Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش روز شنبه ایرنا به نقل از روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط‌ زیست استان مرکزی، سید « مهدی مصطفوی» افزود: پایش مستمر تالاب میقان با جدیت انجام می‌شود و تاکنون یک‌هزار و ۳۲۴ لاشه جمع‌آوری شده توسط یگان حفاظت محیط زیست به همراه آهک پاشی دفن شده است.

وی بیان کرد: تیم‌های پایش محیط زیست به صورت  مستمر تمام منابع آبی و سایر مناطق تحت مدیریت استان را در خصوص این بیماری رصد می‌کنند و  تاکنون به جز منطقه تالاب میقان، موردی از آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در سایر مناطق استان مشاهده نشده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی ادامه داد: تاکنون ۲۰۶ گونه پرنده آبزی و کنار آبزی در تالاب میقان اراک شناسایی شده و  بیشترین تلفات پرندگان در تالاب میقان اراک مربوط به غازهای خاکستری است و چندین گونه اردک، مرغابی، تنجه و خوتکا  در میان پرندگان تلف شده مشاهده شده است.
مصطفوی با بیان اینکه وسعت تالاب میقان ۱۲ هزار هکتار است، گفت: برای پایش وضعیت تالاب از لحاظ بیماری آنفولانزا و جمع‌آوری لاشه‌ها باید چند کیلومتر داخل آب و لجن زار تردد کرد و امکان استفاده از قایق نیست.

وی تصریح کرد: به همین منظور از چند روز گذشته با استفاده از دستگاه تراکسور اقدام به پایش و جمع‌آوری لاشه‌ها شده است.
سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی افزود: کنترل بیماری انفلوآنزای فوق حاد پرندگان در تالاب با مشارکت و هماهنگی دستگاه‌های متولی در حال انجام است و تردد به محوطه تالاب میقان اراک با بروز این بیماری ممنوع شده است.

مصطفوی، از مردم خواست در صورت مشاهده لاشه پرندگان به هیچ عنوان به آنها دست نزنند و مراتب را برای پیگیری لازم به محیط زبست و دامپزشکی اطلاع دهند.

استان مرکزی به دلیل قرار گرفتن در ناحیه مرکزی ایران، بین سلسله کوههای زاگرس و کویر مرکزی از آب و هوای متأثر از اقلیم‌های متنوع برخوردار است.

تالاب میقان اراک و بازرجان تفرش هم در مجموع با مساحت پنج هزار و ۷۴  هکتار به عنوان مناطق شکار ممنوع اعلام شده اند. همچنین قسمتی از محدوده پناهگاه حیات وحش موته اصفهان در جنوب استان و مناطق پلنگدره قم در شرق استان و گلپرآباد و آق گل همدان در غرب استان قرار دارد.

استان مرکزی دارای ۱۲ شهرستان و یک میلیون و ۴۸۰ هزار نفر جمعیت است.

برچسب‌ها سازمان حفاظت محیط زیست اراک استان مرکزی تالاب میقان اراک آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سازمان حفاظت محیط زیست اراک استان مرکزی سازمان حفاظت محیط زیست اراک استان مرکزی تالاب میقان اراک آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان تالاب میقان اراک حفاظت محیط زیست استان مرکزی جمع آوری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۳۶۳۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست: 50 درصد تالاب هامون آبگیری شده است

به گزارش جماران؛ رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست اعلام کرد که تاکنون ۵۰ درصد تالاب هامون آبگیری شده و این جای امیدواری است.

علی سلاجقه روز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیات دولت درباره حقابه هیرمند به خبرنگاران اظهار داشت: با توجه به هماهنگی‌هایی که با هیات حاکمه افغانستان درباره حقابه هیرمند داشته‌ایم، حدود ۶۰ میلیون متر مکعب رهاسازی آب شده است.

وی تصریح کرد: از طرفی بارش های مناسب و سیلاب‌ها هم در منطقه به ما کمک می‌کند تا تالاب هامون شرایط بهتری یابد.

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اضافه کرد: با نگاهی به اطراف سازه سد کمالخان متوجه مسیرهایی برای انحراف به بیابان گودزره شدیم و امید است بتوانیم با توافق هیات حاکمه افغانستان مسدود کنیم چرا که وضعیت تالاب ها مناسب تر خواهد شد.

سلاجقه یادآورشد: مرطوب سازی دریاچه هامون یکی از موضوعات مهم است و تاکنون ۵۰ در صد تالاب هامون آبگیری شده است.

وی درباره نظارت سازمان محیط زیست برای کاهش پلاستیک ها گفت: روی موضوع کاهش پلاستیک‌های زیر ۲۵ میکرون کاملا نظارت می‌کنیم و در این زمینه با تمام روسای شرکت های اصلی جلسه برگزار شده است.

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست درباره ژن توله یوز هم گفت: یکی از راه های تکثیر در موضوع حیات وحش استفاده از مسائل سلولی و مولکولی است که ژن توله یوز در بخش رویان ذخیره شده است.

دیگر خبرها

  • پیدا شدن لاشه پلنگ در منطقه شکار ممنوع فریمان
  • جزئیات کشف لاشه پلنگ در منطقه شکار ممنوع فریمان
  • کشف لاشه یک قلاده پلنگ در منطقه شکار ممنوع فریمان
  • جزییات کشف لاشه پلنگ در منطقه شکار ممنوع فریمان
  • رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست: 50 درصد تالاب هامون آبگیری شده است
  • ۹۰ تُن پسماند و نخاله ساختمانی در استان مرکزی جمع‌آوری شد
  • پیدا شدن لاشه پلنگ در منطقه شکار ممنوع کلیلاق شهرستان فریمان
  • حدود ۵۰ درصد تالاب هامون آب‌گیری شد
  • حقابه هورالعظیم چگونه تامین می‌شود؟
  • تالاب کجی نمکزار نهبندان ۸۰ درصد آبگیری شد