Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «عصر ایران»
2024-04-27@20:41:22 GMT

فقط سیگاری‌ها سرطان ریه نمی‌گیرند

تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۱۵۰۵۱۶

اگر فکر می‌کنید که به خاطر سیگار نکشیدن، از سرطان ریه در امان هستید، بهتر است در عقیده‌تان تجدیدنظر کنید.   به گزارش همشهری آنلاین، درست است که سیگار کشیدن علت اصلی سرطان ریه است، اما ممکن است بدون سیگار کشیدن هم به این نوع سرطان دچار شوید.   آمار انستیتوی ملی سرطان آمریکا نشان می‌دهد که ۱۰ درصد مردان و ۲۰ درصد زنانی که دچار سرطان ریه می‌شوند، هرگز دخانیات مصرف نکرده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  عوامل خطرساز دیگری به جز سیگار کشیدن هم برای سرطان ریه وجود دارند، از جمله دود سیگار محیطی (دود سیگار دست دوم)، گاز رادون، آلودگی هوا و جهش‌های ژنتیکی می‌شوند. همچنین قرارگیری در معرض آزبست (پنبه کوهی) به عنوان یک آلاینده هوا خطر ابتلا به نوع نادری از سرطان به نام «مزوتلیوم» را می‌افزاید که در بافت پوشاننده اندام‌های داخلی بدن از جمله ریه رخ می‌دهد.   استنشاق هر ماده‌ای که به مجاری هوایی و ریه‌های آسیب بزنند، احتمال بروز سرطان را افزایش می‌دهند و هنوز همه این مواد آسیب‌رسان شناسایی نشده‌اند.   در افراد سیگاری، اغلب سال‌ها قرارگیری در معرض مواد سرطان‌زای موجود در دود سیگار باعث تغییرات ژنتیکی متعدد در سلول‌های پوشاننده ریه‌ و در نهایت به سرطانی‌شدن آنها می‌انجامد.   امروزه دانشمندان می‌توانند سرطان‌های ریه را بر حسب خصوصیات مولکولی متفاوت‌شان رده‌بندی کند و گزینه‌های درمان‌های موثری در اختیار دارند که این سرطان‌های با خصوصیات زیست‌شناختی متفاوت را هدف قرار می‌دهند.   اگر سیگار نمی‌کشید و نگران دچار شدن به سرطان ریه هستید، می‌توانید اقداماتی مراقبتی را انجام دهید. اول از همه هرگز سیگار کشیدن را شروع نکنید. از طرف دیگر، کارشناسان امروز برای افرادی که به میزان زیادی در معرض دود سیگار بوده‌اند، از جمله سیگاری‌های قهار قدیمی انجام سی‌تی‌اسکن سالانه با دوز کم اشعه را پیشنهاد می‌کنند. همچنین می‌تواند میزان گاز رادون خانه‌تان را آزمایش کنید.

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: سیگار کشیدن سرطان ریه دود سیگار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۵۰۵۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف محموله سیگار قاچاق در میامی

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ مرکز سمنان،️، سرهنگ حسین عجم  گفت: ماموران گشت یگان امداد شهرستان میامی حین گشت زنی هدفمند در یکی از محور‌های مواصلاتی به یک دستگاه وانت مزدا مظنون شدند و به راننده آن دستور ایست دادند.
وی به بازید بار خودرو و کشف ۱۲۲ هزار و ۲۰۰ نخ سیگار خارجی قاچاق اشاره کرد و گفت: تمامی سیگار‌ها ساخت کشور آمریکا بود که کارشناسان ارزش آن را ۴ میلیارد ریال برآورد کردند.
سرهنگ عجم از توقیف خودرو و دستگیری ۲ نفر در این رابطه خبر داد و افزود: پرونده تشکیل و همراه متهمان به مراجع قانونی ارسال شد.

دیگر خبرها

  • «اسنوس» مواد مخدر جدید فوتبالیست‌های لیگ برتر
  • بیرون کشیدن پسر بچه ۱۲ساله از میان آرواره های سگ بدون صاحب در کرج ! | تصاویر
  • زبانه کشیدن شعله‌های آتش حق طلبی از دانشگاه‌های کلمبیا و اوهایو
  • کشف محموله سیگار قاچاق در میامی
  • تصویری از در آغوش کشیدن کاظم صدیقی توسط آقای وزیـر
  • «آسمان غرب»؛ فیلمی که در به تصویرکشیدن شهید شیرودی موفق نبود
  • «آسمان غرب»؛ فیلمی که در به تصویرکشیدن شیرودی موفق نبود
  • آیا غذا‌های دریایی سرطان زا هستند؟
  • گزارش وزارت بهداشت درباره سرطان‌زایی سیگار‌های الکترونیک؛ زیر بار صدور مجوز نمی‌رویم
  • ویپ؛ وسیله‌ای برای ترک اعتیاد! و یا وسیله‌ای اعتیاد آور + فیلم