Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-27@22:55:00 GMT

اخراج 3هزار عضو خلافکار طالبان

تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۱۴۰۳۹۳

اخراج 3هزار عضو خلافکار طالبان

به گزارش جماران، یکی از مقام‌های طالبان در افغانستان روز شنبه اعلام کرد که نزدیک به سه هزار نفر از اعضای این گروه به اتهام «اقدامات غیرقانونی» اخراج شدند.

«لطیف‌الله حکیمی» رئیس کمیسیون تصفیه صفوف در وزارت دفاع طالبان گفت که اخراج‌شدگان «وجهه بدی» از «امارت اسلامی» ارائه می‌کردند. وی افزود که اخراج این افراد در راستای «تشکیل ارتش و پلیس منزه در آینده» صورت گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خبر اخراج شماری از اعضای طالبان در حالی منتشر می‌شود که سازمان‌های مدافع حقوق بشر عناصر این گروه را به اعدام نیروهای امنیتی حکومت سرنگون‌شده افغانستان متهم کرده‌اند. هبت‌الله آخوندزاده، رهبر گروه طالبان پس از سقوط کابل به دست جنگجویان این گروه عفو عمومی اعلام کرده بود.

رئیس کمیسیون تصفیه صفوف در وزارت دفاع طالبان می‌گوید که ۲۸۴۰ نفر از اعضای این گروه در ۱۴ ولایت افغانستان اخراج شدند و روند اخراج در دیگر ولایت‌ها ادامه پیدا خواهد کرد.

به گزارش یورونیوز، به گفته لطیف‌الله حکیمی شماری از اخراج‌شدگان در «فساد مالی» و عده‌ای دیگر در قاچاق مواد مخدر نقش داشتند. وی همچنین دلیل اخراج شماری از آنها را دخالت در زندگی خصوصی مردم ذکر کرد. رئیس کمیسیون تصفیه صفوف در وزارت دفاع طالبان عده‌ای از اخراج‌شدگان را به تماس با گروه داعش متهم کرد.

گروه تروریستی داعش پس از به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان اکنون تهدید اصلی برای برقراری امنیت در این کشور محسوب می‌شود. طالبان برقراری امنیت در افغانستان را پس از چند دهه جنگ در این کشور اولویت اصلی خود عنوان می‌کند.

طالبان طی شش ماه گذشته آزادی‌های فردی شهروندان به ویژه زنان را به شکل گسترده‌ای محدود کرده‌اند. زنانی که در نهادهای دولتی مشغول به کار بودند دیگر اجازه بازگشت به محل کار را نیافتند و شماری از مدارس نیز دیگر پذیرای دانش‌آموزان دختر نیستند.

در تحولی دیگر، سخنگوی گروه طالبان در مصاحبه ای ضمن اشاره به مسئله «ظرفیت»، اعلام کرد که این گروه در تلاش است تا در سال جدید مدارس و دانشگاه ها را در افغانستان برای دختران و زنان باز کند.

«ذبیح الله مجاهد» معاون وزارت فرهنگ و اطلاع رسانی و همچنین سخنگوی گروه طالبان در مصاحبه‌ای اختصاصی با خبرگزاری «آسوشیتدپرس» اعلام کرد که این گروه امیدوار است که بتواند تمام مدارس دخترانه در سراسر افغانستان را در سال جدید بازگشایی کند.

مجاهد در این باره گفت که وزارت آموزش طالبان در نظر دارد تا در سال جدید شمسی تمام کلاس‌های درس برای همه دختران و زنان دایر گردد. وی ادامه داد که تحصیلات و آموزش برای دختران و زنان «مسئله ظرفیت» است.

مجاهد تاکید کرد: ما مخالف تحصیل نیستیم.

وی افزود که پسران و دختران در مدرسه باید کاملاً تفکیک شوند و بزرگترین مانع فعلی یافتن و یا ساختن خوابگاه‌های کافی یا اقامت گاه برای دختران است تا زمانی که به مدرسه می‌روند بتوانند در آنجا بمانند.

سخنگوی طالبان ادامه داد که «ما در تلاشیم برای سال آتی این مشکلات را رفع نمائیم» تا مدارس و دانشگاه‌ها بازگشایی شوند.

اظهارات مجاهد در حالی بیان می‌شود که پس از روی کار آمدن طالبان در افغانستان، دختران این کشور در مقاطع بالاتر از مقطع ششم از رفتن به مدرسه منع شده اند.

همچنین محدودیت‌های دیگری در زمینه‌های مختلف از جمله کار و فعالیت و همچنین سفر کردن برای زنان اعمال شده است که البته بسیاری از این محدودیت‌ها با اعتراضات زنان افغان رو به رو گشته است.

 

 

منبع: جماران

کلیدواژه: افغانستان سهام عدالت لیگ برتر لیگ قهرمانان مقدماتی جام جهانی واردات خودرو ویروس کرونا تحولات افغانستان گروه طالبان افغانستان افغانستان سهام عدالت لیگ برتر لیگ قهرمانان مقدماتی جام جهانی واردات خودرو ویروس کرونا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۴۰۳۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمریکا مهاجم فرودگاه کابل را به افغانستان منتقل کرده بود

واشنگتن‌تایمز به نقل از منابع خود گزارش داد آمریکا عامل انتحاری حمله به فرودگاه کابل را از هند به افغانستان منتقل کرده بود. - اخبار بین الملل -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، چند روز پس از انتشار گزارش تازه فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا(سنتکام) در مورد حمله به فرودگاه کابل در جریان روند تخلیه، واشنگتن‌تایمز به نقل از منابع خود گزارش داد «عبدالرحمان اللوگری» که از او به‌عنوان عامل انتحاری حمله به فرودگاه کابل یاد می‌شود،  توسط آمریکا از هند وارد افغانستان شده بود.

این نشریه آمریکایی به نقل از برخی اعضای جمهوریخواه کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان امریکا گزارش داد اللوگری در سال 2017 هنگام تلاش برای انجام یک حمله در هند بازداشت و سپس توسط آمریکا به افغانستان انتقال داده شده بود.

بر اساس این گزارش، وی از زندانی به زندان دیگر منتقل شد تا اینکه در ژانویه 2021 به زندان بگرام، بزرگترین پایگاه هوایی نظامیان آمریکایی، انتقال داده شد.

بر اساس گزارش سنتکام، طالبان 11 روز پیش از حمله انتحاری فرودگاه کابل، در حین تصرف قدرت این زندانی را به‌همراه دیگر زندانیان آزاد کرده بود.

طالبان:حکومت سابق افغانستان زمینه فرار داعشی‌ها را فراهم کردجزئیات حادثه فرودگاه کابل؛ آمریکایی‌ها مردم را به گلوله بستندپنتاگون: طالبان طراح حمله به فرودگاه کابل را کشته است

سنتکام درحالی مدعی است که در حین سقوط جمهوریت، اعضای داعش توسط طالبان از زندان آزاد شدند که طالبان می‌گویند مقامات دولت سابق افغانستان در زمان به قدرت رسیدن آنها زمینه فرار داعش‌های زندانی را فراهم کرده بودند.

انتهای پیام/.

دیگر خبرها

  • طالبان: برای حفظ دستاوردهای جهاد افغانستان تلاش می‌کنیم
  • تصاویری قدیمی از پوشش متفاوت زنان افغانستانی قبل از طالبان
  • کابل: هیچ گروه تروریستی در افغانستان فعال نیست
  • طالبان به دنبال دانش خودروسازی
  • بازداشت عضو جمعیت اسلامی افغانستان در کابل
  • آزادی ۶ مرزبان بازداشت شده در جنوب شرق کشور
  • بازداشت مرزبان ایرانی توسط‌ طالبان | سرنوشت مرزبانان چه شد؟
  • تحریم های آمریکا ظالمانه است
  • آمریکا مهاجم فرودگاه کابل را به افغانستان منتقل کرده بود
  • کمک های بشر دوستانه قزاقستان به کابل رسید