Web Analytics Made Easy - Statcounter

در حالی که سرمایه گذاران انتظار دارند با توجه به عرضه محدود نفت از سوی تولید کنندگان بزرگ و افزایش میزان تقاضا شکاف بین عرضه و تقاضا کمتر شود، قیمت نفت روز دوشنبه افزایش داشت و نفت برنت به بالاترین رقم بیش از 3 سال گذشته رسید.

به گزارش برنا به نقل از رویترز، قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با 42 سنت معادل نیم درصد افزایش به 86 دلار و 48 سنت رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قیمت نفت برنت در اوایل جلسه امروز به بالاترین رقم از سوم اکتبر 2018 یعنی 86 دلار و 71 سنت رسید. قیمت نفت وست تگزاس اینترمدییت آمریکا هم که در اوایل امروز به بالاترین رقم از 10 نوامبر یعنی 84 دلار و 78 سنت رسیده بود، با اندکی تعدیل و رشد 62 سنتی (0.7 درصدی) نسبت به رقم پایانی جلسه قبل به 84 دلار و 44 سنت رسید. هفته گذشته قیمت نفت برنت و نفت خام آمریکا به ترتیب شاهد رشد هفتگی 5.4 و 6.3 درصدی بود.

کمبود عرضه و بروز نشانه هایی از اینکه سویه اومیکرون همچون سویه های قبلی تقاضای نفت را مختل نخواهد کرد سبب شده تا قیمت ها به بالاترین رقم های چند سال اخیر برسد.

به گفته تجار قیمت های بالای نفت برنت برای مدت طولانی تری پابرجا خواهد ماند. توشیتاکا تازاوا تحلیلگر موسسه فوجیتومی در این باره گفت: «در حالی که اوپک پلاس به میزان کافی عرضه را افزایش نداده تا بتواند پاسخگوی نرخ رو به رشد تقاضای جهانی باشد، روند افزایشی قیمت ها ادامه دارد.»

سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش موسوم به اوپک پلاس به تدریج در حال افزایش تولید نفت خود هستند اما این افزایش متناسب با رشد پرشتاب تقاضا نیست. نگرانی ها از حمله احتمالی روسیه به اوکراین و اختلال در عرضه نفت نیز عامل دیگری بوده که به رشد قیمت ها کمک کرده است.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: برنا دلار نفت رشد قیمت نفت اوپک روسیه دلار روسیه سرمایه گذاران قیمت نفت نفت بالاترین رقم قیمت نفت نفت برنت سنت رسید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۵۲۹۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۱۱۰ درصدی قیمت کتاب

آمار نشر در فروردین ماه حاکی از افزایش ۱۱۰ درصدی قیمت کتاب در فروردین ماه نسبت به بازه زمانی مشابه سال گذشته دارد، در حال شمارگان کتاب نیز ۵۷ درصد افزایش داشته است.

به گزارش تسنیم، براساس آمار‌های موجود در خانه کتاب و ادبیات ایران، در نخستین ماه از سال جدید، نشر ایران شاهد انتشار ۵ هزار و ۲۱ عنوان کتاب تازه بوده است، که نسبت به بازه زمانی مشابه در سال گذشته شاهد افزایش ۲۴ درصدی بوده‌ایم.

از این میان ۳ هزار و ۶۶۲ عنوان تالیفی و هزار و ۳۵۹ عنوان ترجمه بوده است. ناشران تهرانی ۳ هزار و ۶۳۳ عنوان کتاب منتشر کرده و ناشران شهرستانی هزار و ۳۳۸ عنوان.

در میان کتاب‌های منتشر شده فروردین ماه، ۳ هزار و ۱۰ عنوان چاپ اول و ۲ هزار و ۱۱ عنوان تجدید چاپ بوده است، شمارگان کل کتاب‌های منتشر شده شش میلیون و سیصد و سی هزار و دویست و شصت و چهار نسخه بوده است، اگرچه تعداد عناوین نسبت به بازه زمانی مشابه ۲۴ درصد افزایش داشته است،، اما شمارگان کل کتاب‌ها با ۵۰ درصد افزایش روبرو بوده است.

میانگین شمارگان هر عنوان نیز هزار و ۲۶۰ نسخه بوده است که نسبت به بازه زمانی مشابه در سال گذشته افزایش داشته است که نسبت به بازه زمانی مشابه ۵۷ درصد افزایش داشته است.

ارزش ریالی کتاب‌های منتشر شده در فروردین ماه، ۱۱ میلیارد و شصت و دو میلیون و پانصد و هفتاد و یک هزار و نود ریال بوده و میانگین قیمت کتاب نیز به ۱۷۰ هزار تومان رسیده است. این در حالی است که در فروردین ماه سال گذشته میانگین قیمت کتاب ۸۱ هزار تومان بوده است، یعنی افزایش ۱۱۰ درصدی را در قیمت‌ها در آستانه نمایشگاه کتاب تجربه می‌کنیم. میانگین قیمت کتاب نیز از صفحه‌ای ۵۰۰ تومان به صفحه‌ای هزار و ۲۰۰ تومان رسیده است.

افزایش ۱۱۰ درصدی قیمت کتاب در آستانه نمایشگاه کتاب در حالی اتفاق افتاده است که قیمت کاغذ نسبت به بازه زمانی مشابه سال گذشته افزایشی نداشته و تعرفه‌های چاپ نیز اخیراً و برای ماه‌های پیش رو با افزایش همراه بوده است.

در میان رده‌های دیویی نشر کودک و نوجوان با ۹۲۱ عنوان کتاب در صدر قرار دارد و پس از آن ادبیات با ۹۰۹ عنوان و کمک درسی با ۷۳۱ عنوان در رده‌های بعدی قرار دارند، کمترین عناوین منتشره نیز با ۶۰ عنوان به حوزه کلیات اختصاص دارد.

در حوزه کودک و نوجوان از ۹۲۱ عنوان کتاب منتشره ۵۶۸ عنوان تالیفی و ۳۵۳ عنوان ترجمه بوده است، اگر چه فاصله ترجمه و تالیف در این حوزه چندان نگران کننده نیست،، اما وقتی آمار کتاب‌های چاپ اول این حوزه را در قیاس با تجدید چاپی‌ها بررسی کنیم، خواهیم دید که روند حرکت ناشران به سمت کتاب‌های تجدید چاپ و کاهش تالیفات تازه در این حوزه ادامه دار بوده و وضعیت نگران‌کننده‌ای را ایجاد کرده است.

شمار کتاب‌های چاپ اول این حوزه ۴۳۵ عنوان و شمار تجدید چاپی‌ها ۴۸۶ عنوان بوده است. میانگین شمارگان کتاب در حوزه کودک و نوجوان نیز هزار و ۴۵۸ نسخه بوده است. اما قیمت کتاب‌های کودک و نوجوان نیز با افزایش روبرو بوده است، از ۵۲ هزار تومان در فروردین سال گذشته به ۷۶ هزار تومان رسیده است. به عبارت دیگر ۴۴ درصد گران‌تر شده است.

دیگر خبرها

  • افزایش جذابیت صنعت نیروگاهی کشور برای بخش خصوصی/عرضه برق در بورس
  • افزایش پیش‌بینی قیمت نفت به دنبال احتمال کاهش عرضه
  • نفت برنت به ۸۷ دلار و ۸۶ سنت رسید
  • قیمت آپارتمان در محدوده «تهران قدیم»
  • برنت ۸۷ دلار و ۸۶ سنت شد
  • قیمت جهانی نفت امروز ۱۴۰۳/۰۲/۱۲ |برنت ۸۷ دلار و ۸۶ سنت شد
  • سکه به کانال ۴۲ میلیون تومان بازگشت
  • قیمت جهانی نفت امروز ۱۴۰۳/۰۲/۱۱ |برنت ۸۸ دلار و ۳۳ سنت شد
  • افزایش ۱۱۰ درصدی قیمت کتاب
  • بازار میوه‌های نوبرانه تا پایان اردیبهشت به ثبات می‌رسد