Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@02:42:53 GMT

۲۴۳ شرکت تعاونی عشایری در کشور فعال است

تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۱۴۵۵۶۸

۲۴۳ شرکت تعاونی عشایری در کشور فعال است

رضا بیات روز یکشنبه در جلسه بررسی امور عشایری آذربایجان‌غربی اظهار داشت: یک اتحادیه مرکزی و ۲۱ اتحادیه استانی و ۲۲۱ تشکل شهرستانی در رابطه با عشایر در کشور فعالیت دارد  که در کل شهرستان‌های عشایرنشین کشور در حال ارایه خدمات است.

وی ادامه داد: یکی از مزایای تشکل‌های عشایری این است که سهام داران آن تمام جامعه عشایری کشور بوده و این تشکل‌ها وظیفه تامین نهاده‌ها و خدمات رسانی به عشایر را بر عهده دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی بیان کرد: امسال با توجه به شرایط خشکسالی شدیدی که بوجود آمد و حمایت‌های وزارت جهاد کشاورزی و دولت در خصوص تامین نهاده‌ها، سازمان امور عشایری توانست ۵۰۰ هزار تن نهاده را به عشایر کشور تخصیص دهد.

مدیرکل امور تعاونی‌ها و نظام بهره‌برداری سازمان امور عشایر ایران گفت: این میزان نهاده بین شهرستان‌ها و تشکل‌ها توزیع شد و کمک شایانی با توجه به وضعیت خشکسالی در راستای کمبود علوفه عشایر بود.

بیات تسهیلات پرداخت شده را نیز به این تشکل ها چهار هزار میلیارد ریال با سود چهار درصد و بازپرداخت پنج ساله عنوان کرد و گفت: این تسهیلات پرداخت شده از ۲ محل ماده ۱۰ و ۱۲ و بند ب ماده ۵۲ برای پرواربندی و زنجیره تولید گوشت قرمز بود که یک بخش به عشایر و یک بخش دیگر به تشکل‌ها طی چندسال گذشته پرداخت شده و یا در حال پرداخت است.

۱۱ تعاونی و اتحادیه عشایری در آذربایجان‌غربی فعال است

مدیرکل امور عشایری آذربایجان‌غربی نیز با بیان اینکه ۱۰ تعاونی عشایری و یک اتحادیه در این استان تشکیل شده و مشغول فعالیت است گفت: یک تعاونی نیز در دست بررسی و راه‌اندازی است تا تعداد تعاونی‌های عشایری این استان به ۱۲ مورد افزایش یابد.

علی ناجی افزود: حدود ۲۱ هزار خانوار از خدمات این تعاونی‌ها بهره مند هستند.

وی ادامه داد: این اتحادیه‌ها در بخش‌های دامپروری، پرورش مرغ بومی، پرورش قارچ، تولید گیاهان دارویی، تولید صنایع دستی، فرآورده‌های دامی و تولیدات مختص عشایر فعالیت می‌کند.

وی با اشاره به اینکه طی سال جاری ۲۰ هزار تن انواع نهاده‌ دامی اعم از جو، ذرت، سبوس و کنسانتره دامی بین عشایر استان توزیع شده است، بیان کرد: این نهاده‌ها به نرخ ارز دولتی تامین و در بین جمعیت عشایری استان توزیع شده است.

مدیر کل امور عشایری آذربایجان‌غربی با اشاره به اینکه توانمندسازی زنان روستایی و عشایری از مهمترین اهداف دفتر امور زنان روستایی و عشایری است، گفت: علاوه بر تعاونی‌ها و اتحادیه‌ها، ۲۹ صندوق خُرد زنان عشایر در این استان تشکیل شده و مشغول فعالیت است.

ناجی بیان کرد: حدود ۷۰۰ نفر از جامعه زنان عضو صندوق‌های خرد زنان عشایر آذربایجان غربی هستند.

وی ادامه داد: توانمندسازی زنان روستایی و عشایری از طریق توسعه برنامه‌های آموزشی، ترویجی و مشارکتی به منظور ایفای نقش مؤثرتر آنان در بخش کشاورزی و صنایع دستی است.

وی اظهار داشت: عشایر با امکانات محدود نقش برجسته و مهمی را در تحقق اقتصاد مقاومتی دارند و حمایت‌های لازم نیز از این قشر صورت می‌گیرد.

۲ میلیون و ۶۷۰ هزار هکتار اراضی مرتعی در آذربایجان غربی وجود دارد که از این مقدار یک میلیون و ۶۰۰ هزار هکتار با ۵۹ درصد تحت پوشش عشایر استان است؛ عشایر استان ۱۲ ایل و ۲۱ طایفه مستقل هستند و ۳۳۶ روستای آذربایجان غربی نیز ویژه عشایر است.

برچسب‌ها وزارت جهاد کشاورزی آذربایجان غربی اقتصاد مقاومتی سازمان امور عشایر ایران ارومیه

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی آذربایجان غربی اقتصاد مقاومتی وزارت جهاد کشاورزی آذربایجان غربی اقتصاد مقاومتی سازمان امور عشایر ایران ارومیه آذربایجان غربی امور عشایری امور عشایر تعاونی ها تشکل ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۴۵۵۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهسازی ۳۰۰ کیلومتر از راه‌های عشایر استان مرکزی آغاز شد

روح الله نظامی مدیر امور عشایر استان مرکزی گفت:  ۳۰۰ کیلومتر از راه‌ها و جاده‌های عشایری در این استان به منظور برطرف کردن آسیب‌های ناشی از سیلاب، با هفت میلیارد ریال اعتبار بهسازی و بازگشایی می‌شود.

وی اضافه کرد: سیلاب از مهمترین دلایل صدمه به جاده‌های عشایری و ایلراه‌هاست و بر همین اساس اداره عشایر به منظور تسهیل در تردد و کوچ عشایر عملیات تیغ زنی و بازگشایی را انجام می‌دهد.

نظامی با اشاره به آغاز مطالعات و مستندسازی در حوزه جاده‌های عشایری استان مرکزی اضافه کرد: امسال برای این منظور یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال اعتبار در نظر گرفته شده و طرح هم اکنون در دست مشاور برای انجام مطالعات است.

وی خاطر نشان کرد: پس از انجام مطالعات برخی از جاده‌های عشایر استان با تامین اعتبارات از محل منابع دولتی آسفالت و برخی الی راه‌های مال رو نیز به صورت شوسه احداث می‌شود.

استان مرکزی دارای ۷۷۰ خانواده عشایر با چهار هزار نفر جمعیت است که ۹۰ درصد آنان در شهرستان‌های ساوه و زرندیه مستقر هستند؛ این قشر با ۳۰۰ هزار واحد دامی سبک و سنگین ۲۵ درصد گوشت قرمز استان را تولید می‌کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان مرکزی اراک

دیگر خبرها

  • اردبیل فردا میزبان دومین جشنواره بین‌المللی عشایر است
  • نشست تخصصی سلامت در شرکت آب و فاضلاب آذربایجان غربی
  • بازگشایی و ترمیم جاده‌های عشایری شهرستان لنده
  • همت عشایر گیلان در جهش تولید با تولید انواع محصولات
  • دومین جشنواره بین‌المللی کوچ عشایر اردبیل با شرکت ۷ کشور خارجی
  • جعفرآباد مغان میزبان دومین جشنواره بین‌المللی کوچ عشایر از فردا
  • بهسازی ۳۰۰ کیلومتر از راه‌های عشایر استان مرکزی آغاز شد
  • کوچ بهاره بیش از ۱۱ هزار خانوار عشایری به مناطق ییلاقی لرستان
  • مدارس سمپاد در مناطق عشایری راه‌اندازی می‌شود
  • آغاز کوچ بهاره عشایر بروجرد