Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبکه خبر»
2024-04-26@19:06:56 GMT

بیماری زایی اُمیکرون بسیار خفیف‌تر از دلتا

تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۱۳۶۱۹۵

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تهران گفت: خوشبختانه بیماری‌زایی سویه امیکرون بسیار خفیف‌تر از سویه دلتا بوده است چراکه تلفات سنگینی که در پیک پنجم با سویه دلتا داشتیم به دلیل درگیری ریه بود، اما این مشکل با امیکرون وجود ندارد. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،  آقای دکتر حسین قناعتی در نشست خبری در پاسخ به وضعیت بیماری‌زایی امیکرون گفت: مبتلایان به انفلوآنزا و شبه انفلوآنزا و سرماخوردگی شدید زیاد هستند، اما خوشبختانه سرپایی درمان می‌شوند و با وجود ادامه پیک کرونا در دنیا خوشبختانه در ایران هنوز پیک کرونا ایجاد نشده البته این فرضیه هست که فاصله ابتلا تا درگیری بالینی طولانی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

انتظار ما این بود که پیک کرونا با امیکرون ۳ هفته قبل آغاز شود، اما اینطور نشد امیدوارم با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی مردم شاهد پیک کرونا در کشور نباشیم.
وی با تاکید بر لزوم ارتقای سطح دانشگاه‌های کشور، افزود: متاسفانه اکثر بیمارستان‌های ما قدیمی هستند، ولی در حال بازسازی یا نوسازی هستیم. به عنوان مثال در آینده نزدیک یک مجموعه عظیم به نام مهدی کلینیک در بیمارستان امام خمینی (ره) راه اندازی می‌شود که ۱۰۰۰ تخت دارد و بسیار مدرن است.

وی با اشاره به وضعیت نامناسب بیمارستان‌های مناطق جنوبی تهران گفت: متاسفانه مناطق جنوبی تهران مانند اسلامشهر وضعیت بهداشتی خوبی ندارند، با دعوت ازخیرین، درجلسه اول ۴۰ میلیارد تومان و چند روز قبل۸۰۰ میلیارد تومان برای ساخت مرکز سرطان بیمارستان امام خمینی (ره) کمک شد و یک زمین ۲۰۰۰ متری هم اهدا شد که اگر فروش برود حدود ۳۰۰ میلیارد تومان به ما کمک می‌کند. در زمینه فضا‌های درمانی بیمارستان «شریعتی ۲» با حدود ۱۰۰۰ تخت انتهای اتوبان همت راه‌اندازی می‌شود و مرکز بین‌المللی علوم و اعصاب در انتهای اتوبان همت تاسیس می‌شود. خیری هم در «مرکز طبی کودکان ۲» ۳۰۰ میلیارد تومان به ما کمک کرد که طی چند ماه دیگر این بیمارستان بسیار مجهز در منطقه ۱۸ بازگشایی می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: دانشگاه‌ها در حال تحول هستند و دانشگاه‌های نسل سوم و چهارم به سمت اجتماعی شدن پیش می رود. اکنون «تی یو ام اس تاک» را راه اندازی کردیم و کاری می‌کنیم که اساتید دانشگاه بیشتر با مردم عزیز در ارتباط باشند.

دکتر قناعتی افزود: در زمینه بین المللی نیز حدود هشت قرارداد و تفاهم نامه منعقد شده است. دانشگاهی در شهر کربلا با ظرفیت ۱۰۰۰ دانشجو که توسط عتبه امام حسین (ع) ساخته شده بود برای ۵۰ سال شعبه دانشگاه علوم پزشکی تهران شد که با اساتید پروازی و آموزش از راه دور دانشگاه راه اندازی می‌شود. با دانشگاه چریتی برلین همکاری داشتیم و با کشور اندونزی هم صحبت شد و دو دستگاه رباط جراح سینا ساخت ایران را هر کدام به قیمت یک و نیم میلیون دلار فروختیم. دستگاه گاماکمرا و چندین دستگاه جراحی مغز به کمک سیستم‌های پیشرفته در ایران تولید و راه اندازی شده و چند مورد هم صادر شده است.
وی با بیان اینکه در زمینه صنایع دارویی شرکت‌های دانش بنیان ما دارو‌های بسیار پیشرفته‌ای را تولید کردند گفت: شرکت‌های استارت اپ و شرکت‌های دانش بنیان ما صد‌ها داروی پیشرفته را تولید کردند که اگر این اتفاق نمی‌افتاد، باید برای یک قلم دارو حدود ۵۰۰ میلیون دلار ارز هزینه می‌کردیم.

وی اظهار کرد مهمترین دلیل تغییرات مدیریت نظام سلامت ما بحث تضاد منافع بوده که این روند اصلاح خواهد شد. اکنون به دلیل عدم مراجعه بیمارانی که قبلا برای درمان کرونا مراجعه می‌کردند در واقع ماهیانه ۳۰۰ میلیارد تومان به دانشگاه‌ها خسارت وارد می‌شود؛ چون تخت‌های ما در دوره پیک تماما در اختیار بیماران کرونایی بود و درآمد دانشگاه اختصاصی بوده است. از طرفی به لحاظ نیروی انسانی هم برخی نیرو‌ها بویژه بانوان محل کار را ترک کردند و ما دچار کمبود در کادر پرستاری هستیم، برخی پزشکان هم به دلیل دستکاری‌هایی که در درآمدهایشان (مالیات، تعیین سقف و...) شد کشور را ترک کردند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: در زمینه مسائل بهداشتی همانطور که مقام معظم رهبری در دیدار با کادر درمان اشاره کردند یکی از موفقیت‌های جمهوری اسلامی، راه‌اندازی شبکه بهداشتی بود که مورد تشویق جهان قرار گرفت؛ اما در مراحل بعدی مدیریت نظام سلامت ما دچار تضاد منافع شد و از روند صحیح علمی باز ماند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تهران درباره زمان تحویل واکسن‌های آسترازنکا (که اخیرا وارد کشور شده) افزود: واکسن در حال واردات است و ان‌شاءالله از هفته دیگر این واکسن در دسترس خواهد بود.

دکتر قناعتی در خصوص تصمیم کمیته علمی برای واکسیناسیون کودکان علیه کرونا نیز گفت: ایمن دانستن مطلق واکسن‌های کرونا حداقل هشت سال زمان لازم دارد و ما به سبب کاهش مرگ و میر از آن استفاده می‌کنیم. تا پنج ماه قبل روزی ۵۰۰ کشته بر اثر کرونا داشتیم، ولی اکنون با گسترش واکسیناسیون میزان تلفات کرونا حدود ۲۵ نفر است، اما این که عوارض واکسن چه بوده یا چه خواهد بود، در دست بررسی‌های بیشتر است؛ درحال حاضر تصمیم کمیته علمی انجام واکسیناسیون برای کودکان است.

قناعتی ضمن تاکید بر آموزش مجازی دانشجویان و پزشکان، گفت: در دانشگاه نباید آموزش به صورت خطابه‌ای باشد بهتر است به جای ارائه آموزش‌های کلیشه‌ای به سمت خلاقیت برویم تا دانشجو در معرض درد‌های جامعه قرار بگیرد. برچسب ها: بیماری زایی ، امیکرون ، دلتا ، دکتر قناعتی

منبع: شبکه خبر

کلیدواژه: بیماری زایی امیکرون دلتا دکتر قناعتی رئیس دانشگاه علوم پزشکی میلیارد تومان بیماری زایی دانشگاه ها راه اندازی پیک کرونا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبکه خبر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۳۶۱۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شناسایی بیش از ۲۲هزار بیمار دیابتی در نیشابور

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی نیشابور گفت: تعداد بیماران مبتلا به دیابت شناسایی شده در دانشگاه علوم پزشکی از مرز ۲۲ هزار نفر گذشت. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم  از نیشابور، حامد جزجلالیان در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: طی سال‌های اخیر افزایش شیوع بیماری دیابت در جهان، این بیماری را به بزرگ‌ترین همه‌گیری تاریخ تبدیل کرده است، به‌طوریکه از هر 10 بزرگسال در جهان یک نفر با دیابت زندگی می‌کند و در هر 5 ثانیه یک نفر به علت دیابت یا عوارض ناشی از آن جان خود را از دست می‌دهد.

وی ادامه داد: بر اساس آخرین مطالعات در کشور ما، 17.5 درصد افراد بالای 25 سال مبتلا به دیابت هستند. 30 درصد بیماران از بیماری خود اطلاعی ندارند، 35 درصد بیماران تحت درمان دارویی مناسب نیستند و حدود 80 درصد بیماران دیابتی HA1C(میانگین قند خون سه ماهه) کنترل شده ندارند.

جزجلالیان با بیان‌اینکه تعداد بیماران مبتلا به دیابت شناسایی شده نوع 1 و 2 در دانشگاه علوم پزشکی نیشابور در حال حاضر 22 هزار و 160 نفر است، تصریح کرد: دیابت یک بیماری مزمن است که در اثر نارسایی پانکراس در تولید انسولین، یا مقاومت ارگان‌های هدف به انسولین ایجاد می‌شود.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی نیشابور گفت: در دیابت نوع یک انسولین به میزان کافی تولید نمی‌شود و فرد نیازمند تزریق‌های روزانه انسولین است. علت دیابت نوع یک مشخص نیست و با دانش فعلی بشر، این بیماری قابل پیشگیری نیست. 90 درصد موارد دیابت، از نوع دو است که ارتباط نزدیکی با وزن بالای بدن و عدم تحرک بدنی دارد.

وی افزود: علایم بالینی هر دو نوع دیابت مشابه است، هرچند علایم در نوع دو اغلب از شدت کمتری برخوردارند. به همین دلیل دیابت ممکن است تا سال‌ها بعد از ایجاد، بی‌علامت باشد و گاه زمانی تظاهر پیدا می‌کند که عوارض درازمدت آن به وقوع پیوسته باشند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی نیشابور گفت: امروزه موارد دیابت نوع دو در کودکان هم مشاهده می‌شود. دیابت خطر بیماری‌های قلبی و سکته مغزی را افزایش می‌دهد. در یک مطالعه چند ملیتی، علت مرگ 50 درصد از بیماران دیابتی بیماری های قلبی و سکته مغزی گزارش شد، ضمن اینکه خطر مرگ در بیماران دیابتی در مجموع دو برابر همتایان غیردیابتی است.

جزجلالیان یادآور شد: پیگشیری مقدم بر درمان است و مراقبت از سلامتی بر مراقبت از بیماری ارجحیت دارد، برخی مداخلات ساده در شیوه زندگی در پیشگیری یا به تاخیر انداختن دیابت نوع دو تاثیر دارند.

انتهای پیام/282

دیگر خبرها

  • تجلیل از خانواده شهدای مدافع سلامت در هفته سلامت
  • شروع کار نمایشگاه کتاب بعد از شیوع کرونا نیازمند شجاعت بود
  • الگوهای غذایی با پیش آگهی سرطان پستان چه ارتباطی دارد؟
  • مواظب این موجود خطرناک باشید
  • خروج تدریجی سامانه بارشی از گلستان تا فردا/ثبت بارش ۱۱۹ میلی متری در شیرآباد
  • خروج تدریجی سامانه بارشی از گلستان تا فردا
  • «مه مغزی» عارضه جدید کرونا
  • فیلمی بامزه از متهم اصلی کرونا!
  • شایع‌ترین اختلالات روانی کرونا و آمار آن
  • شناسایی بیش از ۲۲هزار بیمار دیابتی در نیشابور