Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری فارس؛ سردبیری استانها: با پیش‌بینی هواشناسی و بارش‌های باران و برف که در روزهای اخیر در برخی استان‌های کشور رخ داده است منجر به سیلابی، مسدود شدن مسیرها، آسیب و خسارات قابل توجهی شد که در گزارش زیر به وضعیت دو استان هرمزگان و کرمان پرداخته شده است:

سیل هرمزگان

وقتی هرمزگان در چند روز اخیر بارانی شد و پیش‌بینی از ادامه و شدت این وضعیت داشت سپاه مثل همیشه خیلی به موقع پای کار آمد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

موازی دریچه‌های سد میناب به سمت دریا اما در فاصله‌ای دورتر، سه روستای مازغ بالا، مازغ پایین و تمبک واقع شده است که احتمال آن می‌رود با یک بارش شدید و باز شدن دریچه‌های سد استقلال، با هجمه طوفانی آب مواجه شوند و سیلابی سهمگین وارد روستاها شود و مردم را غصه‌دار کند.

قرارگاه منطقه‌ای مدینه منوره نیروی زمینی سپاه از چند روز اخیر با تمام امکانات لجستیکی خود وارد میدان شده است و در نزدیکی روستاهای در معرض خطر، در مسیر آب به احداث سیل‌بند مشغول است.

این سه روستا از جمله روستاهایی هستند که به‌دلیل عدم لایروبی مستمر رودخانه میناب در پایین دست سد استقلال، هر لحظه امکان ورود سیلاب به این روستاها و نابودی زندگی مردم وجود داشت.

سیل‌بند و خاکریزها کامل و پیش‌بینی، پیشگیری و تمهیدات لازم اتخاذ شد اما شدت باران با همراهی تندباد شدید فراتر از حد تصور است.

بیش از ۱۰۱ میلی‌متر باران در میناب

بر اساس گزارش هواشناسی هرمزگان با فعالیت سامانه بارشی در استان از روز گذشته تاکنون بیش از ۱۰۱ میلی‌متر باران در شهرستان میناب باریده است.

میزان ورودی سیلاب به سد استقلال از ۱۵۰۰ متر مکعب فراتر رفت

مجید سلحشور فرماندار میناب صبح امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بندرعباس اظهار کرد: بارش شدید باران در بالادست سد استقلال میناب و ورود حجم عظیمی از سیلاب به سد سبب شده تا خروجی بیشتری از سد استقلال را شاهد باشیم .

وی افزود: دریچه‌های سد استقلال میناب گشوده شده و احتمال زیرآب رفتن روستاهای تمبک، مازغ بالا و مازغ پایین وجود دارد و لذا با همکاری همه دستگاه‌های امدادی و سپاه و بسیج در حال تخلیه حدود یک‌هزار خانوار ساکن در این روستا و زندگی و احشام مردم به شهرک صنعتی تیاب و مدارس روستاهای دُهو، حکمی و تیاب هستند.

به گفته فرماندار میناب میزان ورودی سیلاب به سد استقلال از ۱۵۰۰ متر مکعب فراتر رفته است.

قطعی راه ۳۰ روستا و قطع برق ۱۰ روستا

همچنین مهرداد حسن زاده مدیرکل مدیریت بحران استانداری هرمزگان نیز گفت: سیلاب راه بیش از ۳۰ روستای هرمزگان را قطع کرده و حدود ۱۰ روستا با قطعی آب و برق مواجه هستند.

مختار سلحشور مدیرعامل جمعیت هلال احمر هرمزگان صبح امروز عنوان کرد: بارش‌ها در شرق هرمزگان از روز گذشته شدت گرفته و سد استقلال میناب حجم آن تکمیل شده است.

وی با اشاره به اینکه تمام اقلام مورد نیاز سیل‌زدگان در شهرستان میناب مستقر شده است، خاطرنشان کرد: بخشی از اقلام نیز از بندرعباس برای آن‌ها ارسال می‌شود.

خسارت بیش از ۱۷ میلیاردی به بیش از ۴هزار واحد مسکونی در رودان

عبدالرضا سالاری سرپرست فرمانداری رودان بیان کرد: بارندگی در رودان برابر با برآورده‌های انجام شده تا بامداد امروز باعث تخریب ۵۷۴ منزل مسکونی شده است.

وی ادامه داد: در همان ساعات بامداد ۷۴ خانوار در مدارس بخش مرکزی، بیکاه و جغین و سطح شهر رودان اسکان اضطراری داده شده‌اند.

سرپرست فرمانداری رودان از آبگرفتگی بیش از ۳ هزار و ۵۰۰ منزل مسکونی نیز خبر داد.

سالاری اضافه کرد: در مجموع با احتساب این آمار ۴هزار و ۱۲۱ منزل مسکونی از بارندگی دچار آسیب شده‌اند و میزان خسارت وارده شده نیز  بیش از ۱۷ میلیارد تومان برآورده می‌شود.

وی از مسدود بودن چندین محورهای ارتباطی در بخش رودخانه، مرکزی و بیکاه نیز خبر داد و گفت: بارندگی به  تاسیسات آب و برق نیز خسارتی را وارد کرده است.

سیل هرمزگان

بارندگی‌ها که در کرمان نیز از شبانه‌روز گذشته در استان آغاز شده به علت شدت بارش‌ها موجب ایجاد خساراتی به منازل، زیرساخت‌ها و کشاورزی مردم به ویژه در جنوب استان در شهرستان‌های قلعه‌گنج، رودبار جنوب، منوجان، کهنوج همچنین ریگان در شرق استان شده است.

رضا فلاح مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان از امدادرسانی به ۷۰۰ نفر آسیب دیده از سیل در شهرستان های جنوب استان اعلام و بیان کرد: با توجه به بارندگی‌های شبانه‌روز گذشته در جنوب استان، ۱۴۰ خانوار متاثر از سیل دچار خسارت و حادثه شدند.

وی با اشاره به اینکه امدادگران و نجاتگران تا کنون ۷۵ نفر اسکان دادند و چندین خودروی گرفتار در سیل رهاسازی کردند، از حضور ۱۲۱ نیروی عملیاتی در قالب ۲۵ تیم در مناطق حادثه دیده خبر داد و گفت: ۲۵ خودروی سبک و سنگین، نجات و آمبولانس در عملیات‌های امدادونجات به‌کار گرفته شده است.

یک فوتی

مجید سعیدی مدیرکل مدیریت بحران استان کرمان در خصوص آخرین وضعیت سیل استان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرمان اظهار کرد: در شهرستان‌های استان متأثر از بارندگی‌های روز گذشته تا صبح امروز مشکلاتی را داشتیم و در شهرستان ریگان هم به واسطه طوفان شدید و خیزش گرد و خاک مشکلاتی ایجاد شد.

وی با بیان اینکه ۱۶۷ راه روستایی مسدود شده بود که با فروکش کردن سیلاب بازگشایی آنها در حال انجام است، افزود: ۴۳ روستای استان در معرض خطر جدی سیلاب قرار داشتند که به تدریج این خطر برطرف شده، ۳۴ روستا برق آنها قطع بوده که تاکنون تعدادی وصل شده است.

مدیرکل مدیریت بحران استان کرمان با اشاره به اینکه آب ۳۲ روستا نیز قطع شده بود، عنوان کرد: ۱۸ روستا همچنان آب آنها قطع است و تلاش برای برقراری آنها ادامه دارد.

سعیدی با بیان اینکه سه راه اصلی استان نیز مسدود است، گفت: محور ریگان – ایرانشهر، رودبار به زهکلوت و زهکلوت به ایرانشهر محورهای آنها بر اثر آب‌بردگی پل‌ها بر اثر سیلاب شدید مسدود هستند.

وی در خصوص مفقودی‌های سیل نیز افزود: در قلعه‌گنج یک مفقودی داشتیم که جسد وی پیدا شده، در ریگان نیز بارندگی نداشتیم دو کودک در مجاور رودخانه عبوری کنار روستا مفقود شدند که تلاش برای یافتن آن‌ها ادامه دارد.

مدیرکل مدیریت بحران استان در خصوص آب‌گرفتگی منازل نیز گفت: حدود ۲۰۰ خانه در روستاهای مختلف دچار آب‌گرفتگی شدند که ۷۰ مورد شدید بوده، اسکان موقت در حسینیه و مدرسه و موارد دیگر انجام شده و به تدریج مردم به منازل خود بر می‌گردند.

خبر در حال به روز رسانی است....

منبع: فارس

کلیدواژه: سیل هرمزگان مدیرکل مدیریت بحران استان سد استقلال روز گذشته بارش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۵۷۸۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ادامه بارش‌ها در برخی مناطق کرمان

مریم سلاجقه با اعلام اینکه هم اکنون آسمان استان کرمان صاف تا کمی ابریست، گفت: برای امروز بارش باران در نیمه غربی، ارتفاعات جنوبی و برخی از مناطق شمالی پیش بینی می‌شود و امروز از شدت ناپایداری‌ها کاسته می‌شود.
 
وی افزود: همچنین بارش‌ها با رعدوبرق، تند باد‌های لحظه‌ای همراه هستند و با توجه به نوع بارش‌های آبگرفتگی معابر، جاری شدن رودخانه‌های فصلی و سیلابی شدن مسیل‌ها دور از انتظار نیست در مناطق مستعد بارش تگرگ است.

کارشناس مرکز پیش بینی اداره کل هواشناسی استان کرمان تصریح کرد: برای امروز نیز در مناطق شمال غرب، جنوب شرق و برخی مناطق جنوب وزش باد نسبتا شدید را داریم که غلظت غبار در این مناطق دور از انتظار نیست. 

سلاجقه گفت: برای روز شنبه افزایش ابر پدیده غالب جوی است.

وی عنوان داشت: از دیروز که بارش‌ها در سطح استان شروع شده در سیرجان، شهربابک، ماهان، بافت، رابر و ارزوئیه بارش باران را داشته ایم که ارزوئیه با۱۴ میلی متر، شهربابک ۹ و سیرجان ۷ میلی متر بارندگی داشته اند.

سلاجقه گفت:منوجان در ۲۴ ساعت گذشته با دمای ۳۸ درجه سانتیگراد، گرم‌ترین و لاله زار با دمای ۴درجه سانتیگراد خنک‌ترین مناطق استان کرمان به ثبت رسیده اند.

 وی حداقل دمای امروز شهر کرمان را ۱۲ درجه سانتیگراد اعلام کرد و بیان داشت: امروز دمای کرمان در گرم‌ترین ساعات خود به ۲۳ درجه سانتیگراد می‌رسد.

سلاجقه افزود: لاله زار بعد از دیزین و اردبیل سومین ایستگاه سرد کشور ثبت شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان کرمان کرمان

دیگر خبرها

  • ادامه بارش ها در کرمانشاه
  • سیلابی شدن آبشار راین کرمان
  • خودروهای توقیفی تعیین تکلیف شود
  • آغاز سیل و آب‌گرفتگی در چهار استان کشـور
  • وقوع سیل و آبگرفتگی در چهار استان کشور
  • وقوع سیل و آبگرفتگی در ۴ استان کشور
  • ۱۲ طرح با حضور رئیس سازمان زندان‌ها در هرمزگان به بهره‌برداری رسید
  • ۱۲ طرح عمرانی و صنعتی زندان‌های هرمزگان به بهره‌برداری رسید
  • ادامه بارش‌ها در برخی مناطق کرمان
  • رئیس سازمان زندان‌ها از زندان میناب بازدید کرد