قسمتی به نام محفظه تراکم، هوا را فشرده کرده و ضمن تغییر دما هوای متراکم را به بیرون می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کمپرسورها از لحاظ عملکردی به دو نوع دینامیکی و جابه‌جایی مثبت تقسیم می‌شوند؛  کمپرسور اسکرو  از نوع جابه‌جایی مثبت است که نمونه عینی آن می‌توانیم به تلمبه‌های باد اشاره کنیم که هوا توسط پیستون ابتدا مکش شده و سپس با فشار رو به پایین پیستون هوای محصور شده، متراکم می‌شود.

کلمه اسکرو (screw) در زبان فارسی به معنای پیچیدن، تاب دادن یا پیچاندن است و استفاده از این کلمه بعد از واژه کمپرسور اشاره به نوع چرخ‌ دنده‌هایی دارد که کار تراکم هوا را انجام می‌دهند. در واقع هوا توسط چرخ‌ دنده‌ها مکش شده و در حین چرخش آنها، هوا متراکم می‌شود.

انواع کمپرسور اسکرو

شرکت‌های سازنده بنا به سیاست خود این کمپرسور را به انواع مختلف تقسیم‌بندی می‌کنند، مثلاً بر اساس سایز مخزن، سیستم محرک چرخ‌دنده‌ها و یا توان الکتروموتور این گروه‌بندی را ایجاد می‌کنند. اما به ‌طورکلی دو نوع کمپرسور اسکرو وجود دارد که عبارتند از:

کمپرسور اسکرو بدون روغنکمپرسور اسکرو روغنی

تفاوت این دو نوع کمپرسور در استفاده از روغن در محفظه تراکم است. بسیاری از صنایع و مشاغل در زمان استفاده کمپرسور نیاز به هوای خالص دارند. مثلاً در دندان‌پزشکی‌ها نیاز است تا هوای تولیدی برای ساکشن خالص و بدون آلودگی استفاده شود؛ برای همین باید در محفظه تراکم و زمانی که چرخ‌دنده‌ها هوا را متراکم می‌کنند از روغن برای روان کاری استفاده نشود.

گفته شد که برای تراکم هوا، نیاز است جریان مکش شده در طول روتورها حرکت کند. طبیعی است که حرکت دو چرخ‌دنده در کنار هم موجب افزایش اصطکاک و دما خواهد شد؛ لذا برای روان کار کردن چرخ‌دنده‌ها از روغن استفاده می‌شود. استفاده از روغن در چرخ‌دنده اسکرو روغنی مشکلی ندارد، اما برای مشاغلی مانند دندانپزشکی یا صنایع دارویی که هوای خروجی بدون روغن یا آلودگی است، طراحی سیستم به شکلی است که برای کاهش اصطکاک یا دما نیاز به روغن نیست. معمولاً از روکش تفلون برای چرخ‌دنده‌ها استفاده می‌شود.

 

مزایای خرید کمپرسور اسکرو

 شاید برای شما هم سؤال است که چرا باید کمپرسور اسکرو خریداری کرد؟

چرا کمپرسور رفت و برگشتی نباید خریداری کرد!

سؤال بسیار مهم و درستی است. مهمترین دلیل خرید کمپرسور چرخنده میزان دبی و فشار هوایی است که کمپرسور تولید می‌کند. کمپرسور اسکرو در مقایسه با نوع رفت و برگشتی توانایی تولید هوای پر فشار بیشتری دارد. یعنی اگر شما نیاز به نیروی بالای سیال (فشار هوای زیاد) دارید، باید از این نوع کمپرسور استفاده کنید.

البته کمپرسور اسکرو مزایای دیگری نیز دارد که عبارت است از:

کمپرسور اسکرو در مقایسه با دیگر کمپرسورها، توانایی تولید هوای پرفشار بیشتری دارد؛ یعنی اگر شما نیاز به نیروی بالای سیال (فشار هوای زیاد) دارید، باید از این نوع کمپرسور استفاده کنیدهزینه انرژی در آن نسبت به دیگر کمپرسورها پایین‌تر است. زمانی هزینه انرژی حائز اهمیت است که استفاده مدام از دستگاه کمپرسور در دستور کار قرار دارد.صدای تولیدی در دستگاه کمپرسور اسکرو کاهش یافته است.لرزش در این کمپرسور به واسطه نرو ماده بودن چرخ‌دنده‌ها و محاسبات دقیق در دستگاه بسیار پایین است.راندمان دستگاه به‌واسطه حذف عیب ضربه قوچی از کمپرسور اسکرو بالاتر از کمپرسور پیستونی است. البته نباید فراموش کرد که به‌ واسطه حذف سیلندر و پیستون دمای داخلی محفظه تراکم کمتر می‌شود و کمپرسور به‌واسطه داغ شدن نباید خاموش شود.

انتخاب کمپرسور اسکرو

عواملی که در انتخاب کمپرسور دخیل است عبارت است از:

1. میزان حجم هوای مورد نیاز

2- میزان فشار هوای مورد نیاز

3. کیفیت هوای تولیدی

4. برنامه نگهداری و تعمیرات منظم دستگاه

برای این کار نیاز به یک برنامه نگهداری و تعمیرات منظم است، چنین برنامه‌ریزی باید توسط شرکت‌های فنی و مهندسی انجام شود.

شرکت‌هایی مانند هوایار علاوه بر آنکه برنامه‌ریزی منسجمی انجام می‌دهند، وظیفه آموزش به اپراتور را نیز بر عهده دارند. فراموش نباید کرد که کمپرسورها دارای ارتعاش هستند و این ارتعاش اگر دچار نوسان شود به معنای خرابی یا پیش‌زمینه برای خرابی دستگاه است.

شرکت‌هایی مانند هوایار علاوه بر آنکه برنامه‌ریزی منسجمی انجام می‌دهند، وظیفه آموزش به اپراتور را نیز برعهده دارند. فراموش نباید کرد که کمپرسورها دارای ارتعاش هستند و این ارتعاش اگر دچار نوسان شود به معنای خرابی یا پیش‌زمینه برای خرابی دستگاه است.

خدمات هوایار به مشتریان کمپرسور اسکرو

شرکت هوایار از تحویل و راه‌اندازی محصولتا تعمیر و نگهداری را برعهده گرفته و پیشتیبانی همه‌جانبه از مشتریان خود دارد. جهت برقراری ارتباط با شرکت هوایار و کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید به آدرس  https://www.havayar.com  مراجعه کرده و از طریق پر کردن فرم در بخش «تماس با واحدهای فروش» با کارشناسان مربوطه هر واحد ارتباط برقرار کنید.

"این مطلب تبلیغاتی است"

منبع: تسنیم

کلیدواژه: کمپرسور اسکرو نوع کمپرسور چرخ دنده ها فشار هوای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۳۱۳۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هوای تبریز ناسالم برای گروه‌های حساس

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ مرکز آذربایجان شرقی هم اکنون طبق سنجش‌های مرکز پایش کیفی هوا، شاخص هوای تبریز بر اساس ذرات ۲.۵ میکرون برابر با عدد ۱۰۸ است که ناسالم برای گروه‌های حساس است.
همچنین شاخص کیفی هوای تبریز در میانگین ۲۴ ساعته گذشته و از ساعت ۱۱ روز گذشته تا ساعت ۱۱ امروز بر اساس ذرات ۲.۵ میکرون برابر ۹۹ و قابل قبول بود.

طبق اعلام سازمان حفاظت محیط زیست در فروردین ماه امسال شهروندان کلانشهر تبریز بدون آلودگی هوا روز‌های خود را سپری کردند، به گونه‌ای که تبریز در این ماه پس از شیراز با مجموع ۱۸ روز هوای سالم، پاک‌ترین و با کیفیت‌ترین هوا را در میان کلانشهر‌های صنعتی کشور به خود اختصاص داد.

با توجه به وضع کنونی آلودگی هوا توصیه می‌شود افراد مبتلا و دارای سابقه بیماری‌های قلبی و عروقی، کلیوی و ریوی، زنان باردار و شیرده، سالمندان و کودکان از تردد در معابر و مرکز شهر و فعالیت طولانی و سنگین در خارج از منزل خودداری کنند.

شاخص آلودگی از صفر تا ۵۰ خوب و هوای پاک، از ۵۰ تا ۱۰۰ سالم، از ۱۰۰ تا ۱۵۰ هوای ناسالم برای گروه‌های حساس، از ۱۵۰ تا ۲۰۰ نیز ناسالم برای تمام گروه‌ها، ۲۰۰ تا ۳۰۰ خیلی ناسالم و بیش از ۳۰۰ خطرناک و بحرانی است.

دیگر خبرها

  • حال و هوای مسجد کوفه- محراب شهادت مولا امیرالمومنین(ع)
  • کیفیت هوای تهران در چه وضعیتی است؟
  • کیفیت هوای مشهد «قابل قبول» است
  • چمبر تست دما و رطوبت چیست؟
  • هوای تبریز ناسالم برای گروه‌های حساس
  • فیلم/ آخرین وضعیت آب و هوای کشور
  • هوای گرم و آفتابی تا نیمه هفته در مازندران
  • کیفیت هوای تهران قابل قبول است
  • افزایش دمای هوای همدان
  • کیفیت هوای مشهد «پاک» است