Web Analytics Made Easy - Statcounter

باشگاه خبرنگاران جوان  - چند وقتی است که زمزمه‌هایی مبنی بر اعلام کف قیمت برای عرضه بلیت‌های هواپیمایی از سوی برخی شرکت‌های هواپیمایی اعلام شده که موضوع با واکنش‌های مختلفی از سوی مسئولان امر مواجه شده است.

میراکبر رضوی گفت: سازمان هواپیمایی کشور با نرخ گذاری کف قیمت ۶۰۰ هزار تومانی برای بلیت هواپیما موافق نیست و به عنوان مرجع نظارتی بخش هوانوردی، به موضوع رقابت ناسالم در صنعت هوایی ورود خواهیم کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته سخنگوی سازمان هواپیمایی کشور بر اساس مصوبه ۲۴ آبان ۹۹ شورای عالی هواپیمایی کشوری شرکت‌های هواپیمایی مجاز شدند تا نرخ بلیت پرواز‌های داخلی نسبت به جدول نرخی را ۱۰ درصد افزایش بدهند.

به استناد ماده ۵ قانون هواپیمایی کشوری وظیفه برخورد با مخاطرات هواپیمایی ایمنی پرواز‌ها و رقابت مضر با سازمان هواپیمایی کشور است.

گذاشتن کف قیمت برای بلیت هواپیما اقدامی خودسرانه است

در پی این اقدام عضو کمیسیون عمران مجلس یازدهم شورای اسلامی به عصر ایران گفته بود که باید با این نوع استراتژی که برروی قیمت‌های بلیت پیاده شده توسط کمیسیون عمران بررسی و با مرتکبان آن برخورد شود.

عادل نجف زاده گفت: با توجه به شرایط جدید و با انجام واکسیناسیون فراگیر و فروکش شدن ویروس کرونا و افزایش تعداد تقاضای پروازها، حجم مسافرت‌ها برای تمام ایرلاین‌های کشور افزایش پیدا کرده است.

به گفته عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی نوسان افزایش یا کاهش قیمت، تابع عرضه و تقاضا و اتفاقات ملی و بین المللی است و تا این لحظه هم غیر از شرایط کرونایی که منجر به کاهش تعداد مسافر شد، تغییرات جدی در حوزه زیرساخت‌های انرژی نداریم که بگوییم یارانه‌های انرژی تغییر پیدا کرده و می‌خواهد اتفاق جدیدی بیفتد.

به گفته نماینده مجلس یازدهم نظارت مجلس بر روی قیمت بلیت هواپیما‌ها آغاز شده و کمیته‌های اقتصادی جلسه‌ایی را در این باره تشکیل داده است؛ لذا عزم جدی مجلس بر این است که در این زمینه ورود کند و به عنوان یک قوه ناظر در شیوه عملکرد ایرلاین‌ها و حوزه هوایی کشور نظارت کند.

نجف زاده گفت: در شرایط اقتصادی و معیشتی فعلی و با توجه به اینکه سامانه هوایی سریع‌ترین سامانه حمل و نقل کشور است، می‌تواند نقش موثری در بخش صادرات و واردات و مسائل مرتبط با آرامش سرمایه گذاران و واحد‌های تولیدی و صاحبان صنایع ما داشته باشد که در همین راستا با ایجاد شرایط ناپایداری و نوسانی قیمت برای بازار فعلی توجیهی ندارد.

عدم گزارش گرانفروشی بلیت هواپیما به تعزیرات

سازمان تعزیرات حکومتی یکی از سازمان‌های ناظر بر بررسی تخلف‌های مختلف گرانفروشی در بازار است و درباره اعلام کف قیمت بلیت هواپیما نیز واکنش نشان داد.

مهدی کمال نیا در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: بنا بر اعلام وزیر راه و شهرسازی تعیین کف قیمت بلیت هواپیما مجاز نیست.

به گفته معاون اجرایی تعزیرات حکومتی استان تهران اگر کسی از این اقدام تمکین نکرد، سازمان هواپیمایی کشور باید با متخلفان برخورد کند و سازمان‌های متولی اعم از سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان می‌توانند گزارش متخلفان را به سازمان تعزیرات حکومتی ارجاع دهند تا موارد بررسی و با متخلفان برخورد شود، لذا پرونده‌ای با موضوع تخلف گران فروشی به سازمان تعزیرات ارجاع نشده تشکیل نشده است.

از نظر سازمان تعزیرات اعلام کف قیمت برای بلیت‌های پروازی اقدام درستی نیست؛ چرا که باید بین ایرلاین‌های مختلف فعال در کشور رقابت سالم ایجاد شود.

براساس ماده ۱۸ آیین نامه سازمان تعزیرات حکومتی پرونده‌های اجرایی به این سازمان یا باید شاکی خصوصی داشته باشند یا اینکه دستگاه نظارتی گزارش‌هایی را به آن‌ها ارجاع دهند.

پیش‌تر با وجود انتشار ویروس کرونا مسئولان سازمان‌های حمل نقل عمومی اقدام به فراهم کردن بستری برای آسایش و رفاه حال مشتریان کرده اند و یکی از این سازمان‌ها، سازمان هواپیمایی کشور است، بر اساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا مسئولان این سازمان موظف به رعایت فاصله گذاری اجتماعی مسافران حین انجام سفر‌های هوایی در داخل هواپیما‌ها شدند.

در روز‌های نخستین این مصوبه به خوبی اجرا می‌شد، اما رفته رفته و به مرور زمان برخی از دفاتر هواپیمایی این مورد را به باد فراموشی سپرده و برای کسب منفعت و سود بیشتر اقدام به فروش بلیت برای همه ظرفیت‌های موجود هواپیما‌ها کرده و اکنون هیچ فاصله‌ای در داخل پرنده‌های آهنی رعایت نمی‌شود.

تاکنون هیچ سازمانی مسئولیت اعلام کف قیمت برای عرضه بلیت هواپیما را برعهده نگرفته و این موضوع که به زعم دستگاه های مسئول مربوطه تخلف و اقدامی خودسرانه محسوب می شود، توسط شرکت های هواپیمایی بر روی قیمت بلیت ها اعمال می شود.

بیشتر بخوانید

غیرقانونی بودن افزایش قیمت بلیت هواپیما

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: بلیت هواپیما گرانفروشی کالا سازمان هواپیمایی کشور قیمت بلیت هواپیما سازمان تعزیرات تعزیرات حکومتی اعلام کف قیمت کف قیمت سازمان ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۳۹۲۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری آزمون اختصاصی برای کنکوری‌های گرفتار در سیل/ ثبت ۴ تخلف در آزمون سراسری

رییس سازمان سنجش با اشاره به گرفتار شدن حدود ۶۰ داوطلب کنکور در سیل از برگزاری آزمون اختصاصی ویژه این داوطلبان در ۲ هفته آینده خبر داد.

به گزارش مشرق، عبدالرسول پورعباس، رییس سازمان سنجش آموزش کشور امروز با در دانشگاه امیرکبیر با نظارت بر بررسی نحوه برگزاری آزمون سراسری اظهار کرد: امروز حدود ۵۰۱ هزار نفر داوطلب در سراسر کشور آزمون تجربی شرکت کردند و دانشگاه امیرکبیر نیز به عنوان یکی از حوزه‌های آزمون سراسری میزبان ۵۷۰۰ داوطلب پسر و دختر است.

رییس سازمان سنجش آموزش کشور تصریح کرد: آزمون دیروز با موفقیت برگزار شد، با وجود تلاش ارتش و نیروهای مسلح برای ایجاد شرایط به منظور حضور داوطلبان در حوزه آزمون، حدود ۵۰ نفر از داوطلبان از شهرستان زیرکوه و حاجی آباد از توابع خراسان جنوبی به دلیل سیل از آزمون جا ماندند؛ اما این نوید را به داوطلبان استان خراسان جنوبی و حاجی آباد خواهم داد که آزمون اختصاصی فرهنگیان و سراسری را ظرف دو هفته آینده برگزار خواهیم کرد.

معاون وزیر علوم اظهار کرد: روز گذشته ۴ آزمون در سراسر کشور برگزار شد و ۴ مورد تخلف و دستگیری ثبت شده که این موضوع نشان از اعتماد مردم به سیستم سنجش دارد، از این چهار مورد دونفر به دنبال عکس گرفتن از سوالات بودند و ۲ نفر نیز در استان‌های جنوبی به دنبال استفاده از تجهیزات برای تقلب بودند که با آنها مطابق بخشنامه برخورد شد.

وی ادامه داد: ثبت ۴ تخلف در آزمون سراسری امسال نسبت به چندین هزار نفر سال گذشته بی‌نظیر است، رشته تجربی به دلیل تعداد بالای شرکت کنندگان از اهمیت ویژه‌ای برخودار است، مخازن سوالات امروز از پنج لایه امنیتی تشکیل شده است، برای اولین بار زمانی که مخازن قفل و پلمپ شد، کلید سوالات در جای دیگری نگهداری شد.

پورعباس بیان کرد: امیدوارم امروز شاهد تخلف و تقلبی نباشیم؛ اما باحمایت پلیس، پلیس‌ فنا و قوه قضاییه تمامی توان حفاظتی سازمان و کشور آمادگی مناسبی برای برگزاری آزمون وجود دارد و در صورت تخلف همان ثانیه با آن برخورد می‌شود.

دیگر خبرها

  • موضوع چای دبش را لاپوشانی کردند | واقعیت سفره مردم را هم منعکس نمی‌کنند
  • بلیط قطار و هواپیما برای این افراد نیم بهاست
  • بلیت هواپیما و دیگر سامانه های حمل و نقل برای معلولان نیمه بها شد
  • موج حمایتها از طرح نور | ۳۲ دستگاه متولی حجاب، از فراجا دفاع کنند
  • تامین سوخت سه هزار و ۴۴۰ هواپیما از آبادان
  • برگزاری آزمون اختصاصی برای کنکوری‌های گرفتار در سیل/ ثبت ۴ تخلف در آزمون سراسری
  • تشدید گشت‌های نظارتی بر بازار شهرستان دهلران
  • واکنش تند بیروت به فرود یک هواپیما با عبارت حک‌شده «تل‌آویو»
  • فرود اضطراری بوئینگ ۷۳۷ در آفریقای جنوبی
  • برخورد قانونی با ترک فعل دستگاه‌های متولی پیشگیری از تصادفات