Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه زندگی؛ نعیمه جاویدی: بعضی نوحه ها هیچ وقت از ذهن آدم پاک نمی شود. مثل نوحه ای که هر پنجشنبه مداح مسجد دوره کودکی پشت بلندگو می خواند: «عباس را رها کن بشیر! سرباز را رها کن بشیر! از مولایم حسین بگو برایم سفیر...» نوحه خوش آهنگ و محزون بلندی در وصف حضرت ام البنین(س) بود. دو، سه بانو در صف نماز هق هق گریه امانشان نمی داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ما طفل های خرده پای دهه شصت بودیم زاده های بین جنگ و قطعنامه. عقلمان اما آنقدر قد می داد که بدویم و سریع آب بدهیم دست مادران شهدای محله. مادر یکی از شهدای محله همیشه می گفت: «کاش این آب می رسید به دست طفل رباب...» و همه چشم ها دوباره باران می شد.

***ام البنین (س)بودن یعنی

با انگشت عکس چهار مزار را روی خاک ترسیم و با لحنی حزین نوحه سرایی و گریه می کرد. ام البنین(س) در مویه های غریبانه خود آشکارا بنی امیه را لعن می کرد. می گفت که کاش پسران بیشتری داشت و فدای حسین(ع) می کرد. مادری داغدار که وقتی بشیر سفیر و پیک شهادت آمد و یک یک نام فرزندانش را برد و خبر شهادت داد با لحنی سرشار از جذبه، وقار و در عین حال منتظر می پرسید: «بشیر! از مولایم از حسین بن علی(ع) چه خبر؟!» نام حضرت عباس(ع) و خبر شهادتش را که شنید اما زانوهایش کمی سست شد، نپرسید چگونه شهید شد، پرسید اول عباس من شهید شد؟ با اینکه خودش می دانست یک عمر درس فدایی بودن به دست پرورده اش داده و خوب درس پس خواهد داد. ام البنین (س) نمونه اعلای یک مادر شهید بودن است، نمونه اعلای ولایت مداری؛ عباس داشته باشی و پسران داشته باشی و مدام بپرسی از مولایم حسین چه خبر؟!

***مادری سربازپرور...

ازدواج امیرالمومنین علی علیه السلام با بانو نکته جالبی دارد. حضرت پس از شهادت جانسوز حضرت زهرا سلام الله علیها از برادر خود عقیل که خبره بود در تبارشناسی عرب خواست زنی از طایفه ای جنگاور و دلیر به او معرفی کند و ام البنین (س)معرفی و انتخاب شد. این بانو خودش بهتر از همه فلسفه حضور خود در خانه علوی را درک کرد؛ به دنیا آوردن و تربیت سربازان ولایت. یاران حسین بن علی(ع) برای واقعه عاشورا و مکتب کربلایی مولا. هر چهار فرزندش را چنان تربیت کرد که خودشان را در خدمت خاندان عصمت می دانستند. از زینب(س) با عنوان بانوی من یاد می کرد با اینکه هنگام ورودش به این خانه عقیله بنی هاشم (س) کم سن و سال بودند. امام حسین(ع) که بیمار می شد جانانه از او پرستاری می کرد و نوشته اند از غصه بیماری اباعبدالله الحسین (ع) و پس از بهبود او خودش بیمار می شد. همیشه امام حسین(ع) را «سیدی» و جانم به فدایت یا اباعبدالله (ع) صدا می کرد.

وقتی با فرزندان حضرت زهرا(س) کار داشت با ادبی مضاعف سراغشان می رفت و صدایشان می زد. فرزندانش به خصوص حضرت ابالفضل(ع) وفا، ادب و حرمت را از مادر یاد گرفتند. وقتی پیک کربلا آمد و خبر شهادت امام سوم شیعیان را از زبان او شنید زانوهایش سست شد. کسی نشنید گله و شکایت کند که چرا فرزندانش شهید شده اند. مویه های مادرانه اش درس شور و شعور حسینی(ع) است؛ دیگر مرا ام البنین نخوانید/کاش پسران بیشتری داشتم تا فدای سرورم حسین(ع) می شدند و آشکارا بنی امیه را لعن می کرد.

***شرمنده تو شدم طفل رباب...

تمام حرکات و سکنات پخته و ولایی او سبب شد سالروز وفات او را به عنوان سالروز تکریم مادران و همسران شهدا و جانبازان انتخاب کنند. بررسی محتوایی روضه های این بانو به خوبی ثابت می کند مادران شیعه چه راه و مسیری برای تربیت فرزند دارند. رهبر معظم انقلاب در بیاناتی در وصف احوال این مادر می گویند: «مادری است؛ صورت قبر چهار جوانش را که در کربلا شهید شدند، در بقیع می‌ کشد و نوحه‌ سرایی می‌ کند و حماسه می‌ آفریند.»

 

ویدئویی که در ادامه می بینیم هم بیانی هنری و از سر ذوق برای گرامیداشت مقام این بانو و پرسشی مکتبی از والدین است که گروهی آن را تهیه کرده اند. پاسخ ها شنیدنی است و دیدن اشک های والدینی که از آنها سئوال می شود، دیدنی. اشک هایی که من یکی را یاد همان نوحه مسجد محله دوره کودکی انداخت و روضه های ام البنینی شرمنده تو شد عباس من ای طفل رباب... دل آدم از سنگ که نیست الحمدلله؛ آب می شود می چکد برای مادر سقای ادب و آب برای طفل رباب...

انتهای پیام/

 

منبع: فارس

کلیدواژه: خانواده خبرگزاری فارس خبر فارس نیوز ام البنین س سقای کربلا وفات شهادت عاشورا کربلا ام البنین طفل رباب شهید شد حسین ع

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۴۲۷۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توزیع 180 بسته لبخند مادری در خراسان جنوبی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان جنوبی، مدیرکل ستاد اجرایی فرمان امام (ره) در استان گفت: این بسته ها به همت بنیاد 15 خرداد ستاد اجرایی فرمان امام (ره) توزیع شد.


موسوی افزود: پویش ملی لبخند مادری بنیاد ۱۵ خرداد با هدف تشویق به فرزندآوری و حمایت از خانواده‌های دارای چهار فرزند به بالا از سال گذشته آغاز شده و در دستور کار است.


وی گفت: در این مرحله به مادرانی که فرزند چهارم به بالای خود را حداکثر شش ماه قبل به دنیا آورده اند بسته‌های لبخند مادری اهدا شد که شامل 40 قلم لوازم با کیفیت مورد نیاز کودک از تولد تا دو سالگی به ارزش تقریبی 6 میلیون تومان است.


مدیرکل ستاد اجرایی فرمان امام (ره) در استان افزود: این بسته ها توسط تولیدکنندگان داخلی تولید شده است و شامل حوله، لباس، دستمال مرطوب، تب سنج، شیشه شیر، لوازم بهداشت، زیر انداز، پتو و ... است.

موسوی گفت: در این مرحله 180 بسته لبخند مادری به همت بنیاد ۱۵ خرداد ستاد اجرایی فرمان امام با همکاری گروه‌های جهادی همکار با ستاد در شهرستان های استان و مناطق حاشیه نشین و کم برخوردار توزیع شد.

وی افزود: از سال گذشته تاکنون بیش از 200 بسته لبخند مادری در استان و مناطق هدف توزیع شده است.

دیگر خبرها

  • (ویدئو) صداوسیما: نکوهش قرآنی ذخیره طلا و دلار در خانه
  • رونمایی از کتاب «جنبش علوی، هجرت رضوی» در مشهد
  • ساخت ۴ شبستان جدید در طرح توسعه حرم امام حسین (ع)
  • توزیع 180 بسته لبخند مادری در خراسان جنوبی
  • علی دایی در خانه خبرنگار ورزشی و مادر ۸۹ساله‌اش!
  • روز مادر سال ۱۴۰۳ چه روزی است؟
  • (ویدئو) حضور ترسناک یک کورکودیل در حیاط یک خانه‌!
  • مردی با آرزوهای دوربُرد که برایمان عزت و اقتدار آفرید +عکس
  • مروری بر جنایات گروهک منافقین؛ترور یک نوجوان پیش چشمان مادر
  • روایتی کوتاه از حماسه فتح هرمز و اخراج پرتغالی‌ها از خلیج‌فارس