Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، شهر شیراز نیز به واسطه مفاخر بسیاری که در خود جای داده به‌عنوان پایتخت فرهنگ و هنر ایران شناخته می‌شود و طی سال‌های گذشته المان‌ها و سردیس‌ها و تندیس‌هایی از افراد بزرگی که در این شهر می‌زیسته‌اند به عنوان یک نماد موثر ساخته و در مکان‌های منتسب به افراد نصب شده است.

سردیس بزرگانی چون سعدی و حافظ، خواجوی کرمانی و ملاصدرا و .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. نمونه‌هایی است که می‌توان به آنها اشاره کرد.

طی یک ماه گذشته اما مفقود شدن این سردیس‌ها حرف‌های بسیاری به دنبال داشت که مهم‌ترینش به بحث فرهنگ شهروندی بازمی‌گردد.

تخریب المان‌های شهری و اخیرا نیز گم شدن سردیس سعدی و پس از آن خواجوی کرمانی آن هم بدون داشتن ارزش ریالی نشان از ضعف فرهنگ در پایتخت فرهنگ است، ضعف فرهنگ در شهری که در همه جا به‌عنوان شهر فرهنگ، ادب و هنر از آن یاد می‌شود.

مفقود شدن این دو سردیس بهانه‌ای شد تا درباره چگونگی انتخاب و ساخت المان‌های شهری که در برخی موارد با انتقادهای بسیاری از سوی شهروندان روبه‌رو است با معاون سازمان سیمامنظر شهرداری شیراز گفتگو کنیم.

گم شدن سردیس‌ها و تندیس‌های سطح شهر غیرقابل کنترل است

امین حسین‌زاده در این باره به خبرگزاری فارس گفت: مفقود شدن سردیس‌های سعدی و خواجوی کرمانی اتفاقی غیر قابل کنترل است و بیشتر به بحث فرهنگ‌سازی بر می گردد؛ لذا نمی‌توان اقدام موثری جهت ممنوعیت این کار انجام داد.

وی با اشاره به اینکه بحث تخریب و یا سرقت آثار هنری و حتی المان‌ها و مبلمان شهری مواردی اتفاقی است، اظهار داشت: ارزش این آثار بیشتر هنری بوده و ارزش ریالی ندارد، چراکه جنس این آثار که حداقل مربوط به ۲۰ سال قبل است از کامپوزیت بوده و از ارزش مالی چندانی برخوردار نیست؛ لذا اگر کسی به این منظور اقدام به سرقت این آثار کرده باشد چیز زیادی عایدش نخواهد شد.

دو سردیس سعدی و خواجوی کرمانی به زودی جایگزین می‌شوند

او با اشاره به اینکه این سرقت ها از طریق واحد حقوقی سازمان در حال پیگیری است و از طریق نیروی انتظامی و دیگر نهادهای مربوطه نیز پیگیری می‌شود، گفت: در حال حاضر نیز نسبت به ساخت دو سردیس یاد شده اقدام کرده‌ایم و به زودی سردیس‌های جدید با کیفیت بالاتر و حرفه‌ای‌تر جایگزین خواهد شد.

معاون سازمان سیمامنظر شهرداری شیراز با اشاره به اینکه جنس این سردیس ها از بتن گلاسه می باشد و ارزش ریالی خاصی ندارد گفت: قطعاً آثاری که به زودی آماده و نصب خواهد شد آثار فاخر تری است و به لحاظ هنری ارزش بیشتری دارد اما باز هم به لحاظ متریال ارزش چندانی نخواهد داشت و هزینه زیادی برای آن نمی شود مگر اینکه در ساخت آن از برنز استفاده شود.

حسین‌زاده در پاسخ به این سوال که راهکاری برای پیشگیری این تخریب‌ها اندیشیده شده است یا خیر گفت: بدون شک باید با حمایت تمام ارگان های شهری و دستگاه‌های نظارتی تدابیری اتخاذ شود تا کمتر شاهد چنین اتفاقاتی به ویژه در حوزه فرهنگ سازی باشیم.

او افزود: همچنین در تلاش هستیم که آثار تخریب شده را بازسازی کنیم.

وی در ادامه با بیان اینکه بسیاری از المان های شهری نیز نیاز به بازنگری دارند، اظهار داشت: شورایی با حضور اساتید برجسته دانشگاه، نماینده‌ای از شورای شهر و تعدادی از هنرمندان نامی استان جهت ساخت المان های شهری تشکیل شده و در این شورا نسبت به ساخته و نصب این المان ها تصمیم‌گیری می‌شود.

وی در پاسخ به انتقاد برخی شهروندان نسبت به نامفهوم بودن و زیبا نبودن برخی المان‌ها، زیبایی شناختی را بحث دیگری عنوان کرد و گفت: بدون شک جلب نظر همه افراد و راضی کردن همه سلیقه ها در نصب المان های شهری بسیار سخت است، اما تلاش می شود تا اصول زیبایی شناختی تا جایی که ممکن است رعایت شود.

انتهای پیام/ف

منبع: فارس

کلیدواژه: سردیس سعدی شیرازی خواجوی کرمانی المان شهری المان های شهری خواجوی کرمانی ارزش ریالی المان ها سردیس ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۵۵۹۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

میزبانی مردم دارالعباده یزد از لاله خوشنام

سرهنگ زارع مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان یزد گفت: برنامه وداع با شهید در یزد، امشب پنجشنبه ساعت ۲۰:۰۰ در امامزاده سید جعفر محمد (ع) واقع در بلوار جمهوری یزد برگزار می‌شود. 

وی ادامه داد: جمعه شب ساعت ۲۰ در گلزار شهدای فیروز آباد اشکذر همزمان با برگزاری یادواره شهدای فیرز آباد مراسم وداع با شهید در اشکذر نیز برگزار می‌شود. 

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان یزد خاطرنشان کرد: صبح شنبه ساعت ۹:۳۰ مراسم تشییع به سمت پارک بزرگ اشکذر و تدفین در یادمان شهید برگزار می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان یزد یزد

دیگر خبرها

  • سارقان اموال ٣٠٠ میلیارد ریالی در البرز دستگیر شدند
  • میزبانی مردم دارالعباده یزد از لاله خوشنام
  • فراخوان پنجمین جشنواره بین المللی فیلم کوثر منتشر شد
  • فراخوان پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوثر منتشر شد
  • جریمه ۱۰ میلیارد ریالی به اتهام هدر دادن سوخت رایانه ای در خوروبیابانک
  • نورپردازی المان‌های شهری شیراز با رنگ آبی در روز جهانی اتیسم
  • محکومیت ۱۶ میلیارد و ۶۲۴ میلیون ریالی یک قاچاقچی سوخت
  • نقش فیلم، بازی و موسیقی روشنگرانه در ترویج فرهنگ حجاب
  • پیام نماینده ولی فقیه در لرستان به مناسبت روز معلم و کارگر
  • ملت ایران توانایی ایستادگی روی پای خود را دارد