Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-09@02:16:32 GMT

وثاقت گفتن و شنیدن

تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۱۴۰۲۴۰

وثاقت گفتن و شنیدن

در ادامه یادداشت ۲۶ دی روزنامه همدلی به قلم محمدعلی نویدی مدرس دانشگاه می خوانیم: منظور از وثاقت گفتن و شنیدن، استواری و استحکام و اتقان سخن و گفت‌وشنود است. به تعبیر دیگر هرگاه در گفت‌وگو و محاوره و مذاکرات، از سخنان و نتایج سست و بی‌پایه و بی‌دلیل پرهیز شود، وارد مبحث و ساحت وثاقت گفتگو شده‌ایم.

مراد هر نوع گفتگو و هم‌سخنی نیست بلکه گفتگوهای عقلانی و اثربخش است که پنج رکن دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۱- گفتن؛ یعنی اظهار و آشکارسازی منویات و مکنونات ذهنی و قلبی. کسی که در گفتگوها مشارکت می‌کند، مثل کانون‌های تفکر و اندیشه ورزی، به‌حکم عقل و منطق بایسته است سخن واقعی و نهانی خود را بیان و عیان کند. اگر گفتگوگر، سخن حقیقی خود را کتمان سازد یا دروغ بگوید، گفتگوها و مباحثات به نتیجه حقیقی و اثربخش نمی‌رسد.

۲ - شنیدن. هنر شنیدن و گوش جان سپردن به سخن طرف مقابل و دیگری، اصل و اساس فهمیدن و پیش بردن گفت‌وگوهاست. هنر شنیدن با فضای فکری و فرهنگی جوامع نسبت دارد. جامعه‌ای که در آن آموزش شنیدن صورت نگرفته باشد و نیک و ژرف شنیدن هنر و مهارت تلقی نشود، چگونه می‌توان انتظار رواج رویکرد گفت‌وگو داشت؟ جامعه‌ای که در آن یک‌سویه سخن گفته شود و مخاطب و نحوه‌ی شنیدن شدن ملحوظ نگردد، چگونه می‌توان انتظار مشارکت در گفتگوها را داشت؟ جامعه‌ای که در آن فقط مبلغ و مروج سخن بگوید، گوش‌ها، رغبت شنیدن نخواهند داشت.

۳ - موضوع و مسئله موردگفتگو. این نکته مهم و قابل‌تأمل و دقت است که گفت‌وگو و گفت‌وشنود، صرفاً به خاطر گفتن و حرف زدن و شنیدن و سر تکان دادن نیست، چنین گفتگویی، یک محاوره و گپ و گفت انتزاعی و دوستانه تلقی می‌شود و اگرچه در جای و مرتبه خود می‌تواند نافع باشد، اما به لحاظ اجتماعی و اصلاح امور ناکارآمد است؛ یعنی به نظر بنده، گفتگوهای اصیل و عقلانی، همیشه مسئله محور هستند.

۴- برهان و دلیل. وثاقت گفتگوها به ارائه دلایل استوار و متقن و براهین مبرهن و محکم است. هم گفتن و هم شنیدن و هم تبیین مسئله درگرو برهان آوری و پایبندی به روش حکمت و برهان است.

۵- امور واقع و حق و حقیقت. اگرچه به لحاظ مفهومی و ذهنی می‌توان از هر چیزی سخن گفت و شنید و عمر نقد بر باد داد و زمان سپری کرد، لیکن، حقیقت این است گفتگوی واقعی ریشه در امور انسانی و زندگانی دارد. به عبارت روشن‌تر، گفتگو از خرافات و افسانه‌ها و اسطوره‌ها بیشتر قصه گفتن و حکایت واهی شنیدن است؛ معنی سمر همین است. سمر افسانه گفتن برای خواب کردن است. گفتگو برای بیداری و روشنگری و تلاش و تقلاست.

می‌خواهم بگویم، بین قصه گفتن و افسانه شنیدن و گفت‌وگوی علمی فرق بگذاریم. فضای گفتگو می‌تواند به تربیت و رشد عقل‌گرایی کمک کند و عاقلان می‌توانند خارستان را گلستان کنند. این کار یعنی ایجاد فضای گفتگوی عقلانی و علمی شدنی است اگرچه نرم نرمک. زندگی با عشق و عرفان و انتزاع و ذهن‌گرایی صرف ساخته نمی‌شود. اگرچه از آثار این‌ها نمی‌توان صرف‌نظر کرد و در جای خود اثر بی‌بدیل دارند؛ اما شایسته است گفته شود زندگی با عقلانیت و از سر عقل و خرد و خرد جمعی ساخته می‌شود و سامان می‌گیرد و گفتگو یکی از راه‌های نشانمند عقلانیت و حقیقت است. عاقلی باید که خاری بر کند.

برچسب‌ها مشاوره سازمان جهانی حقوق مالكيت فكری گفتار درمانی مشارکت اجتماعی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مشاوره گفتار درمانی مشاوره گفتار درمانی مشارکت اجتماعی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۴۰۲۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رویداد فرهنگی هنری باغ راه گفتگو برگزار می‌شود

همزمان با آغاز دهه کرامت و در آستانه میلاد مبارک حضرت معصومه (س) ، و در راستای احیای فضای گفتمان سازی در حوزه عفاف و حجاب، به همت موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و با همکاری و مشارکت مجموعه «دختران چادری»، رویداد فرهنگی هنری باغ راه گفتگو «مسیری برای تفکر و تامل در موضوع عفاف و حجاب» در موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار می‌شود.

به گزارش ایسنا، این رویداد فرهنگی و هنری که در راستای ترویج فرهنگ عفاف و حجاب و فراهم ساختن بستر مناسب جهت تعامل و هم افزایی میان جوانان و نوجوانان و به‌ کارگیری و اشاعه نمادها، نشان‌ها و مؤلفه‌های هویت اسلامی، ایرانی در پوشش و سبک زندگی؛ با برپایی میزهای تخصصی مشاوره و گفتگو، نمایشگاه آثار هنری، ایستگاه تفکر، ایستگاه حس خوب، ایستگاه کودک، ایستگاه  بازی و سرگرمی برای دختران و ... از تاریخ ۲۱ لغایت ۲۵ اردیبهشت ماه از ساعت ۱۶ الی ۲۰ و در روز دختر از ساعت ۹ الی ۲۰ در محل پل پیروزی- حدفاصل موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و باغ کتاب پذیرای علاقمندان خواهد بود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • جدیدترین موضع گیری السودانی درباره جنگ غزه
  • رویداد فرهنگی هنری «باغ راه گفتگو» برگزار می شود
  • جدیدترین موضع گیری السودانی درباره جنگ غزه در دیدار مقام آمریکایی
  • رویداد فرهنگی هنری «باغ راه گفتگو» برگزار می‌شود
  • رویداد فرهنگی هنری باغ راه گفتگو برگزار می‌شود
  • ماجرای «میدان گازی آرش» در آستانه پیچیدگی؛ چه باید بکنیم؟
  • شادی مردم رفح از شنیدن خبر توافق حماس برای آتش‌بس | فیلم
  • شادی مردم رفح از شنیدن خبر توافق حماس برای آتش‌بس
  • دیدار امیرعبداللهیان و نیچروان بارزانی
  • ترجمه «لویناس، مکتب فرانکفورت و روانکاوی» چاپ شد