Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری رویترز، صندوق مستقل کشور‌های آسیای مرکزی اعلام کرد دو نفر از اعضای خانواده نور سلطان نظربایف، رییس جمهور سابق قزاقستان پس از شدت گرفتن اعتراضات در این کشور از سمت‌های خود استعفا دادند.این دو نفر که از نزدیکان نظربایف، رییس جمهور سابق قزاقستان هستند از مدیران شرکت‌های نفت و گاز این کشور بودند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

روز گذشته برخی مقامات قزاقستان اعلام کردند: قایرات شریپ بایف و دیماش دوسانوف از سمت اجرایی خود در شرکت‌های نفتی و گازی قزاقستان استعفا دادند.

مقامات قزاقستان جزئیات بیشتری از دلیل اصلی استعفای این دو نفر منتشر نکرده اند. اعتراضات در قزاقستان هفته گذشته با اعلام افزایش قیمت سوخت از استان مانگیستاو در غرب این کشور آغاز و کم کم به تمامی مناطق کشیده شد.

روز گذشته مقامات قزاقستان اعلام کردند معاون وزیر نیروی این کشور و چندین مقام دیگر که در رابطه با افزایش "غیر موجه" قیمت سوخت دخالت داشتند بازداشت شده اند. قاسم جومارت توکایف، رئیس جمهور قزاقستان، در پی افزایش اعتراضات و ناآرامی و اعلام وضعیت اضطراری در هفته گذشته، استعفای دولت را پذیرفت و اعلام کرد دولت مستعفی مسئولیت تنش‌ها را بر عهده دارد و وزیران نتوانستند تورم را کنترل کنند.

دفتر ریاست جمهوری قزاقستان با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که در جلسه‌ای برای بررسی تحولات اخیر این کشور و وضع اجتماعی و اقتصای این کشور، عسکر مامین، نخست وزیر این کشور استعفای خود را ارائه داد و رئیس جمهور با استعفای او موافقت کرد.

توکایف در این جلسه دستور اعمال نظارت دولتی بر قیمت گاز مایع، بنزین و گازوئیل را برای مدت شش ماه و کنترل قیمت کالا‌های اساسی و جلوگیری از افزایش قیمت خدمات عمومی به مدت ۱۸۰ روز صادر کرد.

پس از افزایش قیمت سوخت در قزاقستان در روز‌های نخست سال ۲۰۲۲ اعتراضات مردمی در شهر ژاناوزن، یکی از شهر‌های نفت خیز قزاقستان آغاز و کم کم به شهر‌های بزرگ از جمله آلماتی، پایتخت این کشور کشیده شد.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: مقامات قزاقستان شرکتهای نفتی اعتراضات مردمی قیمت سوخت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۳۹۳۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۵۰ هزارتن شیرخشک در کارخانجات دپو شده است

سیاوش سلیمی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: با توجه به عدم اصلاح ارزش پایه گمرکی توسط گمرک ناچارا هرکیلو شیرخشک را در بازارهای جهانی ۲ دلار عرضه می‌کنیم، درحالیکه با نرخ ۲.۶۵ دلار باید به سامانه نیما برگردانیم.

به گفته او، رفع تعهد ارزی صادرات در برابر واردات محدود شده است به طوریکه صادرات حتما در قبال واردات کالاهای کشاورزی باید باشد که دست تولیدکننده شیرخشک بسته است که همین امر منجر به رکود بازار شده است.

سلیمی با اظهار نگرانی نسبت به افزایش قیمت شیرخام افزود: اگر قیمت شیرخام افزایش غیر متعارفی داشته باشد، بدون تردید صادرات شیرخشک و کره دچار مشکل می‌شود و شیرخام تولیدی بدلیل عدم جذب توسط کارخانجات جذب نخواهد شد.

رئیس هیئت مدیره انجمن شیرخشک ادامه داد: با افزایش قیمت شیرخام، سرانه مصرف داخل تحت تاثیر قرار می‌گیرد، از این رو انتظار می‌رود که تصمیم منطقی در خصوص اصلاح قیمت صورت بگیرد.

او با بیان اینکه سالانه ۱۱ میلیون تن شیرخام در کشور تولید می‌شود، افزود: بنابر آمار ماهانه ۱۸ هزارتن شیرخشک در کشور تولید می‌شود که با ورود به فصل گرما درصدی از تولید کاهش می‌یابد و مجدد در نیمه دوم سال افزایش می‌یابد.

سلیمی با بیان اینکه سالانه ۷۰ تا ۸۰ هزارتن شیرخشک در کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد، گفت: با احتساب مصرف داخل، مابقی شیرخشک تولیدی باید به بازارهای هدف صادر شود که متاسفانه در بحث اصلاح ارزش پایه گمرکی به رغم موافقت وزارت جهاد، تاکنون گمرک اصلاح نکرده است که در صورت تسهیل با نگرانی کمتری به سمت افزایش قیمت شیرخام می‌رویم.

او از دپوی ۵۰ هزارتن شیرخشک در کارخانجات خبر داد و گفت: با اصلاح ارزش پایه گمرکی، میزان دپوی شیرخشک در کارخانجات کاهش می‌یابد.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • لیتوانی نیرو‌های نظامی مردمی برای حضور در جنگ ایجاد می‌کند
  • تحقق هدف گذاری ترانزیتی برنامه هفتم در گرو چیست؟
  • همکاری اوپک با عراق و قزاقستان برای جبران مازاد نفت
  • کوچ پرستاران از بخش دولتی به خصوصی
  • تورم ترکیه چقدر است؟
  • واکنش سخنگوی وزارت خارجه به برچسب «یهودستیزی» زدن به دانشجویان آمریکایی
  • گزیده‌های نفتی هفته
  • واکنش کنعانی به زدن برچسب «یهودستیزی» به دانشجویان معترض آمریکایی
  • ۵۰ هزارتن شیرخشک در کارخانجات دپو شده است
  • حساسیت هایی که در نماینده، روشنفکر و مردم نیست