Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها_ شهرستان گتوند از جمله شهرستان‌های استان خوزستان است که محصولات زیادی در آن کشت و حتی به خارج از کشور هم صادر می‌شوند اما کشاورزان این شهرستان از نبود آزمایشگاه خاک رنج می‌برند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از گتوند، جلگه خوزستان مهد کشاورزی ایران است و در این میان گتوند به دلیل قرار گرفتن در حاشیه رودخانه پرآب کارون بعنوان قطب کشاورزی شناخته می‌شود اما متاسفانه در سال‌های اخیر این دیار کهن نتوانسته متناسب با ظرفیت‌هایش در بخش کشاورزی پیشرفتی چشمگیر داشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محصولات مختلفی در این شهرستان زیر کشت می‌روند که علاوه بر مصرف داخلی به خارج از کشور نیز صادر می‌شوند برای مثال محصول گل کلم عقیلی به روسیه صادر می‌شود.

بخش قابل توجه‌ای از مردم این شهرستان نیز کشاورز و دامپرور هستند اما با این تفاسیر کشاورزی این شهرستان با مشکلاتی همچون نبود آزمایشگاه خاک و سردخانه‌های کشاورزی مواجه است.

یکی از کشاورزان این شهرستان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در گتوند اظهار داشت: یکی از عوامل تاثیرگذار در استفاده‌ی بهینه از خاک، آزمایشگاه خاک می‌باشد، با آزمایش مقدار کمبودهای خاک مشخص و شناسایی می‌شود.

وی افزود: متاسفانه شهرستان گتوند آزمایشگاه خاک ندارد و این امر موجب می‌شود تا کشاورزان از احتیاج خاک به مواد لازم بی اطلاع باشند و ضرر بینند که همین باعث خسارات زیادی به کشاورزان می‌شود.

این کشاورز گتوندی تصریح کرد: اگر آزمایشگاه خاک باشد کودها به مقدار لازم در اختیار محصولات کشاورزی قرار می‌گیرد و دیگر استفاده بیش از حد کودهای شیمیایی که برای سلامتی هموطنان مضر است، انجام نمی‌گیرد.

وی بابیان اینکه اقدامات خوبی نیز در جهت رفع مشکلات کشاورزان انجام شده اضافه کرد: یک طرحی به نام طرح جانمایی کود اجرایی شد که این طرح بسیار تاثیرگذار بوده است، قبلا کود را براساس سند به کشاورزان تحویل می‌دادند و این امر موجب این می‌شد در مصرف کود زیاده‌روی شود اما اکنون با اجرا شدن این طرح این مورد از بین رفته است.

یکی دیگر از کشاورزان شهرستان گتوند اظهار داشت: 45 سال از عمر شبکه آبیاری گتوند گذشته و دچار شکستی‌ها و فرسودگی‌های زیادی شده است که باعث هدر رفت بیش از حد آب می‌شود، مسئولان شبکه آبیاری کارون باید اقدامات جدی در این راستا داشته باشند.

در همین رابطه محمدعلی زارع کارشناس ارشد کشاورزی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در گتوند اظهار داشت: آزمایش خاک آن هم به‌طور مستمر یکی از مسائل و نیازهای مهم کشاورزان است که می‌تواند در رشد و تولید محصولات به آن‌ها کمک نماید بعنوان مثال در آزمایشگاه خاک به‌راحتی می‌توان متوجه شد که خاک زمین مورد نظر با چه کمبودهایی مواجه بوده و آن‌ها را برطرف کرد همچنین با رعایت اصول استفاده از عناصر پرمصرف و کم مصرف و نیز استفاده صحیح و به‌موقع از کودهای دامی میتوان در جهت توسعه کشاورزی ارگانیک و تولید محصولات سالم گام برداشت.

مدیرکل جهاد کشاورزی شمال استان کرمان منصوب شد + تصاویرطغیان رودخانه "فهلیان" به 3500 هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان رستم آسیب زدرشد 41 درصدی ارزش تجارت 9 ماهه ایران با روسیه/ 62 درصد صادرات ایران به روسیه محصولات کشاورزی است

وی افزود: یکی دیگر از مشکلاتی که کشاورزان شهرستان‌های شوشتر و گتوند با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، عدم وجود سردخانه های کشاورزی است، طبق منحنی عرضه و تقاضا، هرگاه عرضه یک محصول در بازار بیش از حد زیاد شود قیمت آن کاهش پیدا کرده لذا کشاورز به لحاظ اقتصادی گرفتار زیان خواهد شد، اگر در منطقه به تعداد کافی سردخانه کشاورزی احداث شود در زمان برداشت محصول می‌توان مازاد آن را در سردخانه نگهداری کرد و چند ماه بعد در خارج از فصل تولید هنگامی‌که بازار کشش داشته باشد محصول را با قیمت مناسب عرضه کرد.

این کارشناس ارشد کشاورزی تصریح کرد: در واقع مزیت اصلی سردخانه‌ها تنظیم بازار است، هم تولید کننده و هم مصرف کننده از آن سود می‌برند علاوه بر آن سردخانه‌ها بعنوان زیرساخت اصلی صادرات محصولات کشاورزی نیز به‌شمار می‌روند.

زارع در ادامه اشاره‌ای به بحث احداث و توسعه صنایع تکمیلی، تبدیلی و فرآوری محصولات کشاورزی کرد و بیان داشت: طی عملیات برداشت تا چرخه رسیدن محصول به دست مصرف کننده در حدود 15 تا 30 درصد از محصولات تبدیل به ضایعات شده و خسارت هنگفتی به کشاورز وارد می‌آورد، راهکار جلوگیری از این ضایعات ورود محصولات به فرآیند فرآوری است، صنایع تبدیلی و تکمیلی حلقه گمشده کشاورزی شوشتر و گتوند است که انواع صنایع را باتوجه به تولیدات منطقه می‌توان احداث کرد.

وی در ادامه سخن قبلی خود افزود: با توسعه این صنایع، ضایعات محصولات کشاورزی به طور قابل توجهی کاهش پیدا کرده و به زیر 5 درصد می‌رسد و از طرفی ارزش افزوده محصول سیر صعودی پیدا می‌کند و البته که هزاران شغل نیز برای جوانان ایجاد می‌شود، پیشنهاد بنده در این حوزه احداث شهرک کشاورزی در شوشتر و گتوند به منظور راه اندازی صنایع مختلف مرتبط با کشاورزی می باشد.

کارشناس ارشد کشاورزی در پایان گفت: به‌هرحال موارد فوق فقط بخشی از موانع کشاورزی شهرستان‌های شوشتر و گتوند بوده که مرتفع کردن آن‌ها موجب افزایش تولید در واحد سطح، بهبود کیفیت محصولات، صرفه اقتصادی برای زارعین و ایجاد شغل پایدار خواهد بود که این امر مستلزم دارا بودن مدیریتی پویا و فعال بوده تا بتواند با بهره‌گیری از پتانسیل‌های بی‌شمار موجود، در جهت پیشرفت کشاورزی شوشتر و گتوند گام بردارد.

در همین خصوص و برای پیگیری مشکلات کشاورزان شهرستان گتوند، تاکنون مدیریت جهاد کشاورزی این شهرستان بصورت تلفنی حاضر به پاسخگویی و مصاحبه با خبرنگار ما نشده است.

انتهای پیام/331/ ع

منبع: تسنیم

کلیدواژه: کشاورزان شهرستان محصولات کشاورزی شهرستان گتوند آزمایشگاه خاک شوشتر و گتوند سردخانه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۵۱۱۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشاورزان هم پاداش می گیرند هم برق رایگان

مدیرعامل شرکت توانیر از اختصاص پاداش ٤ برابر بیشتر از هزینه های تامین برق به مشترکان کشاورزی خبر داد که در طرح های مدیریت مصرف تابستان امسال مشارکت فعال تری داشته باشند. - اخبار اقتصادی -

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری تسنیم، مصطفی رجبی مشهدی، مدیرعامل شرکت توانیر با بیان این که بخش کشاورزی از ظرفیتهای خوبی برای مشارکت اختیاری در طرحهای تشویقی صنعت برق برخوردار است، افزود: امسال برای نخستین بار با موافقت هیات وزیران مقرر شده تا در کنار اختصاص برق رایگان به مشترکان کشاورزی که ٥ ساعت با طرحهای مدیریت مصرف همکاری کنند، امکان قرار گرفتن در لیست پاداش مشارکت نیز فراهم شده است.

وی افزود: براساس مصوبه هیات وزیران، برق مشترکان کشاورزی که ٥ ساعت در طرحهای مدیریت مصرف مشارکت کنند، رایگان خواهد بود.

وی ادامه داد: علاوه بر این در صورتی که کشاورزان 80 درصد دیماند مصرفی خود را که معادل ١٥ درصد از مصرف روزانه آنهاست، از نیروگاههای تجدیدپذیر تامین کنند، از برنامه های مدیریت مصرف معاف خواهند شد.

مدیرعامل شرکت توانیر خاطرنشان کرد: علاوه بر این اگر کشاورزان بیش از ٥ ساعت نیز در طرحهای مدیریت بار مشارکت داشته باشند، تا ٤ برابر هزینه های تامین برق از پاداشهای صنعت برق برخوردار خواهند شد.

رجبی مشهدی با اشاره به این که این میزان بیش از 2500 تومان به ازای هر کیلووات ساعت است، گفت: در حقیقت این پاداش، متناسب با ساعاتی که در این طرح مشارکت می کنند از 500 تا 2500 تومان متغیر است.

وی اضافه کرد: در واقع مشترکان کشاورزی این فرصت را دارند که با بهینه سازی فناوری مورد استفاده در موتورهای پمپاژ آب، استفاده از تجدیدپدیرها و... از این پاداشها بهره مند شوند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • پرداخت ۱۷ میلیارد تومان غرامت به کشاورزان مه‌ولاتی
  • (ویدئو) گوسفند غول‌پیکری که در تاجیکستان مثل طلا باارزش است
  • کشاورزان هم پاداش می‌گیرند هم برق رایگان
  • ۳۵ میلیارد ریال تسهیلات مکانیزاسیون جذب ششتمد خراسان رضوی شد
  • کشاورزان هم پاداش می گیرند هم برق رایگان
  • ضرورت مدیریت صحیح منابع آبی در فصل زراعی/ مدیران پای کار باشند
  • تجهیزات و لوازم آزمایشگاهی
  • خرید تضمینی گندم به بیش از ۶۰۰ هزارتن رسید
  • روز مزرعه دانه های روغنی در لرستان
  • رهاسازی حق آبه کشاورزان سلماس از سد اول خرداد