Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس، محمود سالاری معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دیدار از دبیرخانه جشنواره و حضور در جلسه انتخاب آثار رشته نقاشی در پاسخ به این پرسش که نگاه مجموعه معاونت امور هنری به جایگاه جشنواره هنرهای تجسمی فجر چیست گفت: جشنواره باید بر هنرهای تجسمی اثرگذار باشد و اندیشه‌ورزی کند و جهت‌یابی بدهد، این هدف متعالی جشنواره است اما این‌که تا الان به این هدف رسیده باشد من نمی‌توانم به طور دقیق نظر بدهم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ظرفیت جشنواره بسیار بالاست اما این‌که اساساً تمام این ظرفیت به میدان آمده باشد و توانسته باشد رسالت‌ها و اهدافی طراحی‌شده را محقق کند، به دلیل سال‌های کم برگزاری جشنواره و حوادثی که رخ‌داده و اتفاقاتی که در جریان‌های هنری به وجود آمده است، بعضی اوقات طبیعتاً نتوانسته همه اهداف را محقق کند.

سالاری افزود: اما جشنواره باید برگزار شود و هنرمند بتواند خود را در کنار هنرمندان دیگر ارزیابی کند که این آورده مفید جشنواره و فرصتی مغتنم است. بنابراین همان‌طور که عرض کردم ممکن است این جشنواره به تمام اهدافش نرسیده باشد، اما به این معنی نیست که چون به تمام اهدافش نرسیده باید نادیده گرفته شود. قطعاً در یک روند روبه‌رشد هستیم و در این ادوار آثار بسیار ارزشمندی در جشنواره حضور پیدا کرده است و در تمامی رشته‌های هنرهای تجسمی هنرمندان حضور دارند و داوران بسیار معتبری داریم که حضورشان اعتبار این جشنواره است. این‌که چند داور معتبر اثر هنری یک جوان را می‌بینند و به او امتیاز می‌دهند، برای آن جوان اعتبار و یک فرصت هنری مغتنم است و این آورده بزرگی است به قول فرمایش آقای میرهاشمی دبیر جشنواره ما داوران متعدد در رشته‌های متعدد داریم و اگر تجربه‌های این‌ها را روی‌هم بگذاریم بیش از هزار سال تجربه است که بی‌تردید فرصتی بسیار عالی برای هنرهای تجسمی ایران است.

 

 

معان امور هنری در ادامه با اشاره به مسأله زیربنایی آموزش در هنرهای تجسمی و تأثیرات آن بر خانواده‌ها گفت: در مجموعه معاونت امورهنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، هنرهای تجسمی را به‌منزله دومیدانی و ژیمناستیک برای بقیه هنرها می‌بینیم. هنرهای تجسمی در حوزه هنر، مادر اغلب رشته‌هاست. اولین و مهم‌ترین گام ما باید این باشد که آموزش را از سطح کودکان و نوجوانان آغاز کنیم. به‌خاطر همین ما تلاش کردیم که آموزش هنر در کل کشور و در استان‌های محروم را به‌صورت رایگان یا با حداقل هزینه انجام بدهیم در همین دوره ان‌شاءالله در همه استان‌ها یک هنرستان دخترانه هنرهای تجسمی و یک هنرستان پسرانه هنرهای تجسمی داشته باشیم که استعدادهای استان‌های مختلف هدر نرود و هدایت و رهبری و آموزش درست بگیرند. فکر می‌کنم این یک اقدام زیربنایی است برای این‌که هنر به منزل‌ها و خانواده‌ها برود.

سالاری افزود: در حوزه بحث تخصصی حرف تازه این‌ است که بانک، بیمه و نهادهای اقتصادی پای کار هنر تجسمی اعم از نقاشی خوش‌نویسی گرافیک یا رشته‌های دیگر باید باشند. ممکن است جرقه‌هایی به وجود بیاید یا مثلاً اکسپوهایی برگزار شود ولی اینها مثل رعدوبرق‌هایی یک‌لحظه فضا را پرنور می‌کنند و بعد دیگر خاموش می‌شود. ما باید نورهای دائمی در این حوزه روشن کنیم و به‌همین خاطر هست که باید به سمت اقتصادی برویم که بیمه‌های ما یک اثر هنری را بتوانند بیمه کنند و بانک‌های ما آن را به‌عنوان ضمانت در بانک بپذیرند و بگویند ما این اثر شما را به‌عنوان وثیقه می پذیریم. آن وقت می‌بینیم که خریدوفروش این آثار به‌عنوان یک اثر سرمایه‌ای که ارزش افزوده دارد رونق خواهد گرفت.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: هنرهای تجسمی خبرگزاری فارس خبر معاون هنری وزیر ارشاد محمود سالاری جشنواره هنرهای تجسمی فجر جشنواره تجسمی فجر هنرهای تجسمی امور هنری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۴۳۳۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

همکاری سازمان عقیدتی سیاسی ارتش و اداره کل هنرهای نمایشی برای تولید آثار نمایشی

حجت‌الاسلام سعید نصیراسلامی؛ معاون فرهنگی و تبلیغات سازمان عقیدتی- سیاسی ارتش با کاظم نظری؛ مدیر کل هنرهای نمایشی درخصوص اجرای آثار چهاردهمین جشنواره تئاتر ارتش، اجرای عمومی آثار تولیدی، تولید آثار هنری مشترک و حمایت از نمایشنامه‌های برگزیده گفت‌وگو و تفاهم کردند.

به گزارش ایسنا در جلسه‌ای که با حضور حجت‌الاسلام سعید نصیراسلامی؛ معاون فرهنگی و تبلیغات سازمان عقیدتی- سیاسی ارتش، کاظم نظری؛ مدیر کل هنرهای نمایشی و سیامک موحدی؛ مدیر امور هنری سازمان عقیدتی- سیاسی ارتش و شهرام نوشیر؛ مدیر کانون تئاتر دینی برگزار شد، مقرر شد آثار برگزیده سیزدهمین جشنواره تئاتر ارتش، که اسفندماه ۱۴۰۲ برگزار شد، در جشنواره تئاتر فتح خرمشهر و جشنواره تئاتر مقاومت اجرا داشته باشند. همچنین در این جلسه قرار شد فرصتی فراهم شود تا نمایش‌های خیابانی با موضوع شهدا و مضامین مرتبط، بتوانند در پادگان‌ها و فضاهای سازمانی ارتش، روی صحنه بروند.
در سومین مورد از این تفاهم، قرار شد گروه‌های اجرای تعزیه ارتش در فضاهای نمایشی و میادین و فضاهای روباز مختص این نوع نمایش، در ایام سوگواری اجرا داشته باشند.
همکاری دو طرف برای تولید یک اثر فاخر مشترک، نیز جزو مواردی بود که در این جلسه درباره آن گفت‌وگو شد و توافقاتی نیز به عمل آمد که به زودی نام نمایش و سالن اجرای آن اعلام خواهدشد.
همچنین در این جلسه درباره حمایت از نمایشنامه‌های برگزیده جشنواره «نسیم رحمت» با موضوع و نگاه مورد توافق دو طرف، گفت‌وگو شد. جشنواره «نسیم رحمت» از جمله جشنواره‌های برگزارشده توسط ارتش است که امسال هنرمندان شاخص در عرصه نمایشنامه‌نویسی در آن شرکت خواهند کرد.
 همچنین سال جاری، برای تقویت متون نمایشی و جشنواره تئاتر میثاق ۱۴، به نمایشنامه‌نویسان جوان و مطرح کشور نگارش ۲۸ نمایشنامه سفارش داده شده است.
درپایان این جلسه، گفت‌وگوهای اولیه درخصوص احیای سالن‌های ارتش برای اجرای تئاتر و برگزاری کارگاه‌های آموزشی مشترک نیز صورت گرفت و ادامه آن برای بررسی سیستم، مشکلات و تحلیل بیشتر موضوع به جلسات آتی موکول شد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • همکاری سازمان عقیدتی سیاسی ارتش و اداره کل هنرهای نمایشی برای تولید آثار نمایشی
  • افتتاحیه نمایشگاه «در ستایش سعدی» در موزه خوشنویسی ایران
  • معرفی ۳۰ رشته صنایع دستی و هنرهای سنتی فارس در اکسپو تهران
  • آغاز نوزدهمین جشنواره هنرهای نمایشی کانون پرورش فکری آذربایجان‌غربی
  • ‌معرفی ۳۰ رشته صنایع دستی و هنرهای سنتی فارس در اکسپو تهران
  • ۲۰ هزار جوان قمی عضو جمعیت هلال‌احمر هستند
  • بررسی سیر تحول هنرهای قرآنی/ اهمیت نگاه میراث فرهنگی به هنر قرآنی
  • تفاهم ارتش واداره‌کل هنرهای نمایشی درحمایت از نمایشنامه‌های برتر
  • نمایش اثر منتخب شانزدهمین جشنواره هنر‌های تجسمی فجر در دوسالانه هنر ونیز ۲۰۲۴
  • گروه های جشنواره هنرهای نمایشی مازندران معرفی شدند