Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-08@23:47:50 GMT

چرا ناشر قدیمی‌ به نمایشگاه مجازی نمی‌آید؟

تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۱۴۸۷۰۳

چرا ناشر قدیمی‌ به نمایشگاه مجازی نمی‌آید؟

سیدمحمدباقر کتابچی می‌گوید که انتشارات و کتابفروشی «اسلامیه» امکانات آمدن به نمایشگاه مجازی کتاب را ندارد و همچنین بیان می‌کند: اقبال مردم به کتاب و کتابخوانی به شدت کاهش پیدا کرده و کتاب‌های ما هم کتاب‌های مذهبی است و اقبال مردم به مذهب هم کاهش پیدا کرده.

مسئول انتشارات و کتابفروشی «اسلامیه» به عنوان قدیمی‌ترین کتابفروشی تهران در گفت‌وگو با ایسنا درخصوص برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب و تاثیر آن بر صنعت نشر و همچنین وضعیت کتابفروشی‌ها گفت که چون در این رویداد شرکت نمی‌کند، نمی‌تواند درباره آن نظر بدهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

او در عین حال در توضیح بیشتر درخصوص علت این ماجرا اظهار کرد: امکاناتش را نداشتیم. جلو کاغذی که به ما داده می‌شد گرفته شده و چاپ کتاب با کاغذ آزاد آن‌قدر گران درمی‌آید که جرات نمی‌کنیم مبلغ کتاب را به مشتری بگوییم که بخواهیم از او پول بگیریم. خزانه ما هم که به خدا وصل نیست. مقدار محدودی کتاب داشتیم که خودمان آن‌ها را می‌فروشیم. به همین خاطر، اصلا در نمایشگاه مجازی کتاب شرکت نکرده‌ایم.

کتابچی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره این‌که برای دوام فعالیت خود چه کار می‌کنند، بیان کرد: اقبال مردم به کتاب و کتابخوانی به شدت کاهش پیدا کرده است و دیگر این‌که کتاب‌های ما هم کتاب‌های مذهبی است و اقبال مردم به مذهب هم کاهش پیدا کرده، این است که روی پیلوت آمدیم؛ فقط در حدی که بتوانیم زندگی خودمان را بچرخانیم، به کارگران‌مان جوابگو باشیم، آن‌ها را بیرون‌ نکنیم تا زندگی‌شان از هم نپاشد، ادامه می‌دهیم تا شاید گشایشی شود.

او افزود: مواد اولیه، به‌ویژه کاغذ، مرکب و... به قدری گران شده که خیلی از کتابفروشی‌ها کارشان را متوقف کرده‌اند یا به کتاب‌های دیجیتالی روی آورده‌اند. قبلا تیراژ کتاب‌های ما حدودا دوهزار نسخه بود. اما الان درمورد کتاب‌های پرمصرف به هزار یا ۵۰۰ و در مورد کتاب‌های کم‌مصرف‌تر به ۵، ۱۰ و ۲۰ نسخه یا بعضا نسخه‌های دیجیتالی رسیده‌ایم. 

با این حال سیدمحمدباقر کتابچی به این‌که در نمایشگاه حضوری کتاب شرکت می‌کردند اشاره کرد و گفت: آن موقع خوب بود. اقبال مردم هم خوب بود و ما هم شرکت می‌کردیم. البته آن هم تا زمانی که کاغذ این مشکل را نداشت.

این ناشر در پایان بیان کرد: پارسال همین موقع تقاضای کاغذ دادیم، حالا یک سال می‌گذرد و هنوز در صف هستیم و به ما کاغذ نداده‌اند. اما قبلا وقتی درخواست می‌دادیم بلافاصله کاغذ را می‌گرفتیم و کتاب‌ها را چاپ می‌کردیم. هر چند به دلیل بحران‌ها تیراژها را مدت‌هاست به شدت پایین آورده‌ایم. البته فقط چاپ کتاب نیست، باید بازگشت پول هم باشد. در حالی که کاغذفروش پولش را نقد می‌خواهد و تا کارت نکشی، کاغذ نمی‌دهد، کتاب را می‌فروشی اما خریدار چک یک‌ساله می‌دهد و بعد هم آن چک برگشت می‌خورد. با این شرایط می‌توان ادامه داد؟

سیدمحمدباقر کتابچی پیش‌تر در دیداری همزمان با نخستین روز «هفته کتاب» با حضور علیرضا نادعلی، نایب‌رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران از این‌که سنگ‌فرش کردن خیابانی که کتابفروشی‌اش در آن واقع شده، موجب سخت شدن عبور و مرور و به دنبال آن تعطیلی چاپخانه آن‌ها شده گفته بود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: نمایشگاه مجازی کتاب تهران نمایشگاه کتاب تهران دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران نمایشگاه مجازی کاهش پیدا کرده اقبال مردم کتاب ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۴۸۷۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حضور نشر سرو با بیش از ۱۱۳ عنوان اثر در نمایشگاه کتاب تهران

مدیر انتشارات سرو جزئیات حضور این ناشر در بخش مجازی و حضوری سی و پنجمین نمایشگاه کتاب را تشریح کرد. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، علیرضا سلیمی مدیر انتشارات سرو گفت: در راستای عمل به مطالبات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) درباره صد برابر شدن تولیدات در حوزه دفاع مقدس؛ اظهار داشت: گام‌های خوب و موثری در جهت تحقق مطالبه امام خامنه‌ای عزیز با مدنظر قرار دادن کیفیت و کمیت کتب دفاع مقدسی، این مجموعه در تلاش است با بیش از 113 عنوان کتاب در زمینه ادبیات انقلاب اسلامی ، دفاع مقدس و مقاومت در هر دو بخش حضوری و مجازی نمایشگاه بین المللی کتاب تهران حضور پررنگی را داشته باشد، که از این میان 72 عنوان کتاب در بخش حضوری و 113 عنوان کتاب در بخش مجازی می باشد.

 مدیر نشر سرو گفت: نشرو سرو در حوزه های مختلف ادبیات و تاریخ دفاع مقدس و انقلاب اسلامی از جمله پژوهش، ادبیات داستانی، خاطرات، شعر با در نظر گرفتن گرایش های مختلف سنی و فکری در بخش شبستان اصلی (ناشران داخلی – راهرو 23 غرفه 544)نمایشگاه امسال حضور خواهد داشت.

حضور ناشران پخته‌خوار در نمایشگاه کتاب محدود می‌شود

وی افزود: از میان 72 عنوان کتاب، 47 عنوان کتاب مربوط به چاپ اول و از چاپ‌های جدید انتشارات سرو به شمار می‌رود که انتهای سال 1402 و بهار 1403 منتشر شده‌اند و قرار است تعدادی از این کتاب‌ها را با حضور پیشکسوتان دفاع مقدس و فعالان فرهنگی رونمایی کنیم.

 سلیمی درباره حمایت از علاقمندان به حوزه ادبیات دفاع مقدس گفت: در جهت ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و به منظور حمایت و افزایش قدرت خرید علاقمندان به حوزه کتاب انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و مقاومت، تازه های نشر سرو برای افرادی که در طول سال به صورت مستقیم از انتشارات خریداری کنند مشمول تخفیف 10 تا 40 درصدی می شود.

 وی خاطرنشان کرد: با توجه به برگزاری همزمان نمایشگاه حضوری و مجازی، انتشارات سرو در نمایشگاه مجازی نیز حضور فعال دارد.

سلیمی در پایان ضمن دعوت از علاقمندان و پژوهشگران فرهنگ ایثار و شهادت برای بازدید از غرفه موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس ، حضور چهره‌های فرهنگی و لشکری کشور در غرفه موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس را از دیگر برنامه‌های نشر سرو در نمایشگاه امسال دانست و گفت: معرفی تازه های نشر سرو با حضور مسئولین و نویسندگان جوان انقلابی از برنامه های دیگر ما خواهد بود. 

سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» 19 تا 29 اردیبهشت‌ماه 1403 در مصلی امام خمینی‌ (ره) و همزمان به‌صورت مجازی در ketab.ir برگزار خواهد شد.

 انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ۹۰ درصد کارهای اجرایی کارخانه کاغذ زاگرس انجام شده است
  • نمایشگاه کتاب تجلی همگرایی سلایق مختلف است
  • درهای نمایشگاه کتاب گشوده شد؛ سی‌و‌پنجمین دوره به روایت آمار
  • در‌های نمایشگاه کتاب باز شد
  • ۱۰ ناشر لاتین و ۳۱ ناشر عرب به نمایشگاه آمدند
  • تعرفه‌های پستی بخش مجازی نمایشگاه کتاب اعلام شد
  • نمایشگاه کتاب، رویدادی که هم جنگ را دید و هم روزهای قرنطینه را
  • حضور نشر سرو با بیش از ۱۱۳ عنوان اثر در نمایشگاه کتاب تهران
  • افزایش ظرفیت تولید کاغذ تحریر/ ناشران و مخاطبان کودک و نوجوان حمایت می‌شوند
  • تحقق عدالت فرهنگی با فروش هم‌زمان حضوری و مجازی در نمایشگاه کتاب