Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حج و زیارت خبرگزاری فارس، همزمان با ایام وفات حضرت ام‌البنین سلام الله علیها، مادر حضرت عباس علیه السلام، کربلا به ویژه اطراف حرم‌های مطهر سیاهپوش و موکب‌های پذیرایی از زائران راه‌اندازی شد.

 

سیاهپوش شدن ورودی حرم امام حسین (ع) در ایام وفات حضرت ام البنین (س)

سفره‌های نذری در کربلا همزمان با ایام وفات مادر  حضرت عباس (ع)

روز گذشته همزمان با شنبه‌های ام‌البنینی، از بعد از نماز صبح در گوشه و کنار حرم حضرت عباس علیه السلام سفره‌های نذری مادر سقای دشت کربلا پهن شده بود و بانوان عراقی نان و پنیر به زائران می‌دادند و در گوشه‌ای دیگر چای و شیر گرم توزیع می‌شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین طبق روال هر هفته که شنبه‌ها سفره‌های نذری ام‌البنین در کربلا پهن می‌شود، برخی از کودکان عراقی بسته‌های صبحانه‌ای را که آماده کرده بودند، بین زائران توزیع کردند و گروهی دیگر هم از زائران می‌خواستند تا به موکب آنها بیایند و از نذری‌های‌شان متنعم شوند.

 

دسته عزاداری و انتقال پرچم‌های عزای مادر علمدار کربلا به حرم حضرت عباس (ع)

برپایی دسته‌های سوگواری وفات حضرت ام‌البنین (س)

کربلا در ایام وفات مادر علمدار دشت غرق ماتم شده است و دسته‌های عزاداری نیز از روز گذشته یکی پس از دیگری به سوی حرم حضرت عباس علیه السلام حرکت کردند و با در دست داشتن پرچم‌های مشکی و سبز این روز را به سقای کربلا تسلیت گفتند.

موکب‌هایی که از ۳ شب قبل به عزاداران ام‌البنین (س) خدمت می‌کنند

برپایی موکب‌های عزاداری ام‌البنین سلام الله علیها در حوالی حرم حضرت عباس و امام حسین علیهم السلام همراه با پخش مداحی‌های ایرانی و عربی و همچنین توزیع سربند مزین به نام حضرت عباس علیه السلام حال و هوای این روزهای کربلا را متفاوت از سایر ایام کرده است؛ تا جایی که حتی خادمان حرم حضرت عباس علیه السلام نیز امروز همزمان با سالروز وفات حضرت ام‌البنین علیه السلام مراسم عزاداری تدارک دیده‌اند و مراسم سوگواری مادر علمدار کربلا قرار است بعد از نماز ظهر و عصر و پس از حضور دسته‌های عزاداری در کربلا برگزار شود.

 

راه‌اندازی موکب عزاداری حضرت ام‌البنین (س)

پذیرایی موکب‌های عزاداری مادر سقای کربلا متفاوت از محرم و صفر است

برخی از موکب‌های عزاداری که از شب جمعه برپا شده بودند، همچنان مشغول خدمت‌رسانی به زائران کربلا هستند و هر کدام در وعده‌های مختلف به زائران غذای نذری می‌دهند. ابوحامد یکی از موکبداران عراقی که موکب پذیرایی آنها نسل به نسل از اجدادش در جوار حرم حسینی برپا شده است، می‌گوید: حضرت ام‌البنین سلام‌الله علیها بانویی است که بسیاری از مردم عراق وقتی به مشکل و بیماری سختی دچار می‌شوند، به این بانوی دل‌شکسته پناه آورده و متوسل می‌شوند. حتی بسیاری از مردم به نیت مادر سقای دشت کربلا هر هفته در روزهای شنبه در کنار حرم حضرت عباس علیه السلام نذری می‌دهند.

وی می‌افزاید: در وفات حضرت ام‌البنین سلام‌الله علیها موکب‌های عزاداری متفاوت از ایام محرم و صفر است؛ به طوری که در این ایام در کنار غذای گرم، نان و پنیر هم توزیع می‌شود. همچنین زیارت عاشورا هم هر روز قرائت و از بلندگوهای حرم پخش می‌شود و در این ایام بسیاری حوائج خود را از مادر حضرت عباس علیه السلام طلب کرده و حتی حاجت روا می‌شوند.

دعای فرج در کربلا طنین‌انداز شد

کربلا در این ایام مملو از جمعیت است و علاوه بر سیاهپوش شدن حرم‌های مطهر، ورودی‌های حرم‌ حضرت عباس و امام حسین علیهم السلام نیز با پارچه‌های مزین به نام حضرت ام‌البنین سلام الله علیها رخت عزا پوشیدند. ذکر صلوات و دعای فرج پس از قرائت روزانه زیارت عاشورا هم در ایام وفات حضرت ام‌البنین سلام الله علیها از دیگر مواردی است که حال و هوای کربلا را با دیگر ایام متفاوت می‌کند.

توزیع غذای نذری برای وفات مادر سقای کربلا

برخی از موکب‌های عزاداری در خیابان‌های منتهی به حرم حضرت عباس علیه السلام هر سه وعده غذای نذری می‌دهند و زائران و مجاوران برای تبرک و به نیت شفا و سلامتی در صف‌های طولانیِ نذری مادر سقای دشت کربلا، ایستاده و برای فرج امام زمان (عج) دعا می‌کنند. نکته جالب اینجاست که دیگر فقط در موکب‌ها از زائران و مجاوران پذیرایی نمی‌کنند، بلکه در هر گوشه و کناری افرادی نشسته و با پهن کردن سفره‌های کوچک لقمه‌ای نان و پنیر درست کرده و بین زوار توزیع می‌کنند. حضور زائران نیز بیشتر از سایر ایام است و هر کسی حتی با چند قرص نان برای این ایام به کربلا آمده و به پذیرایی از زوار مشغول است.

حضرت ام‌البنین سلام الله علیها بین شیعیان به ویژه مردم عراق جایگاه ویژه‌ای دارد؛ به طوری که هر هفته شنبه‌های ام‌البنینی برقرار است و بانوان عراقی با نیت مختلف سفره ام‌البنین در جوار حرم حضرت عباس علیه السلام پهن می‌کنند.

 

توزیع قهوه و چای عراقی در اطراف حرم‌های کربلا

بر همین اساس، در سالروز وفات این بانوی بزرگ اسلام که فرزندانش را در راه اسلام در قیام عاشورا به میدان نبرد علیه باطل فرستاد و هر کدام در کنار امام حسین علیه السلام به شهادت رسیدند، بسیاری به کربلا مشرف شده و به بی بی ام‌البنین سلام الله علیها متوسل می‌شوند و حتی نذری‌های متنوعی را بین زائران توزیع می‌کنند.

حدود سه هزار زائر ایرانی نیز که همزمان با ایام وفات حضرت ام‌البنین سلام الله علیها به عتبات سفر کرده‌اند، در بین‌الحرمین سفره ام‌البنین پهن کردند. این امر در حالی است که در ۲ سال گذشته به دلیل شیوع کرونا امکان زیارت کربلا برای ایرانیان وجود نداشت، اما اکنون پس از مدت‌ها زائران ایرانی که به حرم ارباب مشرف شده‌اند، با برپایی حلقه‌های عزاداری در سوگ مادر حضرت عباس علیه السلام گریستند و با زائران عراقی همراه شدند.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: حضرت ام البنین کربلا مادر حضرت عباس موکب عزاداری کربلا ابوحامد نذری ساده وفات حضرت ام البنین سلام الله علیها حرم حضرت عباس علیه السلام ایام وفات حضرت ام البنین وفات حضرت ام البنین س موکب های عزاداری امام حسین مادر سقای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۴۰۱۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتقاد آیت‌الله علم‌الهدی از وضعیت حمل‌ونقل هوایی و ریلی

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی ‌از نا به سامانی وضعیت حمل‌ونقل هوایی و ریلی در ایام پیک مسافری انتقاد کرد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی، آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی در دیدار با اعضای قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء ضمن تأکید بر ضرورت حمایت ملی از زیرساخت‌های استان خراسان رضوی و شهرستان مشهد اظهارداشت: برای صیانت از هویت مشهد که منتسب به امام مهربانی‌هاست، شایسته است که تمامی برنامه‌ها به‌ویژه برنامه‌هایی که با حضور زائران و کیفیت سفر آنان ارتباط دارد متناسب با هویت امام هشتم (علیه‌السلام) باشد.

 وی با تأکید بر اینکه دولت مهم‌ترین جریانی است که می‌تواند از پیک‌های زیارتی مشهد گره‌گشایی کند، افزود: در ایام نوروز و ایام سوگواری دهه آخر صفر از تمام کشور زائر به مشهد می‌آید که با توجه به تشرف میلیونی این حجم از زائران نیاز به داشتن نگاه ملی و حمایت دولتی نسبت به زیرساخت‌های این شهر بیشتر احساس می‌شود.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه ضروری است تا نواقصی که در مسیر حمل‌ونقل جاده‌ای زائران وجود دارد برطرف شود، ادامه داد: مسئله حمل‌ونقل از جمله عرصه‌های حیاتی و حساس زندگی مردم است. چه حمل‌ونقل هوایی و چه ریلی و جاده‌ای، عمده خانواده‌ها برنامه‌ریزی برای چگونگی رسیدن به مقصد خود در یک سفر را از جمله محورهای تصمیم‌گیری خود در نظر می‌گیرند و در این میان، تردد جاده‌ای از اولویت نخست برخوردار است.

وی با اشاره به نادیده گرفته شدن حضور میلیونی زائران و ترددهای چشمگیر در جاده‌ها در تصمیم‌گیری‌های وزارت راه و شهرسازی  افزود: در این راستا ضروری است تا تأمین منابع مالی آزادراه حرم تا حرم هر چه سریع‌تر انجام شود. این جاده که پیرامون آن تلاش‌های بسیاری در حال انجام است همچنان به مرحله اجرا نرسیده است که این موضوع باعث شده رسیدن زائر امام رضا(ع) به مشهد مقدس با گرفتاری و سختی همراه باشد.

آیت‌الله علم‌الهدی با اشاره به‌ضرورت ایمن‌سازی جاده‌های استان خراسان رضوی ابراز کرد: یکی از نقاط حادثه‌خیز استان جاده سبزوار به شاهرود است که بیشترین تصادفات جاده‌ای نیز در آن رخ می‌دهد، در این خصوص نیز باید راهکاری از سوی وزارت و راه شهرسازی اتخاذ شود تا دیگر شاهد از دست دادن عزیزانمان نباشیم.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی با انتقاد از نا به سامانی وضعیت حمل‌ونقل هوایی و ریلی در ایام پیک مسافری خاطرنشان کرد: متأسفانه در این ایام که مسافران زیادی قصد تشرف به مشهدالرضا (علیه‌السلام) را دارند، برخی از شرکت‌های هواپیمایی نرخ بلیت‌های مسافربری را افزایش می‌دهند و یا در حمل‌ونقل ریلی که وسیله تشرف قشر متوسط جامعه است زائران برای تهیه بلیت با مشکلات بسیاری مواجه می‌شوند که گاهی درخواست‌ها برای اضافه کردن یک رام قطار فوق‌العاده نیز در این خصوص بی‌نتیجه مانده است.

انتهای پیام/282/.

دیگر خبرها

  • اجرای ۳۵۰ برنامه توسط آستان قدس رضوی در ایام دهه کرامت
  • (ویدئو) حضور پرشور مردم در کنار تالاب هامون
  • آیت الله علم الهدی: آزادراه حرم تا حرم تامین مالی شود
  • ضرورت تسهیل مسیرهای حمل‌ونقل جاده‌ای برای سفر زائران
  • انتقاد آیت‌الله علم‌الهدی از وضعیت حمل‌ونقل هوایی و ریلی
  • فعالیت ۲۹ موکب همدان در ایام اربعین در نجف و کربلا
  • تصاویری دیده نشده از حال و هوای شهر مکه در ۷۰ سال قبل
  • از مشهد تا کربلا با پای دل در طولانی‌ترین پیاده‌روی اربعین
  • (تصاویر) تصاویری دیده‌نشده از مراسم حج ۷۰ سال پیش
  • اکسيري که قهرمانان را جاويدان مي کند