Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-28@05:11:32 GMT

با انقلاب بزرگ شدیم

تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۱۴۱۴۹۸

با انقلاب بزرگ شدیم

نوشتن رمان و داستان برای نوجوانان با توجه به حجم اندک دایره لغات و اطلاعات عمومی کمترشان، دشوار است. همچنین، باید در داستانی که برای نوجوانان امروز نوشته می‌شود‌، به موضوعات مهمی همچون قدرت تحلیل مسائل زندگی، شناخت خود، اعتمادبه‌نفس و... پرداخته شود.

روزنامه ایران:نوشتن رمان و داستان برای نوجوانان با توجه به حجم اندک دایره لغات و اطلاعات عمومی کمترشان، دشوار است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین، باید در داستانی که برای نوجوانان امروز نوشته می‌شود‌، به موضوعات مهمی همچون قدرت تحلیل مسائل زندگی، شناخت خود، اعتمادبه‌نفس و... پرداخته شود. همچنین باتوجه به پیشرفت رسانه و تکنولوژی باید جذابیت داستان نوجوان به قدری زیاد باشد تا بتواند آنها را درگیر خود کند و نوجوان را پای کتاب بنشاند.
گزارش‌های امیر، پسر عاشق روایتی از رابطه مطلوب اعضای یک خانواده است؛ خانواده‌ای که با وجود مشکلات سر راهشان، گرمای خانواده را حفظ کرده و به یکدیگر عشق می‌ورزند و هیچ سختی و مشکلی آنها را از همدیگر دور نمی‌کند. محبت بین اعضای خانواده آن‌قدر زیاد است که حاضرند برای حل مشکلات یکدیگر، خود را به سختی بیندازند.
کتاب گزارش‌های امیر، پسر عاشق درباره زندگی پسری نوجوان است که به‌همراه خانواده‌اش، از شهرستان بوئین‌زهرا به تهران کوچ می‌کنند. امیر پدری ناشنوا دارد که در زلزله سال ۱۳۴۱ بوئین‌زهرا دچار سانحه شده و کر و لال شده است. زندگی در تهران، برایشان سختی‌هایی را به‌دنبال دارد. هنوز زندگی‌شان در این شهر بزرگ روی غلتک نیفتاده است که تصادف پدر، این سختی‌‌ها را دوچندان می‌کند. پدر امیر برای بهبود جراحتی که در تصادف برایش پیش آمده، باید در بیمارستان بستری شده و عمل شود؛ اما امیر، نوجوان داستان، از پس هزینه‌های عمل برنمی‌آید.
در این میان، یک نفر پیدا می‌شود که می‌خواهد به امیر کمک کند؛ اما برایش شرطی می‌گذارد که این شرط، امیر را در مسیر سختی قرار می‌دهد. او از امیر می‌خواهد جاسوسی کند و خانه‌ای را تحت نظر بگیرد و گزارش این خانه را به او بدهد. خانه‌ای که باید گزارش آن را بدهد، خانه دختری است که امیر عاشقش شده است. حالا امیر در برزخی بزرگ مانده است و راه چاره‌ای ندارد. نوجوان داستان این کتاب، در اجبار شرط را می‌پذیرد و متوجه می‌شود که آنها در طبقه بالای منزلشان، به چند انقلابی اسکان داده‌اند. امیر در این مدت، دوستی به نام صادق پیدا کرده و هر روز، به شناخت بیشتری از جامعه و وقایع اطرافش می‌رسد.گزارش‌های امیر، پسر عاشق تنها یک رمان عاشقانه نیست؛ بلکه داستان انقلاب است. این کتاب رمانی نوجوانانه، جذاب، تاریخی و اجتماعی است که با وجود فراز و فرودها و چالش‌هایی که در داستان زندگی این خانواده رخ می‌دهد، نوجوان را به ادامه خواندن رمان ترغیب می‌کند. داستان این کتاب بسیار خواندنی و شیرین است. گفتنی است کتاب گزارش‌های امیر، پسر عاشق، اثر فاطمه نفری، کتاب برگزیده دومین دوره جایزه شهید اندرزگو شده است. این کتاب را نویسنده‌ای دهه‌شصتی نگاشته و انتشارات قدیانی آن را در 152 صفحه راهی بازار کرده است. آخرین چاپ آن مربوط به سال 1398 بوده و می‌شود به‌لحاظ موضوع‌بندی، آن را در بخش داستان نوجوان قرار داد.
فاطمه نفری از آن نویسنده‌‌هایی است که در نویسندگی صبر را پیشه کرده است. همین صبر باعث شده است که او بعد از گذشت چند سال، اولین کتاب خود را به چاپ برساند و در جشنواره‌‌های متعددی جوایز را از آن خود کند. زمستان بی‌‌شازده، بی‌‌تابی آرزوها، گلوله‌‌های برفی و بچه‌‌های مردم از جمله کتاب‌‌هایی است که به قلم او نگاشته شده است. گزارش‌های امیر، پسر عاشق آخرین اثر اوست که در انتشارات قدیانی منتشر شده و در دومین جایزه ادبی شهید اندرزگو، جزو سیزده اثر برگزیده شناخته شد.

ایده نگارش این کتاب با این موضوع از کجا به وجود آمد؟
من مطالعه تاریخی زیاد دارم و به تاریخ بسیار علاقه‌مندم. در زمینه انقلاب ایران هم مطالعه می‌کنم و داستان‌هایی را هم نوشته‌ام. در یکی از کتاب‌هایی که مطالعه می‌کردم، به مطلب بسیار جالبی برخوردم. قضیه از این قرار بود که پسر نوجوانی یکی از گروه‌های مجاهدین را لو می‌دهد و باعث دستگیری آنها می‌شود. به این صورت که او را تطمیع می‌‌کنند و پولی به او می‌دهند. آن پسر هرشب به بهانه درس‌خواندن و اینکه در خانه برق ندارند، کتاب‌ به‌دست زیر نور چراغ برق کوچه می‌آید و آمار اینها را می‌گیرد. این‌طوری خانه‌ای را که مدنظر بوده، رصد می‌کرده و آمارش را می‌داده است. آن خانه به این صورت لو می‌رود و دستگیر می‌شوند. با توجه به اینکه شخصیت ماجرا نوجوان بود، برای من بسیار جالب بود.
در این کار قصه‌های دیگری هم آورده‌ام و دو مسأله دیگر هم غیر از خط اصلی داستان مطرح شده که با محوریت نوجوان است. همچنین، به زلزله بوئین‌زهرا و شخصیت پهلوان تختی پرداخته‌ام. چون اصالتاً قزوینی هستم، همیشه دوست داشتم به زلزله بوئین‌زهرا بپردازم. شخصیت پهلوان تختی هم در این زلزله خیلی نمود پیدا می‌کند و خودش را خوب نشان می‌دهد.
چه بازخوردی از نگارش این اثر گرفته‌اید؟
شکر خدا بازخوردهایی که گرفته‌ام، خوب بوده است. نوجوان‌ها شخصیت نوجوان را دوست داشته‌اند و با او همراهی کرده‌اند. برای بزرگسالان هم مسأله خانواده و پدر مطرح بوده و پرداخت به اسطوره تختی برایشان جالب بوده است. در کل، کار به‌صورت خطی پیش نمی‌رود و چند خط داستانی را پیگیری می‌کند. برایشان جالب بود که در عین اینکه یک داستان را می‌خوانند، چند محور دیگر هم در حال جلورفتن است.
پرداختن به موضوعات تاریخ معاصر و جلوگیری از وارونه‌نمایی از وقایع این دوران، در حوزه ادبیات چقدر اثرگذار است؟
تاریخ همیشه بر ادبیات اثرگذار بوده است. ادبیاتی که به تاریخ کشورش نپردازد، از اهمیت ساقط است. داستان هم همین طور است. در زمینه داستان هم تاریخ بسیار نقش مهمی دارد و اینجا هم ادبیات می‌تواند نقش خیلی مهمی ایفا کند؛ به این صورت که واقعیت‌ها را با زبان داستانی که مردم به آن علاقه‌مندند، بیان کند. شاید به‌درستی به‌دنبال تاریخ نرویم و نخوانیمش؛ اما وقتی این تاریخ در دل داستان‌ها و قصه‌ها مطرح می‌شود، می‌شود خوب به آن پرداخت و از تحریفش جلوگیری کرد.
چگونه می‌‌توان تأثیر ادبیات و هنر را در حوزه ادبیات انقلاب ضریب داد و باعث گسترشش در جامعه شد؟
پاسخ به این سؤال چند سویه دارد و نمی‌شود یکجانبه به آن نگاه کرد. در جامعه‌ای که کتابخوانی هر روز کم‌فروغ‌تر می‌شود، اولین قدم این است که تأثیر ادبیات را به مردم نشان دهیم تا جایش را در زندگی مردم باز کند. وقتی انسان‌ها کتابخوان باشند، می‌فهمند که علاقه‌شان تاریخ است یا داستان‌های عاشقانه یا موضوعات دیگر. مسأله دوم این است که اهمیت تاریخ را باید به انسان‌ها گوشزد کرد؛ اینکه تاریخ گذشته ما است و در حقیقت آینده ما هم هست و آینده را هم مثل یک آیینه نشان می‌دهد. اهمیت تاریخ را اگر بفهمیم، حتماً به‌سمت مطالعه تاریخ خواهیم رفت. انقلاب هم در ایران تاریخ چندین‌ساله دارد و فقط منوط به سال 1357 نمی‌شود. از دهه بیست، این حرکت‌ها آغاز می‌شود و تا 1357 ادامه پیدا می‌کند. مسأله دیگر خود ادبیات انقلاب است که با تولید داستان‌های خوب و کنارگذاشتن کارهای سفارشی می‌شود ارزشش را به مردم نشان داد. در کنار یک داستان پروپیمان، ما داریم جریان انقلاب را هم می‌خوانیم و به‌معنای واقعی از آن لذت می‌بریم؛ پس باید به همه اینها توجه کنیم.
به‌طور اجمالی، آینده ادبیات انقلاب را چگونه ارزیابی می‌‌کنید؟
راستش نظری درباره آینده ادبیات انقلاب ندارم؛ ولی این را می‌دانم که آثار بسیار خوبی داریم که نویسندگان بزرگ از سال‌های پیش تولید کرده‌اند و آثاری هم داریم که در حال حاضر، نسل جدید در حال نوشتن آن‌هاست که شایسته تأمل هستند. این نشانه خوبی است.
مهم‌ترین ویژگی گزارش‌های امیر، پسر عاشق چیست؟
برای من، به‌عنوان نویسنده، تمام مسائلی که به آنها پرداخته‌ام، حائز اهمیت‌ است. پهلوان تختی، سال‌های آخری که منجر به انقلاب می‌شود، نوجوانی که آن سال‌ها با مشکلات بسیاری دست‌وپنجه نرم می‌کند، زلزله بوئین‌زهرا، همه اینها برای من حائز اهمیت بودند؛ اما اگر بخواهم یک مسأله را انتخاب کنم، سیر تکاملی و رشد یک نوجوان است؛ رشد، بزرگ‌شدن، مردشدن و رفتن به‌سمت روحیه پهلوانی. این برای من در وهله اول خیلی اهمیت داشت.
وجود جشنواره‌ها و جوایز ادبی چگونه می‌‌توانند به آگاهی نسل جدید منجر شوند و از تحریف تاریخ معاصر جلوگیری کنند؟
برگزاری جشنواره‌ها در دیده‌شدن یک سری از کتاب‌ها بسیار مؤثرند. اگر فرایند جشنواره به‌درستی انجام شود، کتاب‌های خوب بالا بیایند و برگزیده شوند و بعد هم فرایند تبلیغات بخوبی انجام شود، یک کتاب می‌تواند در میان مردم دیده شود. هرچه بیشتر آن کتاب خوانده شود، در آگاهی مردم هم مؤثر خواهد بود. اما متأسفانه در جامعه ما، کتاب به‌عنوان یک کالا هنوز آنقدری پذیرفته نشده که بخواهند برایش به‌طور جدی تبلیغات انجام دهند. خیلی وقت‌ها آثار به جشنواره‌ها هم می‌آیند و برگزیده می‌شوند اما بعد کتاب‌هایی که برگزیده می‌شوند، آن‌طور که باید، پشتیبانی نمی‌شوند و برایشان تبلیغات نمی‌شود. اگر این کارها انجام شود، به نظرم بسیار مؤثر است. اگر جایی تعدادی کتاب را بررسی کند و از بین آن‌ها، چند کتاب را به‌عنوان کتاب خوب معرفی کند، می‌تواند خیلی مؤثر باشد.

انتهای پیام/

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: گزارش های امیر برای نوجوانان ادبیات انقلاب بوئین زهرا داستان ها پسر عاشق کتاب ها برای من

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۴۱۴۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کتاب کامبوزیا خط مقاومت در ایران را نشان می‌دهد


آقای محسن عمادی در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما با بیان این مطلب افزود: امیر توکل کامبوزیا که سابقه مبارزاتی را از پدرش و در مبارره با رضا شاه به ارث برده بود زندگی پرفراز و نشیبی داشت که همه جزییات آن در کتاب کامبوزیا آمده است.
وی افزود: پدر کامبوزیا در دوران رضا شاه و مبارزه با عوامل انگلیسی به شهادت رسید، مادرش او را برای تحصیل به مشهد می‌برد و او برای تحصیلات عالیه به روسیه می‌رود. آن جا با کلنل پسیان همراه می‌شود و فصل نوینی در زندگی اش ایجاد می‌شود.
آقای عمادی گفت: بعد از آن در دانشگاه‌ها این فعالیت را ادامه می‌دهد که منجر به تبعیدش به سیستان و بلوچستان می‌شود و سرانجام در سال ۵۳ به علت حمایت از امام خمینی (ره) و ادامه دادن مبارزه‌های انقلابی به دست ساواک به شهادت می‌رسد.
مدیر نشر ابراهیم هادی گفت: ما در کتاب کامبوزیا علاوه بر این که از اثر گذاری او برمنطقه سیستان وبلوچستان می‌گوییم، نکات کمتر گفته شده‌ای مثل همراهی رهبر انقلاب با کامبوزیا در مقطعی از زندگی اش و یادداشت ایشان بر کتاب کامبوزیا و در خصوص این شخصیت انقلابی گفته ایم.
وی افزود: کامبوزیا در عین حال یک شخصیت علمی بود که ما در این کتاب تلاش کرده ایم در خصوص تلاش هایش در این خصوص هم بنویسیم.
آقای عمادی گفت: نقش امیر توکل کامبوزیا در مبارزه با صهیونیسم بین المل و مجاهدت هایش در زمینه تفسیر قرآن و کوشش‌های علمی شهید کامبوزیا از نکاتی است که در کتاب آمده است.

دیگر خبرها

  • داستان جذاب زندگی یک نوجوان در «جرئت و حقیقت»
  • ۸ انیمیشن کلاسیک که باید حتما ببینید | از والت دیزنی تا میازاکی
  • تاریخ برده‌داری به زبان طنز
  • بدترین فیلم‌های ترسناک تاریخ سینما!
  • روایت یک کارگردان از فیلمسازی در نوجوانی/ هیچ چیز جز گوشی موبایل لازم نیست
  • کدام کتاب «سروش صحت» باعث صف طولانی در اصفهان شد؟
  • چرا شعر نوجوان مورد توجه نیست؟
  • کتاب کامبوزیا خط مقاومت در ایران را نشان می‌دهد
  • مرتضی اشراقی در مراسم رونمایی از کتاب «چالش‌های تاریخی» چه گفت؟!
  • دنیای مد به روایت «حسنا و ملکه‌های رنگی»