Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-05-01@17:36:27 GMT

شرایط و منافع مشترک ایران و روسیه

تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۱۳۹۴۷۷

شرایط و منافع مشترک ایران و روسیه

گروه سیاست سایت فردا: حمیدرضا ترقی، فعال و تحلیلگر مسائل سیاسی در یادداشتی اختصاصی برای سایت «فردا» درباره چشم‌انداز روابط ایران و روسیه نوشت:

ایران و روسیه دارای شرایط و منافع مشترک با یکدیگرند که برای هر یک از این دو را می‌توان تعریف و برای آنها مصادیق متعددی بیان کرد. ایران و روسیه در ارتباط با آمریکا شرایطی نسبتا شبیه به هم دارند؛ به این معنا که هم ایران و هم روسیه از سوی ایالات متحده تحت تحریم قرار دارند و به نوعی هر دو کشور در معرض تخاصم و دشمنی آمریکا قرار داشته و دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از سوی دیگر می‌بینیم که هر دو کشور در منطقه مخالف حضور نیروهای تکفیری از جمله داعش و البته مخالف دخالت‌های آمریکا هستند. ایران و روسیه تمایل دارند که منطقه دارای وحدت استراتژیک باشد و اقدامات مداخله‌جویانه آمریکا را تهدیدی علیه تمام کشورهای منطقه می‌دانند. سومین مصداق شرایط مشترک دو کشور آن است که هر دو طرفدار چندجانبه‌گرایی‌اند و برای شکستن یکه‌تازی آمریکا لاش می‌کنند.

افزون بر اینها منافع مشترکی نیز میان ایران و روسیه دیده می‌شود؛ از جمله آنکه وجود آرامش و امنیت در منطقه برای دو کشور مفید است زیرا در پرتوی امنیت و آرامش قدرت اقتصادی‌شان بالا می‌رود. دومین محور منافع مشترک ضرورت وجود امنیت در کشورهای هم‌پیمانی چون عراق و سوریه است زیرا این کشورها به دلایل متفاوت برای ایران و روسیه دارای اهمیت‌اند. نکته دیگر منافع دو کشور در دریای خزر و کشورهای آسیای میانه است؛ از طرفی حضور ایران و روسیه در پیمان شانگهای و اکو هم زمینه‌های منافع مشترک زیادی را ایجاد کرده است.

باتوجه به وجود شرایط و منافع مشترک میان ایران و روسیه، ایجاب می‌کند که روابط میان دو کشور دارای ثبات بلندمدت باشد تا بتوانند از ظرفیت‌های یکدیگر برخوردار شوند. اکنون می‌بینیم که روس‌ها تمایل زیادی به استفاده از کالاهای ایرانی دارند و می‌توان بر اساس نیازهای متقابل و البته تکیه بر دو موضوع مذکور یعنی شرایط و منافع مشترک بیش از پیش رابطه با روسیه را تحریم کرد.

در این شرایط و با دانستن موضوعات فوق، جریان غرب‌گرا در ایران سعی می‌کند مانع توسعه روابط ایران در همکاری با روسیه شود و علت کارشکنی‌ها و شایعه‌پراکنی‌های آنها هم همین موضوع است. البته ذکر این نکات به معنای آن نیست که روسیه به‌دنبال منافع خود نیست، بلکه سخن آن است که ما باید بتوانیم با درنظر گرفتن ملاحظات دیپلماتیک راه توسعه را بر خود باز کنیم. ایران همواره در پرتوی سیاست دقیق نه شرقی، نه غربی حرکت کرده است؛ اکنون هم قرار نیست ما متکی به روسیه باشیم، بلکه می‌خواهیم با برقراری روابطی متوازن از تمام ظرفیت‌های موجود استفاده کنیم تا از این طریق کشورهای غربی هم به خود اجازه ندهند که ایران را کشوری در اختیار خود فرض کنند.

منبع: فردا

کلیدواژه: ایران روسیه ترقی ایران و روسیه دو کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۳۹۴۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمریکا تحریم‌ها علیه ۱۰ بانک بزرگ روسیه را کاهش داد

وزارت خزانه داری آمریکا اعلام کرد تحریم‌ها علیه ۱۰ بانک بزرگ روسیه را به صورت موقت کاهش داده است.

بنابراین، خزانه داری ایالات متحده اجازه معامله نفت، گاز و الوار با بانک‌های روسیه را صادر کرده است.

 این تصمیم موقت است و تا ۱ نوامبر ۲۰۲۴ معتبر است با این حال، احتمال تمدید آن وجود دارد.

کاهش تحریم‌ها علیه ۱۰ بانک بزرگ روسیه شامل بانک دولتی توسعه و امور اقتصادی خارجی، شرکت سهامی عام اوتکریتی، شرکت سهامی ساوکومبانک، سبربانک روسیه، بانک وی تی بی سهامی عام، آلفابانک، روسبانک سهامی عام، بانک زنیت، بانک سن پترزبورگ و بانک مرکزی فدراسیون روسیه می‌شود.

وزیر انرژی آمریکا اخیرا اعلام کرد دولت جو بایدن احتمال اعمال تحریم علیه کشور‌هایی که نفت روسیه را در بحبوحه جنگ اوکراین می‌خرند، منتفی ندانسته است، ولی درباره تاثیر این اقدام روی بازار‌های نفت دقت دارد.

پس از تهاجم روسیه به اوکراین، آمریکا همراه با انگلیس و کانادا ممنوعیت‌هایی درباره خرید نفت روسیه اعمال کرده اند، ولی واشنگتن تحریم‌های ثانویه علیه کشور‌هایی وضع نکرده است که نفت مسکو را می‌خرند. این مدل تحریم اقدامی است که آمریکا علیه کشور‌هایی که نفت از ایران می‌خرند، اتخاذ کرده است.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل اروپا و آمریکا

دیگر خبرها

  • ۳ درخواست عجیب روسیه از ایران
  • آمریکا: برای حفظ منافع ملی با طالبان تعامل می‌کنیم
  • ۳ درخواست عجیب روس ها از ایران در نمایشگاه اکسپو!
  • شرط ترامپ برای کمک به اوکراین
  • رژیم صهیونیستی خط قرمز امنیتی آمریکا است
  • رژیم صهیونیستی جزیی از «خطوط قرمز امنیتی در آمریکا» است
  • آمریکا تحریم‌ها علیه ۱۰ بانک بزرگ روسیه را کاهش داد
  • صاحب‌نظر روس: ایران الگوی مثال‌زدنی پیشرفت برای شرق و غرب است
  • درخواست آمریکا : سیستم مشترک دفاع هوایی کشورهای عربی مقابل ایران
  • جعل نام خلیج‌فارس کار انگلیسی‌هاست