Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه سلامت خبرگزاری فارس - محمد رضازاده: تعرفه‌های پزشکی همواره محل اختلاف جامعه پزشکی با دولت بوده است؛ طبق روال هرسال میزان افزایش تعرفه‌های پزشکی توسط سازمان نظام پزشکی تعیین و سپس توسط هیئت دولت تصویب می‌شود. تعرفه خدمات پزشکی سال ۹۸ افزایش ۱۰ درصدی در بخش دولتی و ۱۳ درصدی در بخش خصوصی داست که این میزان افزایش از طرف دولت تصویب و ابلاغ شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در سال ۹۹ این تعرفه‌ها با ۱۵ درصد افزایش داشت و در سال ۱۴۰۰ هم به گفته محسن مصلحی دبیر شورای عالی سازمان نظام پزشکی کشور، پیشنهاد سازمان نظام پزشکی کشور برای افزایش تعرفه‌های بخش خصوصی پزشکی با حداقل ۵۵ درصد بود که این میزان افزایش بر اساس شرایط اقتصادی جامعه تعیین شد، اما شورای عالی بیمه سلامت ۲۸.۵ درصد افزایش تعرفه را اعلام و هیئت وزیران هم این افزایش را تصویب کرد.

*پیشنهاد افزایش ۶۰ درصدی تعرفه‌ها

محمد رییس‌زاده، رییس‌کل سازمان نظام پزشکی کشور پیش از این در یک نشست خبری که در محل سازمان نظام پزشکی برگزار شد، پیشنهاد افزایش تعرفه گلوبال ۶۰ درصدی را برای تعرفه‌های پزشکی را مطرح کرد  و گفت: بر اساس کار کارشناسی که انجام دادیم، عدد ۶۰ درصدی افزایش تعرفه‌ها به صورت گلوبال مورد نظرمان بود.

وی تاکید کرد که در برخی حوزه‌های پزشکی ۲۱۷ درصد رشد داشتیم. همچنین در حوزه‌هایی مانند تجهیزات و تکنولوژی‌های پزشکی، بالغ بر ۲۰۰ درصد افزایش هزینه داشتیم که تناسبی با تورم ۴۵ تا ۵۰ درصدی ندارد. در بحث لوازم مصرفی تا ۱۳۰ درصد رشد داشتیم، در بحث نیروی انسانی و حقوق و دستمزدها در برخی مراکز تا ۵۷ درصد رشد داشتیم، بعد هم از افزایش ۱۰ تا ۲۰ درصدی تعرفه‌ها صحبت می‌کنیم. این قابل قبول نیست. باید توجه کرد که اگر در شرایط فعلی یک مطب بخواهد سرکار بماند، آن هم بدون سود، ‌ ویزیت باید عددی بالغ بر حداقل ۱۲۰ هزار تومان شود و کمتر از این اصلا ارائه خدمات قابل انجام نمی‌شود.

رییس‌زاده در ادامه اظهارات خود اعلام کرد که اگر این عدد از حدی پایین‌تر آید، ‌سازمان نظام پزشکی مخالف است. اگر میزان افزایش تعرفه‌ها با این میزان محقق نشود، سازمان نظام پزشکی مخالفت کرده و مصوبه را امضا نمی‌کند؛ موضوعی که البته واکنش‌ها و انتقادات گسترده‌ای را برانگیخت؛ به طوری که برخی افزایش تعرفه‌های پزشکی در سال‌های اخیر را به قدری دانستند که نه مردم توان پرداخت آن را دارند و نه سازمان‌های بیمه‌گر.

*به توافق نرسیدن سازمان نظام پزشکی با شورای عالی بیمه

در مجموع در جلسه شورای عالی بیمه که چندی پیش برای تعیین تعرفه‌های ۱۴۰۱ و پیشنهاد آن به دولت، برگزار شد، سازمان نظام پزشکی با شورای عالی بیمه به توافق نرسیده و گفته شد که نماینده این سازمان از امضای صورتجلسه نیز خودداری کرده است. به این ترتیب برای تعیین تکلیف تعرفه‌های پزشکی ۱۴۰۱ باید منتظر ماند تا ببینیم دولت چه تصمیمی می‌گیرد.

فرآیند تصویب تعرفه‌های پزشکی بسیار شفاف است؛ هیئت دولت، شورای عالی بیمه، سازمان برنامه و بودجه، سازمان نظام پزشکی و وزارت بهداشت با حضور در یک جلسه کارشناسی، در این خصوص تصمیم‌گیری کرده و آن را ابلاغ خواهند کرد. اما امسال روابط عمومی سازمان نظام‌پزشکی در یک اقدام عجیب، نرخ‌های پیشنهادی برای سال‌ آینده را در فضای مجازی منتشر کرده است.

در روز‌‎های اخیر مدیرکل روابط عمومی سازمان نظام پزشکی، جدولی را با عنوان «بهای تمام شده خدمات تشخیصی و درمانی در سال ۱۴۰۱» در صفحه اینستاگرامش منتشر و اعلام کرده که  طی انجام بررسی‌های مختلف، قیمت تمام شده خدمات از سوی سازمان نظام پزشکی احصاء و برای معاون ریاست جمهوری و رییس سازمان برنامه و بودجه ارسال شده است.

*پیشنهاد رشد تعرفه پزشکان چقدر خواهد بود؟

طبق جدول منتشر شده از سوی مدیرکل روابط عمومی سازمان نظام پزشکی، تعرفه ویزیت پزشک عمومی در سال ۱۴۰۰، ۵۲۷ هزار ریال بوده است. این درحالی است که قیمت تمام شده این خدمت در سال ۱۴۰۰ بالغ بر ۱.۳۱۸.۸۱۹ ریال بوده و در نتیجه اختلاف تعرفه فعلی با بهای تمام شده این خدمت، ۱۵۰ درصد بوده است. بر همین اساس هم سازمان نظام پزشکی بهای تمام شده  ویزیت پزشک عمومی را در سال ۱۴۰۱ بالغ بر ۱.۸۴۶.۳۴۷ ریال محاسبه و اعلام کرده است که اختلاف بهای تمام شده ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰، ۴۰ درصد برآورد شده است.

همچنین تعرفه ویزیت پزشک متخصص در سال ۱۴۰۰، ۸۰۰ هزار ریال بوده است. این درحالی است که بهای تمام شده این خدمت در سال ۱۴۰۰ بالغ بر ۱.۷۵۳.۵۲۶ ریال بوده و در نتیجه اختلاف تعرفه فعلی با بهای تمام شده این خدمت، ۱۱۹ درصد بوده است. بر همین اساس هم سازمان نظام پزشکی بهای تمام شده  ویزیت پزشک متخصص را در سال ۱۴۰۱ بالغ بر ۲.۴۵۴.۹۳۷ ریال محاسبه و اعلام کرده است که اختلاف بهای تمام شده ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ در این خدمت، ۴۰ درصد برآورد می شود.

تعرفه ویزیت پزشک فوق تخصصص نیز در سال ۱۴۰۰، ۹۴۰ هزار ریال بوده است. این درحالی است که قیمت تمام شده این خدمت در سال ۱۴۰۰ بالغ بر ۲.۱۰۴.۲۳۲  ریال بوده و در نتیجه اختلاف تعرفه فعلی با بهای تمام شده این خدمت، ۱۲۴ درصد بوده است. بر همین اساس هم سازمان نظام پزشکی بهای تمام شده  ویزیت پزشک فوق تخصص را در سال ۱۴۰۱ بالغ بر ۲.۹۴۵.۹۲۵ ریال محاسبه و اعلام کرده است که اختلاف بهای تمام شده ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰، ۴۰ درصد برآورد می‌شود.

*انتشار غیر رسمی تعرفه‌های پزشکی غیر قانونی است

از همین رو، پدرام اصلانی‌فر کارشناس حوزه سیاست‌گذاری حوزه سلامت در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سلامت فارس در خصوص انتشار غیر رسمی تعرفه‌های تشخیص درمانی سال 1401، گفت: سازمان نظام پزشکی باید به این مسئله ورود کند و در مورد صحت‌وسقم ارقام منتشر شده اظهار نظر کند.

وی در خصوص چگونگی فرآیند تصویب تعرفه‌ها، افزود: هیئت دولت، در پایان هر سال با نظر شورای عالی بیمه تعرفه‌ها را تصویب و ابلاغ می‌کند. به نظر می‌رسد امسال سازمان نظام پزشکی برای ایجاد انتظار افزایش تعرفه در بین پزشکان، اقدام به انتشار غیر رسمی آن در فضای مجازی کرده تا ابزاری برای فشار به تصمیم‌گیران این حوزه شود. انتشار چنین اعداد و ارقامی فضای جامعه پزشکی را ملتهب خواهد کرد و سازمان نظام پزشکی باید شیوه اعتراض به تعرفه‌ها را تغییر دهد.

*مردم از انتشار غیر رسمی تعرفه‌ها متضرر می‌شوند

اصلانی‌فر ادامه داد: این اقدام، غیر اخلاقی و غیرقانونی است و در صورت پیگیری می‌توان با مسببین آن برخورد کرد؛ چرا که هنوز قانونی در این خصوص در هیئت دولت تصویب و ابلاغ نشده و این اقدام، مصداق بارز تشویش اذهان عمومی است.

کارشناس حوزه سیاست‌گذاری حوزه سلامت با اشاره به تبعات انتشار غیر رسمی تعرفه‌ها، گفت: ممکن است این تعرفه‌ها، در دستور کار برخی پزشکان قرار گیرد؛ این در حالی است هنوز قانونی تصویب نشده و مردم از این اقدام متضرر خواهند شد.

وی در پایان گفت: فرآیند تصویب تعرفه‌ها بسیار شفاف است؛ هیئت دولت، شورای عالی بیمه، سازمان برنامه و بودجه، سازمان نظام پزشکی و وزارت بهداشت با حضور در یک جلسه کارشناسی، در این خصوص تصمیم‌گیری کرده و آن را ابلاغ خواهند کرد.

*پیش‌دستی نظام پزشکی برای اعلام تعرفه ویزیت در سال ۱۴۰۱

به گزارش فارس، مسئله افزایش تعرفه‌های تشخیص درمانی همه ساله با حاشیه‌های فراوانی همراه است؛ چرا که دولت و انجمن صنفی پزشکان در زمان بررسی بودجه در مجلس نظارت گوناگونی در زمینه تعیین نرخ خدمات پزشکی دارند. اخیراً مسئول روابط عمومی سازمان نظام پزشکی بهای تمام شده خدمات تشخیصی درمانی در سال ۱۴۰۱ را به طور غیر رسمی منتشر کرده است، حالا باید منتظر ماند تا دولت نظر رسمی خود را مطرح کند تا مردم از قیمت‌های تعیین شده برای سا آتی آگاهی یابند.

به گزارش فارس، مخاطبان خبرگزاری فارس با ثبت پویشی خواستار پیگیری این موضوع شده بودند.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: ویزیت پزشکان 1401 تصویب تعرفه ها رشد تعرفه پزشکان روابط عمومی سازمان نظام پزشکی سازمان نظام پزشکی افزایش تعرفه افزایش تعرفه ها تعرفه های پزشکی شورای عالی بیمه میزان افزایش اعلام کرده تعرفه ویزیت سال ۱۴۰۱ سال ۱۴۰۰ ویزیت پزشک ریال بوده هیئت دولت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۵۲۷۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیش از ۱۲ هزار پزشک امروز با هم رقابت کردند/ ظرفیت پذیرش آزمون دستیاری ۱۲ درصد افزایش می یابد

بهرام عین اللهی در حاشیه برگزاری پنجاه و یکمین دوره آزمون پذیرش دستیار تخصصی پزشکی، با اشاره به رقابت بیش از ۱۲ هزار پزشک در این آزمون تخصصی، تصریح کرد: تعداد داوطلبان ثبت نام کننده در این آزمون ۱۲ هزار و ۳۵۸ نفر است که از این تعداد ۶۴۲۴ نفر یعنی ۵۲ درصد شرکت کنندگان خانم ها و ۵۹۳۴ نفر یعنی ۴۸ درصد شرکت کنندگان را آقایان تشکیل می دهند.

وی با بیان اینکه پنجاه و یکمین دوره آزمون پذیرش دستیار تخصصی پزشکی در ۲۹ حوزه امتحانی در دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور به طور همزمان برگزار شد، افزود: داوطلبان شرکت کننده می توانند در ۲۷ رشته تخصصی در دانشگاه های علوم پزشکی کشور نسبت به انتخاب رشته محل اقدام کنند.

عین اللهی با اشاره به اجرای مصوبات برنامه هفتم توسعه در زمینه افزایش ظرفیت پذیرش دستیاری، بیان کرد: در دولت مردمی این ظرفیت افرایش یافت، به طوریکه در سال گذشته ظرفیت پذیرش از ۳۲۰۰ نفر به بیش از ۵ هزار نفر افزایش پیدا کرد، امسال نیز ۱۲ درصد افرایش خواهیم داشت.

وزیر بهداشت خاطر نشان کرد: طراحی آزمون دستیار تخصصی پزشکی بسیار علمی و فشرده از چندماه قبل توسط استادان برجسته انجام شده و اقدامات امنیتی لازم نیز صورت گرفته است. در این راستا دفترچه آزمون در سه گروه طراحی می شود و تا زمان برگزاری آزمون محرمانه باقی می ماند. این آزمون نیز در کمال صحت و سلامت و به دور از حاشیه برگزار شد.

عین اللهی درمورد رشته هایی تخصصی که نیاز به پذیرش دستیار دارد، گفت: در سال گذشته سه رشته اطفال، طب اورژانس و بیهوشی نیاز به تکمیل ظرفیت داشت که در شورای آموزش پزشکی و تخصصی تصمیم گرفته شد که این رشته ها به صورت مستقیم از دوران کارورزی پذیرش شوند که به تمام دانشگاه ها اعلام کردیم و تکمیل این رشته ها صورت گرفت.

به گزارش وبدا، وزیر بهداشت با اشاره به افزایش تعرفه ها از سوی دولت، گفت: این موضوع مشوق خوبی برای ورود دستیاران است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • هلال احمر در قرن جدید؛ از مرکز ملی مدیریت و رصد حوادث تا ۲.۸ میلیون عضو جدید
  • تعرفه سالن های ورزشی شهرداری در سال جدید چقدر است؟
  • تعرفه سالن های ورزش شهرداری در سال جدید چقدر است؟
  • دخالت تکنسین‎‌ها در امور جراحی و زیبایی/ چطور باید شکایت کرد؟
  • هر کدملی یک مراقب سلامت دارد/پوشش ۵۵ میلیون نفری پزشک خانواده
  • یک مراقب سلامت برای هر کد ملی
  • معیار تعرفه خدمات مهندسی نباید قیمت ماست باشد
  • نظام درمانی را به کجا می‌برند؟
  • بیش از ۱۲ هزار پزشک امروز با هم رقابت کردند/ ظرفیت پذیرش آزمون دستیاری ۱۲ درصد افزایش می یابد
  • ۶ چالش مامایی در قانون جوانی جمعیت/ اصلاح پرداخت تعرفه زایمان