Web Analytics Made Easy - Statcounter

مسیب صدری در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: به مناسبت هفته هوای پاک و در راستای ثبت گونه‌های بیشتر انجمن حامیان محیط زیست ابوزیدآباد موفق شد تا با شناسایی و مستند نگاری از هفت گونه پرنده جدید با نام‌های (دم سرخ پشت بلوطی)، (سسک بیابانی)، (عقاب دریایی دم سفید)، (سهره سینه سرخ)، (چکچک پشت سفید)، (چکاوک سر دم سیاه) و (سلیم طوقی کوچک) در پناهگاه حیات وحش یخاب شهرستان آران و بیدگل تعداد گونه‌های این پناهگاه ارزشمند واقع در بیابان مرکزی ایران را از ۱۱۰ به ۱۱۷ گونه ارتقا دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او افزود: مستندنگاری از این هفت گونه پرنده به کارشناسان تنوع زیستی و انجمن آوای بوم در یک پایش یک روزه در ۱۵ درصد از مساحت این پناهگاه انجام شد.

مدیرعامل انجمن حامیان محیطزیست ابوزیدآباد خاطرنشان کرد: با توجه فون غنی این زیستگاه ارزشمند ظرفیت پژوهش‌های بیشتر روی تنوع زیستی حیات وحش وجود دارد که نتایج این تحقیقات می‌تواند در روند حفاظت منطقه کمک شایانی کند تا جوامع محلی بیش از پیش در حفاظت منطقه دخیل و عموم مردم از ارزش‌های حفاظتی این منطقه آگاه شوند.

صدری ابراز داشت: این امر نیازمند همکاری دستگاه‌های اجرایی و دولتی و انجمن‌های محیط زیستی و کارشناسان است.

او با اشاره به اینکه یخاب به دلیل تنوع تیپ زیستگاهی و اختلاف ارتفاع منطقه (حدود ۱۶۰۰ متر) از تنوع گونه‌ای خوبی برخوردار است، گفت: بر اساس آخرین پژوهش‌هایی که در منطقه انجام شده ۱۱۷ گونه پرنده، ۲۲ گونه پستاندار از جمله گربه شنی، گربه وحشی، کاراکال و شاه روباه و همچنین ۲۰ گونه خزنده به ثبت رسید که چهار گونه از گونه‌های مشاهده شده در این منطقه جزو گونه‌های حفاظت شده بین اللملی و در لیست قرمز IUCN قرار دارند.

پناهگاه حیات وحش یخاب، پل ارتباط حیات وحش استان اصفهان و سمنان با وسعت ۲۷۱ هکتار یکی از غنی‌ترین مناطق چهارگانه استان اصفهان است.

این پناهگاه حیات وحش در غرب شهرستان آران و بیدگل قرار دارد که از لحاظ موقعیت جغرافیایی یکی از شاه راه‌های مسیر مهاجرت گونه‌های حیات وحش است. به دلیل ارتقا حفاظتی منطقه در پنج سال اخیر از شکارممنوع به پناهگاه حیات وحش و با توجه به مجاورت این منطقه با پارک ملی کویر سمنان و شباهت فون این دو منطقه، جریان ژنتیکی خوبی بین حیات وحش این دو استان مشاهده شده است.

کد خبر 5401645

منبع: مهر

کلیدواژه: تنوع زیستی پرندگان اصفهان کویر مرنجاب بارش برف بوشهر ویروس کرونا کرمانشاه خطبه های نماز جمعه برف و کولاک آمار کرونا بارش باران سیلاب تعطیلی مدارس گرگان ایلام اردبیل پناهگاه حیات وحش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۵۱۳۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازدید رایگان از موزه تنوع زیستی پارک پردیسان برای یک هفته

همزمان با روز ملی موزه‌ها و روز ملی تنوع زیستی ( ۲۷ اردیبهشت تا ۳ خردادماه ) بازدید از موزه تنوع زیستی پارک پردیسان به‌صورت رایگان امکان پذیر شد.

به گزارش ایسنا موزه‌های تاریخ طبیعی به عنوان یکی از متفاوت‌ترین موزه‌ها، نشان دهنده تاریخ جهان آفرینش و طبیعت و محل نگهداری بسیاری از گونه‌های جانوری و گیاهی هستند.

موزه تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست با ذخیره بیش از ۹۰۰ نمونه از اجزای مختلف تنوع زیستی شامل جانوران، گیاهان، سنگ،کانی و فسیل در کنار نمایش تنوع زیستی پنج قاره به تفکیک، گنجینه بسیار با ارزشی برای تنوع زیستی ایران و جهان به شمار می‌رود.

به گزارش روابط عمومی سازمان حفاظت محیط زیست، علاقه‌مندان و مراکز آموزشی می‌توانند از ۲۷ اردیبهشت تا ۳ خرداد از ساعت ۹ تا ۱۹ به آدرس بزرگراه همت شرق، بین اتوبان یادگار امام و شیخ فضل الله، پارک طبیعت پردیسان مراجعه و به رایگان از موزه تنوع زیستی بازدید کنند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • شکوری: به دنبال ایجاد تنوع در دوره های آموزشی هستیم
  • بازدید رایگان از موزه تنوع زیستی پارک پردیسان برای یک هفته
  • فشار خون بالا را این گونه کنترل کنید
  • کلینیک مشاوره حرم مطهر رضوی پناهگاه دوم زائران است/خدمت عاشقانه خادمیاران مشاور در حریم رضوی
  • پرنده‌ای که تا ارتفاع بیش از ۱۱ هزار متری پرواز می‌کند
  • نمونه‌های دریایی ایران در مرکز ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران ذخیره می‌شود
  • مرغان آتشین مهاجر رقص کنان به تالاب بین المللی هامون بازگشتند
  • افزایش سقف حمایت «انجمن سینمای جوانان» از تولید فیلم‌ کوتاه تا ۲۵۰ میلیون تومان
  • تضمین حیات شهری با افزایش درختان
  • افزایش سقف حمایت از تولید فیلم‌کوتاه تا ۲۵۰ میلیون تومان