Web Analytics Made Easy - Statcounter

جعفر زاهدی، یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، با اشاره به نامه اخیر مجمع دانشجویی آرمان (عدالتخواه) دانشگاه شیراز در خصوص شفاف سازی مصوبات تعیین تکلیف طرح‌های پیرامون حرم‌های مطهر شاهچراغ (ع) و سید علاءالدین حسین (ع) افزود:با توجه به موقعیت خاص شهر شیراز و شهرت جهانی آن که مرهون وجود آثار، ابنیه و بقاع مذهبی در سراسر این استان است فرایند بررسی طرح از سطوح ملی به سطح استانی و محلی یعنی کمیته فنی و کمسیون ماده پنج ارجاع شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی ادامه داد:همچنین مهمتر از آن نامگذاری این شهر به عنوان سومین حرم اهل بیت (ع) توسط رهبر معظم انقلاب و وجود ظرفیت‌های بالقوه فراوان در آن با توجه ضرورت بررسی پیرامون حرم مطهر بر مبنای تکلیف سازمانی و تاکید وزیر راه و شهرسازی بر تعیین تکلیف طرح در بازه زمانی مناسب، این طرح اندیشیده شده  است.

زاهدی گفت: طرح مورد اشاره تحت عنوان طرح تفصیلی اجرایی حرم شاهچراغ (ع) و بافت پیرامونی آن با پیشنهاد میدانگاه بین دو حرم مطهر و هشت بهشت از گذشته از طرف آستان مطرح شده و به بخش مهمی از بافت تاریخی در محدوده بین حرم شاهچراغ (ع) و سیدعلاء‌الدین حسین (ع) گفته می‌شود.
او اظهار داشت: اجرای طرح توسعه حرم های مطهر، احیای ابنیه تاریخی رها شده با الگوی گردشگری مذهبی میان بافتی حرمین یاد شده و نیز ساماندهی هشت امامزاده موجود به عنوان محرک حفاظت فعال برای بافت تاریخی را شامل خواهد شد.
مدیر کل راه و شهرسازی فارس بیان کرد: تحقق این هدف با بکارگیری پتانسیل‌های محدوده از جمله وجود امامزادگان، بقاع و ابنیه تاریخی در ارتقای پیوستگی بافت تاریخی و حرم های مطهر واجد اهمیت است و در طی زمان با فعال و پویانمایی زمینه‌های اقامتی، پذیرایی، صنایع دستی بومی، خدمات گردشگری، فرهنگی و مذهبی باعث ایجاد سرزندگی، رونق و ارتقای اقتصادی بافت خواهد بود.
زاهدی گفت: طرح در مراحل بررسی و تصویب است و اعتبارات لازم و محل تامین آنها نیز متعاقبا مشخص می شود و تخصیص خواهد یافت.
وی بیان کرد: همچنین محدوده طرح از شمال خیابان لطفعلی خان زند، از شرق خیابان روزبهان، از جنوب مجموعه بین الحرمین و از غرب خیابان ۹ دی را در محدوده تقریبی ۵۷ هکتار شامل خواهد شد.
او افزود: پیرو مصوبات شورای عالی معماری و شهرسازی ایران تحت شماره ۳۰۰/ ۲۲۳۲۴ مورخ ۲۹ تیرماه ۱۳۹۴، کل محدوده پروژه ۵۷ هکتاری جزو بافت فرهنگی تاریخی شیراز بوده که در بافت موصوف تعداد ۳۳۵ پلاک تاریخی پیش بینی و مساحتی افزون بر یک سوم کل مساحت محدوده را به خود اختصاص خواهد داد.
وی بیان کرد: در طرح در دست بررسی توسعه حرم‌های مطهر (ع)، هیچگونه پیشنهادی جهت تخریب خانه‌های تاریخی واجد ارزش و یا ثبتی وجود ندارد.
مدیر کل راه و شهرسازی فارس، انتشار نامه از سوی مجمع دانشجویی آرمان (عدالتخواه) دانشگاه شیراز را بیانگر روحیه مطالبه گری و قانون مداری آنها دانست و افزود: این اقدام بیانگر عمق دغدغه مندی و احساس مسئولیت توام با دلسوزی نسبت به مسائل کلان شهری و مشخصا حفظ و صیانت از ابنیه و آثار دارای ارزش معنوی، مذهبی و فرهنگی شهر تاریخی شیراز و مایه امیدواری، مسرت و مباهات متولیان امور شهری است.
مجمع دانشجویی آرمان (عدالت‌خواه) دانشگاه شیراز با انتشار نامه‌ای خطاب به مدیر کل راه و شهرسازی فارس خواستار شفاف سازی در خصوص مصوبات تعیین تکلیف طرح‌های پیرامون حرم‌های مطهر شاهچراغ (ع) و سید علاءالدین حسین (ع) شد.
در نامه این مجمع دانشجویی خطاب به مدیر کل راه و شهرسازی فارس آمده است: همانگونه که مستحضرید موضوع شفافیت و دسترسی آزاد مردم به اطلاعات غیرِسری از مبانی حکومت داری اسلامی است که به کرات در سخنان ائمه معصومین و به ویژه در کلام اسوه عدالت حضرت امیرالمومنین مشهود است. توصیه و دستور به شفافیت در کلام امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری نیز آشکارا نشان از تاکید این دو بزرگوار به این امر دارد.گذشته از موارد مذکور و علاوه بر همه این موارد مسئولان تمام دستگاه‌ها از جمله جنابعالی مطابق ماده پنج بند سه فصل یک قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات، موظفند اطلاعات خواسته شده موضوع قانون مذکور را در حداقل زمان ممکن و بدون تبعیض در اختیار مردم قرار دهند.
این تشکل نوشت: بر اساس مسموعات و اخبار واصله مبنی بر تصمیم اداره کل راه و شهرسازی فارس به اجرای فازهای جدیدی از طرح توسعه حرم، از جنابعالی و تمام مسئولان ذی ربط خواهشمند است مستند به قانون دسترسی آزاد به اطلاعات و حساسیت افکار عمومی به طور کامل، شفاف و مستند به آمار رسمی، به سوالات زیر مسئولانه پاسخگو باشید.
۱- لطفا مفصل و با ذکر جزئیات مصوباتی که در خصوص تعیین تکلیف طرح پیرامون حرم های مطهر حضرت شاهچراغ (ع) و حضرت سید علاءالدین حسین (ع) در سفر هیات دولت به تصویب رسیده است را از طریق رسانه‌های مختلف عمومی در دسترس عموم مردم قرار دهید.
۲- به طور کامل و شفاف بگویید که طرح میدانگاه و هشت بهشت به چه معنا، با چه الزام، ادله و  هدفی بناست که اجرایی گردد؟
۳- اعتبارات لازم  جهت اجرای این طرح‌ها چه میزان برآورد گردیده و محل تامین این اعتبارات چیست؟
۴- محدوده دقیق تمامی طرح‌ها در کدام نواحی و چه تعداد ملک شخصی و چه تعداد خانه تاریخیِ دارای ارزشمند و ثبتی را شامل می‌شود؟

برچسب‌ها وزارت راه و شهرسازی شیراز آستان مقدس شاهچراغ فارس

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت راه و شهرسازی شیراز آستان مقدس شاهچراغ وزارت راه و شهرسازی شیراز آستان مقدس شاهچراغ فارس مدیر کل راه و شهرسازی فارس تعیین تکلیف طرح مجمع دانشجویی حرم های مطهر پیرامون حرم طرح ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۴۲۲۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای ۸۰ طرح مرمتی و عمرانی در آذربایجان‌غربی

مرتضی صفری مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌غربی گفت: با حمایت‌های استاندار آذربایجان‌غربی در حال حاضر ۸۰ میلیارد تومان اعتبار برای اجرای طرح‌های عمرانی، مرمتی و فنی اختصاص یافته و در این زمینه ۸۰ طرح در حال اجرا است.

وی با ابراز تأسف برای از بین رفتن تعدادی از خانه‌های قدیمی ارومیه در سالیان گذشته  افزود: یکی از اولویت‌های این اداره‌کل حفاظت از این اندک خانه‌های تاریخی شهر بوده و طرح مطالعه ویژه بافت تاریخی ارومیه به‌عنوان نخستین استان در سطح کشور به انجام رسیده که نقش مهمی در حفظ بنا‌های تاریخی و خانه‌های با ارزش آن خواهد داشت.

صفری در ادامه  گفت: تعدادی از بنا‌های تاریخی استان در مالکیت دستگاه‌های اجرایی قرار داشته و طبق قانون دستگاه‌های متولی وظیفه مرمت و نگهداری از بنا‌های تاریخی را برعهده دارند که متأسفانه در این راستا کم‌کاری شده و بسیاری از بنا‌های با ارزش استان در حال تخریب است.

به گفته  مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌غربی، برای حفاظت بنای تاریخی، یکی از برنامه‌های ما این است مالکیت یا حق بهره‌برداری از آنها به اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی واگذار شود تا با عزم جهادی بتوانیم آن بنا‌ها را مرمت و حفاظت کرده و برای آن بنا‌ها کاربری فرهنگی و گردشگری مناسب تعریف کنیم.

باشگاه خبرنگاران جوان مهاباد مهاباد

دیگر خبرها

  • آرتتا و موفقیتی که ونگر حسرتش را داشت!‏
  • موزه مردم شناسی رختشویخانه - زنجان
  • برپایی نمایشگاه «در آستان بقیع»/ تصاویری از حرم‌های مطهر ائمه(ع) قبل و بعد از تخریب
  • برای خانه‌دار شدن افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی برنامه داریم
  • قتل مدیر عامل شرکت پخش لوازم آرایشی با ۳۷ ضربه چاقو
  • هر صبح و شام در آستانه مقدسه رضوی قرآن تلاوت نمایند / نگاهی به شواهد تاریخی درباره پیشینه قرائت قرآن در حرم مطهر امام رضا(ع)
  • ۵۵ درصد از واحد‌های فرسوده در بافت‌های تاریخی قرار دارند
  • تصویب محدوده و ضوابط بافت تاریخی شهر لاهیجان
  • اجرای ۸۰ طرح مرمتی و عمرانی در آذربایجان‌غربی
  • افتتاح مرکز امداد اجتماعی در حرم مطهر شاهچراغ (ع)