دابسمش، راهی بود که بگویم من هم هستم
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۱۴۹۱۴۵
نرگس کیانی: اصطلاح دابسمش در بین فارسیزبانان شبکههای اجتماعی به عنوان ضبط و تولید ویدئوی کوتاهی شناخته میشود که مشخصه اصلی آن لبزنی یا انجام کاری هماهنگ با یک صدای سرشناسِ از پیش موجود است و دانیال خیریخواه که این روزها با چهار نقش روی صحنه نمایش «احتمالات» به کارگردانی علی شمس میدرخشد، دابسمش یا به گفته خودش لیپسینگ را میانبری میداند که از آن استفاده کرد تا دیده شود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
او می گوید تاریخ را جعل نمیکند و همچنان معتقد است امیرمهدی ژوله و سهیل مستجابیان در دیده شدنش در فضای مجازی نقشی عمده داشتند اما تاکید میکند علاقهای به این کار ندارد و هرچه در این زمینه کرده صرفا برای بالا بردن دستش بوده است که بگوید من هم هستم و مرا هم ببینید.
خیریخواه که «آموزش پیشگیری از کرونا به هنرمندانهترین شکل ممکن»اش، الهام گرفته از اجرای چارلی چاپلین، بسیار دیده شد با بیان این که کرئوگرافی و طراحی حرکت را وارد کارش کرد میگوید تلاش کرده است هرچند این کار، کار موردعلاقهاش نیست اما به سهم خود آن را ارتقاء دهد.
«چگونه» کار کردن از «چند» کار کردن برایم مهمتر استدانیال خیریخواه که پیش از این در تهران تنها در دو نمایش «وانیک» در سال ۱۳۹۸ در پردیس سپند و «آخر خط» در سال ۱۳۹۷ در عمارت روبرو بازی کرده است اما سابقه سالها کار تئاتر در تبریز را در کارنامه دارد، میگوید: «من عمیقا معتقدم که خیلی از تئاترهای دانشجویی، بسیار بهتر از تئاترهای بدنه اصلیاند که در سالنهای دولتی و خصوصی روی صحنه میروند. این را از این جهت میگویم که با آنها کار کردهام و هیچگاه برایم اینطور نبوده است که چند کار کردهام. در واقع «چگونه» کار کردن از «چند» کار کردن برایم مهمتر است؛ این که چهطور سروکله بزنم و چهطور خودم را به عنوان بازیگر تربیت کنم.»
او با بیان این که تجربه بازیگردانی داشته ولی تجربه بازیگری تئاتر در تهران، همان دو مورد بوده و پیش از آن در تبریز کار میکرده است، میگوید: «خوشحالم که این فرصت پیش آمد که بتوانم با علی ارتباط برقرار کنم و صادقانه میگویم «احتمالات» به اندازه هفت، هشت تئاتر برایم کار کرد.»
خیریخواه در مورد چگونگی پیوستنش به نمایش «احتمالات» هم توضیح میدهد: «اولین برخوردم با علی، برخورد با متنش بود. بعد از این که متن را برایم فرستاد، در همان کافهای که نشسته بودم سه مرتبه خواندمش و خاطرم هست که با خودم گفتم تئاتر دارد اتفاق میافتد. فکر میکنم کاری که علی در متنهایش میکند، سروکلهزدن با تاریخ است. این اتفاق در این کار هم افتاده است. میگویند در طول دورانهای مختلف، تاریخ بسیار جعل و تحریف شده است و یکی از جذابیتهای «احتمالات» برای من این بود که این تاریخ جعلی، مولف دارد و مولفش تعمدا دست به این کار زده است تا حرف خود را بزند.»
او ادامه میدهد: «من سه مرتبه رمان «گزارش گمانشکن» را خواندهام و پیشنهاد میکنم حتما این اثر را بخوانید و به نظرم «احتمالات» گونه نمایشنامهشده همان رمان است. صحبتکردن در مورد «احتمالات» برایم سخت است و بیشتر شبیه یک استفهام انکاری است که چندان نمیتوان در موردش حرف زد. در واقع ترجیح میدهم چیزی بگویم که مخاطب را ترغیب به دیدن اثر کند، به جای این که در موردش پانویس بدهم.»
دانیال خیریخواه در صحنهای از نمایش «احتمالات» روایتی از تجربه همبازی شدن با بهاره افشاریخیریخواه با بیان این که «همه کاری که یک تئاتر باید انجام دهد این است که ذهن مخاطب بعد از تماشای آن، شروع به ورزش و خط و ربط دادن به چیزهایی کند که دریافت کرده است»، ادامه میدهد: «حال باید ببینیم ما چه چیزهایی به مخاطب دادهایم که بین آنها خط و ربط برقرار کند؟!»
او که در این نمایش با بهاره افشاری همبازی است، در مورد این تجربه توضیح میدهد: «میخواهم چیزی در مورد بهاره بگویم که برایم بسیار عجیب بود. چیزی که از روز اول که سر تمرین تئاتر رفتهایم به ما یاد دادهاند این بوده است که هر چه داری را پشت در پلاتو بگذار و وارد شد. به نظرم یکی از کسانی که خودش را به بهترین شکل پشت در میگذاشت، بهاره افشاری بود. این پوینتی بود که به او کمک بسیاری کرد که کارش را درست انجام دهد.»
سالها کار کردم و دیده نشدمبازیگر نمایش «احتمالات» در پاسخ به این سوال که وقتی نامش را در اینترنت جستوجو میکنیم بیش از هر چیز با لیست پخش دابسمشها مواجه میشویم و آیا این اتفاق، برایش خوشایند است یا خیر، میگوید: «آنچه مورد اشاره شماست برای من یک میانبر بوده است. میانبری که از آن بهره بردم و تلاش کردم در آن بهترین باشم. ابدا نمیگویم در این کار بهترینم اما سعی کردهام بهترین باشم و برای من فقط میانبر بوده است. من سالها تئاتر کار میکردم و تئاترها دیده نمیشدند و نمیتوانستم با آدمهایی که به بدنه اصلی تئاتر وصلند ارتباط برقرار کنم. در نتیجه بقایم در این مدیوم در معرض خطر بود و دیدهشدنم مرتب به تعویق میافتاد. پس به این سمت رفتم و صرفا برای همین بود.»
من هیچ علاقهای به دابسمش یا لیپسینگ ندارم و چیزی بیش از یک اینترتیمنت و سرگرمی نمیبینمش و فقط تلاش کردم کار مبتذلی ارائه ندهم
او ادامه میدهد: «من این را بهانهای برای پرزنتکردن خود کردم و این که چیزی شیکتر در بستری عجیبوغریبتر ارائه کردم فقط برای این بود که بتوانم دستم را بالا بگیرم و بگویم من هم هستم.»
هیچ علاقهای به دابسمش ندارمخیریخواه در جواب این که ریشه علاقه این روزهای کاربران شبکههای اجتماعی به تولید و تماشای دابسمش را در چه میداند، میگوید: «پیش فرض سوال شما این است که من به دابسمش علاقهمندم، در صورتی که من هیچ علاقهای به این کار ندارم و تمام تلاشم این بود که در همان دابسمش یا لیپسینگ، کرئوگرافی و طراحی حرکت را وارد کار کنم و به سهم خود ارتقائش دهم. من هیچ علاقهای به این کار ندارم و چیزی بیش از یک اینترتیمنت و سرگرمی نمیبینمش و فقط تلاش کردم کار مبتذلی ارائه ندهم و چیزی باشد که ضمن سرگرم کردن آدمها، برخورنده نباشد.»
امیرمهدی ژوله و سهیل مستجابیان در دیده شدنم نقش داشتنداو در پاسخ به این سوال که در مقطعی از زمان گفته بود امیرمهدی ژوله و سهیل مستجابیان در دیده شدنش در فضای مجازی سهمی عمده داشتهاند و آیا همچنان بر همان عقیده است؟ میگوید: «هنوز هم معتقدم. من آنی نیستم که تاریخ را جعل کنم. این اتفاق افتاده است و من شاهدش بودهام و این دو باعث شدند من در فضای مجازی دیده شوم مخصوصا سهیل مستجابیان.»
حتی سرگرم کردن را هم میتوان شرافتمندانه انجام دادخیریخواه با بیان این که «سرگرمکردن هم چیزی است که شما میتوانید شرافتمندانه انجامش دهید» توضیح میدهد: «این شرافتمندی از آنجا میآید که شما در زیستتان، در خلوت خودتان، چه موزیکی گوش میدهید؟ چه فیلمی میبینید؟ خودتان را با چه چیزی سرگرم میکنید؟ شما باید از دنیای شخصی وام خودتان بگیرید و به مخاطب قرض بدهید و من سعی کردهام مدام سلیقه خود را در هنر ارتقاء دهم. مدام چیزهای جدید و اصیل ببینم و ناچار بودهام این کار را انجام دهم برای این که چیز مبتذلی تحویل مردم ندهم.»
بیشتر بخوانید: پر از قرضم اما خوشحال! «احتمالات» و اتفاق عجیبی که برای بهاره افشاری رخ داد بهاره افشاری و تجربهای تازه و جذاباو با اشاره به این که هرچه میگوید به فراخور دریافت و سواد خودش است، میافزاید: «من گمان میکنم اگر تقصیری هست بر گردن خود ماست. تا زمانی که ما سلیقه مخاطب را پیشداوری میکنیم و میگوییم او این مدل فیلم، این مدل تئاتر، این مدل موسیقی و... را دوست دارد یا ندارد، مانند طفلی با او برخورد کردهایم که در حال تهیه خوراکش هستیم و اگر این خوراک، از محتوا خالی باشد حرفی برای گفتن نمیماند. ما مدام این را در چشم و گوش مردم فرو کردهایم که چون میخواهیم سرگرمتان کنیم پس خوراک بیهویت و خالی از محتوایمان را بپذیرید اما فکر میکنم اگر همه آرتیستها کمی دغدغهمندتر و باغیرتتر با کارشان برخورد کنند، مخاطب هم از کجسلیقگی نجات پیدا میکند.»
۵۸۲۵۹
کد خبر 1593165منبع: خبرآنلاین
کلیدواژه: تئاتر تئاتر شهر بازیگران سینما و تلویزیون ایران بازیگران تئاتر بهاره افشاری سهیل مستجابیان هیچ علاقه ای بهاره افشاری کار کردن
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۴۹۱۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
بنادر هوشمند، راهی برای آینده روشن
تین نیوز
بنادر نسل سوم یا بنادر نوین از اهمیت بالایی برخوردار هستند و می توانند به طور موثر در توسعه حمل و نقل دریایی و تجارت بین المللی کشورها کمک کنند. در ایران، توجه به توسعه بنادر نسل سوم در سال های اخیر افزایش یافته است اما هنوز به سمت ایجاد و یا اصلاح این بنادر نیستیم.
باید به سمت ایجاد بنادر «نسل سوم» برویم
به گزارش تین نیوز به نقل از سی نیوز، بنابر تحلیل های صورت گرفته، بازار حمل و نقل دریایی جهانی به سمت رونق و توسعه پیش می رود و کشورهای رقیب در حمل و نقل دریایی از فناوری های مدرن بهره می برند. از این رو، ایران به منظور حفظ و افزایش رقابت پذیری در این حوزه، نیازمند به سرمایه گذاری در بنادر نسل سوم است.
این بنادر معمولاً دارای تجهیزات پیشرفته تری هستند و امکانات بارگیری و تخلیه بهینه تری را فراهم می کنند.
در اینجا چند نکته مهم در مورد بنادر نوین که باید روی آنها بسیار کار کرد مطرح می کنم:
پهلوگاه های عمیق تر و اسکله های پیشرفته: بنادر نسل سوم دارای پهلوگاه های عمیق تر و اسکله های با تجهیزات پیشرفته تری هستند که به کشتی های بزرگتر اجازه می دهند در آنها وارد شوند. این امکانات باعث افزایش کارایی و کاهش هزینه های حمل و نقل می شوند.
تسهیلات بارگیری و تخلیه مدرن: بنادر نسل سوم دارای تسهیلات بارگیری و تخلیه با فناوری های پیشرفته مانند جرثقیل های بارگیری اتوماتیک و سیستم های کنترل بارندگی هستند که عملیات حمل و نقل را سریع تر و کارآمدتر می کنند.
توسعه بنادر مخصوص صادرات و واردات: این بنادر به توسعه تجارت بین المللی کمک می کنند و نقش مهمی در رشد اقتصادی کشور ایفا می کنند.
توسعه بنادر با رویکرد بین المللی: این بنادر از استانداردها و قوانین بین المللی استفاده می کنند و به عنوان گره های حمل و نقل بین المللی عمل می کنند.
بنادر دیجیتالی:سیستم های هوشمند و اتوماسیون: بنادر دیجیتالی از سیستم های هوشمند و اتوماسیون استفاده می کنند که به طور خودکار فرآیندهای مختلف مانند بارگیری، تخلیه، و کنترل ترافیک کشتی ها را مدیریت می کنند. این سیستم ها باعث بهبود کارایی و افزایش امنیت و دقت عملیات می شوند.
ارتباطات مبتنی بر داده: بنادر دیجیتالی از ارتباطات مبتنی بر داده استفاده می کنند که امکان انتقال اطلاعات به صورت سریع و دقیق بین مختلف قسمت های بندر، کشتی ها، و مراکز مختلف مانند گمرک و پلیس دریایی را فراهم می کنند.
پایگاه داده های ترافیک دریایی: بنادر دیجیتالی از پایگاه داده های ترافیک دریایی استفاده می کنند که به مدیران بنادر اطلاعات دقیقی در مورد ترافیک کشتی ها، بارگیری و تخلیه، و وضعیت دیگر عملیات بندری را ارائه می دهند. این اطلاعات به مدیران کمک می کنند تا تصمیمات بهتری در مورد مدیریت بندر بگیرند.
پلتفرم های اینترنت اشیا (IoT): بنادر دیجیتالی از پلتفرم های اینترنت اشیا استفاده می کنند که به آنها امکان می دهد تا از راه دور دستگاه ها و تجهیزات مختلف بندر را مدیریت و کنترل کنند، مانند سیستم های نورپردازی، دوربین های مداربسته، و تجهیزات امنیتی.
نقش بنادر دیجیتالی در توسعه حمل و نقل دریایی:افزایش کارایی و کاهش هزینه ها: بنادر دیجیتالی با بهبود عملکرد و کارایی عملیات بندری، به کاهش هزینه ها و زمان های انتظار برای کشتی ها و کاهش هزینه های ناشی از تأخیرها کمک می کنند.
افزایش امنیت: با استفاده از سیستم های هوشمند و ارتباطات مبتنی بر داده، بنادر دیجیتالی امکانات امنیتی بهتری را فراهم می کنند که به حفظ امنیت عملیات بندری کمک می کنند.
تسهیلات بیشتر برای کاربران: بنادر دیجیتالی با فراهم کردن سیستم های هوشمند و خدمات آنلاین، تسهیلات بیشتری برای کشتی ها، مسافران، و مشتریان بندر فراهم می کنند.دولت و مسئولان باید با تمرکز بر توسعه بنادر نسل سوم، اقدامات لازم را برای ایجاد بنادر هوشمند و مدرن در سراسر کشور به عمل آورند تا ایران به یکی از قطب های مهم حمل و نقل دریایی در منطقه تبدیل شود. این توسعه ها نه تنها به رشد اقتصادی کشور کمک می کنند بلکه به افزایش امنیت دریایی، حفظ محیط زیست دریاها و کاهش ترافیک و آلودگی هوا نیز کمک خواهند کرد. بنابراین، توسعه بنادر نسل سوم نه تنها به منافع اقتصادی بلکه به بهبود کیفیت زندگی مردم نیز می تواند کمک کند.
آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید