Web Analytics Made Easy - Statcounter

باشگاه خبرنگاران جوان- مقامات خارطوم می‌گویند روز گذشته یکی از خونین‌ترین روز‌هایی بود که مردم علیه کودتای نظامی در این کشور تظاهرات می‌کردند. در این تظاهرات هفت غیرنظامی جان خود را از دست دادند. 

به گفته خبرگزاری رویترز، شاهدان میدانی می‌گویند نیرو‌های امنیتی و نظامی در خارطوم با حمله به تظاهرات کنندگان به سوی آن‌ها گاز اشک آور شلیک کردند و برخی را با گلوله‌های پلاستیکی مورد اصابت مستقیم قرار دادند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این تظاهرات که در ابتدا به صورت مسالمت آمیز به سوی کاخ ریاست جمهوری در خارطوم در حال برگزاری بود با دخالت نیرو‌های امنیتی ارتش به خشونت کشیده شد.

کمیته مرکزی پزشکان سودانی همچنین در بیانیه‌ای اعلام کردند: نیرو‌های امنیتی برای متفرق کردن مردم غیرنظامی از گلوله‌های جنگی و نارنجک‌های شوکر استفاده کرده اند.

مقامات بهداشتی خارطوم خبر دادند: بسیاری از مردم نیز در اعتراضات مجروح شدند که در بیمارستان‌های پایتخت سودان در حال مداوا هستند.

روز گذشته خانواده الغندور، وزیر خارجه سابق سودان در بیانیه‌ای اعلام کرد که او به همراه سایر زندانیان دست به اعتصاب غذا زدند و تا قبل از آزادی یا محاکمه عادلانه دست از این اعتصاب بر نمی‌دارند.

الغندور باعث لغو تحریم‌های آمریکا در سال ۲۰۱۷ شد که که به مدت ۲۰ سال بر سودان اعمال شده بود. او بعداً وقتی در پارلمان سودان فاش کرد که دیپلمات‌های سودانی در خارج از کشور به مدت دو ماه حقوق خود را دریافت نکرده‌اند، اخراج شد.

چندی پیش دادستانی عمومی سودان دستور آزادی بسیاری از مقامات حکومت البشیر را صادر کرد، اما ژنرال عبدالفتاح البرهان که مواضعی نزدیک به رژیم صهیونیستی دارد، اجازه اجرای این دستور را نداد. خانواده الغندور این اقدام البرهان را محکوم و خاطرنشان کردند که این یک «دخالت بی سابقه در دستگاه قضایی کشور» است.

فرستاده سازمان ملل متحد در سودان، معتقد است که بعد از عمر البشیر، انتقال قدرت به دموکراسی با شکست رو به رو شده و گفتگو‌ها زیر نظر سازمان ملل با هدف کمک به سودان برای پایان دادن به بحران سیاسی کنونی و توافق درباره یک مسیر پایدار برای حرکت به سمت طرف دموکراسی و صلح انجام خواهد گرفت.

۲۵ اکتبر ۲۰۲۱، ارتش سودان به رهبری ژنرال عبدالفتاح البرهان در یک کودتای نظامی کنترل دولت را به دست گرفت. حداقل پنج مقام ارشد دولتی از جمله عبدالله حمدوک، نخست‌وزیر این کشور در همان ابتدا بازداشت شدند. در جریان تنش‌های داخلی در این کشور، دست کم ۶۰ نفر کشته شدند.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: کودتای نظامی مردم سودان نیروهای امنیتی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۵۹۶۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ببینید | گردان‌های قسام: فشار نظامی به کشته شدن ده‌ها اسیر صهیونیست منجر شده است

تعداد بازدید : 0 کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • تیتر خاص رسانه عربی در مورد ایران/ تحلیل وضعیت اقتصادی پس از «آغاز عصر تحول»
  • تظاهرات مجدد شهرک‌نشینان برای آزادی اسرای صهیونیست در غزه
  • ببینید | گردان‌های قسام: فشار نظامی به کشته شدن ده‌ها اسیر صهیونیست منجر شده است
  • طلایی‌نیک:«وعده صادق» بسیاری از معادلات را تغییر داد
  • دستاوردهای جهاد افغانستان را حفظ می کنیم
  • همراهی پدر دانشجو با دخترش در تظاهرات حمایت از فلسطین
  • ایران برای ایجاد یک پایگاه دائمی در دریای سرخ تلاش می‌کند
  • سندرز: یادآوری جنایت‌های غزه یهودی ستیزی نیست
  • سناتور آمریکایی: یادآوری جنایت های غزه یهودی ستیزی نیست
  • سندرز: یادآوری جنایت های غزه یهودی ستیزی نیست