Web Analytics Made Easy - Statcounter

در رابطه با قراردادهای تجاری بلندمدت که هریک از طرفین تعهداتی در قبال یکدیگر دارند بویژه قرارداد 25 ساله با چین باید گفت با توجه به فشارهای سیاسی و اقتصادی بین‌المللی در مجموع چنین قراردادهایی نتایج مثبت به همراه دارد.

روزنامه ایران:در رابطه با قراردادهای تجاری بلندمدت که هریک از طرفین تعهداتی در قبال یکدیگر دارند بویژه قرارداد 25 ساله با چین باید گفت با توجه به فشارهای سیاسی و اقتصادی بین‌المللی در مجموع چنین قراردادهایی نتایج مثبت به همراه دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اکنون که کشور با تحریم‌ها دست به گریبان است مواجهه امریکا و اروپا در قبال تعهدات برجام ثابت کرد که نمی‌توان کشور را معطل برجام کرد. در حالی که برنامه جامع اقدام مشترک بنا بود تحریم‌ها را کاهش دهد که محقق نشد. در چنین وضعیتی چاره‌ای جز استفاده از ظرفیت‌های جدید نیست؛ ظرفیت‌هایی که در تعامل با بلوک شرق، پیمان شانگهای، پیمان‌های منطقه‌ای و امریکای جنوبی به وجود می‌آید. حتی ارتباط با کشورهایی که به ظاهر ممکن است از نظر صنعتی قوی نباشند مثل کشورهای آفریقایی اما بازارهای خوبی برای کالاهای ایرانی هستند و می‌توانند در حوزه معدنی و کشاورزی منابع خوبی فراهم کنند. این فرصت‌ها می‌توانند جایگزین‌های مناسبی برای خنثی‌سازی  فشارهای تحریمی باشند.

مشخصاً در رابطه با قرارداد 25 ساله با چین باید گفت اطلاعات دقیقی از جزییات این قرارداد منتشر نشده اما به میزانی که اطلاعات منتشر شده، نشان می‌دهد چین به دنبال تضمین تأمین انرژی است و علاوه بر ایران با امارات، عربستان و دیگر کشورهای نفت‌خیز امریکای لاتین قراردادهای بلندمدتی را دنبال می‌کند چرا که برنامه‌ریزی بلندمدت برای رشد اقتصادی خود دارد تا اقتصاد امریکا را پشت سر بگذارد.
این قرارداد برای طرفین مزایایی دارد. برای ما بصورت ویژه در شرایط تحریمی جایگزین خوبی است. چین هم اهدافی را دنبال می‌کند مثلاً به دنبال فتح بازارهای جدید است. می‌خواهد کالاهای خود را با بازار کشورهای جدید جایگزین کند. همچنین صادرات خود را از طریق گسترش زمینی، هوایی و دریایی و آنچه در گذشته موسوم به راه ابریشم بوده و اکنون شکل جدیدی به خود گرفته است را پی می‌گیرد.
در این راستا، ایران به دلیل موقعیت ژئوپلیتیک مسیر خوبی برای چین است تا از طریق بنادر ایران کالاهای خود را صادر کند. در واقع هر یک از این مسیرها فعال شود هزینه تجارت چین کاهش می‌یابد. این مطلوبیت‌ها را برای چین برشمردیم در مقابل برای ایران هم فرصت خوبی است که بتواند بخشی از کالاهای خود را به صورت مشترک با چین صادر کند، میزان فروش نفت را تضمین کند، در بازاریابی همکاری کند و از انتقال انرژی بهره ببرد. همه این موارد اگر محقق شود کمک می‌کند فشارهای ناشی از تحریم‌های امریکا در ایران خنثی شود و علاوه بر آن در صورت ادامه مذاکرات که اگر ایران در این زمینه برنامه‌ای داشته باشد، دست ما باز خواهد بود. خارج شدن از فشارهای تحریمی با جایگزین کردن شرکای تجاری قدرتمندی همچون چین توان ما در مذاکرات و نقش مطالبه‌گری‌مان را تقویت می‌کند.

انتهای پیام/

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۴۲۰۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش ایران به بیانیه کویت و اردن درباره میدان آرش

به گزارش «تابناک» به نقل از وزارت امور خارجه، ناصر کنعانی در واکنش به بند مربوط به ادعای کویت درباره میدان آرش گفت: طرح ادعای یک‌جانبه در این گونه بیانیه‌ها هیچ حقی را برای مدعی ایجاد نمی‌کند.

وی با اشاره به مذاکرات و رایزنی‌های قبلی فی مابین ایران و کویت تصریح کرد: به کویت توصیه می‌کنیم از مسیر نادرست هیاهوی رسانه‌ای در این موضوع اجتناب نموده و به جای آن به مذاکرات فنی و حقوقی برگردد که بهترین و مناسب‌ترین مسیر برای رسیدگی به موضوع است.

این دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران بار دیگر تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران بر اساس حقوق تاریخی و سوابق مذاکرات مشترک، آمادگی دارد در خصوص چارچوبی که متضمن احترام به منافع مشترک باشد، گفت و گوها را ادامه دهد.

سخنگوی وزارت امور خارجه با تاکید بر اصل حسن نیت در تعاملات منطقه‌ای، بر ضرورت اجتناب از مداخله دولت های ثالث در خصوص این موضوع تصریح کرد.

وی گفت: بدون تردید دولت های ذیربط می‌توانند در پرتو همکاری های دوستانه و در راستای منافع مشترک، بدور از جنجال‌های رسانه‌ای به توافق لازم نایل شوند.

دیگر خبرها

  • افزودن ۲ فروند بالگرد به ناوگان هوایی همدان
  • اضافه شدن ۲ بالگرد به ناوگان امدادی و آموزشی همدان
  • کرملین: روسیه و چین فشارهای غرب را تحمل می‌کنند
  • تلوبیون بین برنامه‌ها تبعیض می‌گذارد؟/ محتوایی که ضریب می‌گیرد
  • شروع مذاکرات آرسنال با گابریل ماگالاش برای تمدید قرارداد
  • بارسلونا در انتظار لغزش در مذاکرات تمدید قرارداد کواراتسخلیا و ناپولی
  • پیام محمدعلی اسلامی ندوشن به خاتمی چه بود؟ / شاهنامه نمی گذارد ایران در خواب غفلت باقی بماند / ادیبان و فیلسوفان بزرگی که عامل تهاجم فرهنگی اعلام شدند
  • خوشحالی کاپیتان بارسا: تمدید با خیال راحت
  • واکنش ایران به بیانیه کویت و اردن درباره میدان آرش
  • آمریکا بر جنایت های اسرائیل در غزه سرپوش می گذارد