Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری میزان»
2024-04-26@11:37:08 GMT

مراحل و مراتب امر به معروف و نهی از منکر

تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۱۴۵۹۲۰

مقصود از امر و نهی قلبی، اظهار کراهت قلبی است؛ یعنی مکلف باید تنفر و انزجار درونی خود را نسبت به انجام منکر و ترک معروف، آشکار سازد.

خبرگزاری میزان - پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری www.leader.ir، استفتاء جدیدی پیرامون «احکام امر به معروف و نهی از منکر» منتشر کرد.

بیشتر بخوانید: برای مشاهده استفتائات رهبر معظم انقلاب اینجا کلیک کنید

مراحل و مراتب امر به معروف و نهی از منکر

١.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امر و نهی قلبی

مقصود از امر و نهی قلبی، اظهار کراهت قلبی است؛ یعنی مکلف باید تنفر و انزجار درونی خود را نسبت به انجام منکر و ترک معروف، آشکار سازد.

٢. امر و نهی زبانی

مکلف باید تارکِ معروف یا عامل ِمنکر را با زبان، امر و نهی کند. در این مرتبه اگر احتمال دهد با موعظه و نصیحت و گفتار ملایم، اثر حاصل می‌شود، باید به همین مقدار اکتفا کند و تجاوز از آن جایز نیست؛ همچنانکه اگر ترک منکر یا اقامۀ معروف، متوقف بر گفتار شدید و غلیظ یا تهدید باشد، باید طبق آن عمل کند.

٣. امر و نهی عملی

امر و نهی با استفاده از قدرت عملی، مقصود از این مرتبه این است که مکلف باید با اِعمال قدرت و رفتار عملی، متخلف را از انجام منکر و ترک معروف باز دارد. توجه داشته باشید که در زمان برپایی حکومت اسلامی امر و نهی عملی، وظیفه حکومت است نه افراد.

ملاحظه: هنگام امر و نهی، ترتیب مراحل فوق باید رعایت شود؛ یعنی تا زمانی که مرتبۀ اول مؤثر است، به کار بردن مراتب بعدی جایز نیست به عنوان مثال امر و نهی زبانی، مراتب دارد؛ در صورتی که در سخن نرم، احتمال اثر باشد، جایز نیست که آمر و ناهی با سخن تند و خشن، امر به معروف و نهی از منکر کند.

 

انتهای پیام/

برچسب ها: استفتائات احکام شرعی

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: اینجا استفتائات احکام شرعی امر به معروف و نهی از منکر امر و نهی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۴۵۹۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طرح تعیین حریم گسل‌های قائم‌شهر به اتمام رسید

به گزارش خبرگزاری مهر، علی بیت‌اللهی مدیر بخش زلزله‌شناسی مهندسی و خطرپذیری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با توجه به مسوولیت‌های قانونی در زمینه تعیین حریم گسل‌ها و تدوین ضوابط ساخت‌وساز در این حرایم در کشور (بر اساس بند «ض» ماده ۱۴ قانون مدیریت بحران کشور) و همچنین بر اساس طرح مشترک با شورای‌عالی شهرسازی و معماری در همین موضوع برای ۳۳ شهر کشور در این مرحله، نسبت به انجام مطالعات در فازهای مختلف در زمینه تعیین حرایم گسل‌ها در سطح شهر قائم‌شهر در استان مازندران و حاشیه آن اقدام کرد.

پس از انجام مراحل مختلف مطالعاتی، بازدیدهای گسترده تخصصی و انجام آزمایش‌های موردنیاز در بخش‌های مختلف این شهر و شعاع ۵ کیلومتری آن، مراحل فنی این طرح بزرگ به اتمام رسید.

در این طرح بزرگ که با هدایت و محوریت مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در مقام مجری و همچنین با همکاری اداره کل راه و شهرسازی مازندران و دیگر دستگاه‌های ذی‌ربط در سطح این استان انجام شد، علاوه بر تعیین محدوده حرایم گسل‌های اصلی شهر قائم‌شهر با روش دقیق، همه ساختمان‌های با اهمیت، ابنیه فنی، تأسیسات شهری و غیرشهری، شبکه حمل‌ونقل، شریان‌های حیاتی و دیگر زیرساخت‌های قرار گرفته در حرایم گسلی مورد نظر، برای تعیین راهکارهای کاهش ریسک و انجام فرایند مقاوم‌سازی مناسب، شناسایی، تحلیل ریسک و اولویت‌بندی شده است.

نتایج ارزشمند این طرح، در سریع‌ترین زمان ممکن برای انجام مراحل قانونی و تصویب نهایی به شورای‌عالی شهرسازی و معماری ارسال شده که پس از طی مراحل قانونی، به همه دستگاه‌های ذی‌ربط برای بهره‌برداری در تصمیم‌گیری‌های آتی ابلاغ خواهد شد.

کد خبر 6086888 زهره آقاجانی

دیگر خبرها

  • ویدیو/ تشخیص نارسایی قلبی توسط هوش مصنوعی با اسکن پا
  • (ویدیو) بازیگر معروف «نون خ» و خواستگاری از دختر ترامپ!
  • نقش موثر اصناف و بازاریان در تبیین فرهنگ حجاب
  • تا کمتر از دو ماه دیگر، غزه تمام مراحل قحطی را پشت سر می‌گذارد
  • ترخیص کالا از گمرک؛ مراحل ترخیص + هزینه ها
  • تجمع خودجوش بانوان بافقی در حمایت از طرح نور فراجا
  • صحرایی: ۱۰۰ هنرستان به ظرفیت پذیرش دانش آموزان مهارتی اضافه شد
  • امربه معروف ونهی از منکر وظیفه همه آحاد جامعه
  • طرح تعیین حریم گسل‌های قائم‌شهر به اتمام رسید
  • چه کسانی نهی از منکر را از حریم «منطق و عقل» دور کردند؟!