Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، رئیس سابق بانک مرکزی در فیلمی که از خودش منتشر کرده، گفته است: اعلام شد که صادرات نفت کشور ۴۰ درصد رشد داشته است اما به جزئیات اشاره نشده است که به نظر می‌رسد، منظور نسبت به سال گذشته بوده و از این نظر که تأثیر تحریم‌های ظالمانه کم شده، خبر امیدبخشی است.

وی ادامه داد: اما در سال ۲۰۲۱ نسبت به سال ۲۰۲۰ قیمت جهانی نفت و فرآورده‌های نفتی چیزی بیش از ۶۰ درصد رشد داشته است، بنابراین اگر هیچ تلاشی هم نمی‌کردیم، قاعدتاً با صادراتی که در سال گذشته داشتیم، می‌توانستیم نزدیک به ۶۰ درصد رشد درآمد داشته باشیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بنابراین سؤال من از دولت سیزدهم این است که سهم دولت در خنثی‌سازی تحریم‌ها به چه میزان بوده است.

اشتباه همتی در این است که سخنان اخیر رئیس‌جمهور درباره افزایش ۴۰ درصدی حجم صادرات نفت کشور را به عنوان درآمد حاصل از صادرات نفت برداشت کرده و آنگاه با توجیه اینکه قیمت نفت ۶۰ درصد افزایش یافته، استدلال کرده که دولت سیزدهم کاری برای افزایش صادرات نفت نکرده است.

این در حالی است که سخنان رئیس‌جمهور درباره افزایش حجم صادرات نفت کشور است که نسبت به دولت دوازدهم ۴۰ درصد رشد کرده است. علت افزایش حجم صادرات نفت کشور در چند ماه اخیر هم اقداماتی است که دولت برای دور زدن تحریم‌های نفتی با انجام توافقات با کشورهای خریدار نفت انجام داده که البته جزئیات آن هیچ‌گاه رسانه‌ای نخواهد شد اما آمریکایی‌ها از آن مطلعند و اتاق‌های فکر سیاست خارجه آمریکا هم با اذعان به موفقیت ایران در افزایش صادرات نفت، از بی‌اثر شدن تحریم نفتی سخن گفته و به دولت بایدن توصیه کرده‌اند قبل از بی‌اثری کامل تحریم‌های نفتی، با ایران به توافق برسد تا بتواند امتیاز بیشتری کسب کند.

البته این اقدامات از سال ۱۳۹۷ که تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران وضع شد، قابل اجرا بود اما دولت دوازدهم عزمی برای دور زدن تحریم‌ها نداشت و حتی پیشنهادات کشورهای دوست ایران همچون روسیه و چین برای دور زدن تحریم‌های نفتی را نیز پس می‌زد و از سوی دیگر، در داخل کشور اینگونه القا می‌کرد که تحریم‌ها به شدت اثرگذار است و راهی برای فروش نفت وجود ندارد و چاره‌ای جز کوتاه آمدن در برابر خواسته‌های آمریکا و اروپا وجود ندارد.

اهمال عامدانه دولت قبل در دور زدن تحریم‌های نفتی در حدی بود که در برخی ماه‌ها صادرات نفت کشور به طور متوسط به صد هزار بشکه در روز هم سقوط کرد و از مقطعی به بعد، سایر ارکان نظام وارد عمل شدند و در شرایطی که بیژن زنگنه وزیر نفت هیچ تلاشی برای دور زدن تحریم‌های نفتی نمی‌کرد، نهادهای غیردولتی با همان ترفندهای دولت دهم شروع به فروش نفت به شرکت‌های خارجی کردند و پول آن را نیز به کشور بازگرداندند. اگر آن تلاش‌های خارج از دولت دوازدهم نبود، قطعا در دو سال پایانی آن دولت، اوضاع ارزی کشور وخیم‌تر از آنی می‌شد که به وقوع پیوست.

نتیجه کم‌کاری دولت روحانی آن شد که بر اساس گزارش اوپک، صادرات نفت خام ایران در دو سال اخیر به شدت سقوط کرد. طبق این آمار، ‌در سال ۲۰۱۹ صادرات نفت خام ایران به طور متوسط حدود ۶۰۰ هزار بشکه و در سال ۲۰۲۰ حدود ۴۰۰ هزار بشکه بود؛ همانطور که ذکر شد عمده این رقم نیز توسط نهادهای خارج از دولت انجام می‌گرفت.

برخلاف اظهارنظر همتی، ارزش صادرات نفت کشور در چند ماهی که از دولت سیزدهم می‌گذرد نسبت به دوره مشابه سال قبل در زمان دولت دوازدهم، بیش از ۱۰۰ درصد افزایش یافته است.

طبق گزارش منتشره بانک مرکزی، در تابستان امسال درآمد حاصل از صادرات نفت خام، فرآورده‌های نفتی، گاز طبیعی، مایعات و میعانات گازی نزدیک به ۱۰ میلیارد دلار بود در حالی که در تابستان سال قبل کمتر از ۴.۷ میلیارد دلار بود. بدین ترتیب رشد درآمد نفتی کشور بیش از ۱۱۲ درصد بوده در حالی که طبق ادعای همتی در این مدت قیمت نفت فقط ۶۰ درصد افزایش یافته است، بنابراین ۶۰ درصد دیگر رشد درآمدهای نفتی مشخصا حاصل افزایش حجم صادرات نفت بوده است.

البته روند رشد توأمان حجم صادرات نفت و درآمد حاصل از آن در فصل پاییز با سرعت بیشتری رقم خورد و از فصل تابستان هم پیشی گرفت که فعلا آمار آن رسانه‌ای نشده اما نسبت به سال قبل بیش از ۲ برابر شده است.

برچسب‌ها عبدالناصر همتی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران صادرات نفت

منبع: ایرنا

کلیدواژه: عبدالناصر همتی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران صادرات نفت عبدالناصر همتی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران صادرات نفت دور زدن تحریم های نفتی برای دور زدن تحریم ها صادرات نفت کشور حجم صادرات نفت دولت دوازدهم درصد رشد ۶۰ درصد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۴۴۶۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فشار آمریکا و متحدانش به امارات برای جلوگیری از دور زدن تحریم‌های روسیه

پس از آغاز جنگ اوکراین در ۲۴ فوریه ۲۰۲۲، آمریکا و شرکایش طیف گسترده‌ای از تحریم‌ها را علیه روسیه وضع کردند و امید داشتند این تحریم‌ها بتواند مسکو را به زانو در آورد. با این حال، گذشت زمان نشان داد روسیه می‌تواند با جایگزین کردن کشور‌های دیگر، به خوبی جای خالی کشور‌های غربی را پر کند؛ موضوعی که به مذاق آمریکا و متحدانش خوش نمی‌آید. 

به گزارش خبرگزاری رویترز، ۳ منبع آگاه که نخواستند نامشان فاش شود امروز (چهارشنبه) اعلام کردند ایالات متحده، انگلیس و اتحادیه اروپا در حال اعمال فشار به امارات متحده عربی هستند تا مانع از همکاری این کشور در دور زدن تحریم‌های غرب علیه روسیه به دلیل جنگ اوکراین شود. 

یک مقام انگلیسی در این باره گفت: مقاماتی از آمریکا، انگلیس، و اتحادیه اروپا هفته گذشته به امارات متحده سفر کردند تا تلاش‌هایی هماهنگ برای جلوگیری از ورود کالا‌های تحریم شده به روسیه به واسطه ابوظبی را داشته باشند.

منابع غربی می‌گویند مقامات آمریکایی و متحدانش بار‌ها طی نشست‌های مختلف از امارات متحده عربی خواسته اند اطلاعاتی درباره صادرات کالا و خدمات به روسیه را ارائه کند. این موضوع به ویژه درباره کالا‌هایی که به صورت صادرات مجدد و کالا‌هایی که کاربرد دو گانه دارد ضرورت بیشتری داشته است. 

یک مقام اماراتی بدون اشاره به اینکه آیا مذاکراتی در این باره میان طرفین انجام شده یا نه اجتناب کرد، اما تاکید کرد ممنوعیت برای جلوگیری از صادرات برخی کالا‌ها با کاربرد دوگانه که برای کاهش منازعه اوکراین ضروری است، صادر شده و داده‌های آماری نشان می‌دهد صادرات مجدد چنین اقلامی صورت نگرفته است.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل اروپا و آمریکا

دیگر خبرها

  • افزایش حجم تجارت خارجی ایران نسبت به سال گذشته
  • فشار آمریکا و متحدانش به امارات برای جلوگیری از دور زدن تحریم‌های روسیه
  • باید برای رفع تعهد ارزی از کشورهای همسایه ریال را به رسمیت بشناسیم
  • اکسپو وعده صادق ۲ بود/ لزوم اصلاح رفع تعهد ارزی از ۳ کشور همسایه
  • سفر فرزین به عربستان شوک مثبت ارزی رقم زد
  • همتی: آقایان گمان می‌کنند با زدن دکمه کنترل نقدینگی، تورم خود به خود کاهش می‌یابد
  • عبور از تحریم‌های نفتی و رکوردشکنی فروش نفت خام
  • افزایش ۴ برابری مالیات پرداختی بانک های اروپایی به روسیه
  • افزایش ۲۰ درصدی صادرات غیر نفتی خراسان رضوی
  • گزارش جالب دویچه‌وله؛ روش های دور زدن تحریم ها ازسوی ایران و روسیه | چین در ظاهر هیچ نفتی از ایران وارد نمی‌کند؛ در عوض...