Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-05-07@07:05:59 GMT

چرا اصلاح‌طلبان به وحدت تشکیلاتی نمی‌رسند؟

تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۱۵۹۷۰۴

چرا اصلاح‌طلبان به وحدت تشکیلاتی نمی‌رسند؟

گروه سیاست سایت فردا: اصلاح‌طلبان بی‌هیچ برنامه‌ای قرار است از حالا وارد انتخابات 1402 شوند؛ سخنی که اخیرا هم علی‌محمد نمازی و هم علی شکوری‌راد مطرح کرده‌اند. پیشتر هم صداهایی از جبهه اصلاحات به گوش می‌رسید که از حالا که تقریبا دو سال تا انتخابات مجلس دوازدهم باقی است، اصلاح‌طلبان مشغول ایجاد کارگروه‌های تخصصی در تشکل انتخاباتی‌ خود هستند اما به نظر می‌رسد مسیر سیاسی آنها به این سادگی‌ها نباشد و جبهه اصلاحات بیش از آنکه نیاز به بازسازی تشکیلاتی داشته باشد، باید به بازسازی سرمایه اجتماعی خود بپردازند زیرا در دو انتخابات اخیر یعنی مجلس یازدهم در سال98 و ریاست‌جمهوری 1400 مردم نشان دادند که دیگری تمایلی به انتخاب اصلاح‌طلبان ندارند و حتی با دعوت خاتمی هم برای اصلاح‌طلبان به میدان نمی‌آیند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حالا در این شرایط نیروهای اصلاح‌طلب با نادیده‌انگاشتن جامعه سعی می‌کنند خود را برای انتخابات آینده آماده کنند.

در این بین دو نکته مهم به نظر می‌رسد؛ نخست آنکه اصلاح‌طلبان اگر به همین شیوه ادامه مسیر دهند نه‌تنها بعد از این هم جامعه را با خود نخواهند داشت که حتی به هدف قریب‌الوقوع یعنی وحدت تشکیلاتی هم نمی‌رسند زیرا اولا دیگر سید محمد خاتمی جایگاه سابق را در جبهه اصلاحات ندارد و گفته می‌شود دوران بازنشستگی کامل سیاسی او فرا رسیده است و هم اصلاح‌طلبان می‌گویند که او نمی‌تواند لیدر اصلاح‌طلبان باشد و هم خودش گویا دیگر تمایلی برای حفظ این عنوان ندارد؛ پس دیگر خاتمی مانند گذشته نمی‌تواند نقش وحدت‌بخش در میان اصلاح‌طلبان ایفا کند. در نبود جایگاه پیشین خاتمی، اختلافات عمیق طیف‌های اصلاح‌طلبی بیش از پیش رخ می‌نماید و حتما در شرایطی که حتی درون حزب کارگزاران هم شاهد جدال‌های وسیع هستیم، نمی‌توان انتظار داشت میان کارگزاران و اتحاد ملت و بالعکس توافقی حاصل شود. ثانیا باتوجه به عملکرد ضعیف دولت روحانی که دولتی تحت حمایت اصلاح‌طلبان محسوب می‌شد و البته عملکرد خنثی فراکسیون امید در مجلس دهم اصلاح‌طلبان با بحران اعتماد عمومی مواجه‌اند و تا این موضوع را رفع نکنند بعید است عملکرد تشکیلاتی آنها ولو بسیار دقیق و حساب‌شده بتواند برایشان راهگشا باشد.

مسئله دیگر هم ردصلاحیت‌های نیروهای اصلاح‌طلب است. اصلاح‌طلبان همواره با استفاده از کلیدواژه ردصلاحیت کوشیده‌اند بر ناکامی‌های خود سرپوش بگذارند؛ درصورتی که دیده شد حتی اصولگرایان هم می‌توانند ردصلاحیت شود و این موضوع منحصر به جبهه اصلاحات نیست. راهکار این موضوع نیز تربیت نیروی انسانی در عرصه سیاست است؛ موضوعی که اصلاح‌طلبان برخلاف اصولگرایان هیچگاه در آن موفق نبوده‌اند و هنوز می‌بینیم برای هر انتخابات از نیروهای قدیمی و سنتی خود استفاده می‌کنند و عملا در تمام این‌سال‌ها هیچ چهره جدیدی را عرضه نکرده‌اند.

به هر روی عرصه آینده برای اصلاح‌طلبان بسیار مبهم است و آنها اگر بخواهند به توفیقی در انتخابات مجلس دوازدهم یا ریاست‌جمهوری چهاردهم برسند، باید تمام مشکلات فوق را رفع کنند؛ کاری سخت که شاید در توان نیروهای کنونی اصلاحات نباشد.

منبع: فردا

کلیدواژه: اصلاح طلبان انتخابات انتخابات مجلس جامعه دولت جبهه اصلاحات اصلاح طلبان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۵۹۷۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش گرایش مردم به لیست‌ها در دور دوم انتخابات مجلس

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی گفت: به نظر می‌رسد مردم با توجه به اینکه در دور قبل به لیست‌ها توجه چندانی نداشتند و کاندیدای‌های خود را فارق از فهرست‌ها انتخابات کردند، در مرحله دوم به دلیل اینکه فرصت کمتری برای بررسی و شناسایی وجود دارد، گرایش و توجه بیشتری به لیست‌ها داشته باشند.

حمیدرضا ترقی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به آرایس سیاسی فهرست‌ها در مرحله دوم دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: به طور طبیعی و طبق تجربیات گذشته میزان مشارکت در دور دوم انتخابات کمی کاهش پیدا خواهد کرد.

وی با بیان اینکه ۴۵ نماینده باقی مانده منتخب در این مرحله از انتخابات، می‌توانند نقش تعیین کننده‌ای در سرنوشت مجلس داشته باشند، اذعان کرد: در این میان به طور ویژه نمایندگان تهران نقش موثرتری خواهند داشت و امیدواریم مردم با توجه به شرایط سخت اقتصادی از تأثیر مجلس در سفره، معیشت و شرایط اقتصادی آگاهی داشته باشند و با مشارکت خوب خود مجلسی قوی را تشکیل دهند که هم به مشکلات و مسائل اجتماعی و هم به مسائل اقتصادی مردم نظر مطلوب‌تری داشته باشد.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی تاکید کرد: در مجموع میزان مشارکت به حد دوره اول نخواهد رسید اما در حد قابل قبولی خواهد بود که بتواند مجلس را کامل کند و برآیند فراگیر برای تأثیرگذاری بر نظام قانونگذاری کشور باشد.

وی در ادامه به فهرست‌های ارائه شده اشاره کرد و افزود: عمده نامزدهای باقی مانده مربوط به سه ائتلاف شورای ائتلاف، شورای وحدت و امنا هستند و در این بین حزب موتلفه اسلامی هم به صورت مستقل فهرست انتخاباتی ارائه می‌دهد که البته مشترکاتی با شورای ائتلاف، شورای وحدت و امنا دارد.

ترقی ادامه داد: در مجموع به نظر می‌رسد مردم با توجه به اینکه در دور قبل به لیست‌ها توجه چندانی نداشتند اما احتمالاً در مرحله دوم به دلیل اینکه فرصت کمتری برای بررسی و شناسایی وجود دارد، گرایش به لیست‌ها تا حدودی بیشتر خواهد شد.

وی اضافه کرد: همچنین به نظر می‌رسد رقابت در این مرحله بیشتر در درون جریان اصولگرایی و انقلابی صورت گیرد؛ هر چند نتیجه انتخابات این مرحله هر چه که باشد غالب نمایندگان از طیف جریانات اصولگرایی در مجلس خواهند بود.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی با اشاره به اختلاف سلایق جریان‌های اصولگرایی یادآور شد: منشأ بخشی از اختلافات روش اولویت بندی مسائل در مدیریت مجلس است که شاهد بودیم؛ اگر بتوانیم چنین مواردی را به حداقل برسانیم و اولین‌های مقام معظم رهبری را ملاک بررسی‌های مجلس قرار دهیم، اختلاف نظرها به طور طبیعی برطرف می‌شود.

وی با بیان اینکه تأکیدات مقام معظم رهبری بر حفظ وحدت و پرهیز از رفتارهای غیراخلاقی موجب می‌شود زمینه وحدت و انسجام در مجلس افزایش پیدا کند، خاطر نشان کرد: مهمترین مسئله پس از ورود نمایندگان جدید به مجلس، انتخاب هیئت رئیسه است که اگر از آن عبور کنیم وحدت و انسجام به میزان قابل توجهی افزایش پیدا خواهد کرد.

کد خبر 750582

دیگر خبرها

  • مزیت اصلاح‌طلبان رو به اضمحلال؛ بالشتک ضربه‌گیر بین جامعه و حکومت از میان رفته
  • ادعای بدون سند حجاریان درباره روحانی/ سخنی که خاندوزی باید تکذیب کند
  • حمله تند عباس عبدی به اصولگرایانی که مهدی نصیری را اصلاح‌طلب می‌دانند
  • عباس عبدی خطاب به نواصولگرایان: آی‌ کیوتان در اندازه گنجشک هم نیست
  • حمله تند عباس عبدی به اصولگرایانی که مهدی نصیری را اصلاح‌طلب می دانند/ عقل هم چیز خوبی است
  • اصلاح‌طلبان؟ خیر، متشکرم!
  • ادعای‌های متعارض اصلاح‌طلبان در خصوص انتخاب هیئت رئیسه مجلس/ از نگاه چپ‌ها قالیباف با پایداری ائتلاف می‌کند یا با اعتدالی‌ها؟
  • افغانستانی‌ها بمانند یا بروند؟!/ ردّ پای ۲۰ ساله لیدر اصلاح‌طلبان در مشکلات مردم و ایران
  • افغانستانی‌ها بمانند یا بروند؟!/ ردّ پای 20 ساله لیدر اصلاح‌طلبان در مشکلات مردم و ایران
  • افزایش گرایش مردم به لیست‌ها در دور دوم انتخابات مجلس