Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-07@04:09:12 GMT

برداشت ۱۴۰۰ تن وش پنبه در شهرستان درگز

تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۱۵۹۳۵۲

برداشت ۱۴۰۰ تن وش پنبه در شهرستان درگز

ایسنا/خراسان رضوی سرپرست جهاد کشاورزی شهرستان درگز گفت: ۱۴۰۰ تن وش پنبه در شهرستان درگز تولید و تحویل کارخانه شد.

اکبر یونسی عنوان کرد: با وجود پیشینه درخشان ایران در تولید گیاه پنبه و صنایع نساجی اما اکنون تولید این گیاه بسیار مهم به دلایلی در کشور کم‌رونق شده است. خشکسالی باعث کاهش عملکرد این محصول شد و به همین علت عایدی که کشاورزان پنبه کار به دست آوردند، عملا جوابگوی هزینه‌های آن‌ها نشده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در سال زراعی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ درگز ۵۰۰ هکتار پنبه کشت شد که ۱۰۵ هکتار آن مکانیزه بوده است. در حال حاضر به منظور افزایش عملکرد و بهره‌وری این محصول ترویج کشت مکانیزه، کشت ارقام زودرس، رعایت تاریخ کشت مناسب و تغذیه گیاهی با جدیت پیگیری می‌شود.

وی با بیان اینکه توسعه شدید بیماری و آفات پنبه در ایران یکی از دلایل توقف کشت پنبه در کشور بود، اظهار کرد: این امر باعث شد تولید پنبه از حالت اقتصادی خارج شده و به ضرر تبدیل شود اما امروز این آسیب‌ها از طریق مهندسی ژنتیک و تولید پنبه‌های تراریخته در دنیا از بین رفته است، به طوری که کشورهای تولیدکننده پنبه تراریخته مشکل آفت پنبه را ندارند.

بر اساس گزارش روابط عمومی جهاد کشاورزی شهرستان درگز یونسی گفت: به منظور شناسایی ارقام زودرس پرمحصول و سازگار با شرایط آب و هوایی شهرستان طرح مقایسه ارقام در سه سال پیاپی اجرا شد که در سال جاری هفت رقم خورشید، ساجدی، ارمغان، خرداد، شایان، ورامین و AGN کشت شد که ارقام ورامین، خورشید و AGN بالاترین عملکرد را داشته و جهت تامین بذر پنبه سال آینده این موارد مد نظر خواهد بود. همچنین اجرای پروژه تغذیه گیاهی پنبه در سطح ۱.۵ هکتار انجام شد که از این پروژه نیز افزایش درآمد داشته‌ایم.

وی گفت: طرح سوم کاربرد تنظیم‌کننده رشد در سطح هشت هکتار در شهرستان اجرا شد که در ۱.۵ هکتار ۶۵۰ کیلو افزایش عملکرد داشتیم. این هورمون در کشت‌های تاخیری جهت مقابله با خسارت سرمای پاییزه بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. بازدید کشاورزان از پروژه‌های اجرا شده و انتقال اطلاعات به دست آمده به کشاورزان در افزایش عملکرد موثر بوده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی شهرستانها وش پنبه درگز شهرستان درگز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۵۹۳۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سیل و تگرگ، جان مزارع کازرون را گرفت + تصاویر

حمید رشیدی مدیر جهادکشاورزی شهرستان کازرون بیان کرد: بر اثر بارندگی و تگرگ روز جمعه ۱۴ اردیبهشت ماه، محصولات و زیر ساخت‌های کشاورزی شهرستان همچون مزارع گندم، سبزی و صیفی و جاده‌های بین مزارع دچار آسیب‌های شدید شده اند.

او تصریح کرد: برابر بازدید‌های به عمل آمده توسط کارشناسان جهاد کشاورزی، سطوح خسارت دیده شامل گندم آبی ۶ هزار هکتار، گندم دیم ۱۵ هزار و ۵۰۰ هکتار، گوجه فرنگی ۸۰۰ هکتار، هندوانه ۱۷۰ هکتار، احمدی ۱۵۶ هکتار، سایر سبزیجات و صیفی جات ۵۰۷ هکتار، مرکبات ۱۷۰ هکتار، انار ۸۴ هکتار و زیتون ۱۷ هکتار است.

مدیر جهاد کشاورزی کازرون اضافه کرد: همچنین خسارت جاده بین مزارع ۳ کیلومتر، کانال آبرسانی ۶ کیلومتر و ۹۰۰ متر قنات که از ۵۰ تا ۱۰۰ درصد برآورد شده است.  

رشیدی گفت: برای سهولت در امر برداشت محصولات کشاورزی لازم است در کوتاه‌ترین زمان ممکن، کار ترمیم و مرمت جاده‌های بین مزارع به سرعت انجام گیرد تا کشاورزان بتوانند محصول خود را به موقع برداشت کنند.

او افزود: لازم است بهره برداران بخش کشاورزی در زمان اعلام هشدار درخصوص میزان بارندگی و احتمال سیل توجه کرده و همه موارد کنترلی را رعایت کنند تا شاهد کمترین خسارت باشیم.

کازرون در فاصله ۱۲۰ کیلومتری غرب شیراز قرار دارد.

دیگر خبرها

  • پیش‌بینی تولید ۱۰۵ هزار تن تخم‌مرغ در قزوین
  • آغاز برداشت گُل گاوزبان در گلستان
  • تولید ۲۴ هزار تن توت فرنگی در بابلسر
  • سیل و تگرگ، جان مزارع کازرون را گرفت + تصاویر
  • آغاز برداشت گل گاو زبان در شهرستان املش
  • پیش بینی تولید بیش از ۲۴ هزار تن باقلا در گلستان
  • توت فرنگی مازندران چشم انتظار صنایع تبدیلی/ کام شیرین واسطه ها
  • برداشت گل محمدی از ۵۰۰ هکتار از گلزار‌های خراسان شمالی
  • برداشت گوجه سبز از باغ های سرخه
  • ۲۲ هزار هکتار از اراضی شهرستان بروجرد زیر کشت می‌رود