Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-05-06@23:20:53 GMT

در سفر رستم قاسمی به سوریه چه گذشت؟

تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۱۳۳۱۸۰

در سفر رستم قاسمی به سوریه چه گذشت؟

رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی ایران سه شنبه در راس هیئتی اقتصادی برای سفری سه روزه راهی دمشق شد.

 قاسمی در بدو ورود به سوریه اعلام کرد گروهی از مقامات سیاسی و اقتصادی کشورمان، او را در‌ این سفر همراهی می‌کنند که این نشان دهنده اراده جدی دولت جمهوری اسلامی ایران برای ارتقای همکاری‌های اقتصاد و تجاری با سوریه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شنبه گذشته هم مهدی سبحانی سفیر کشورمان در دمشق با محمد سامر الخلیل، وزیر اقتصاد سوریه دیدار و گفت وگو کرده بود.

دو طرف در این دیدار در خصوص راه های گسترش همکاری های اقتصادی، تجاری، صنعتی و کشاورزی میان تهران و دمشق تبادل نظر کرده بودند.

قاسمی اخیرا نیز در راس هیئتی به عراق رفت و با مسئولان عالی رتبه عراق از جمله برهم صالح، رئیس جمهور این کشور دیدار و رایزنی کرد.

 وزیر راه و شهرسازی در دیدار با گسامر الخلیل وزیر اقتصاد سوریه، گفت که پایان جنگ در سوریه سرآغازی برای دوره جدید روابط اقتصادی دو کشور است، به ویژه اینکه ایران و سوریه طی سال‌های جنگ تروریسم بین‌الملل در کنار یکدیگر بوده‌اند.

وزیر اقتصاد سوریه نیز با اشاره به پیوند‌های ناگسستنی دو ملت یادآور شد ما در سوریه خواهان همکاری گسترده‌ای با ایران هستیم.

 قاسمی که ریاست کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور را برعهده دارد، در سفر سه روزه خود به دمشق، افزون بر دیدار با بشار اسد رئیس جمهور سوریه، با نخست وزیر و وزیران امور خارجه، اقتصاد، حمل و نقل، کار و مسکن و نیز رئیس بانک مرکزی سوریه دیدار و گفت‌وگو کرد.

 وزیر راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران در دمشق با «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه دیدار و گفت‌وگو کرده است، دو طرف در این دیدار روابط دوجانبه به‌ویژه در زمینه اقتصادی را مورد بحث و بررسی قرار داده‌اند و رئیس‌جمهور سوریه در راستای منافع استراتژیک ایران و سوریه و پیوند بخش‌های تجاری دو کشور بر اهمیت ایجاد طرح‌های جدید تأکید کرده است.

در این گفت‌وگو همچنین راه‌های گسترش زمینه‌های کار مشترک در بخش‌های دولتی و خصوصی و تشویق سرمایه‌گذاری‌های مشترک با هدف پیشبرد روابط تجاری و اقتصادی دو کشور در تمام زمینه‌ها مورد بررسی قرار گرفت.

طبق گزارش الاخباریه، وزیر راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران در این دیدار بر موضع ثابت تهران در حمایت از پایداری‌ها و مقاومت ملت سوریه در مواجهه با تروریسم و لزوم توسعه همکاری‌های میان دو کشور در تمام زمینه‌هایی که به نفع ملت دوست ایران و سوریه است، تأکید کرده است.

قاسمی در تشریح آخرین نتایج رایزنی‌ها و گفت‌وگو‌ها در سوریه هم گفت: در ملاقات با رئیس جمهور سوریه به موضوعات اقتصادی این کشور و همچنین موانع و مشکلات کنونی در روابط اقتصادی ایران و سوریه پرداخته شد. در جلسات برگزار شده، تصمیمات خوبی گرفته شده  و تفاهم‌نامه‌های زیادی با سوریه داریم، اما بخشی از آن‌ها عملیاتی نشده‌اند، بنابراین قرار شد در کمیته‌ای مشترک این موضوعات بررسی و سپس اجرایی شوند.

وزیر راه و شهر سازی همچنین با اشاره به برگزاری جلسه با وزیر امور خارجه سوریه و بررسی موضوعات دیپلماتیک بین دو کشور گفت که به توافقات خوبی رسیدیم، قرار شد بانک مشترک در سوریه ایجاد شود. در این راستا بناست بانک‌های ایرانی و سوری در کشور‌های یکدیگر شعبه داشته باشند، همچنین حمل ونقل در بخش‌های مختلف یکی از زیرساخت‌های مهم توسعه اقتصادی کشور است، در این زمینه تصمیم گرفته شد رئیس سازمان هواپیمایی کشور موضوعات اجرایی را با همکاران خود بررسی کند.

وی همچنین بعد از سفر خود به دمشق در توئیتر نوشت: تفاهم‌نامه‌های اقتصادی و عمرانی انجام پذیرفته در سفر به سوریه، بسیاری از فرصت‌های مغفول مانده را برای فعالان اقتصادی و عمرانی احیا خواهد کرد که می تواند برای جوانان ما اشتغال و برای سرمایه‌گذاران ایرانی ارزش‌افزوده بسیاری به‌دنبال داشته باشد. تعلل دیگر جایز نیست.

علیرضا تقوی نیا کارشناس مسائل منطقه هم در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: ایران نه تنها به دنبال مشارکت در بازسازی سوریه است و می خواهد پروژه های کلان اقتصادی را بگیرد، بلکه به دنبال بهره برداری از بنادر، فرودگاه ها و ایجاد کریدور استراتژیک تهران، بغداد، دمشق و بیروت است. وزیر راه و شهر سازی ایران متولی تجارت دریایی ایران است، لذا سفر رستم قاسمی به دمسق می تواند از این لحاظ حائز اهمیت باشد.

روابط ایران و سوریه منحصر به زمان جنگ نبود و همواره در حال بهبود است، سوریه همچنان برای ایران در دوران پسا مبارزه با تروریست و پسا جنگ نقش و جایگاه ویژه ای قائل است، تقوی نیا این جملات را می گوید و ادمه می دهد از طریق ارتباط با سوریه و استفاده از ظرفیت ها می توانیم به موقعیت خاص اقتصادی و امنیتی دست یابیم./باشگاه خبرنگاران

انتهای پیام/

منبع: فردا

کلیدواژه: سوریه رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی رئیس جمهور سوریه ایران و سوریه گفت وگو دو کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۳۳۱۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دیدار دبیرکل سازمان جوانان حقوق بشر با سفیر ایران در سوریه

دبیرکل سازمان جوانان حقوق بشر ایران در سفر به سوریه با سفیر کشورمان دیدار و ضمن بازدید از مناطق مختلف سوریه با مردم و مسئولین محلی گفت و گو کرد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، امین انصاری دبیرکل سازمان جوانان حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران در سفر به سوریه پس از زیارت مرقد حضرت زینب کبری (سلام الله علیها) با حسین اکبری سفیر جمهوری اسلامی ایران دیدار و گفت گو کرد و ضمن بازدید از مناطق مختلف سوریه با مردم و مسئولین محلی گفت و گو کرد.

دبیرکل سازمان جوانان حقوق بشر در این دیدار اظهار کرد: تا چندی قبل کشور برادر و مسلمان سوریه مورد تهاجم داعش و حامیان آن قرار داشت و ما شاهد نقض حقوق بشر در مناطق درگیری و جنگ بودیم اما با کمال تاسف مدعیان حقوق بشر غربی نه تنها کمکی به این مردم تحت ستم نکرد بلکه با معاندین آنان که بویی از حقوق بشر نبرده بودند نیز همکاری می‌نمود.

انصاری افزود: تمام دنیا شاهد اقتدار نظام الهی با تدابیر حکیمانه رهبر معظم انقلاب بودند که چگونه هیمنه استکبار جهانی و رژیم منحوس صهیونیستی را در هم شکست و امیدواریم که همانگونه فرزندان غیور میهن اسلامی در دفاع از حرم اهل بیت طومار داعش را در هم پیچیدند به فضل الهی منطقه را از لوث وجود این رژیم آدم کش پاک خواهند کرد.

امروز مردم سوریه در امنیت کامل به سر می‌بردند

دبیرکل سازمان جوانان حقوق بشر افزود: اینجانب ضمن حمد پروردگار و احترام به ساحت مقدس حضرت زینب سلام الله علیها یاد همه شهدای عزیز تأمین امنیت بویژه سردار دلها شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی را گرامی داشته و از خداوند طول عمر با عزت رهبر حکیم و فرزانه انقلاب را خواستارم و ان شاءالله شاهد رشد و شکوفایی هر چه بیشتر سوریه در پرتو امنیت کامل باشیم.

در این دیدار حسین اکبری سفیر جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: پس از اقدام جنایتکارانه رژیم صهیونیستی علیه مکان دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران و شخصیت‌های دیپلماتیک ایران که نقض آشکار کنوانیسون‌ها و معاهدات و اصول و قوانین سازمان ملل بود بر اساس کنوانسیون 1961 وین و 1973 علیرغم اینکه خیلی بارز و روشن بود و همه جهان از جمله آمریکا مجبور شد به این حقیقت اعتراف کند و تمام اسناد حقوقی و بین المللی در این رابطه به موقع ارائه شد. ولی نفوذ کشورهایی مثل آمریکا و سه کشور اروپایی هم پیمان و تحت سلطه آمریکا اجازه نداد که سازمان ملل از حق خودش دفاع کند.

اکبری ادامه داد: در واقع این کوتاهی سازمان ملل که برای اولین بار در چنین شکلی داشت رخ می‌داد به این معناست که سازمان ملل و شورای امنیت سازمان ملل حتی توانایی دفاع از حیثیت و اعتبار و قوانین خودش را هم ندارد.

سفیر کشورمان گفت: علاوه بر اینکه منشور سازمان ملل توسط همه اعضا امضا شده است یعنی این اقدام رژیم صهیونیستی یک بی احترامی بود و کوتاهی و ناتوانی شورای امنیت سازمان ملل در اتخاذ تصمیم متناسب، اهانت به همه اعضای سازمان ملل که منشور ملل را امضا کردند بود.

اکبری در پایان خاطر نشان کرد که این نشان می‌دهد که شعار حقوق بشر در واقع  یک ابزاریست در دست قدرت‌هایی مثل آمریکا و هم پیمانانشان که به اقتضای منافع در هر زمان برای خودشان استفاده می‌کنند و هیچ موقع حاضر نیستند برای دیگران حقوقی قائل شوند بلکه حق مطلق را از آن خودشان می‌دانند لذا جنایت می‌کنند و معتقدند که باید حق دیگران ضایع کنند اما مطمئن هستند که شورای امنیت و سازمان‌های بین المللی هیچکدام توان اینکه بخواهد خارج از اراده آمریکا به عدالت قضاوت بکنند را ندارند.

واکنش سفیر ایران در سوریه به تهدیدات توخالی رژیم صهیونیستیسفیر ایران در سوریه: سازمان ملل از اعتبار خود دفاع کند

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • خاندوزی : فصل جدیدی از توسعه اقتصادی ایران و عراق آغاز شد
  • ایران و عراق در مبادلات اقتصادی از ارز ملی خود استفاده کنند
  • مخبر: ایران و عراق در مبادلات اقتصادی از ارز ملی خود استفاده کنند
  • ایران و عراق در مبادلات اقتصادی از ارز ملی استفاده کنند
  • وزیر اقتصاد: رشد اقتصادی سال ۱۴۰۲ یکی از باکیفیت‌ترین رشدهای اخیر ایران است
  • ۲۳ سند، آماده مذاکره با عراق در کمیسیون مشترک دو کشور است
  • دیدار دبیرکل سازمان جوانان حقوق بشر با سفیر ایران در سوریه
  • تجلیل از تصمیم ترکیه در قطع روابط اقتصادی و تجاری با رژیم صهیونیستی
  • تقدیر از تصمیم ترکیه در قطع روابط اقتصادی و تجاری با اسرائیل
  • واکنش وزیر دفاع انگلیس به تحریمش از سوی ایران/ مخالفت امارات با استفاده آمریکا از پایگاه های نظامی در این کشور/ حمله موشکی به پایگاه نظامیان آمریکایی در شرق سوریه/ رایزنی محرمانه دولت بایدن و عربستان درباره یک توافق