Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-29@08:52:07 GMT

طراحی یک بازی برای یادگیری بهتر درس فارسی

تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۱۴۴۱۷۵

طراحی یک بازی برای یادگیری بهتر درس فارسی

ایسنا/اصفهان نتایج یک مطالعه نشان می‌دهد که بازی «زبان من» می‌تواند به‌عنوان یک روش اثربخش در یادگیری درس فارسی توسط دانش‌آموزان مورد استفاده قرار گیرد.

امروزه با پیشرفت تکنولوژی نرم‌افزاری و سخت‌افزاری به ویژه در حوزه علوم رایانه‌ای، بازی‌های رایانه‌ای به‌عنوان اهرم جدایی‌ناپذیر از آموزش‌های غیر رسمی شده؛ همچنین باید توجه داشت که بازی‌های رایانه‌ای به یکی از پرکاربردترین بخش‌های زندگی روزمره تبدیل شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دامنه این کاربردها، حوزه‌های بهداشت و سلامت، فرهنگ عمومی، آموزش‌های مهارت‌های مختلف مدیریتی، نظامی، پزشکی و ... را شامل می‌شود و از جمله این کاربردها استفاده از بازی برای آموزش و یادگیری است.

بازی‌های رایانه‌ای فناوری اخیری است که برای بهبود یادگیری در آموزش استفاده می‌شود و شاید معلمان بخواهند بیشتر از قبل از این فناوری برای آموزش استفاده کنند. بازی‌ها و شبیه‌سازهای رایانه‌ای از طریق تجسم، آزمایش و خالقیت، یادگیری را افزایش می‌دهند.

در پژوهشی که توسط، شهریار درهمی، عباس موسیوند و مهدی پورجعفر با هدف یافتن تأثیر بازی‌های رایانه‌ای بر آموزش کتاب فارسی به دانش‌آموزان انجام شد، «بازی «زبان من؛ به‌عنوان یک بازی رایانه‌ای به منظور بررسی تأثیر بازی‌های رایانه‌ای بر آموزش کتاب فارسی پایه پنجم ابتدایی» طراحی شد.

کارشناس مرکز نوآوری و صنایع سرگرمی دانشگاه اصفهان در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به مقاله «بازی «زبان من؛ طراحی یک بازی رایانه‌‎ای به منظور بررسی تاثیر بازی‌های رایانه‌‎ای بر آموزش کتاب فارسی پایه پنجم ابتدایی»، اظهار کرد: در این پژوهش با ارائه کتاب فارسی و کتاب نگارش فارسی پایه پنجم ابتدایی در یک محیط جذاب و شاداب، سعی شده تا کاربر با استفاده از این ابزار در دسترس، مشغول به فراگیری درس فارسی در بستر بازی‌های رایانه‌ای شود.

نسیبه صرامی افزود: ابزارها، جلوه‌های تصویری و صوتی و امتیازات ارائه شده در بازی، به منظور بالا بردن جذابیت، شادابی و غوطه‌ورسازی کاربر طراحی شده است.

وی توضیح داد: جامعه آماری پژوهش دانش‌آموزان پایه پنجم مدرسه پسرانه ابتدایی در سال تحصیلی ۱۴۰۰ - ۱۳۹۹ بودند که ۲۰ نفر از آنها انتخاب و در دو گروه ۱۰ نفره قرار گرفتند. ۱۰ نفر بازی طراحی شده را دریافت کردند و برای ۱۰ نفر گروه کنترل، مداخله‌ای انجام نشد. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار spss نسخه ۲۶ با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس یک متغیره، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

صرامی با بیان اینکه نظام آموزشی و تربیتی جامعه ایران بر پایه روش مستقیم آموزش یا همان شیوه سنتی ایجاد شده در حالی که جهان امروز علاوه بر این روش به آموزش از راه غیر مستقیم یا غیر رسمی توجه ویژه‌ای دارد، گفت: یکی از چالش‌هایی مطرح در آموزش این است که باید در آموزش از روش‌هایی استفاده شود که به روز و جذاب باشد و یادگیری عمیق‌تری را ایجاد کند که متأسفانه بعضاً چنین نیست.

وی خاطرنشان کرد: بازی «زبان من» سعی در به خدمت گرفتن عنصر دردسترس و جذاب بازی رایانه‌ای برای آموزش کتاب فارسی به دانش آموزان دارد. نکته مهم و قابل توجه این است که این بازی در کنار جذابیت و شادابی، تمام نکات آموزشی را در خود جای داده و دانش‌آموز با بازی کردن نه تنها بهتر می‌تواند درس را فرا بگیرد، بلکه می‌تواند دور از استرس، در بازی غوطه‌ور شده و اوقات خوشی را تجربه کند.

صرامی افزود: درمجموع می‌توان براساس نتایج به دست آمده این‌گونه توضیح داد که بازی طراحی شده بر روی آموزش کتاب فارسی پایه پنجم دبستان تأثیر مثبت احتمالی دارد که احتمالاً در اثر تمرین‌های بیشتر این تأثیرات بیشتر رخ می‌دهد.

نتایج پژوهش «بازی زبان من: طراحی یک بازی رایانه‌ای به منظور بررسی تأثیر بازی‌های رایانه‌ای بر آموزش کتاب فارسی پایه پنجم ابتدایی» در ششمین کنفرانس بین‌المللی «بازی‌های رایانه‌ای؛ فرصت‌ها و چالش‌ها» در دانشگاه اصفهان ارائه و به‌عنوان مقاله برتر معرفی شد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی علمی و آموزشی بازی های رایانه ای دانشگاه اصفهان فارسی پایه پنجم ابتدایی بر آموزش کتاب فارسی بازی های رایانه ای رایانه ای رایانه ای بازی رایانه دانش آموزان یک بازی زبان من بازی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۴۴۱۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پاسداشت ادبیات، شعر و موسیقی اصیل ایرانی در شبکه آموزش

محمد مهدی قاسمی مدیر شبکه آموزش سیما و علیرضا قزوه مدیر دفتر شعر و موسیقی و سرود با هم دیدار و گفتگو کردند.در این نشست به جایگاه ویژه میراث پرشکوه شعر فارسی که گنجینه بی نظیر معرفت واخلاق و زیبایی و معنویت است، جایگاه شایسته شعر در بخش‌های گوناگون، موسیقی ملی و آیینی و انقلابی در برابر ابتذال اشاره و در جهت تولید و ارتقاء آثار مرتبط و همکاری گسترده‌تر فی مابین بحث و گفتگو شد.

 قاسمی گفت: با عنایت به اهمیت زبان و ادبیات فارسی و ضرورت سیاست گذاری و برنامه ریزی در این خصوص و با توجه به اهداف، ماموریت‌ها و اولویت‌ها، شبکه آموزش سیما آمادگی دارد تا در خصوص ادبیات فارسی، شعر و موسیقی اصیل ایرانی هر گونه همکاری لازم با دفتر شعر و موسیقی و سرود و دیگر مجموعه‌ها و نهاد‌ها را به عمل آورد.

همچنین گسترش فرهنگ و ادبیات فارسی، بهره گیری از ظرفیت اقوام و موسیقی فولکلور و محلی، آواز، تصنیف و مناجات خوانی، ارتباط و تعامل با شبکه نوای موسیقی و شعر اداره کل، پایش و تولید برنامه‌های جدید، تخصصی و فاخر در این حوزه‌ها و آموزش صحیح و تخصصی شاعری، نویسندگی و برنامه ریزی برای تولید مشترک برنامه شیر و شکراز دیگر موضوعاتی بود که در این نشست مورد بحث و گفتگو و در دستور کار طرفین قرار گرفت.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری رادیو تلویزیون

دیگر خبرها

  • تداوم طرح«بازی یادگیری»در استان تهران/‏تأمین مسکن معلمان بررسی شد
  • راهنمای خرید کتاب 504 + معرفی و دانلود 504
  • آموزش اتوماسیون صنعتی به صورتی تخصصی و عملی
  • عاشق شعر عالمگیر ایران هستم/بهترین سوغاتی از نمایشگاه کتاب تهران
  • عاشق شعر عالمگیر ایران هستم/ بهترین سوغاتی از نمایشگاه کتاب تهران
  • پاسداشت ادبیات، شعر و موسیقی اصیل ایرانی در شبکه آموزش
  • «مقرأة الحرمین» خدمتی برای تصحیح قرائت، یادگیری تجوید
  • آزمون‌های نهایی مبتنی بر ارزشیابی از یادگیری است
  • «مقرأة الحرمین»؛ طرح آموزش قرآن به ۶ زبان زنده دنیا
  • سؤالات امتحانات نهایی با هدف ارزشیابی یادگیری طراحی می‌شود