Web Analytics Made Easy - Statcounter

هر چند جمعیت معتادان کهگیلویه و بویراحمد نسبت به سایر مناطق مختلف کشور زیاد نیست اما هشدار کارشناسان درباره کاهش سن اعتیاد به مواد مخدر و شناسایی ۶۰۰ بانوی معتاد به مواد مخدر زنگ خطر تهدیدهای این آسیب اجتماعی را به صدا درآورده است.

اعتیاد معضلی است که بسیاری از خانواده‌ها را درگیر خود کرده و افراد زیادی به دلیل گرایش به آن، کار، زندگی و خانواده خود را از دست داده اند و برخی نیز به مجبور به کارتن خوابی شده‌اند به همین دلیل نیاز است تا از همه ظرفیت های موجود برای کاهش آسیب های آن بهره گرفته شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بررسی ها نیز نشان می دهد که ۶۵ درصد همسر آزاری ، ۵۵ درصد طلاق ، ۱۳ درصد کودک آزاری ، ۲۵ درصد قتل عمد ، ۲۳ درصد نزاع و خشونت ، ۳۰ درصد جرائم کیفری و ۱۰ درصد جرائم مالی به خاطر تهیه ، توزیع و مصرف موادمخدر است که این آمارها نشان می دهد که پیامدهای اعتیاد به افراد معتاد ختم نمی شود و مشکلات آن دامن خانواده و حتی جامعه را می گیرد.

برنامه های کاهش آسیب های اعتیاد

تلاش به منظور ایجاد امکانات مورد نیاز برای خانواده هایی که یکی از اعضای آنان به بلای اعتیاد گرفتار شده اند و از این موضوع مهمتر اطلاع رسانی درباره این امکانات مقوله مهم دیگری است که باید مورد توجه قرار گیرد.

معاون پیشگیری اداره کل بهزیستی کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۳۳مرکز برای کمک به درمان اعتیاد به مواد مخدر در قالب مراکز نیمه اقامتی، مرکز اجتماع محور،جامع درمان اعتیاد،مرکز گذری و تبصره ۲ در استان فعالیت می کند.

یزدان صیادی با اشاره به اینکه از این تعداد۲۱  مرکز اقامتی برای مردان و یک مرکز اقامتی ویژه بانوان فعالیت می کنند اظهار داشت: افراد آلوده به اعتیاد سه دوره هر دوره به مدت ۲۸روز می توانند در این مراکز ترک اعتیاد کنند.

وی تاکید کرد: افرادی که بضاعت مالی پرداخت هزینه های این مراکز را ندارند با مراجعه به اداره های بهزیستی محل سکونت خود و دریافت «یاری برگ» دولت کمک هزینه درمانی به آنان پرداخت کند.

صیادی عنوان کرد: همچنین هشت مرکز اقامتی ترک اعتیاد برای معتادان متجاهر در استان فعالیت می کند.

معاون پیشگیری اداره کل بهزیستی کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: همچنین یک مرکز اجتماع محور در دوره زمانی ۶ ماهه و یک مرکز جامع ترک اعتیاد در دوره زمانی یک ساله به جامعه هدف خدمات رسانی می کند.

وی با اشاره به اینکه کمک به رهایی یافتگان از بند اعتیاد برای یافتن شغل مناسب از نیاز ضروری محسوب می شود عنوان کرد: در مرکز جامع ترک اعتیاد ۶ ماه به آموزش کسب و کار اختصاص دارد.

ساماندهی معتادان کارتن خواب

با توجه به اینکه ساماندهی معتادان کارتن خواب نقش  مهمی در کاهش آسیب های اجتماعی اعتیاد دارد دولت هر ساله اعتباری برای تحقق این مهم پیش بینی می کند.

دبیر شورای مبارزه با مواد مخدر کهگیلویه و بویراحمد گفت:امسال ۲ میلیارد ریال اعتبار برای ساماندهی معتادان کارتن خواب در استان هزینه شده است.

سید ناصر رضایی با بیان اینکه طرح ساماندهی معتادان کارتن خواب در کهگیلویه و بویراحمد ادامه دارد اظهار داشت: براساس این طرح که با مشارکت شورای مبارزه با مواد مخدر، بهزیستی و نیروی انتظامی کهگیلویه و بویراحمد اجرا می شود معتادان در مرحله نخست از سوی نیروی انتظامی جمع آوری می شود.

وی بیان کرد: معتادان کارتن خواب شناسایی شده براساس نیاز یک تا سه ماه در کمپ های ترک اعتیاد بهزیستی نگهداری و هزینه های آن از طریق شورای مواد مخدر استان پرداخت می شود.

برنامه های پیشگیرانه

کارشناسان اعتقاد دارند که پیشگیری کم هزینه ترین اقدام برای کاهش پیامدهای آسیب های اجتماعی به ویژه معضل اعتیاد است و آنان تاکید می کنند که آگاهی بخشی درباره پیامدهای اعتیاد به مواد مخدر برای خانواده ها ضروری است.

معاون پیشگیری اداره کل بهزیستی کهگیلویه و بویراحمد گفت:برای کاهش اثرات اعتیاد به مواد مخدر برنامه های این نهاد در بخش های آموزش های پیشگیرانه و درمانی پیش بینی شده است.

یزدان صیادی تاکید کرد: برنامه های آموزشی برای گروه های مختلف سنی مختلف در مراکز آموزشی و اجتماع محور برگزار می شود.

وی بیان کرد: تولید موشن گرافیک به گویش های محلی از دیگر برنامه هایی است که به منظور تبلیغ و اطلاع رسانی پیامدهای اعتیاد در استان انجام شده است.

صیادی با اشاره به اینکه تاکنون موشن گرافیک به گویش لری تولید شده عنوان کرد: تولید موشن گرافیک به گویش های محلی به دلیل جذابیت آن اثربخش تر است.

ویدیوهایی که پیام و محتوا را به‌صورت متحرک منتقل می‌کنند موشن هستند. واژه موشن Motion در زبان فارسی پویا ترجمه می‌شود و به هر چیزی که دارای حرکت باشد می‌گویند.

انتقال محتوا با این روش از مزیت‌های بسیاری برخوردار است. از جمله اینکه می‌توان محتوا را به‌صورت تأثیرگذارتر و جذاب‌تر در زمان کوتاه‌تری به مخاطب ارائه داد.

دبیر شورای مبارزه با مواد مخدر کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: ارائه آموزش های رایگان به ۳۰۰ نفر معتاد از دیگر خدمات برای توانمندسازی این قشر آسیب پذیر از ابتدای سال جاری تا پایان آذرماه در استان است.

مدیرکل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۲۰ برنامه برای پیشگیری از اعتیاد و آسیب های اجتماعی در مدارس این  استان در طول سال تحصیلی جاری در حال اجرا است. 

هادی زارع پور اظهار داشت: برخی از این طرح ها شامل نماد (نظام مراقبتی دانش آموزان)، نوجوان  سالم و یاریگران زندگی است. 

وی تصریح کرد: علاوه بر این برنامه ها اقدام های آموزشی و تبیینی با موضوع اعتیاد، سوء مصرف مواد مخدر و آسیب های اجتماعی نیز با  محوریت انسان سالم در طول سال تحصیلی جاری در مدارس کهگیلویه و بویراحمد اجرا  می شود. 

زارع پور اظهار داشت: دانش آموزان بهترین سفیران برای اطلاع رسانی به خانواده های خود در زمینه پیامدهای منفی اعتیاد و آسیب های اجتماعی هستند. 

نیازهای کاهش آسیب های معضل اعتیاد

معاون پیشگیری اداره کل بهزیستی کهگیلویه و بویراحمد معتقد است که خیران می توانند با مشارکت برای تامین کمک هزینه های درمان یا مشارکت برای فراهم کردن شغل معتادان رهایی یافتگان از اعتیاد به مواد مخدر از نیازهای کاهش آسیب های این بلای خانمان سوز است.

یزدان صیادی با اشاره به اینکه جای خیران برای کاهش آسیب های اعتیاد در کهگیلویه و بویراحمد خالی است اضافه کرد: افراد توانمند با توجه به اینکه اعتیاد بیماری است و جرم نیست نیاز است تا برای کمک به رهایی معتادان پیش قدم شوند.

دبیر شورای مبارزه با مواد مخدر کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد : نیاز است تا پیشگیری و کاهش سوء مصرف مواد مخدر به صورت تخصصی و هدفمند از سوی متولیان امر انجام شود تا شاهد کنترل، مهار اعتیاد و آثار مثبت اقدامات انجام شده باشیم.

سید ناصر رضایی افزود: پدیده اعتیاد از مهمترین آسیب اجتماعی جوامع مختلف بشمار می رود  که زمینه ساز بسیاری از آسیب های اجتماعی دیگر است.

وی اظهار داشت: با آموزش های عمومی، آگاه سازی خانواده ها و به تبع آن جوانان، کنترل حاشیه نشینی و  عزم عمومی می توان در جهت کنترل و مبارزه مواد مخدر اقدامات موثری برداشت.

وی تصریح کرد: آموزش و فرهنگ‌سازی، اصلی‌ترین راهکار برای مقابله با مصرف مواد مخدر است که باید از سوی همه دستگاه‌های اجرایی و گروه های موثر جامعه، مورد توجه قرار گیرد.

اعتیاد در کهگیلویه و بویراحمد به روایت آمار

رضایی تاکید کرد: ۱۲ هزار معتاد در استان سکونت دارند که ۶ هزار نفر از آنان در سال جاری برای بازتوانی  به کمپ های ترک اعتیاد مراجعه کرده اند.

دبیر شورای مبارزه با مواد مخدر کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: ۶۰۰ معتاد معادل پنج درصد از نفر از افراد مبتلا به اعتیاد استان بانوان هستند.

وی ابراز داشت: بیشترین معتادان استان ماده مخدر تریاک مصرف می کنند.

دبیر شورای مبارزه با مواد مخدر کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: بیشترین سن  مبتلایان به اعتیاد در استان درسنین ۲۵ تا ۴۰ قرار دارند اما سن اعتیاد به مواد مخدر در این خطه در حال کاهش است.

 گزارش‌های رسمی در باره کاهش سن و افزایش نرخ شیوع اعتیاد در بین اقشار مختلف جامعه از جمله نوجوانان ، زنان ، ورزشکاران و کارگران نشانگر این واقعیت است که برنامه‌های پیشگیری از اعتیاد و آسیب‌های اجتماعی آنچنان که باید کارساز نیست که نیاز است برای اثربخش تر شدن این برنامه ها فکر عاجل شود.

در میان زیرساخت های ایجاد شده برای کمک  به ترک اعتیاد در کهگیلویه و بویراحمد تنها یک مرکز نیمه اقامتی ویژه بانوان در این استان فعالیت می کندکه به نظر می رسد افزایش امکانات حمایت از ترک اعتیاد این قشر ضروری است.

با توجه به اینکه اعتیاد بیماری است نه جرم، تغییر نگرش خیران نیکوکار برای کمک به ایجاد شغل برای رهایی یافتگان از اعتیاد ضرورت دیگری است که در این استان باید به آن توجه شود.

برچسب‌ها کهگیلویه و بویراحمد گچساران اعتیاد سازمان بهزیستی کشور

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کهگیلویه و بویراحمد گچساران اعتیاد کهگیلویه و بویراحمد گچساران اعتیاد سازمان بهزیستی کشور اعتیاد در کهگیلویه و بویراحمد ساماندهی معتادان کارتن خواب کهگیلویه و بویراحمد گفت اعتیاد به مواد مخدر آسیب های اجتماعی کاهش آسیب ترک اعتیاد خانواده ها برنامه ها مصرف مواد برای کاهش برای کمک یک مرکز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۴۹۷۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهره برداری از سردرب دانشگاه یاسوج

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای کهگیلویه و بویراحمد، عملیات اجرایی ساخت سردرب دانشگاه یاسوج سال ۱۳۹۶ آغاز شد.
این سردرب ۱۸ متر ارتفاع و ۲۸ متر طول دارد، استفاده از معماری ایرانی- اسلامی در این طرح مورد توجه است.

طرح کلی سردرب دانشگاه یاسوج دارای ویژگی های خاصی و در جنوب کشور منحصر به فرد است و می تواند معرف استان کهگیلویه و بویراحمد باشد.

دیگر خبرها

  • کوهنوردان کهگیلویه و بویراحمد بر فراز کوه خامی
  • دستگیری دو باند توزيع مواد مخدر در کرمانشاه
  • بهره برداری از سردرب دانشگاه یاسوج
  • آموزش فنی و حرفه ای رایگان برای ترک کنندگان
  • اجلاسیه شهدای ارتشی کهگیلویه و بویراحمد‏
  • کشف حدود ۲۵ کیلوگرم مواد مخدر صنعتی در تایباد
  • ناگفته‌های کهگیلویه و بویراحمد در گفتن نگین
  • رسیدگی به هزار و ۳۵۸ پرونده تخلف در تعزیرات کهگیلویه و بویراحمد
  • کشف و ضبط ۱۰ کیلوگرم مواد مخدر در بروجرد
  • ۲۵ سمن برای مقابله با موادمخدر در قزوین فعال است