Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها- رؤیا متکیائی: سد گاوشان در ۴۵ کیلومتری سنندج و ۷۵ کیلومتری شمال کرمانشاه بر روی رودخانه گاوه احداث شده است و نزدیک ۵۰ درصد تأمین منابع آب شهر کرمانشاه از سد گاوشان است و بر اساس برنامه‌ریزی‌های بلندمدت انجام شده سالانه حدود ۶۳ میلیون متر مکعب معادل دو هزار و ۵۰۰ لیتر در ثانیه آب شرب کرمانشاه توسط سد گاوشان تأمین می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اجرای طرح انتقال آب از سد گاوشان در کرمانشاه از سال ۸۹ آغاز شد و سال ۹۲ به پایان رسید. این سد با هدف تأمین آب ۳۰ هزار هکتار از اراضی زراعی پایاب سد و همچنین تأمین آب شرب شهر کرمانشاه به مقدار ۶۳ میلیون مترمکعب در سال به بهره برداری رسید که متولی تأمین آب شهر کرمانشاه آب منطقه‌ای است، تأمین آب از سد گاوشان و بهره‌برداری و نگهداری خط انتقال آب از سد گاوشان به شهر کرمانشاه را برعهده دارد.

تشکیل قرارگاه تأمین آب شرب شهر کرمانشاه با دستور ویژه استاندار

منوچهر فخری معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کرمانشاه با همراهی رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمانشاه، مدیران کل دفتر فنی، امنیتی و انتظامی و بحران استانداری، آب منطقه‌ای و فرماندار کرمانشاه، از مسیر خط انتقال آب از گاوشان به تصفیه خانه کرمانشاه بازدید کردند.

در این بازدید منوچهر فخری از تشکیل قرارگاه تأمین آب شرب شهر کرمانشاه با دستور ویژه بهمن امیری مقدم استاندار کرمانشاه خبر داد.

معاون استاندار در حاشیه این بازدید کاری با اشاره به مشکلاتی که در تابستان سال گذشته در زمینه تأمین آب شرب شهروندان کرمانشاهی به وجود آمد، عنوان کرد: با توجه به اهمیت موضوع، استاندار کرمانشاه دستور ویژه‌ای برای تشکیل یک قرارگاه عملیاتی برای تأمین آب شرب شهر کرمانشاه صادر کردند.

فخری بیان کرد: متأسفانه برخی افراد در طول مسیر انتقال آب سد گاوشان به کرمانشاه، اقدام به برداشت‌های غیرقانونی از خط لوله انتقال آب کرده‌اند که با حضور دادستانی این موارد مورد بررسی قرار گرفته است و با این موارد برخورد جدی می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: مدیریت ارشد استان کرمانشاه هیچ قصوری در رابطه با تأمین آب شرب کرمانشاه نمی‌پذیرد و مدیرانی که در این زمینه کوتاهی کرده‌اند، باید پاسخگو باشند.

فخری گفت: امیدواریم با پیگیری‌هایی که انجام می‌شود سال آینده با رفع برخی نواقص، بتوانیم از حداکثر ظرفیت خط انتقال سد گاوشان برای تأمین آب شرب شهر کرمانشاه استفاده کنیم و بخشی از مشکلات شهروندان مرتفع شود.

علت تأخیر عملیات بروزرسانی خط انتقال آب از سد گاوشان به کرمانشاه

همایون فرخی مجری طرح آبرسانی به شهر کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار مهر از آغاز عملیات بروزرسانی خط انتقال آب از سد گاوشان به کرمانشاه خبر داد و گفت: خط انتقال آب از سد گاوشان به کرمانشاه به طول ۷۳ کیلومتر و در ۱۲۷ حوضچه که شامل شیرهای قطع و وصل و شیرهای هوا و شیر آلات تخلیه است از سال ۹۲ که بهره‌برداری شده است، پس از گذشت هشت سال نیاز به بروزرسانی و اورهال دارد.

وی افزود: شیرآلات و واشرهای مورد استفاده در خط انتقال آب از سد گاوشان به کرمانشاه هرچند مرغوب بوده ولی از لحاظ استاندارد باید پنج سال یک‌بار تعویض شود و این امر نیازمند تأمین اعتبار بود که با پیگیری‌های انجام شده و عقد قرارداد با قرارگاه خاتم الانبیا به زودی پیمانکار عملیات برورسانی خط انتقال آب به شهر کرمانشاه را آغاز می‌کند.

همایون فرخی تصریح کرد: با بهره برداری از خط انتقال آب از سد گاوشان به کرمانشاه تاکنون ۴۸۰ میلیون متر مکعب آب به شهر کرمانشاه انتقال داده شده است و با آغاز عملیات تعمیر این خط دبی مصرفی آب شهر کرمانشاه از ۴.۵ متر مکعب به ۵.۵ مترمکعب می‌رسد.

وی ادامه داد: تعمیرات خط انتقال آب از سد گاوشان به شهر کرمانشاه که شامل رفع نواقص و نشتی خطوط انتقال آب می‌شود، با برنامه‌ریزی انجام می‌گیرد که در مدت بروزرسانی، شهر کرمانشاه با قطعی آب روبه‌رو نشود و کاهش دبی آب در اثر تعمیر خطوط با آب چاه تأمین می‌شود.

دستکاری غیراصولی شیرآلات توسط کشاورزان علت خرابی خط انتقال

مجری طرح آبرسانی به کرمانشاه یکی از مشکلات مسیر آبرسانی به شهر کرمانشاه را دستکاری شیرآلات توسط کشاورزان عنوان کرد و گفت: کشاورزان با دستکاری شیرآلات انتقال آب باعث خرابی شیرآلات و نشت آب در خط انتقال آب از سدگاوشان به کرمانشاه می‌شوند.

وی گفت: از دلایل تأخیر در عملیات بروزرسانی خط انتقال آب از سد گاوشان به کرمانشاه، کاهش بارندگی‌ها و خشکسالی بوده است چون برای تعمیر خط انتقال نیاز است که برای مدتی خط از مدار خارج شود و نیاز به جایگزین دارد و بدین منظور امیدواریم با افزایش دبی چشمه طاق‌بستان و به مدار وارد کردن آب آن بتوانیم دبی خط انتقال آب از سدگاوشان به کرمانشاه را کاهش داده و کار تعویض شیرآلات را انجام شود.

فرخی بیان کرد: با افزایش بارندگی‌ها میزان آب چاه‌ها و چشمه‌ها افزایش یافته و می‌توان خط انتقال آب را قطع و عملیات تعویض و ترمیم شیرآلات را آغاز کرد و با شروع کار اکیپ‌های متخصص و فنی به طور شبانه‌روزی عملیات را انجام می‌دهند.

وی با اشاره به هزینه‌بر بودن عملیات تعویض شیرآلات و واشرهای خط انتقال آب از سد گاوشان به کرمانشاه، تصریح کرد: شرکت آب منطقه‌ای در حال حاضر بهره‌برداری و نگه‌داری این خط انتقال آب را بر عهده دارد در حالی متولی این امر باید شرکت آبفای کرمانشاه باشد.

فرخی عنوان کرد: هزینه احداث خط انتقال آب سدگاوشان به کرمانشاه در گذشته ۷۳ میلیارد تومان بوده که اگر نگه‌داری این خط انتقال آب به خوبی انجام نشود و دچار فرسودگی شود باید با هزینه‌ای بالغ بر یک هزار و ۶۵۰ میلیارد تومان احداث شود که رقم بالایی است.

سرانه مصرف آب در کرمانشاه بالاتر از میانگین کشوری

وی با اشاره به ضرورت فرهنگ سازی در مصرف آب شرب در شهر کرمانشاه بیان کرد: میانگین مصرف آب در کشور برای هر نفر در شبانه‌روز ۲۳۰ لیتر است که در کرمانشاه این میزان ۳۵۰ لیتر برای هر نفر در شبانه‌روز است و خاطر نشان کرد که الگوی مصرف آب در شهر کرمانشاه باید تغییر کند.

فرخی از دیگر مشکلات آبرسانی به شهر کرمانشاه را وجود خطوط فرسوده شبکه آب در بعضی مناطق کرمانشاه را عنوان کرد و گفت: شبکه آبرسانی شهر کرمانشاه فرسوده است و عمر برخی از لوله‌های آبرسان به بیش از ۴۰ سال می‌رسد.

وی توجه ویژه مسئولین استان به امر تعمیر و تعویض خطوط انتقال آب را یکی از نیازهای ضروری استان نام برد و گفت: تأمین اعتبار لازم برای این موضوع مهم است در حالی که هزینه بسیار دارد و زمان‌بر است.

خشکسالی و کمبود بارش‌ها عامل اصلی کم‌آبی در کرمانشاه

محمودرضا شهلایی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: از سال ۹۲ بخش زیادی از آب شرب شهر کرمانشاه از طریق سد گاوشان تأمین و از مسیر خطوط انتقال آب ابتدا وارد تصفیه‌خانه عمرمل شده و سپس وارد تصفیه خانه شهید نظری می‌شود، اما پس از تکمیل تصفیه‌خانه غدیر باید ۲ هزار و ۶۰۰ لیتر بر ثانیه آب به شهر کرمانشاه منتقل می‌شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کرمانشاه گفت: با توجه به مشکلات ایجاد شده هم‌اکنون یک هزار و ۵۰۰ لیتر بر ثانیه آب از سد گاوشان به کرمانشاه منتقل می‌شود و با عملیات تعویض شیرآلات و جلوگیری از نشت آب این میزان افزایش پیدا می‌کند.

وی با اشاره به وجود ۱۲ سد مخزنی در استان کرمانشاه، ادامه داد: ذخایر آبی سدهای استان کرمانشاه در سال‌جاری به رقم ۷۵۵ میلیون متر مکعب رسیده و حدود ۵۶ درصد ذخیره آب سدهای استان کرمانشاه است که ظرفیت ذخیره سدهای کرمانشاه یک میلیارد و ۳۵۰ میلیون مترمکعب است.

زنگ خطر کم آبی را در کرمانشاه

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کرمانشاه تصریح کرد: کاهش بارندگی‌ها و نزولات آسمانی زنگ خطر کم آبی را در استان کرمانشاه به صدا درآورده است.

شهلایی گفت: بارش‌ها در سال آبی جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۵۰ درصد کاهش داشته و امید است با بارندگی‌های مناسب کمبود منابع آبی استان کرمانشاه تأمین شود.

وی بیان کرد: برداشت بی رویه از منابع آبی و سفره‌های آب زیرزمینی با توجه به کاهش بارندگی‌ها طی سال گذشته و خشکسالی در کاهش منابع آبی استان کرمانشاه تأثیر گذار بوده است.

کد خبر 5399727

منبع: مهر

کلیدواژه: آبرسانی کرمانشاه تصفیه خانه فاضلاب ذخیره آب سدها تصفیه خانه تصفیه آب ویروس کرونا بوشهر بارش برف خطبه های نماز جمعه کرمانشاه آمار کرونا ایلام گرگان سیلاب بارش باران عکس استانها شیوع کرونا سیستان و بلوچستان خط انتقال آب از سد گاوشان به کرمانشاه تأمین آب شرب شهر کرمانشاه شهر کرمانشاه استان کرمانشاه شهر کرمانشاه بهره برداری آب منطقه ای بارندگی ها تصفیه خانه میلیون متر منابع آب متر مکعب شرکت آب مصرف آب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۳۹۶۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تأمین مالی حدود ۲ میلیارد دلاری صندوق توسعه ملی برای انتقال آب خلیج فارس و دریای عمان

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا از صندوق توسعه ملی، رضا محمدی ‏گفت: این صندوق در ‏جهت توسعه زیرساخت‌های صنایع کشور و توسعه روزافزون ایران اهداف و پروژه‌های بزرگی را برای خود برنامه‌ریزی کرده است؛ ‏یکی از این پروژه‌ها، شیرین‌سازی و ‏انتقال آب از خلیج فارس به استانهای فارس و اصفهان و از دریای عمان به استان‌های سیستان بلوچستان، خراسان رضوی و جنوبی است که یکی از ابر پروژه‌های کشور در ‏حوزه آب ‏محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه این پروژه با هدف تأمین پایدار آب در جهت مصارف صنایع بزرگ و کوچک و ‏همچنین شرب در کشور هدف ‏گذاری و برنامه ریزی شده است، یادآورشد: به منظور رفع مشکلات آبی ‏صنایع در استان‌های فارس و سیستان و بلوچستان به زودی ۲ مگا ‏پروژه شیرین‌سازی و انتقال آب دریا ‏از خلیج فارس و دریای عمان با تأمین مالی صندوق توسعه ملی شروع به فعالیت خواهد کرد.

محمدی با اشاره به رسالت صندوق توسعه ملی در انجام این مهم افزود: برای انجام این پروژه، تأمین ‏مالی حدود ۲ میلیارد دلاری از ‏طرف صندوق توسعه ملی در نظر گرفته شده است.

وی تصریح کرد: طرح‌های انتقال آب خلیج فارس به فلات مرکزی ایران از وعده‌های ‏رییس جمهور در ابتدای فعالیت بود‎. لذا صندوق توسعه ملی برای به ثمر رسیدن این ‏وعده برای آینده‌ی روشن‌تر این سرزمین اقدام خواهد نمود‎. ‌‏

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • نشست زمین برای چهارمین بار در خیابان شهیدان کاظمی + عکس
  • آغاز عملیات آبرسانی به روستای کم رضوان بندر لنگه
  • تأمین مالی  ۲ میلیارد دلاری  برای انتقال آب خلیج فارس و دریای عمان
  • تأمین مالی حدود ۲ میلیارد دلاری صندوق توسعه ملی برای انتقال آب خلیج فارس و دریای عمان
  • تخصیص ۲ میلیارد دلاری صندوق توسعه ملی برای انتقال آب خلیج فارس
  • شبکه آب ۲۸ روستای سیل‌زده جنوب سیستان و بلوچستان متصل شد
  • تخصیص ۲ میلیارد دلاری صندوق توسعه ملی برای انتقال آب خلج فارس
  • مزایا و معایب استفاده از لوله مانیسمان و لوله اسپیرال به عنوان لوله گازی چیست ؟
  • تامین ۷۰ درصدی لوله و اتصالات کشاورزی از تولیدکنندگان داخلی
  • اطلاعیه سپاه درباره بازداشت پشتیبانان یک گروه تروریستی