Web Analytics Made Easy - Statcounter

باشگاه خبرنگاران جوان- شروع علائم زوال عقل پیشرونده و آزاردهنده است و به طور کلی با کاهش تدریجی عملکرد ذهنی مشخص می‌شود.

زوال عقل گروهی از بیماری‌ها را توصیف می‌کند که باعث اختلال در توانایی به خاطر سپردن، فکر کردن یا تصمیم گیری می‌شود. بیماری آلزایمر، بیماری هانتینگتون و دمانس عروقی از شایع‌ترین انواع زوال عقل هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دانشمندان هنوز در تلاش برای یافتن درمانی برای این بیماری هستند و مطالعات زیادی در حال بررسی راه‌هایی برای کمک به کاهش علائم و پیشگیری زودهنگام از بیماری برای افراد در معرض خطر هستند.

از سوی دیگر، نتایج برخی از مطالعات ارتباط بین برخی الگو‌های غذایی و خطر ابتلا به زوال عقل را نشان می‌دهد. مجموعه‌ای از یافته‌ها نشان داده است روغنی که به طور گسترده در آشپزی استفاده می‌شود می‌تواند به سلول‌های مغز آسیب برساند و خطر زوال ذهنی را افزایش دهد.

بر اساس یک مطالعه، اسید‌های چرب موجود در طیف وسیعی از مواد به ظاهر سالم می‌توانند با آسیب رساندن به سلول‌های مغز، خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را افزایش دهند.

اسید‌های چرب ضروری امگا ۶ که عموماً به عنوان یک ترکیب سالم معرفی می‌شوند، عمدتاً در روغن‌های گیاهی یافت می‌شوند.

غذا‌هایی با بالاترین غلظت این اسید‌ها عبارتند از: روغن سویا (۵ گرم)، روغن ذرت (۴۹ گرم)، سس مایونز (۳۹ گرم)، گردو (۳۷ گرم)، تخمه آفتابگردان (۳۴ گرم) و بادام (۱۲ گرم).

این مطالعه که توسط موسسه بیماری‌های عصبی گلادستون انجام شد، نشان داده است که سطوح بالای اسید آراشیدونیک، یک اسید چرب امگا ۶، با تغییرات مغزی رایج در افراد مبتلا به بیماری آلزایمر مرتبط است.

محققان سطوح آراشیدونیک اسید را در مغز موش‌ها اندازه‌گیری کردند. رنه سانچز-مجیا، سرپرست این مطالعه گفت: «بارزترین تغییری که ما در موش‌های مبتلا به آلزایمر یافتیم، افزایش اسید آراشیدونیک و متابولیت‌های مرتبط در هیپوکامپ بود، مرکز حافظه‌ای که هم در مراحل اولیه و هم شدیداً در بیماری آلزایمر تحت تأثیر قرار می‌گیرد.»

اسید آراشیدونیک نقش کلیدی در تولید سد خونی مغز دارد، غشایی که از نورون‌ها در برابر آلاینده‌های بالقوه خطرناک در جریان خون محافظت می‌کند. این یافته‌ها که در مجله Nature Neuroscience منتشر شده است، نشان می‌دهد که مصرف بیش از حد اسید آراشیدونیک ممکن است برای مغز مضر باشد.

محققان سطوح این ماده شیمیایی را در مغز موش‌های سالم و موش‌هایی که با علائمی مشابه علائم بیماری آلزایمر متولد شده بودند، اندازه‌گیری کردند. در دومی، یک سری از اسکن‌های مغزی، تشکیل ظاهری «پلاک‌های» پروتئینی را در بخش‌های مهم مغز، که نشانه بیماری آلزایمر است، برجسته کرد.

این پلاک‌ها با آنزیمی که مسئول تجزیه اسید آراشیدونیک به انواع مواد شیمیایی است تداخل می‌کنند. نتایج با آزمایش‌های بیشتر روی سلول‌های انسانی، که توسط همان تیم انجام شد، مطابقت داشت.

دانشمندان دریافتند که مسدود کردن این آنزیم ممکن است سطح مواد شیمیایی اسید آراشیدونیک را در مغز جوندگان کاهش دهد و از بدتر شدن حافظه و رفتار جلوگیری کند. در حالی که یافته‌ها ارتباط احتمالی بین امگا ۶ و بیماری آلزایمر را نشان می‌دهد، سایر اسید‌های چرب امگا ممکن است تأثیر معکوس بر مغز داشته باشند.

اسید‌های چرب مانند امگا ۳، برای مثال، ممکن است مغز را از زوال شناختی محافظت کنند. پژوهشی که سال گذشته در مجله Brain Behavior and Immunity منتشر شد، تأثیر محافظتی امگا ۳ را در موش‌هایی که از غذا‌های فرآوری شده تغذیه می‌کردند، برجسته کرد.

این تیم دریافتند که مکمل رژیم غذایی فرآوری شده با اسید چرب امگا ۳ DHA از مشکلات حافظه جلوگیری می‌کند و اثرات التهابی غذا‌های تصفیه شده را کاهش می‌دهد. علاوه بر این، این تیم در جوندگانی که غذا‌های فرآوری شده مصرف می‌کردند، شواهدی از زوال سریع مغز را یافتند که در عرض چهار هفته اتفاق افتاد.

روث بارینتوس، محقق دانشگاه ایالتی اوهایو، می‌گوید: «این یافته‌ها نشان می‌دهد که مصرف یک رژیم غذایی فرآوری‌شده می‌تواند باعث نقص حافظه قابل توجه و ناگهانی شود و در صورت افزایش سن، احتمال کاهش سریع توانایی حافظه در افراد مسن افزایش می‌یابد.»

با شناخت این موضوع، شاید بتوانیم غذا‌های فرآوری‌شده را در رژیم‌های غذایی خود کاهش دهیم و مصرف غذا‌های غنی از اسید چرب امگا ۳ DHA را افزایش دهیم تا از این پیشرفت زوال عقل جلوگیری کنیم یا آن را کاهش دهیم.»

بیشتر بخوانید:

نقش آلودگی هوا در بروز زوال عقل

اختلال ژنتیکی مغزی که فرد را بی‌خواب می‌کند

منبع: اکسپرس

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: زوال عقل آلزایمر امگا 6 امگا3 آنزیم های چرب غذاهای فرآوری شده بیماری آلزایمر اسید های چرب نشان می دهد فرآوری شده چرب امگا زوال عقل یافته ها اسید ها امگا ۳ موش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۳۷۳۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

داروهای سوزش معده خطر میگرن را افزایش می دهند

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از هلث دی نیوز، نتایج نشان می‌دهد که تمام دسته‌های داروهای کاهش‌دهنده اسید معده موسوم به مهارکننده‌های پمپ پروتون، مسدودکننده‌های H۲ و حتی آنتی‌اسیدها، به نظر می‌رسد خطر ابتلاء به میگرن و سردرد را افزایش می‌دهند.

«مارگارت اسلاوین»، محقق ارشد و دانشیار تغذیه دانشگاه مریلند، گفت: «با توجه به استفاده گسترده از داروهای کاهش دهنده اسید و این پیامدهای بالقوه میگرن، این نتایج مستلزم بررسی بیشتر است.»

اسلاوین افزود: «این داروها اغلب بیش از حد تجویز می‌شوند و تحقیقات جدید خطرات دیگری را در استفاده طولانی مدت از مهارکننده‌های پمپ پروتون نشان داده است، مانند افزایش خطر زوال عقل.»

به گفته محققان، رفلاکس اسید زمانی رخ می‌دهد که اسید معده به مری برگردد. معمولاً بعد از غذا یا هنگام دراز کشیدن رخ می‌دهد و می‌تواند باعث سوزش سر دل و زخم معده شود. در موارد شدید، می‌تواند منجر به سرطان مری شود.

برای این مطالعه، محققان داده‌های نزدیک به ۱۲۰۰۰ نفر را که از داروهای کاهش‌دهنده اسید استفاده می‌کردند، بررسی کردند تا ببینند که آیا در سه ماه گذشته دچار میگرن یا سردرد شدید شده بودند.

مهارکننده‌های پمپ پروتون تولید اسید را مسدود کرده و به بهبود مری کمک می‌کنند.

مسدود کننده‌های H-۲ باعث کاهش تولید اسید می‌شوند.

و آنتی اسیدهای ساده حاوی کربنات کلسیم هستند که اسید معده را خنثی می‌کنند.

پس از تعدیل سایر عوامل مؤثر بر خطر میگرن، محققان دریافتند که:

• افرادی که از مهارکننده‌های پمپ پروتون استفاده می‌کنند، ۷۰ درصد بیشتر از افرادی که این دارو را مصرف نمی‌کنند، به میگرن مبتلا می‌شوند.

• مسدودکننده‌های H۲ خطر میگرن را تا ۴۰ درصد افزایش می‌دهند.

• آنتی اسیدها افراد را ۳۰ درصد بیشتر در معرض ابتلاء به میگرن قرار می‌دهند.

اسلاوین تأکید کرد که افراد نباید بدون مشورت با پزشک مصرف داروهای کاهنده اسید خود را قطع کنند.

اسلاوین گفت: «توجه به این نکته مهم است که بسیاری از افراد برای مدیریت رفلاکس اسید یا سایر بیماری‌ها به داروهای کاهش‌دهنده اسید نیاز دارند، و افرادی که دچار میگرن یا سردرد شدیدی هستند که از این داروها یا مکمل‌ها استفاده می‌کنند باید با پزشک خود در مورد اینکه آیا باید ادامه دهند یا خیر صحبت کنند.»

کد خبر 6090454

دیگر خبرها

  • این داروها عامل میگرن هستند
  • ۵ ویتامین ضروری و مکمل مفید برای سلامت مردان
  • این ۵ ماده غذایی را که هرگز نباید دوباره گرم کرد
  • داروهای سوزش معده خطر میگرن را افزایش می دهند
  • سلامت از ارکان اصلی خوشبختی و بهروزی/ خانواده سلامت محور «زندگی زیسته» سالمی دارد
  • ۵ ماده غذایی که می توانند اثری مشابه داروهای لاغری داشته باشند
  • این پنیر چربی‌های شکم را آب می‌کند! | تاثیر لبنیات در چربی سوزی شکم ؛ روزانه سه وعده لبنیات بخورید
  • برای افزایش هوش این پنج ماده غذایی را مصرف کنید
  • فرمولی ساده برای اینکه هرگز به آلزایمر مبتلا نشوید
  • کدام مواد غذایی را نباید با معده خالی خورد؟