Web Analytics Made Easy - Statcounter

سید محسن نصیرایی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در حال حاضر ۳۵۷ هکتار سامانه آبیاری نوین با اعتبار پنج میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان در دست اجراست که از این مقدار ۳۴۷ هکتار آبیاری کم‌فشار و ۱۰ هکتار آبیاری تحت فشار است.

وی گفت: خشکسالی‌های متوالی باعث کاهش منابع آبی شده و در این شرایط تنها راه حفظ تولید و افزایش راندمان آب، اجرای روش‌های نوین آبیاری است، اجرای این طرح‌ها باعث کاهش چشمگیر هدررفت آب در بخش کشاورزی می‌شود و در مجموع به‌طور میانگین راندمان آب در آبیاری تحت‌فشار ۹۰ درصد و آبیاری کم‌فشار ۷۰ درصد است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیر جهاد کشاورزی درمیان عنوان کرد: از سال ۱۳۸۷ تاکنون در این شهرستان ۲ هزار و ۴۶۷ هکتار سامانه آبیاری نوین اجرا شده و بیش از ۳۰ درصد اراضی مجهز به سامانه‌های نوین آبیاری شده‌ است.

وی با اشاره به وجود ۶۶۰ رشته قنات فعال در شهرستان درمیان و نقش مهمی که در رونق کشاورزی و دامپروری منطقه دارند افزود: احیای قنوات گامی موثر برای نجات روستاها و رونق کشاورزی و دامداری است به همین سبب ضروری است همواره بازسازی و مرمت شوند.

نصیرایی بیان کرد: در یک سال گذشته بیش از ۴۳ رشته قنات لایه‌روبی و بازسازی شده و لازمه حفظ حیات در یک عرصه بیابانی است چرا که باصرفه‌ترین، مطمئن‌ترین و منطقی‌ترین شیوه استحصال آب از طریق قنات است.

وی گفت: توسعه کشت محصولات گلخانه نیز اقدام استراتژیک برای افزایش راندمان تولید در واحد سطح و بهره‌وری بهینه آب نسبت به میزان محصول تولیدی است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان درمیان افزود: سیاست‌های جدید بخش کشاورزی از جمله شیوه‌های نوین کشت و اجرای سامانه های نوین آبیاری می‌تواند راهی برای شکوفایی بخش کشاورزی در اوج بحران خشکسالی و تنش آبی باشد.

وی گفت: ۶ واحد گلخانه با سطح ۲ هکتار در مجتمع گلخانه‌ای شهرستان درمیان فعال است و تعداد واحدهای در حال ساخت نیز ۱۵ واحد است که برای تسهیلات معرفی شده و در صورت اجرا و بهره‌برداری، اشتغالزایی بالایی در شهرستان ایجاد خواهد کرد.

نصیرایی با اشاره به اینکه ۱۶ واحد گلخانه دیگر در مجتمع گلخانه‌ای شهرستان درمیان آماده واگذاری است افزود: ۴۲ واحد گلخانه در مجتمع گلخانه‌ای با زیربنای سه هزار و ۱۰۰ متر مربع پیش‌بینی شده که از این مقدار ۲ هزار و ۵۰۰ متر مربع برای کشت و ۶۰۰ متر مربع برای ساخت تاسیسات و انبار در نظر گرفته شده است.

وی بر ضرورت افزایش مصرف کودهای پایه فسفاته و پتاسه در محصولات زراعی نیز تاکید کرد و گفت: براساس بررسی‌های موسسه تحقیقات آب و خاک، نیاز کودی خاک‌های کشاورزی کشور ۳۳۰ کیلوگرم در هر هکتار است.

مدیر جهاد کشاورزی درمیان گفت: از ابتدای سال زراعی جاری نزدیک به ۳۴۳ تن کود اوره، ۲۲ تن کود فسفاته و ۱۶ تن کود پتاسه توسط شرکت‌های خدماتی توزیع شده که توزیع کودهای فسفاته و پتاسه نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۵۰ درصد افزایش داشته است.

وی اظهار داشت: مدیریت جهاد کشاورزی درمیان با توجه به فقر خاک‌های کشاورزی منطقه، ترویج و آموزش مصروف کودهای پایه را در دستور کار قرار داده اما نتیجه فعالیت‌های ترویجی مثبت در تغییر رفتار کشاورزان نیازمند مهارت و صرف زمان کافی است.

برچسب‌ها کشاورزی درمیان خراسان جنوبی آبیاری

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کشاورزی درمیان خراسان جنوبی کشاورزی درمیان خراسان جنوبی آبیاری کشاورزی درمیان شهرستان درمیان جهاد کشاورزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۵۲۵۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واگذاری ۷۵۰ هکتار زمین برای احداث گلخانه در استان اردبیل

رحیم یوسفی با اشاره به صدور ۱۰۷ فقره مجوز بهره‌برداری برای تولیدات گلخانه‌ای در استان اردبیل گفت: هم اینک یک هزار و ۷۰۴ هکتار زمین در هفت شهرک فعال استان آماده واگذاری به سرمایه‌گذاران این بخش است.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل توسعه شهرک‌های گلخانه‌ای و کشت در محیط بسته را از اولویت‌های سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل عنوان کرد و افزود: در این راستا، پارسال بیش از ۱۰۰ هکتار به مجموع گلخانه‌های فعال استان اضافه شد.

او تولید سالانه هشت هزار و ۵۰۰ تن گوجه فرنگی، سه هزار و ۲۰۰ تن قارچ خوراکی، ۵.۴ میلیون شاخه گل و گیاهان زینتی، ۲۶۰ تن توت فرنگی و ۲۵ هزار تن انواع سبزی و صیفی را از جمله تولیدات مهم گلخانه‌ای استان اردبیل اعلام کرد.

یوسفی با اشاره به صادرات بخش زیادی از این محصولات به مقصد بازارهای خارجی گفت: پارسال در راستای حمایت از سرمایه‌گذاران کشاورزی بالغ بر یک هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال به تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران این بخش تسهیلات بانکی مورد نیاز پرداخت شد.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل همچنین افزود: حمایت سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل از سرمایه‌گذاران در شهرک‌های گلخانه‌ای ادامه دارد به طوری که زیرساخت‌های لازم از جمله آب، برق، گاز، تلفن و خدمات دیگر از جمله راه دسترسی در این شهرک‌ها تامین شده و سرمایه‌گذاران پس از اجرای سازه، می توانند از تسهیلات بانکی نیز بهره‌مند شوند.

او با بیان این که استان اردبیل استعداد بالایی در ایجاد واحدهای گلخانه‌ای و تولیدات باغی دارد، تصریح کرد: شهرک گلخانه‌ای مغان با وسعت ۱۶۰۰ هکتار ظرفیت بزرگ تولید محصولات گلخانه‌ای محل مناسبی برای سرمایه‌گذاری در استان و کشور محسوب می‌شود.

یوسفی گفت: ۱۷۵ هکتار از این شهرک به زیر کشت و تولید محصولات رفته و هم‌اکنون بالغ بر یک هزار و ۷۰۰ نفر در این واحدها مشغول به کار بوده و در حال استحصال ارقامی مانند فلفل دلمه‌ای، خیار، گوجه فرنگی، بادمجان، گل رز، گلهای زینتی و حتی موز هستند.

او اظهار کرد: عملیات ایجاد مجتمع گلخانه‌ای در ۴۰۰ هکتار از این شهرک نیز هم اینک با پیشرفت فیزیکی ۷۰ درصد به بالا در حال تکمیل است که امسال با مرحله تولید محصول می رسد.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل افزود: با پایان و اتمام این واحدهای در دست احداث، ظرفیت اشتغال در شهرک گلخانه‌ای مغان از ۱۷۰۰ نفر کنونی به ۲ برابر افزایش خواهد یافت.

 

باشگاه خبرنگاران جوان اردبیل اردبیل

دیگر خبرها

  • ۴۷ هزار هکتار شالیزار‌ در مازندران مکانیزه کشت شد
  • ۷۳ هکتار از اراضی کشاورزی و باغی ساوجبلاغ آزادسازی شد
  • انعقاد ۴ هزار و ۲۰۰ هکتار قرارداد نقشه‌برداری اراضی کشاورزی در جیرفت
  • رفع تداخل ۵ هزار و ۲۵۳ هکتار از اراضی کشاورزی استان قزوین
  • ۱۰۰ درخت در ۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی صالحیه قطع شد
  • واگذاری ۷۵۰ هکتار زمین برای احداث گلخانه در استان اردبیل
  • قطع ۱۰۰ درخت در ۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی صالحیه
  • ۳۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان کاشمر سند دار شد 
  • توسعه کشت دیم انجیر در شهرستان خاتم
  • واگذاری ۱۹ هزار هکتار از اراضی ملی برای اجرای طرح‌های کشاورزی