Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-26@08:33:13 GMT

سالک در خراسان رضوی روند افزایشی نداشته است

تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۱۵۳۵۸۸

سالک در خراسان رضوی روند افزایشی نداشته است

ایسنا/خراسان رضوی کارشناس بیماری‌های سالک و مالاریا دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: از ۶۰۰۰ ابتلا به سالک در سال ۸۸ به ۱۰۰۰ ابتلا در سال ۹۹ رسیده‌ایم. آمار امسال هم بیشتر از این نخواهد شد.

محمدحسن مسعودی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: ما شاخص‌ها را در پایان هر سال می‌سنجیم. بر همین اساس تا امروز روند افزایشی‌ در هیچکدام از شهرستان‌های‌مان نداشته‌ایم و قطعا روند کاهشی ادامه خواهد داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در مورد وضعیت شیوع بیماری سالک و وضعیت آن در استان گفت: بیماری سالک جزو قدیمی‌ترین بیماری‌هایی‌ است که در خراسان رضوی وجود داشته و از جمله بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان است. برای کنترل آن باید اقدامات همه جانبه‌ای در همه زمینه‌ها با مشارکت همه سازمان‌هایی که درگیر این موضوع هستند، انجام داد.

مسعودی با بیان اینکه فرمانداری‌ها و شهرداری‌ها کمک‌ها و اقدامات لازم را در این زمینه انجام داده‌اند، گفت: با توجه به انجام اقدامات متعدد و مختلف این بیماری از سال ۸۸ تا کنون کنترل شده است. در دهه اخیر همیشه سعی شده کانون‌هایی که مستعد بیماری بوده، شناسایی و توسط شهرداری‌های مختلف این معضل برطرف شود. در حال حاضر بیماری سالک به عنوان یک معضل بهداشتی در استان خراسان رضوی به شمار نمی‌آید.

کارشناس بیماری‌های سالک و مالاریا دانشگاه علوم پزشکی مشهد در پاسخ به سوالی در خصوص تعداد مبتلایان به سالک در سال جاری گفت: خوشبختانه در دهه اخیر با همه اقداماتی که انجام شده، روند مبتلایان به این بیماری کاهشی بوده، به طوری که بروز این بیماری از ۱۰۳ نفر در هر ۱۰۰ هزار نفر، به ۱۶ نفر در همین تعداد کاهش پیدا کرده است.

وی با اشاره به اینکه ۷۲ درصد موارد سالک در خراسان رضوی مربوط به مشهد است، عنوان کرد: ابتلا به سالک محدودیت سنی و جنسیتی ندارد. برای تمام کسانی که در مناطق مستعد به این بیماری زندگی می‌کنند، امکان ابتلا وجود دارد. مناطق مستعد مناطقی است که احتمال افزایش انتقال بیماری در آن وجود دارد؛ به طور مثال معابری که بهسازی نشده‌ و خاکی است، منطقه‌ای که نخاله ساختمانی در آن وجود دارد، مناطقی در محلات که شهروندان زباله‌ها را در آنجا تلنبار می‌کنند و مکان‌هایی که زمین‌های بایر زیادی دارد از مناطق مستعد به شمار می‌آید. این مناطق هر سه تا چهار ماه توسط ما شناسایی شده و به شهرداری معرفی می‌شود. شهرداری هم موظف است به این معابر و مناطق رسیدگی کند.

مسعودی افزود: توصیه می‌شود کسانی که در این مناطق زندگی می‌­کنند، برای پنجره‌های خود از توری استفاده کنند. خانواده‌ها به فرزندان خود اجازه ندهند از غروب آفتاب به بعد در کوچه‌ مشغول بازی شوند. همچنین بهتر است ساکنان چنین مناطقی از لباس‌های آستین بلند و شلوارهای مناسب استفاده کنند و برای مناطقی که تحت پوشش لباس نیست، از اسپری‌های دورکننده حشرات استفاده نمایند تا مبتلا به این بیماری نشوند.

کارشناس بیماری‌های سالک و مالاریا دانشگاه علوم پزشکی مشهد در مورد بیماری سالک گفت: عامل این بیماری انگلی به نام لیشمانیاست که از طریق پشه خاکی به انسان منتقل می‌شود. سالک در ۲ نوع روستایی یا سالک مرطوب و شهری یا سالک خشک وجود دارد. دوره نهفتگی سالک روستایی بین چند هفته الی چهار ماه و سالک شهری بین ۲ تا هشت ماه است.

وی در مورد کنترل سالک عنوان کرد: از جمله راه‌های کنترل سالک می‌توان به مبارزه با ناقل بیماری و همچنین مبارزه با مخزن بیماری اشاره کرد. در نوع سالک روستایی چون مخزن بیماری جوندگان هستند، مبارزه با این جانوران اهمیت دارد و در نوع سالک شهری چون مخزن بیماری انسان است، درمان موارد جدید در اولویت است.

مسعودی خاطرنشان کرد: میزان شیوع سالک در شهر یا روستا تفاوتی ندارد و هر جایی که ناقل و مخزن آن وجود داشته باشد، امکان شیوع بالاست.

کارشناس بیماری‌های سالک و مالاریای دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: درمان سالک در کلیه مراکز بهداشت درمانی تحت پوشش دانشگاه رایگان است. خواسته ما از شهروندان این است کهبهداشت فردی را کاملا رعایت کنند، زباله‌ها و نخاله‌های ساختمانی را در معابر نریزند و بر اساس دستورالعمل شهرداری از باکس‌های جمع‌آوری نخاله استفاده کنند. همچنین در صورت مشاهده هر گونه زخمی روی بدن که بیشتر از ۲ هفته از به وجود آمدن آن گذشته باشد، به نزدیکترین مرکز بهداشتی درمانی مراجعه کنند. 

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی سالك دانشگاه علوم پزشکی مشهد دانشگاه علوم پزشکی مشهد خراسان رضوی بیماری سالک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۵۳۵۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روند تخصیص اعتبارات باندهای دوم خراسان‌جنوبی شتاب می‌گیرد

استاندار خراسان‌جنوبی گفت: روند تخصیص اعتبارات باندهای دوم استان شتاب می‌گیرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از خراسان‌جنوبی و به نقل از روابط عمومی استانداری، جواد قناعت، امروز_ چهارشنبه پنجم اردیبهشت_ در خصوص دیدار خود با مسعود شکیبایی‌فر رئیس امور راه و ترابری و مدیریت عمران شهری و روستایی سازمان برنامه و بودجه کشور اظهار کرد: با عنایت به اینکه خراسان‌جنوبی در مسیر دو کریدور اصلی شمال به جنوب و شرق به غرب کشور واقع شده، موضوع کیفیت محورهای مواصلاتی در راستای ارتقای ایمنی سفر مسافران و گردشگران، برای ما از اهمیت بسزایی برخوردار است.

وی تصریح کرد: این دیدار با هدف پیگیری دو موضوع اساسی تخصیص اعتبارت باندهای دوم استان و اجرای طرح بازآفرینی شهری انجام شد.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به نتایج مطلوب این نشست، اظهار داشت: در این دیدار ضمن ارائه گزارشی از وضعیت موجود باندهای دوم، محورهای مواصلاتی و راه‌های روستایی استان، درخواست مساعدت و تخصیص اعتبارات باندهای دوم و مصوبات سفر رئیس جمهور در این زمینه، ارائه شد.

وی ادامه داد: روش‌های تأمین مالی تکمیل باندهای دوم و استفاده از ظرفیت‌های قانونی همچون تهاترها و ماده ۵۶ در این زمینه، به جهت سرعت بخشیدن به روند اجرای کار از دیگر مباحث مطرح شده در این دیدار بود.

قناعت تأکید کرد: رئیس امور راه و ترابری و مدیریت عمران شهری و روستایی سازمان برنامه و بودجه کشور این قول مساعد را داد که حداکثر تلاش را برای تخصیص اعتبارات باندهای دوم استان داشته باشد.

به گزارش ایمنا، در این دیدار که معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری و مدیرکل راه و شهرسازی استان حضور داشتند، بر اساس گزارشی که کارشناسان دفتر راه و ترابری سازمان برنامه و بودجه کشور ارائه کردند، استان خراسان‌جنوبی بیشترین عملکرد را در حوزه باندهای دوم و پروژه‌های افتتاحی در سطح کشور داشته است.

کد خبر 747580

دیگر خبرها

  • بررسی روند بازسازی زیرساختهای آب وفاضلاب مناطق زلزله زده خوی
  • دمای روزانه در لرستان روند افزایشی دارد
  • بند خاکی روستای سالک‌آباد هم شکسته شد/امدادرسانی ۱۶ تیم سیلاب هلال‌احمر خراسان‌جنوبی در سیل زیرکوه
  • پیش بینی روند افزایش دما در آبادان و خرمشهر
  • روند تخصیص اعتبارات باندهای دوم خراسان‌جنوبی شتاب می‌گیرد
  • باران در راه خراسان رضوی است
  • روند کاهشی نرخ بیکاری خراسان شمالی در دولت سیزدهم
  • خراسان رضوی بارانی می شود
  • روند دمای هوای استان قم تا پایان هفته افزایشی است
  • موانع پیش‌روی صادرات خراسان رضوی باید برطرف شود