Web Analytics Made Easy - Statcounter

تاریخ در سرزمین کویری و خاموش خراسان جنوبی بیش از هر جایی رد پا دارد. ثبت 955 اثر ملی و سه اثر جهانی باغ اکبریه بیرجند، قنات بلده فردوس و کویر لوت در این استان گویای این است که خراسان جنوبی از پیشینه تاریخی و تمدنی 25 هزار ساله خود حرف های زیادی برای گفتن دارد.

روزنامه ایران:تاریخ در سرزمین کویری و خاموش خراسان جنوبی بیش از هر جایی رد پا دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ثبت 955 اثر ملی و سه اثر جهانی باغ اکبریه بیرجند، قنات بلده فردوس و کویر لوت در این استان گویای این است که خراسان جنوبی از پیشینه تاریخی و تمدنی 25 هزار ساله خود حرف های زیادی برای گفتن دارد.

ثبت آثار تاریخی و فرهنگی در فهرست میراث ملی و جهانی حرکتی در مسیر حفظ هویت هر منطقه و میراث به جا مانده از پیشینیان است که در استان خراسان جنوبی که سرزمین طلای سرخ و دیار کویرهای رؤیایی است، روند صعودی داشته است. بیش از یکهزار و 500 اثر تاریخی، فرهنگی و طبیعی در خراسان جنوبی شناسایی شده که قدمت این آثار تاریخی به ۲۵ هزار سال پیش هم می‌رسد. اکنون چند روزی است که از ثبت ملی بافت تاریخی «دیهوک» می‌گذرد و از سوی دیگر خبرها حاکی از احتمال ثبت جهانی چهار کاروانسرای تاریخی این دیارکویری است که نه تنها می‌تواند جاذبه‌های گردشگری در این استان را ارتقا دهد بلکه این آثار و ابنیه تاریخی که امروز جزو شاخص‌های مهم توسعه‌یافتگی کشورها و جوامع به شمار می‌رود قادر خواهد بود قابلیت‌های این استان را بیش از پیش نمایان کند.
مسئول ثبت آثار تاریخی اداره‌‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان‌ جنوبی در گفت‌و‌گو با «ایران» ضمن بیان اینکه با ثبت ملی بافت تاریخی«دیهوک»امیدواریم بیش از قبل شاهد جذب گردشگران داخلی و خارجی در این منطقه باشیم، گفت: بافت قدیمی دیهوک یک مجموعه تاریخی در بافتی با قدمت چهار سده مربوط به دوران حکومت صفویان تا اواخر دوره قاجاریه است. این اثر تاریخی در منطقه گرم و کویری قرار دارد که خانه، حمام، قلعه و بازار و آسیاب در این اثر همچنان به چشم می‌خورد. محله‌هایی در این بافت نیز مانند محله سرچشمه، محله مسجد و... وجود دارد.
طاهره مال‌اندوز با اشاره به اینکه وقوع زلزله در سال 1357 عامل تخریب این بافت شده است، افزود: با گذشت زمان مردم محلی اقدام به ساخت یک شهر جدید در مجاورت این بافت قدیمی کردند. اما این اثر تاریخی که طی چند روز گذشته به ثبت ملی رسیده است جا دارد که بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد.
وی با بیان اینکه مساحت این اثر تاریخی 18 هکتار است، اظهار داشت: خوشبختانه شهروندان دیهوک با مرمت تعدادی از بناهای بافت تاریخی، تلاش می‌کنند تا میراث تاریخی خود را حفظ کنند وهمانند مردم دیگر شهرها و استان‌ها خواهان زنده نگهداشتن میراث فرهنگی شهر خود هستند.
مدیرکل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی نیز با ابراز خرسندی از ثبت ملی دیهوک گفت: در حال حاضر تعداد آثار تاریخی، ناملموس و طبیعی استان به ۹۵۵ اثر رسیده است.
حسن رمضانی همچنین به ثبت ۷ اثر معنوی اشاره کرد و افزود: این آثار ناملموس شامل مهارت‌ها و دانش پخت نان لوله بیرجند، تنورسازی فردوس، کرکی بافی شهر مود، شیره‌پزی، قارت بافی قائن، نان جوش و صابون‌سازی بیرجند است.
وی با بیان اینکه تاکنون 777 بنا و محوطه تاریخی و فرهنگی، دو اثر میراث معماری صنعتی، 75 اثر طبیعی، 88 اثر معنوی و 13 شیء تاریخی در استان خراسان جنوبی به ثبت رسیده است، اظهار داشت: پرونده تعداد دیگری از آثار تاریخی و طبیعی آماده شده که امید است تا پایان سال در فهرست میراث ملی ثبت شود.
این مسئول از ثبت جهانی چهار کاروانسرای تاریخی خراسان جنوبی در تابستان سال آتی خبر داد و بیان کرد: پس از پیشنهاد ثبت کاروانسراهای کشور در فهرست میراث جهانی و در ادامه بازدید از سایر استان‌ها، ارزیاب یونسکو از کاروانسراهای خراسان جنوبی نیز بازدید کرد که در حال حاضر کاروانسراهای استان به‌همراه 56 کاروانسرای دیگر در سطح کشور به‌صورت زنجیره‌ای در دست بررسی سازمان یونسکو برای ثبت جهانی هستند و در صورت تأیید، این پرونده‌ زنجیره‌ای در تابستان 1401 در مجمع یونسکو مطرح و به تصویب نهایی خواهد رسید.
این مسئول از کاروانسراهای سرایان، ده محمد، خان و چهل پایه طبس در آستانه ثبت جهانی نام برد و خاطرنشان کرد: قدمت این بناها به دوران صفویه تا قاجاریه برمی‌گردد ونکته حائز اهمیت اینکه، طرح و نقشه معماری این بناها با سایر کاروانسراها دارای تفاوت است. این کاروانسراها دارای بادگیر، موقعیت قرارگیری شترخان‌ها، تزئینات آجری و مصالح به کار رفته است که در نوع خود از نظر مهندسی و معماری بی‌نظیر است.
وی به مرمت این آثار طی سال‌های اخیر تأکید و تصریح کرد: چندین سال است که کار مرمت و بازسازی این کاروانسراها توسط کارشناسان فن شروع شده است و اعتبارات آن نیز با همکاری بخش خصوصی واداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان تا حدودی تأمین شده است. تاکنون 23 کاروانسرا در فهرست میراث ملی به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: فهرست میراث خراسان جنوبی آثار تاریخی اثر تاریخی ثبت جهانی ثبت ملی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۳۲۱۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ساخت فیلم تاریخی جدید در ایران

به گزارش صدای ایران از ایرنا از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدمهدی اسماعیلی بامداد چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ماه به منظور شرکت در ششمین مجمع جهانی گفت‌وگوی بین فرهنگی در باکو عازم آذربایجان شد و جمعه ۱۴ اردیبهشت ماه در آخرین روز از سفر خود از موزه تاریخ ادبیات شهر باکو بازدید کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه این بازدید ضمن برشمردن شخصیت‌های مشترک فرهنگی دو کشور گفت: به مفاخر بزرگ به عنوان زمینه‌های همگرایی بین دو کشور نگاه می‌کنیم؛ اینها جزو میراث مشترک فرهنگی ما به‌شمار می‌روند، ما قرن‌ها کنار یکدیگر زیست کردیم، این ظرفیت‌ها باید باعث افزایش برادری‌ها و همگرایی‌ها باشد نه اینکه موجب واگرایی شود.

وی با بیان اینکه هر کس تلاش کند تا این بزرگان را دست مایه واگرایی قرار دهد حتما دچار اشتباه راهبردی و خطای محاسباتی شده است، افزود: به میراث مشترک فرهنگی با کشور‌های همسایه به عنوان میراث مشترک تاریخی نگاه می‌کنیم و به آنها می‌بالیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: علاقه‌مند هستیم برای این مشاهیر فیلم‌های مشترک تولید کنیم؛ در ترکمنستان برای مختومقلی فراغی همین کار را می‌کنیم، در پاکستان نیز برای اقبال لاهوری کاری را در دست اقدام داریم؛ در سفر هفته گذشته به پاکستان برادران و خواهران پاکستانی به ویژه در شهر لاهور از این موضوع استقبال کردند.

اسماعیلی با بیان اینکه همه اشعار نظامی به زبان فارسی است و میراث مشترکی بین دو کشور به‌شمار می‌رود، افزود: امیدواریم ساخت مجموعه جدیدی را برای حکیم نظامی آغاز می‌کنیم؛ در همین راستا از همکارانم در وزارت فرهنگ جمهوری آذربایجان دعوت کردیم تا ما را در ساخت فیلم سینمایی در این باره کمک کنند.

موزه تاریخ ادبیات شهر باکو در قسمت قدیمی‌این شهر قرار دارد.

دیگر خبرها

  • ساخت فیلم تاریخی جدید در ایران
  • آثار عیلامی در خطر تعرض است؟
  • روستای فهرج کاندیدای بهترین روستا‌های جهانی گردشگری
  • تعطیلی بنا‌های تاریخی استان اصفهان فردا
  • ضرورت تربیت و پرورش نیرو علیه استکبار جهانی
  • انقلاب اسلامی پایگاه حفظ دین اسلام است
  • تعطیلی بناهای تاریخی استان در نیمه اردیبهشت
  • سفر یک روزه طلاب خراسان جنوبی به بافت تاریخی خوسف/شکوه معماری
  • سفره یک روزه طلاب خراسان جنوبی به بافت تاریخی خوسف/شکوه معماری
  • مرگ خاموش تخت جمشید و بیستون