Web Analytics Made Easy - Statcounter

مَحمَت نُصرَت معروف به عَزیز نَسین نویسنده، مترجم و طنزنویس اهل ترکیه بود.پس از خدمت افسری حرفه‌ای، نسین سردبیری شماری گاهنامه طنز را عهده‌دار شد. دیدگاه‌های سیاسی او منجر به چند بار به زندان رفتن شد. بسیاری از آثار نسین به هجو دیوان‌سالاری و نابرابری‌های اقتصادی در جامعهٔ وقت ترکیه اختصاص دارند.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، آثار بسیاری از عزیز نسین به جا مانده که همگی طنزی اجتماعی و رادیکال در خود دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نمایشنامه «آقای گل» نقد تندی است به حکومت هایی که روح ورزش به خصوص فوتبال را به استثمار گرفته اند و از آن به عنوان ابزاری برای پیشبرد اهدافشان استفاده می کنند. گاه آن را وسیله ای برای بیان موفقیت های پوشالی و گاه سرپوشی بر ضعف ها، جهت دهی به افکار عمومی، کارزاری برای نمایش های سیاسی و محلی برای اختلاس و هزاران استفاده ی دیگر قرار می دهند. از آن افیونی می سازند تا مردمی که می بایست از حکومت مطالبه ی نان، سقف و آزادی بکنند به فکر یازده مترسک روی چمن سبز باشند و با دلبری های ایشان در زمین روزگار سر کنند.

 عزیز نسین یکی از نویسندگان طنز نویس بسیار مشهور کشور ترکیه است. او به سال 1915 در استامبول دیده به جهان گشود و در سال 1935 دبیرستان نظام را به پایان رساند. عزیز در دوران زندگی‌اش با مشاغل گوناگون از قبیل روزنامه‌فروشی، کتابفروشی، عکاسی، حسابداری و غیره امرار معاش کرد. مجموعه آثار عزیز نسین شامل 37 جلد کتاب است که عبارتند از: 5 جلد رمان، 2 جلد نمایشنامه، 2 جلد نوشته‌های گوناگون، 2 جلد قصه برای بزرگسالان و 27 جلد مجموعه داستان. او در سال 1956 و 1957 در کنگره‌ی نویسندگان بین‌المللی طنزنویس که در ایتالیا برگزار شد، شرکت کرد و در هر دوبار مقام نخست و جایزه‌ی نخل طلا را به دست آورد.

آثار او به بیش از ۳۰ زبان گوناگون ترجمه شده‌اند.

انتهای پیام //

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: فرهنگ و هنر فوتبال زمین ترکیه جهان ایتالیا ترکیه جامعه جهان زندان فوتبال معرفی کتاب آقای گل عزیز نسین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۳۹۲۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«چندهیچ» نمایشنامه خوانی می‌شود/ سرانجام وقایع جنگ در پنج گویش

به گزارش خبرنگار مهر، «چندهیچ» به نویسندگی مریم یاسین‌زاده و کارگردانی رومینا مهدوی که نگاهی متفاوت به جنگ دارد و روایتی از سرانجام وقایع جنگ با پنج گویش مختلف است، در پردیس تئاتر شهرزاد نمایشنامه خوانی می شود.

رومینا مهدوی کارگردان این نمایشنامه‌خوانی در این باره توضیح داد: در این وضعیت که دل نگرانی‌های زیادی برای جنگ وجود دارد خواستم با اجراخوانی این نمایشنامه از همه جوانب تاثیرات جنگ در زندگی مردم آگاه شویم. به امید روزی که صلح در تمام جهان برقرار باشد.

این اجراخوانی به صورت محدود و در روزهای ۱۳ و ۱۴ اردیبهشت برگزار می‌شود. تارا قبادی، پویا رجبی، حسین ملکی، سروشا فاضلی، غزل کوچک‌بیگ و مهیار کشاورز نقش‌خوان‌های این اجرا هستند.

دیگر عوامل این نمایشنامه‌خوانی عبارتند از دستیار کارگردان: مهسا کرم وندی، روابط‌عمومی: هما اعرابی، آهنگساز: ارشیا مستوفی، پوستر و تبلیغات: سهیل فلاح و عکاس: پرنیا خوشرو.

کد خبر 6090085 آروین موذن زاده

دیگر خبرها

  • همکاری سازمان عقیدتی سیاسی ارتش و اداره کل هنرهای نمایشی برای تولید آثار نمایشی
  • ۳ نمایشنامه جدید در نمایشگاه کتاب
  • افزایش ظرفیت تبادل برق با کشورهای همجوار به ٥ هزار مگاوات
  • «چندهیچ» نمایشنامه خوانی می‌شود/ سرانجام وقایع جنگ در پنج گویش
  • ظرفیت تبادل برق با کشور‌های همجوار به ۵ هزار مگاوات افزایش می‌یابد
  • تفاهم تولید آثار نمایشی مشترک و حمایت از نمایشنامه‌های برتر منعقد شد
  • افزایش ۵ هزارمگاواتی ظرفیت تبادل برق با کشورهای همجوار
  • انتشار ۳ نمایشنامه
  • تفاهم ارتش واداره‌کل هنرهای نمایشی درحمایت از نمایشنامه‌های برتر
  • شکست خانگی آدانادمیراسپور برابر گالاتاسرای