Web Analytics Made Easy - Statcounter

محافل ارشد مولفه اهل سنت لبنان اعلام کردند که سعد حریری طی چند روز آینده به بیروت برمی‌گردد اما بنا به دلایل مالی و سیاسی و شخصی در انتخابات پارلمانی مشارکت نخواهد کرد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، از سال 2017 و بعد از ربوده شدن «سعد حریری» نخست وزیر پیشین لبنان در ریاض و مجبور شدن وی به استعفا از منصب نخست وزیری لبنان در خاک عربستان، سوالات متعددی درباره آینده روابط میان وی و عربستان سعودی مطرح شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به ویژه اینکه سعودی‌ها از آن زمان سیگنال‌های زیادی فرستادند  مبنی بر اینکه دیگر خواهان ادامه همکاری با حریری نیستند و روی گزینه‌های دیگری از جمله «سمیر جعجع» رئیس حزب نیروهای لبنانی حساب باز کرده‌اند.

قبل از اینکه نجیب میقاتی به عنوان نخست وزیر لبنان انتخاب شود و در دوره‌ای که حریری مأمور تشکیل کابینه در این کشور بود همه می‌دانستند که دلیل اصلی ناتوانی حریری در تشکیل دولت حق وتو سعودی بر وی است که مانع از موفقیت او در انجام ماموریتش می‌شود. در نهایت حریری موفق نشد رضایت عربستان را کسب کرده و استعفا داد. اما با توجه به موضع مبهم سعد حریری درباره بازگشت به صحنه سیاسی لبنان و حضور در انتخابات پارلمانی سوالات جدی درباره چشم‌انداز روابط وی با ریاض  مطرح می‌شود.

در همین زمینه منابع سیاسی آگاه  در گفتگو با وبسایت النشره اعلام کردند که علیرغم کاهش چشمگیر محبوبیت جریان المستقبل به ریاست سعد حریری در سال‌های گذشته، اما به دلیل فقدان جایگزین برای آن، این جنبش همچنان در عرصه اهل ‌سنت لبنان یک وزنه سنگین است.  همین امر موجب شده که همه احزاب و شخصیت‌های فعال در این عرصه به ویژه باشگاه نخست وزیران سابق لبنان تاکید کنند که منتظر تصمیم حریری برای مشارکت در انتخابات هستند.

به گفته این منابع، در فاصله بازگشت سعد حریری به بیروت که انتظار می‌رود طی چند روز آینده انجام شود سناریوهایی درباره تصمیمی که وی می‌تواند برای مشارکت مستقیم یا غیرمستقیم در انتخابات اتخاذ کند مطرح شده است. اما تنها معادله‌ای که می توان درباره آن صحبت کرد، این است که همپیمانانش در زمان کنونی به حریری نیاز دارند. 

در همین زمینه منابع سیاسی آگاه لبنان معتقدند که اکثریت احزاب لبنانی به ویژه اعضای جریان 14 مارس در زمان فعلی از اعلام نیاز خود برای حضور سعد حریری در معادلات انتخاباتی ابایی ندارند.

به گفته منابع مذکور، همچنین سمیر جعجع که تلاش کرده تا جای خالی سعد حریری را برای سعودی‌ها در لبنان پر کند و همچنین اقدامات زیادی برای ضربه زدن به جایگاه  حریری در عرصه اهل سنت و پیدا کردن یک جایگزین برای او انجام داد، به همراه سایر اعضای جریان 14 مارس از جمله «ولید جنبلاط» رئیس حزب سوسیالیست ترقی‌خواه به این نتیجه رسیده‌اند که موفقیت آن‌ها در حوزه‌های مختلف انتخاباتی بدون حمایت جریان المستقبل امکان پذیر نیست. به ویژه اینکه هرج و مرج در عرصه اهل سنت لبنان می‌تواند به نفع مخالفان 14 مارسی‌ها از جمله حزب الله و جنبش امل تمام شود.

بیانیه مشترک حزب الله و جنبش امل درباره اوضاع سیاسی و اقتصادی لبنانوعده‌های سرخرمن آمریکا به لبنانی‌ها برای انتقال گاز از مصر/ دور جدید باج‌گیری واشنگتن در راه است؟

 

فراتر از آن همین منابع لبنانی صراحتا اعلام می‌کنند که بسیاری از طرف‌های غربی در دوره گذشته درباره واقعیت خطرناکی که عرصه اهل سنت لبنان را تهدید می‌کند ابراز نگرانی کرده‌اند و همین امر موجب شد تا بر لزوم توجه به این مسئله تاکید کنند.

منابع آگاه لبنانی در ادامه گفتگو با النشره افزودند، چیزی که سعد حریری اکنون می‌تواند روی آن شرط بندی کند این است که عربستان و متحدان آن به این نتیجه رسیده‌اند که هیچگونه پروژه انتخاباتی علیه تیم رئیس‌جمهور و متحدان آن بدون حضور سعد حریری به موفقیت نخواهد رسید. به ویژه اینکه هیچ جایگزین موثری برای سعد حریری در عرصه اهل سنت وجود ندارد.  همچنین فاصله زمانی تا برگزاری انتخابات پارلمانی زیاد نیست و در همین اساس نمی‌توان در این فاصله کوتاه جایگزینی برای حریری پیدا کرد.

منابع مذکور تصریح کردند که علاوه بر آن علامت سوال‌های زیادی درباره احتمال به تعویق افتادن انتخابات پارلمانی لبنان وجود دارد. اما در نهایت می‌توان مطمئن بود که هم‌پیمانان حریری در جریان 14 مارس مجبور هستند که به سمت وی برگردند؛ دست کم تا زمانی که مولفه اهل سنت لبنان بتواند جایگزین متعادلی برای سعد حریری معرفی کند.

از طرف دیگر محافل بلندپایه مولفه اهل سنت که در تماس با سعد حریری هستند در گفتگو با روزنامه الدیار اعلام کردند، درباره بازگشت حریری به بیروت که قرار بود امروز یکشنبه انجام شود تردید وجود دارد و احتمالاً بازگشت سعد حریری به لبنان به تعویق بیفتد.

محافل مذکور تاکید کردند، نکته مهم تاریخ بازگشت حریری به لبنان نیست و از امروز به بعد هر زمانی ممکن است این اتفاق بیفتد. اما مهم‌تر از همه این است که در تماس‌هایی که اخیراً  سعد حریری با نزدیکان خود داشته مشخص شد که او شخصاً برای انتخابات پارلمانی کاندید نخواهد شد و علت این امر به مسائل شخصی و سیاسی و مالی وی بر می‌گردد.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: سعد الحریری لبنان سعد الحریری لبنان انتخابات پارلمانی اهل سنت لبنان سعد حریری عرصه اهل سنت عرصه اهل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۴۲۰۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

احیای کامل پیر امریک اوبامیانگ و رویای قهرمانی در لیگ اروپا

پیر امریک اوبامیانگ در مارسی دوباره به بهترین فرم برگشته است. 

طرفداری | پیر امریک اوبامیانگ در چلسی شبیه به مهاجمی به نظر می رسید که قرار است به زودی سطح اول فوتبال اروپا را برای درآمدزایی ترک کند. با این حال او مارسی را انتخاب کرد تا هم در یکی از پنج لیگ معتبر اروپایی به میدان برود و هم فرصت حضور در لیگ اروپا را داشته باشد. 

اوبامیانگ این فصل یکی از بهترین مهاجمان اروپا بوده و عملکردش باعث شده مارسی به نیمه نهایی لیگ اروپا برسد. مهاجم 34 ساله گابنی در فصل جاری 46 بازی برای مارسی انجام داده و در مجموع آمار خوب 27 گل و 11 پاس گل را به نام خودش ثبت کرده است. 

مارسی در نیمه نهایی لیگ اروپا به آتالانتا برخورد کرده است. پیر امریک اوبامیانگ در این تورنمنت با 10 گل آقای گل است. 

عملکرد اوبامیانگ در مارسی

 

از دست ندهید ????????????????????????

محمد مورایس؛ نام جدید سرمربی سپاهان؟ هالند، خیلی پیشرفت کردی و در سطح چمپیونشیپ شدی! واکنش هوادار تاتنهام بعد از کری‌خوانی نافرجام برای رایس (فیلم) بنر توهین‌آمیز بازیکن اینتر علیه ستاره میلان 

دیگر خبرها

  • وزیر خارجه آمریکا : روابط عربستان و اسرائیل به زودی عادی می شود
  • احیای کامل پیر امریک اوبامیانگ و رویای قهرمانی در لیگ اروپا
  • بلینکن: روابط عربستان و اسرائیل به زودی عادی می‌شود
  • ریاض: به توافق امنیتی با آمریکا نزدیک شده‌ایم
  • سناتور آمریکایی، عادی سازی روابط تل آویو و عربستان را توافقی مخاطره آمیز خواند
  • چشم‌انداز روشن توسعه همکاری ایران و آفریقا طی ۲ دهه آینده
  • جزئیات توافق آمریکا و عربستان برای سازش میان ریاض و تل‌آویو
  •  چرا دلار سقوط کرد؟
  • فرود هواپیمای مقامات اسرائیلی در عربستان سعودی / تلویزیون اسرائیل: احتمالا این مقامات برای گفت‌و‌گو درباره عادی‌سازی روابط رفته باشند
  • غفلت ایران از سریلانکا بازار نفت آن را از ایران گرفت و به عربستان سپرد / لزوم توجه ایران به خلیج فارس در جاده نوین ابریشم